droom je depressie weg/ 28-9-2015 oratie Claudi Bockting ( Professor)

Goed nieuws voor de miljoen mensen die zich door de “medicijnenmaffia”, bij wijze van spreken, de oren laten wassen.


Er zijn steeds meer alternatieven voor de antidepressiva, die voor een bepaald gedeelte depressieven effectief kunnen zijn, maar voor een ander deel eigenlijk niet wenselijk.


Dr. Claudi Bockting, psychotherapeut-onderzoeker aan de RUG, ontwikkelde een korte preventieve training die niet de nadelen heeft van andere behandelingen en die voorkomt dat iemand vroeg of laat weer klachten krijgt.


 


Ik zie mezelf nog fietsen met een dik buikje en een bontjasje van het Waterlooplein. Zwanger van mijn tweede zoon, om naar Amsterdam te gaan voor een sessie in het kader van de 2-jarige post-doctorale opleiding gedragstherapie. Cognitieve therapie kwam toen in zwang en we kregen les van Diekstra, van het aardige boekje: Ik kan denken, voelen wat ik wil.
Ik wilde me verder bekwamen tot psychotherapeut, maar het lot stak er een stokje voor,al heb ik de opleiding wel af gemaakt.

Achteraf ben ik daar wel content mee.
Als ik mijn zus hoor, die met DIS-clienten  ( voorheen meervoudige persoonlijkheidsstoornis) werkt, in een expertisecentrum,  dan rijzen me de haren te berge van zoveel leed. Veel misbruik op zeer vroege leeftijd en als therapeut doe je een soort “lopende bandwerk”. Ieder uur een client. Om stapelgek van te worden.

( “Heb je geen signalerende taak” en”Doen jullie geen aangifte”schiet elke keer door me heen als we het over haar praktijkervaringen hebben .Maar dit terzijde.)

Enfin, ze heeft nu meer coordinerende taken; dat scheelt.
 
De methode van Bockting is gebaseerd op cognitieve therapie en doet het terugvalrisico voor mensen die al drie depressies hebben gehad afnemen van 72% naar 59% en voor mensen met vier depressies zelfs tot 49%


“Depressie is een chronische ziekte en terugval wordt veroorzaakt door negatieve denkpatronen die zich vaak al in de kindertijd hebben gevormd. Ze liften vanaf je jeugd mee,terwijl je leven intussen vaak compleet verandert”, aldus Claudi.


Claudi leert mensen fantaseren over nieuwe denkpatronen waarmee ze zich losweken van oude.


In plaats van: ik kan nooit iets goed doen ( een zogenaamde musturbant, irrationeel idee) laat ze iemand fantaseren dat de wereld aan zijn voeten ligt en dat veel nieuwe taken succes hebben.


Valt de realiteit door al dat gedagdroom niet extra zwaar?
“Nee, want eigenlijk was er al geen realiteit. Door de andere kant te ervaren, bouw je ruimte in je hoofd om naar de realiteit te kijken zoals die is.”, zegt Claudi “en kun je meer zien waarin je wel succesvol bent geweest.”


Veelbelovend vind ik de kritische houding van Bockting, ze doet nog steeds onderzoek en haar bevindingen zijn zelfs gepubliceerd in het gerenommeerde Journal of Clinical Psychiatry.


Volgens het Doorbraakproject Depressie van het Trimbosinstituut kunnen niet-medicamenteuze behandelvormen op langere termijn kosteneffectiever zijn.


Bent u hersteld van twee of meerdere depressieve episodes en zou u aan de vervolgstudie van Claudi Bockting willen deelnemen, dan kunt u zich aanmelden op
www.doorbreek-depressie.nl
 

Elk tegenwicht tegen de “medicijnenmaffia” lijkt me gewenst.

bron:
Vrij Nederland

afbeelding:
Vincent van Gogh, 1890

————————————————————————————————————–

28-9

Inmiddels is Claudi Bockting Professor in Utrecht.

Hierbij de oratie ( Nederlands):

Lees de oratie van Claudi Bockting: ‘My optimism wears heavy boots: Towards empirically driven tailored interventions, illustrated by depression research‘.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

41 reacties op droom je depressie weg/ 28-9-2015 oratie Claudi Bockting ( Professor)

  1. F .Frenkel. zegt:

    O nee,zo kan je dit niet stellen.
    Te ongenuanceerd.
    Medicamenteuze behandeling KAN LEVENSREDDEND ZIJN!
    Je richten op de lichtere kanten is wel noodzakelijk ,
    maar DAT kan je nu juist niet
    bij een biologische depressie.

  2. antoinette duijsters zegt:

    Sorry Laila, ik heb al zoveel trainingen, cursussen enz, gevolgd. maar het helpt maar op de korte termijn.
    het blijft een levenslang gevecht tegen je jezelf en je mag blij zijn als je een paar jaar hebt zonder terugval.
    De reden is toch vaak, bij mijn soort van depressie, een combinatie van lichamelijke storing, je persoonlijkheid en de wereld waarin je moet leven.

  3. F .Frenkel. zegt:

    Idd An!
    Nee,niet de wereld,waarschijnlijk je eigen chemie.

  4. assyke zegt:

    Antoinette heeft voor een deel gelijk. Zolang er geen training is met 0% terugval blijven medicijnen noodzakelijk. Alleen de mensen die depressief zijn geweest weten wat een opluchting een medicijn kan betekenen. Wat vaak wordt toegepast is een combinatie, therapie en medicatie. Want zonder de medicatie dringt de therapie niet eens door de nevels heen.
    Maar het is goed dat men onderzoek blijft doen. En ik denk ook dat het antwoord ligt in positief leren denken. Want we hebben wel degelijk ook zelf invloed op onze chemische huishouding.

  5. Smokey zegt:

    Vermoedelijk voor een doelgroep die tot nu toe vaak buiten de boot viel. Hoogstwaarschijnlijk is er voor ieder een therapie op maat. Afhankelijk van de soort depressie, die in allerlei gradaties en vormen bestaat ( zoals jij met je beroepsexpertise weet), zal er op de persoon toegespitst gezocht moeten worden. De chemie en het metabolisme spelen bij elke vorm van depressie mee.
    Een regulier medicijn werkt grofstoffelijk en over de hele linie rigoreus. Fijnafgestemde mensen met grote gevoeligheid ( van het zenuwgestel) wat niet altijd een depressie hoeft te zijn maar vaak wel als zodanig wordt gediagnosticeerd, regageren daar averechts op. Een soort beeldspraak: Zij registreren gevoelens als brievenwegertjes versus bascules.
    Goed stuk. Aanbevolen.

  6. An van den burg zegt:

    PSYCHOLOGIE IS GEEN WETENSCHAP, MAAR NATTEVINGERWERK. OOK DIT GELUL WEER!!!!!!

  7. maria-dolores zegt:

    mooie bijdrage!
    n.a.v. de titel moest ik ineens denken aan een (gratis) cursus zelfhypnose die ik ooit eens op het web heb gevonden. herinner me dat die cursus door Maaike Mulder was geschreven. ik geloof dat ik de tekst nog ergens op mijn computer heb, maar waarschijnlijk is hij nog gewoon te vinden.
    ben het verder wel met Antoinette eens: als een depressie erg diep zit, en/of er al héél lang zit, dan kun je die niet zomaar even ‘wegtoveren’. maar kleine brokstukjes ervan wél…
    ciao,
    Maria-Dolores

  8. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Gaaf om te lezen! Gelukkig hoor ik niet bij een mogelijk doelgroep, ik heb nog nooit een depressie gehad die behandeld moest worden.
    Maar ik was er bij toeval al wel achter dat van dagdromen mijn stemming veel positiever kan worden. Soms wordt ik ’s nachts al piekerend wakker en door over iets anders te gaan fantaseren wordt mijn stemming beter EN val ik weer in slaap.
    Depressies zijn vreselijk. Ik zie het in mijn omgeving. Zelf heb ik alleen in mei als het weer omslaat naar warm een voorjaarsdepressie. Ik hou niet van de zomer en hik daar altijd tegen aan. Het gaat altijd weer over, gelukkig.
    Eens met de stelling we moeten zoeken naar alternatieven voor antidepressiva

  9. Eva Westebring zegt:

    En een klein stukje over het doel van het onderzoek:Wanneer iemand één of een aantal depressieve episode heeft meegemaakt, is de kans groot dat de depressie in de toekomst weer terug zal komen. Om het risico op depressieve terugval te verkleinen, is er controle en een goede behandeling nodig, ook wanneer mensen zijn opgeknapt van een depressie.
    In deze studie wordt onderzocht of het volgen van een psychologische training die geheel via het internet gedaan kan worden, het risico op terugval bij depressie vermindert.

    te vinden op de site waar ik in mijn vorige reactie naar link.

  10. laila zegt:

    Bedankt voor de verschillende reacties.
    Met name Eva voor de aanvulling en de link.
    Als ik tot de ‘doelgroep"behoorde zou ik aan het onderzoek meedoen.

  11. Aad Verbaast zegt:

    Ik hoorde laatst een arts nog een duidelijk pleidooi geven dat anti-depressiva (worden in ongelooflijke hoeveelheden voorgeschreven en geslikt) enkel een oplossing zou moeten zijn om tijd te winnen een werkende behandeling te ondergaan.
    Het zou dus geen structurele ‘oplossing’ mogen zijn. Het is een tijdelijk verband.
    Klonk mij wel verstandig. De praktijk is vaak anders. Wel pillen, geen therapie.

  12. coby zegt:

    Interessant, dat terugvallen is inderdaad een gegeven dat ik ook om me heen vaak zie gebeuren.
    Elke keer zo’n episode moeten meemaken, lijkt me ook vreselijk. Omdat ik begrijp dat als je er in zit, je alle zicht en kennis van dat het ook anders kan en kon zijn, ‘kwijt’ bent. Je kunt het niet meer anders zien.
    Misschien is dat inderdaad voor een deel trainbaar.
    Hartelijke groet, Coby

  13. antoinette duijsters zegt:

    Laila, wel eens wat voorzichtiger worden met je uitspraken, je hebt het over de medicijmaffia. Maar dan ga je over op kruiden die nog nooit wetenschappelijk getest zijn. En wil je er meer van weten, moet je eerst door de sides van de fabrikanten heen, om een onafhankelijke side te vinden. En daar lees je dan de ervaringen van mensen met dat kruid [st. Janskruid] en die zeggen heel wat anders dan de fabrikanten.
    En ook met al die therapieën hebt het echt gehad, het doel is, pas je aan, ga weer zo snel mogelijk je uit naad werken, tot dat een volgende depressie tot zelfdoding leid. dan is men van je af.

  14. antoinette duijsters zegt:
  15. knutselsmurf zegt:

    Ik heb genoeg dromen, maar toch gaat het af en toe behoorlijk slecht.
    Een droom heeft een einddatum en de realiteit is hard.
    Ik heb nog nooit van iemand gehoord hoe je kan omgaan met teleurstellingen.

  16. Henk van Leuken zegt:

    Leuk artikel, wel moest ik denken aan neuro linguïstisch programmeren. Helpt overigens ook goed.

  17. ZichvanVerre zegt:

    Klik nou toch gewoon eens een youtube-filmpje aan van de dame en vertel me wat je ziet. Een ambitieuze, afstandelijke nitwit dus. Verder sluit in me bij van den Burg aan, wat wel pijn doet trouwens.

  18. Ingrid van den Bergh zegt:

    Interesaant om te lezen, laila.
    Depressie is voor mij een "ver" gegeven. Echte depressie dan, die voortkomt uit ziekte.
    Tuurlijk heb ik ook weleens een dip maar dat is te overzien. En anders ga ik gewoon dromen dat ik een groot schrijfster ben;-))

  19. Alexandra-Manning zegt:

    Ooit wel eens gedacht aan de mensen, zoals ik, bij wie serotonine niet aangemaakt wordt in de hersenen? Dus: bijzonder eenzijdig en rechtlijnig dit artikel.

  20. laila zegt:

    Beste lezer,
    Gisteren werd ik door van alles, buiten internet, in beslag genomen.
    Aan discussie over dit onderwerp heb ik geen behoefte.
    Nergens staat dat medicijnen bij depressies niet effectief kunnen zijn.
    Het eerste maffia zal ik tussen aanhalingstekens zetten.
    En dromen dat je een groot schijver bent zal ongetwijfeld aangename momenten bezorgen:-)
    Zelf vind ik het een hoopgevend artikel in VN.
    Have a nice day.

  21. laila zegt:

    Bij schijver mag een erretje.

  22. Maria Trepp zegt:

    Ik ben zeer voor de integratie van de fantasie en de dromen bij elke therapie. Erg goed dat het ook systematische en wetenschappelijk wordt onderbouwd!

  23. laila zegt:

    Een mooie reactie Maria.

  24. An van den burg zegt:

    Maria.
    Waar is die "wetenschappelijke onderbouwing" dan? Zijn dromen wetenschappelijk te onderbouwen??? Hahaha!!!!

  25. laila zegt:

    Bekijk de link eens An. Die is duidelijk genoeg!

  26. galadriel zegt:

    mooi bericht dit, laila…. sowieso mensen (leerlingen dus ook) stimuleren om positief te dromen en zo negatieve gedachten opzij te duwen vind ik heilzaam
    mooi afbeelding ook
    groet,
    gala

  27. koen zegt:

    inderdaad een veelbelovend bericht. Goed dat je hier aandacht aan besteed laila. Een integratie van verschillende visies en therapiën zou volgens mij veel goed doen..Leertheoretische benadering en de RET benadering heb ik altijd wat eenzijdig gevonden. Gecombineerd met meer koppeling naar achterliggende problematiek zou een meerwaarde geven..
    groet,koen

  28. laila zegt:

    @gala.
    Vandaag een berichtje in de krant over het team van René Diekstra dat betrokken is bij schooluitval en suicide bij pubers in Den Haag.
    Ze hebben een canon van de opvoeding gemaakt om ouders, die minder een beroep kunnen doen op hun ouders , tegenwoordig, een handvat te geven.
    http://www.opvoedingscanon.nl.
    Veel ouders weten bv niet dat kinderen vanaf één maand al spanningen om hen heen kunnen voelen.

  29. laila zegt:

    @koen.
    Er wordt nog meer onderzoek gedaa maar allerlei vormen van psychoeducatie, waarbij mensen hun eigen terugval leren herkennen en vaardigheden leren om er mee om te gaan, lijken me gewenst.

  30. laila zegt:

    dat deze bijdrage

  31. laila zegt:

    standaard hiernaast

  32. laila zegt:

    te lezen is krik ik hem even op.

  33. Mephisto zegt:

    Hè, ik mag niet meedoen. Ik heb nooit anti-depressiva geslikt; ik ben liever gewoon depressief. Elke winter weer ‘uitzieken’, bij een gebrek aan zonlicht, denk ik dan. Van die medicijnen werd ik helemaal hoorndol; na 2 dagen heb ik die rotzooi in de vuilnisbak geflikkerd. Ik ging er van hallucineren!

  34. laila zegt:

    Mag je niet meedoen Mephisto?
    Een zonnebank niks voor jou?;-)

  35. galadriel zegt:

    laila, dank voor de link!

  36. laila zegt:

    @gala.
    Gistteren heb ik het onderzoek van Diekstra uitgeprint.
    Een onderzoek naar wat inwoners van Den Haag weten over ontwikkleing en opvoeding van kinderen/jongeren.
    Heel interessant.
    Meer dan 150 bladzijdes;-)
    Op grond daarvan is die canon ontstaan; als handreiking aan ouders.

  37. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Ik heb het zojuist nog eens gelezen en alleen van lezen over deze manier om depressies te bekijken maakt mij postief 😉 Vooral deze alinea""Depressie is een chronische ziekte en terugval wordt veroorzaakt door negatieve denkpatronen die zich vaak al in de kindertijd hebben gevormd. Ze liften vanaf je jeugd mee,terwijl je leven intussen vaak compleet verandert", aldus Claudi."
    Helaas de personen die ik ken die zich hopeloos in hun depressiviteit wentelen zijn ook vaak niet geïnteresseerd in dit soort mogelijkheden. Een van mijn stiefzonen is depressief, al sinds zijn jeugd en als ik hem dit zou vertellen zou hij het weg honen. Zoals hij bijna alles weghoond. Jammer, ik mag hem wel, hij zou een leuke persoon kunnen zijn.

  38. laila zegt:

    Tja Cam;
    waarom niet volop genieten van het wonder dat leven heet?:-)
    Was het maar zo eenvoudig.

Geef een reactie

