hoe zal het met Ayaan gaan? ( nova college tour)


Gisteren zag ik de Nova College Tour, waarin Twan Huys en studenten vragen stelden aan Harry Mulisch. Het boeide me wel en ik vond het ook wel ontroerend.
Zo was er een leuke student (van 16), die stelde dat hij alles gelezen had van Mulisch en vroeg naar de rol van het toeval in zijn werk.

Hij heeft me altijd geboeid; ik hou wel van zijn licht arrogante, "gespeelde levensdrift".

"Is er een verschil tussen u als schrijver en u als publieke persoon", was wel een aardige vraag.
"Ja natuurlijk ", zei Mulisch. "Ik maak hier wat grapjes ,maar als schrijver ben je altijd alleen". En ik keek naar de grote stapel boeken en realiseerde me hoe vaak dat is.

Opmerkelijk vond ik wat hij zei over de rol van zijn moeder, die al vroeg afwezig was en dat hij zichzelf met teckel moest zien te redden.Het leek alsof hij het ter plekke bedacht als reden van zijn onafhankelijkheid, maar het klonk aannemelijk.

Volgende keer zal Ayaan Hirshi Ali te gast zijn en ik ben benieuwd.

Een paar weken geleden was ik op een vrijwilligersproject in Kampen. ( het project kreeg in 2006 geloof ik de vrijwilligersprijs van de stad)
Eén van mijn studenten, M ,47, drie jaar kunstacademie, drie jaar verbleven in India, werkt daar en bezoekt gezinnen waar opvoedingsproblemen zijn. Een laagdrempelig project, geleid door professionele krachten. Ze had het over een Somalische moeder en had toch wat stereotype opvattingen.
Ik beloofde Mijn Vrijheid van Ali voor haar mee te nemen,maar mijn zoon heeft het geleend.

En nu komt er dan een nieuw boek. In februari zelfs nog. Een vervolg, waarin Ayaan schrijft over haar verblijf in Amerika en waarin ze westerse waarden met de Islam wil verenigen. ( zoiets las ik net)Ik ben benieuwd.

Hoe zal het met Ayaan gaan?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

25 reacties op hoe zal het met Ayaan gaan? ( nova college tour)

  1. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Hoe het met Ayaan gaat? Ik ben ook benieuwd.
    Heb je de naam van Ayaan in de titel bewust anders gespeld?

  2. laila zegt:

    Zal ik veranderen CAM.

  3. Satuka zegt:

    Goed programma is dat ja. Heb er ook met veel plezier naar gekeken. Het blijft een bijzondere man. Ben net zo benieuwd naar Ayaan.

  4. laila zegt:

    Ah gelukkig. Weer een mede-geinteresseerde.
    Soms lijkt het wel of veel vrouwen alleen maar in gedichten liggen te zwijmelen hier:-)

  5. ria de witte zegt:

    mulisch, een arrogante klootzak die ze in WO II vegeten zijn.
    mijn god, wat een hufter, met zijn aanbidding voor Castro! Ja, zegt het abject dan, hij heeft geen mensen vergast…
    nee, dat heeft hij niet gedaan, maar hij heeft wel duizenden moorden op zijn geweten en honderdduizenden mensen in de gevangenis laten martelen, omdat ze anders dachten.
    he, gelukkig komt Ayaan Hirshi Ali, wat een fijne en warme vrouw is zij toch!

  6. Theo zegt:

    Ik heb het ook wel gezien, maar Mulisch kon me (als spreker) niet erg boeien. Clichézinnen en weinig gevatheid. Een groot schrijver, maar een zelfingenomen, zelfgenoegzame man. Sorry, maar ik heb hem nooit zo gemogen. Vond Reve en Wolkers veel beeldender kunnen spreken. Naar de utizending met Ayaan kijk ik zeker.

  7. laila zegt:

    Ria.
    Rot toch op trol!

  8. laila zegt:

    @Klaver.
    Je hoeft je niet te verontschuldigen voor een standpunt dat van het mijne afwijkt.
    Zijn gevatheid viel wat tegen. Misschien de leeftijd?;-)

  9. Zwollywood zegt:

    Over de vrouw die hem heeft opgevoed zei hij…we zijn verhuisd, mijn vader kocht een huis en daar zat gelijk een huishoudster bij, die is – toen wij er kwamen wonen – altijd gebleven.

  10. laila zegt:

    Klopt Zwolly.

  11. katja zegt:

    Alleen zijn boek over de hemel boeide me echt.
    En Ayaan heeft nu toch een verhouding met een Engelse Prof?
    Enfin, we horen het wel. Ben ook benieuwd naar haar.
    Ik vroeg me trouwens af waarom we niets meer van Joost Zwagerman horen. Maar hij schijnt nu het boekenweek-geschenk van a.s. boekenweek (v.a. 10 maart) te hebben geproduceerd.

  12. ria de witte zegt:

    laila,
    je naam zegt alles al en verklaard je grondhouding: een te grote muil die alleen maar met dreigementen en fysiek geweld haar mening afdwingt .
    ga toch lekker buikdansen in de rif!

  13. laila zegt:

    @katja.
    Boekenweel alweer? Waar blijft de tijd.
    @ria.
    Je wilt niet weten hoe goed ik kan buikdansen;-)

  14. Aad Verbaast zegt:

    Overal waar AHA opduikt is het hommelus.http://www.dailymail.co.uk/news/article-1249095/The-history-man-fatwa-girl-How-David-Cameron-news-think-tank-guru-Niall-Ferguson-deserted-wife-Sue-Douglas-Somali-feminist.html
    Zelfs in de liefde weet ze nog een en ander op te breken.
    Kan wel een interessante uitzending worden..

  15. laila zegt:

    Jaja; een echte provo, die Ayaan:-)
    Hij ziet er niet echt aantrekkelijk uit, vind ik.

  16. Arnold Kemp zegt:

    @Laila,
    Rot toch op trol! Alleen vrouwen onder elkaar durven zoiets te zeggen :-}. Even kreeg ik een warme blos over mijn mannelijke kaken.

  17. laila zegt:

    Haar laatste reactie heb ik net verwijderd Arnold.
    En je weet niet eens of het een vrouw is.
    Iedere trol kan wat mij betref oprotten. Man of vrouw; daar ben ik heel duidelijk in:-)

  18. Annet zegt:

    Heb genoten van de uitzending van Mulisch
    en straks Ayaan. Wie valt er niet voor de charmes
    van Twan Huys (er zullen er best zijn) maar lijkt
    mij onvoorstelbaar:)
    groet van Annet

  19. Robert Kruzdlo zegt:

    Ik heb het ook gezien. Een klapper gebit, hijgend en vooral op het einde in zijn prachtige opgewektheid weer de echte Mulisch. Ik houd van die man en ook van Ayaan die ik een keer mocht ontmoeten.

  20. Arnold Kemp zegt:

    @Laila, was Ruud. Noemt zich sinds kort Ria. Maar je uitroep blijft grappig, ook al was het een man.

  21. laila zegt:

    @Annet.
    Het is een lieverd, die Twan:-)
    @Robert.
    Ik houd ook van die man.
    @Arnold.
    Het is niet waar. Hoe weet je dat?

  22. Satuka zegt:

    == Arnold Kemp 23-02-2010 18:33
    @Laila, was Ruud. Noemt zich sinds kort Ria. Maar je uitroep blijft grappig, ook al was het een man. ==
    Nee, dat is niet Ruud. Ruud had zelfs kritiek op Ria onder het blog van Ina.

  23. laila zegt:

    LS,
    Aan dit gekrakeel heb ik geen enkele behoefte.
    Ria, anonieme laffe trol, ; je vorige reactie; iets minder onbenullig als de vorige ,heb ik weer verwijderd.
    Vandaag ga ik naar het Historisch Museum, vanwege een interessant schrijfidee.

Geef een reactie

