het geheime schrift/ vanaf 16-1-2016 Dutch Identity met oa AnnaleenLouwes in de Fundatie/ vanaf 14-4-2017 wederom Louwes in het Dolhuys

In één van de mooiste musea die ik ken zijn foto’s te zien van Annaleen Louwes.
Het psychiatriemuseum Het Dolhuis in Haarlem, dat 5 jaar bestaat.Louwes versus Meijers.

Ze vond de oudste foto’s van psychiatrische patienten die in Nederland gemaakt zijn door de psychiater Frederik Solomon Meijers, begin 20 ste eeuw en projecteerde die op hedendaagse mensen. Een brug in de tijd en een andere manier van kijken.

Wat gaat er om in de linker vrouw op de onderste foto?
Is ze uitgestoten; heeft ze zich van de wereld afgewend, vanwege de hospitalisatie?

Afgelopen vrijdag zat ik in de trein. Ook ik wilde een brug in de tijd slaan en besprak met mijn schoonmoeder de oorlog.Dat haar broer bedels maakte van soepbotten en zij tassen knoopte die ze verkochten, dat ze bij het Rode Kruis werkte en in de Korenbeurs evacue’s opving uit het Zuiden, waar niets te eten was.

In de trein las ik over Sebastian Barry ( De geheime schrift, Querido;E 10) en ik vond het verhaal van de Ierse schrijver, die ook een brug in de tijd slaat zo fascinerend dat ik besloot het boek dezelfde dag nog te kopen.



Het is een prachtig boek en het gaat over een oudtante, waar in de familie verhalen over waren.
Ze werd al vroeg in een psychiatrische inrichting gestopt ( omdat ze promiscue was, volgens de moeder van Barry).
Barry:
“Er is het verleden, en er is een echo van mensen uit het verleden die onzichtbaar in je dna aanwezig is.Ze zitten binnen in je, te luisteren, en ze willen jou hun verhaal vertellen.”

Er zijn twee perspectieven in het boek.
Dat van de psychiater William Grene, een zestiger, kinderloos en weduwnaar.
De inrichting waar hij werkt zal worden afgebroken en wat gebeurt er met de patienten?
Wat weet hij eigenlijk van de patienten?

Het andere perspectief is dat van de oudtante van Barry, Roseanne ( ze is wel honderd) en Grene weet niet dat zij in stilte haar memoires schrijft.
Over de losmaking van Ierland van Engeland, de strijd tussen protestanten en katholieken. Of ze vertelt over de reden van haar opname weet ik nog niet.

Ik hou van bruggen in de tijd.

http://www.hetdolhuys.nl

———————————————————–

10-1-2016

Dutch Identitiy, foto’s van oa Annaleen Louwes in de Fundatie.

http://www.museumdefundatie.nl


Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op het geheime schrift/ vanaf 16-1-2016 Dutch Identity met oa AnnaleenLouwes in de Fundatie/ vanaf 14-4-2017 wederom Louwes in het Dolhuys

  1. galadriel zegt:

    laila, mooi blog weer…dat boek ga ik opschrijven, ik houd ook van bruggen, in werkelijkheid en in de tijd
    dat citaat….prachtig!

  2. laila zegt:

    Dank voor je reactie Gala.
    Het afgelopen weekend dook in in de geschiedenis van de bevrijding van Groningen. In een paar dagen in april 45 zijn heel wat bruggen kapot geschoten.
    Dat citaat vond ook ik fascinerend.

  3. Maria Trepp zegt:

    Spannend Laila, ik zag het in de krant.
    Zelf was ik een keer enorm onder de indruk van het museum van een psychiatrisch ziekenhuis in Lund, Zweden, en van de kunst van de toenmalige patienten.
    I houd ook enorm van bruggen in de tijd!

  4. laila zegt:

    Dat weet ik Maria; je had het wel eens over voorouders.
    Mij fascineert het ook dat ik ooit regelmatig at naast de Korenbeurs en dat 30 jaar daarvoor mijn schoonmoeder, net zo oud als ik toen ongeveer, met zaklantaarns tussen het stro de evacue’s hielp.
    Alsof het neonlicht verspringt naar gaslantaarns.
    Het Dolhuis is beslist iets voor jou.

  5. kuifje simon zegt:

    Boeiend !
    simongroet

  6. laila zegt:

    Dank je wel Simon.

Geef een reactie

