Echte Van Gogh ontdekt in Zwolle!/ 16-6-2016 wereldprimeur?

Was het echt wat ik net hoorde  op het journaal?
Ja; in Zwolle is een echte Van Gogh ontdekt.
 
Dirk Hannema ( oprichter van de Fundatie) heeft het omstreeks 1975 in Parijs gekocht.
Men geloofde nooit dat het een echte Van Gogh was omdat hij een Van Meegeren ooit voor een Vermeer aanzag.
 
Maar nu is bevestigd dat deze Moulin Le Blute Fin een echte Van Gogh is, geschilderd in 1886.
De molen markeerde het hoogste punt in Montmartre.
 
Het hangt al jaren in Zwolle.
 

 
 
Heel mooi.
 
—————————————————-
 
5 maart.
 
“Om zijn toeschrijving te onderbouwen verwees Hannema slechts naar één specifiek werk van Van Gogh-Guingette. Die verwijzing was terecht. Dit schilderij van een volkscafé uit de herfst van 1886 laat niet alleen dezelfde gevarieerde,smeuige en wat rauwige penseeltoets zien, maar bevat ook vergelijkbare, vrij grote figuren.”

( uit De Ontdekking van Louis van Tilborgh en Ella Hendriks)
 

 
 ———————————————————————————————-


 
Uitgeverij Terra
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

34 reacties op Echte Van Gogh ontdekt in Zwolle!/ 16-6-2016 wereldprimeur?

  1. antoinette duijsters zegt:

    Het lijkt op van Gogh in zijn Parijse tijd, maar ik twijfel nog.

  2. Smokey zegt:

    Dan heeft Hannema `t wel lang voor zichzelf weten te houden. Leuk nieuws, maar de stijl, vooral te zien in de rok met rode verfbanen, lijkt niet erg op die van Van Gogh.

  3. laila zegt:

    @antoinette.
    Er is twee jaar onderzoek gedaan door het Van Goghmuseum.
    @Smokey.
    Hannema werd niet geloofd, zoals ik stelde.
    Ik herken het geel van de zonnebloemen:-)

  4. knutselsmurf zegt:

    Ik zou geen idee hebben, maar de deskundigen van het museum zullen meer onderzoeksmiddelen hebben dan de gemiddelde kijker.
    Die molenaar verdiende nog wat bij, door bezoekers te laten betalen voor het uitzicht vanaf de molen, schat ik. Sommige dingen veranderen nooit, ik ben blij dat een schilder dit allemaal vastgelegd heeft.

  5. laila zegt:

    Dat je dat ziet.
    Beneden kun je kaartjes kopen. Ha;-)

  6. Burro-Holanda zegt:

    Lijkt op geen enkele Van Gogh in welke periode dan ook.En het is nog niet eens 1 april!

  7. laila zegt:

    @Burro.
    Ik heb ook even naar de datum gekeken;-)

  8. Zwollywood zegt:

    Hier zijn we als Zwollenaren natuurlijk heel trots op. Hollandser kan het beeld eigenlijk niet…en dat op het hoogste punt in Montmartre.

  9. Maria Trepp zegt:

    Ja ik zag het en ik dacht : "Op zolder bij Laila of bij Zwolly?"

  10. Arnold Kemp zegt:

    Het is in ieder geval erg mooi. Vooral het contrast tussen het trapgedeelte (kleur, licht) en de molen (schaduw, somber). Stuur hem maar op.

  11. Thea van der Minne zegt:

    Wat mooi
    Dat tintje rood, doet me aan Jan Rijlaarsdam denken, Laila.
    Die hing boven onze dekenkist.
    Groetjes,
    Thea

  12. Gait zegt:

    Hey, das de Molen in Zwolle. Was jarenlang een coffeeshop….beneden zie je de deal ruimte. Op het dakterras mag je roken en lekker spacen!

  13. laila zegt:

    @Zwolly.
    Heel trots en zo Hollands:-)
    @knutselmsurf.
    Voor ik dit bericht verstuurde had ik natuurlijk al lang gegoogeld.
    @Thea.
    Ja Hoe? Zoek ik op.
    @Gait.
    Lekker roken op het terras;-)

  14. Robert kruzdlo zegt:

    knutselsmurf heeft gelijk. Frankrijk…ik denk noordelijk deel.
    Groet

  15. moonfairy zegt:

    tis dat ze het zeker weten
    ik moet zeggen dat ik het niet zie
    terwijl ik toch heel veel schilderijen van VGogh gezien heb in mijn leven
    misschien moet ik het in het echt zien, kan dat?
    Moon

  16. laila zegt:

    Eind 2009 was al bekend dat het een Echte Van Gogh was, las ik.Waarom brengt men dat nieuws nu naar buiten?
    @Moonfairy.
    Tot 4 juli te zien.

  17. Ingrid van den Bergh zegt:

    Wat een feest voor die Hannema.
    Maar ik mis de voor Van Gogh zo bekende toets waarbij hij kleurvlakken naast elkaar op het doek zet. Ook vind ik het kleurgebruik hier wat somber maar dat was in zijn "Aardappeleters" natuurlijk niet anders, al kan je de verschillende onderwerpen niet vergelijken met elkaar.
    De lucht "zindert" ook niet zo als in veel andere Van Goghs. Maar ik durf niet hard te maken dat het geen Van Gogh zou zijn; elke kunstenaar heeft het recht om van zijn gebruikelijke schildertrant af te wijken.

  18. Kitty Schoenmakers zegt:

    Een soort voorloper van de Eiffeltoren dus. :))
    Ik zou het niet ingeschat hebben als een van Gogh.

  19. laila zegt:

    @ Maria.
    Ik vergat jou.de zolder van Jacob, kan ook nog.
    @Arnold.
    Ook vergeten ( Wie ben jij toch?)
    Ik vind hem wel levendig.
    @Ingrid.
    Wat aanmatigend. Wie is er nu deskundig?
    Jij of het Van Gogmuseum?
    Maar; ik heb net twee verschillende krantenfoto’s vergeleken en de kleurene verschillen,, wat door de druk kan zijn, maar ook sommige vormen, lijkt het;-)
    Toch nep?
    @Kitty.
    La tour Eiffel; in 1886.

  20. solvejg zegt:

    Als ik nog eens in Zwolle ben, ga ik het eens bekijken, ik wist niet van het bestaan van dit schilderij af en ook niet dat de koper niet geloofd werd. Was weer leuk om te lezen in de krant en nu bij jou! Ik vind het een mooi schilderij en het doet me denken aan een andere waar hij ook gebruik maakt van lijnen om perspectief aan te geven, zoals hier met de trap…

  21. laila zegt:

    @solveg.
    In Zwolle woon ik mijn halve leven en ik houd van Van Gogh. Vandaar de spontane plaatsing van deze bijdrage, die bij mijn blogs past.
    Het liep storm in de Fundatie gisteren. 750 bezoekers terwijl 300 normaal zijn.
    Tja;
    Graag citeer ik Nausica Marbe vandaag in de column, die weer Alain Finkelkraut citeert:
    "Kunst moet je niet beoordelen op wat ze oplevert,maar naar de mate waarin ze ons van platgetreden paden bevrijdt." Een heerlijke uitspraak.
    Er is tenminste een trap te zien:-)
    Wanneer heb jij weer een bijdrage?

  22. Christien Damman zegt:

    Laila,
    er ligt inmiddels een aardig boekje over dit onderwerp in de Zwolse boekhandel. 10 euro.

  23. laila zegt:

    Bedankt voor de tip Christien.

  24. martien zegt:

    Het schilderij hing volgens mij ook al jaren in Heino! 🙂 Toch heb ik mijn twijfels nog steeds. [En vertrouw ik het ook niet helemaal. :-)]

  25. laila zegt:

    @martien.
    Er is nog een relatie van Van Gogh met Zwolle.
    Jo Bonger, de weduwe van broer Theo trouwde met de jurist Johan Cohen Gosschalk, uit Zwolle Hij hielp haar met een grote tentioonstelling in het Stedelijk.
    Ach; waarom zo’n schildertje, zo op een voetstuk zetten?
    Het zijn ook maar gewone mensen:-)

  26. Jeroen de Baaij zegt:

    Schilderij doet inderdaad niet meteen aan Van Gogh denken, toch leuk dat zo’n doek opduikt!

  27. laila zegt:

    @Jeroen.
    Heel verrassend.

  28. laila zegt:

    wat oppeppen

  29. laila zegt:

    dit curieuze

  30. laila zegt:

    bericht waar

  31. laila zegt:

    nog een schilderij

  32. laila zegt:

    aan is toegevoegd.
    De studie van conservator dr. Louis van Tilbogh en hoofd restauraties dr.Ella Hendriks wordt gepubliceerd in het juni-nummer van The Burlington Magazine.

Geef een reactie

