inspiratie door Ander Licht

Het is een belangrijke gebeurtenis als dit schilderij, Gezicht op Amesfoort onthuld wordt.
1671:
"Dankbaar ben ik dat ik dit schilderij heb mogen maken. het is waar,Amesfoort is mooi, maar door het te schilderen ben ik de schoonheid ervan nog meer gaan zien en heeft mijn relatie met de stad zich verdiept."

Aan het woord is de schilder Matthias Withoos, vader van een hele schildersfamilie. Dochter Alida ook schilderes staat centraal in Ander Licht, geschreven door Rosita Steenbeek ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van Amesfoort.

Rosita Steenbeek; een flamboyante persoonlijkheid die ik vooral ken van haar verhalen over Rome en de verhoudingen met onder andere Fellini.

Het is een aardig boek. Ik hou van historische romans, maar ik heb tegelijkertijd zo’n gevoel van:
zo’n soort boek kan ik ook wel schrijven.

Het is inspirerend om je te verdiepen in andere tijden, andere gewoontes en dit boek inspireert me om dat weer te gaan doen.

Ik heb een Zwolse schilder op het oog waar heel weinig van bekend is.
In het Historisch Museum hoop ik vandaag wat meer over hem aan te treffen, zodat ik weer eens aan een langer verhaal kan werken.

Maar misschien is het wel een "wild vakantieidee."Als hard werkende vrouw heb ik niet zoveel vrije tijdKnipogen

afbeelding vlinder: Alida Withoos

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op inspiratie door Ander Licht

  1. antoinette duijsters zegt:

    Je kunt ook eens een paar dagen overslaan:-)
    Beter een blog waar je tevreden over bent, dan halve blogjes, toch?

  2. laila zegt:

    Daar gaat het niet om Antoinette.
    De blogwereld is vluchtig en ik hou van iets uitzoeken, research en dat kan bij een historische roman.
    Ooit schreef ik een thriller ( voor de internettijd) met een vrouwelijke detective. Vanwege de schaarste aan tijd: 2 bladzijdes per week.
    De continuiteit trekt me hoewel ik die ook in de vluchtige blogs wel heb. Er lopen rode draden door al mijn blogs.
    Maar ik ben benieuwd of ik wat aanknopingspunten kan vinden voor die schilder.
    Velen lijken het VK-blog als chatbox te gebruiken en al die laffe losers hangen me de keel uit.

  3. Kokopelli zegt:

    @Laila:Velen lijken het VK-blog als chatbox te gebruiken en al die laffe losers hangen me de keel uit.
    Door het onbepaalde van "velen" spreek je daarmee impliciet iedereen aan die een bijdrage levert aan het VKblog.
    Wel een leuk stukje waarin je jouw plannen kenbaar maakt… 😉

  4. antoinette duijsters zegt:

    Laila, de meeste blog maak ik ook niet zomaar, die moeten ergens overgaan. In mijn geval de natuur, over kunst lees ik graag bij anderen. En ik hou ook van historische romans, maar wel als er een gedegen onderzoek achter zit, zodat het beeld van de tijd klopt.

  5. Theo zegt:

    @ Laila, ik probeer altijd wel verzorgde en (kunst)zinnige blogs te schrijven, maar een misser kan er ook wel ‘ns tussen zitten.
    Dit blog geeft genoeg verwijzingen om op verder te willen zoeken.

  6. laila zegt:

    @Koko.
    Het is een feit, lijkt mij dat een aantal goede bloggers zijn vertrokken en al die "verliefde dichteressen "kunnen toch beter rechtsstreeks met de bertrokkenen mailen:-)
    Lijkt me in het kader van privacy zeer wenselijk.
    @antoinette.
    Het was vooral ergernis vanmorgen aan de Ria de Witten; laffe losers. Ik blijf erbij.
    @Klaver.
    Ach; je doet je best toch?
    Nb inmiddels heb ik informatie via het Historisch museum, die me ook naar het Stedelijk verwees.
    Hiephoi.
    Ik heb naast het vluchtige bloggen vooral behoefte aan verdieping / schrijven op een langere termijn.
    Ijs en weder dienende;-)

  7. laila zegt:

    In het Stedelijk Museum vond ik de schilder in het boek:
    Zwolle in de Gouden Eeuw, cultuur en schilderkunst, maar het was me te duur.
    Tot mijn vreugde was het boek ook bij De Slegte, voor E10.

  8. peterus zegt:

    Amersfoort is voor mij de stad van Armando.
    groet

  9. laila zegt:

    @peterus.
    O.
    nb van de schilder die ik gekozen heb had jij ooit een afbeelding op je blog.
    Maar wat een werk zit erin de voorbereiding: ik verdiep me nu in de Gouden Eeuw. Hij was een beetje rebels, die schilder. Wel leuk.

  10. cor3306 zegt:

    Dat Rositaboek heb ik, dat schilderij ken ik het is geschilderd vanaf De Galgenberg, meen ik. Zeker een historische roman vraagt veel voorbereiding

  11. laila zegt:

    @cor.
    Gisteren zat ik al te bladeren in een hele dikke pil over de geschiedenis vanZwolle. Van Jan ten Hove. Boeiend.
    Hoe vind je het boek?

Geef een reactie

