een sterke vrouw/ januari 2017 “Dream School/ 21-1-2017 Women’s March Washington – Internationale Vrouwendag

“Nadat ik stopte met boksen moest ik mezelf opnieuw uitvinden”, zegt Lucia Rijker ,42, ( Stentor)
“Het was een soort rouwproces,waarin ik het verleden moest loslaten. Het was tijd aan mezelf te denken,ik ben nu ook veel opener en toon veel meer mijn gevoelens.”

De ex-wereldkampioen boksen zag vorig jaar, toen ze een bokstoernooi bezocht, hoe ze zelf ooit was.
“Ik herkende de honger,de bewijsdrang van de boksers. Het vastbijten in een doel om maar niet te hoeven voelen.”

Ze bleef jaren ongeslagen en kreeg een rol in Million Dollar Baby van Clint Eastwood.

Het veranderen lukte haar via het Nicherin-Boeddhisme en ze werkt nu voor de Boeddhistische Omroep, waar ze vanavond in een documentaire enkele personen volgt die een omslagpunt in hun leven ervaren.

“We worden van jongs af aan geconditioneerd,de meeste mensen volgen, durven niet voor zichzelf te kiezen.Pas als er pijn aan te pas komt, veranderen mensen noodgedwongen iets. Het is moeilijk om te veranderen,maar het kan wel. Uiteindelijk ben je voor jezelf verantwoordelijk.”

Patronen doorbreken; in je eigen denken, in je eigen leefstijl.

Een boeiende vrouw, vind ik het ( ik blogde al eerder over haar)  en het kiezen van een eigen weg en de moed om dat te doen blijft me intrigeren.

Ned. 2,22.35
Lucia Rijker en een nieuw leven.

——————————————————-

10 augustus 2013: fraai interview in de NRC

In september verschijnt haar boek: Lucia Rijker: Bokser en boeddhist.


12-1-2017

Aflevering 1
In de eerste aflevering worstelt strafpleiter Inez Weski zich door een rumoerige les recht, heeft voormalig spindoctor en staatssecretaris Jack de Vries moeite om de discussie over Geert Wilders in bedwang te houden, laat professor Heymans zich niet gek maken door bizarre vragen tijdens een les anatomie en probeert een aantal jongeren een loopje te nemen met kunstenaar Frank E Hollywood. Maar als Lucia de groep stevig aanpakt tijdens een boksles, tonen ze verrassend veel inzicht in hun eigen gedrag.

‘DREAM SCHOOL’, vanaf woensdag 11 januari wekelijks om 21.20 uur op NPO 3.

http://www.luciarijker.net


13-1-2017

Dream School heb ik nog niet gezien, maar de recensies zijn lovend over het optreden van Lucia Rijker en dat kan ik me gezien mijn ervaring met schoolverlaters goed voorstellen.

Toevallig kwam ik gisteren Lucia Rijker.Bokser Boeddhist, George Schouten met Lucia Rijker,  tegen ( E2) en ik lees het nu voor de tweede keer.Een inspirerende persoonlijkheid.
———————————————————————————————-19-1-2017
Zowel Trouw als De Stentor besteden uitgebreid aandacht aan de Women’s March in Washington op zaterdag 21-1.Er zouden 200.000 betogers meedoen oa Harry Belafonte en de March is tegen seksisme, racisme.
Ook in Nederland en andere landen zijn betogingen; oa in Amsterdam en Den Haag.Wereldwijd protest.
———————————————————————————————————————————————————
21-1-2017
Wieteke van Zeyl doet in de VK een aardige  poging het verschil in stemgedrag van vrouwen te verklaren.
————————————————————————————————————————
23-1-2017
screen-shot-2016-11-11-at-11-11-18-am
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

15 reacties op een sterke vrouw/ januari 2017 “Dream School/ 21-1-2017 Women’s March Washington – Internationale Vrouwendag

  1. maria-dolores zegt:

    Boeiend thema.
    Ik kende die vrouw helemaal niet…
    Grappig om het (in dat geval) ‘bewijsdrang’ te noemen; ik bedoel: als je bij het boksen jezelf niet bewijst, dan slaat je tegenstander je kapot.

  2. laila zegt:

    Weer wat geleerd MD;
    ik vind haar prachtig.

  3. Hanneke in MoTown zegt:

    Mij trof die zin ook. Ik heb haar eerder gezien op tv, inderdaad een prachtige vrouw en (denk ik) heel getalenteerd en veelzijdig.

  4. laila zegt:

    @Hanneke.
    Zijn wij niet beide steenbokjes?:-)
    Mooi leren jasje heeft ze.

  5. K zegt:

    Mooi inzicht van haar. Misschien ook wel typisch voor een veertiger; die draai in het leven.
    En het terugblikken op die manier.

  6. laila zegt:

    @Een wijze reactie.
    Typisch voor een veertiger; dat kan, maar het kan op alle leeftijden. Die draai.
    Zelfs de Paus heeft openlijk ( voor het eerst?) uitspraken gedaan, las ik net;-)

  7. coby zegt:

    Ik had het in de gids al omcirkeld, dat programma vanavond. Ik heb haar ook eerder horen spreken, en ze boeit. Het is geen boekenwijsheid maar ervaringskennis van iemand die het zelf allemaal meegemaakt en doorlopen heeft of nog bezig is natuurlijk. Daarbij blijft en is ze heel concreet en dus niet zweverig. Vind ik heel aangenaam.
    Dat boksers ten alle tijden willen voorkomen dat ze geraakt worden, is een mooie metafoor voor angst ja.
    Tegelijkertijd hoort er ook bij dat je niet al te veel laat zien als je wel geraakt wordt…
    Hartelijke groet, Coby

  8. laila zegt:

    Ha die Coby.
    Ik moet weg, maar een verslag van jou ; dat zou wat zijn.

  9. galadriel zegt:

    boeiende vrouw ja….maar nu eerst toetsen nakijken ;))

  10. laila zegt:

    @gala.
    Morgen kan ik zelfs stapels toetsen meenemen om in de vakantie na te kijken.Het is wat;-)

  11. ron zegt:

    Jezelf leren kennen duurt misschien wel langer dan een ander leren kennen. Het valt niet mee de patronen te doorbreken die je van jongs af aan meegekregen hebt, of waar je ‘noodgedwongen’ achtraan hebt gelopen om niet buiten de groep te vallen.
    Interessante bijdrage.

  12. laila zegt:

    Een altijd durende ontdekkingsreis naar jezelf en de ander.
    Spannend toch?:-)

  13. Smokey zegt:

    Lucia Rijker, ik vbind haar ook een prachtvrouw, van binnen en buiten. Mooie foto overigens.
    Ze straalt een weldadige rust uit, maar ook wijsheid.

  14. laila zegt:

    Dag Smokey,
    Ik wil net afsluiten.
    Heb je het programma gezien?
    Ik ben benieuwd.

  15. coby zegt:

    Laila, ze is zelf nauwelijks aan het woord geweest, ze ging op bezoek bij mensen die een bepaald besluit hadden genomen en hun hele leven ook omgegooid hadden, die een bepaalde wens of gevoel waren gevolgd en alles wat ze kenden en hadden achter lieten om dat te volgen.
    Op zich wel aardig en interessant maar ik had liever een programma over haar gezien.

Geef een reactie

