op water lopen ( Kop van Overijssel)/ wederom 2015 “michelinster”/ 2016 Nominatie de mooiste natuur van Nederland

Een haast idyllische schoonheid heeft de Kop van Overijssel.
Waar je, al dan niet met een geliefde,  met een fluisterboot door de Weerribben kunt varen om reeen te zien.
En dan de fietstocht Rondje Wieden met een ongekende afwisseling aan landschap, fraaie dorpen en terrassen, waar je kunt smullen van al dan niet gebakken vis.
De Wieden waar de zeldzame otter weer leeft.

Ik verheug me er erop; de zon , de vogels, zeker ook de terrassen,maar zover is het nog niet.

“Je kunt niet op water lopen”, las ik in de krant en dan heb ik het over de sneeuwschuivers, die in de weer zijn geweest om de sneeuw van woensdag te ruimen.
“Goed te schaatsen het ijs; hier en daar een bobbel, maar natuurijs kun je niet dwingen.”

Twee tochten worden er vandaag gereden in de Kop van Overijssel en ik zal af en toe een blik werpen op TV Oost, die sfeerbeelden laat zien. Want sfeer heeft het.

Jan Wolkers heeft één van de mooiste schaatsgedichten geschreven.

wintervlucht
 
ik zweef op kou
en sla de kille lucht
als geesten van mij af
de bochten die ik neem
verbrijzelen de tijd
en geven vleugels waar
geen engel van durft te dromen
de eindstreep krimpt van ongeloof
een schaduw, niet te evenaren
dan sta ik half ontkleed
en zie de snelheid van mijn vlucht.
 

 
 
Maar het mag ook wel weer voorjaar worden.

http://www.np-weerribbenwieden.nl

——————————————————————————11-10-2016

http://www.mooistenatuurgebied.nl
 
 
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

16 reacties op op water lopen ( Kop van Overijssel)/ wederom 2015 “michelinster”/ 2016 Nominatie de mooiste natuur van Nederland

  1. antoinette duijsters zegt:

    Heel mooi, ieder jaargetijde heeft een eigen charme, maar soms duurt er een te lang:-)

  2. Theo zegt:

    Dit zou zo bij mijn winterserie kunnen horen; het gedicht kende ik niet.

  3. laila zegt:

    "antoinette.
    min 7 was het vanmorgen. Brrrr.
    Klaver.
    Prachtig niet. Ik had het al eerder gebruikt.

  4. Geroma zegt:

    Half Nederland zucht onder het juk van Koning Winter, die zich daar kennelijk niets van aantrekt.
    Het blijft natuurlijk schitterend buiten met die sneeuw, zeker nu de zon er ook bij schijnt.
    Maar ja, ik verlang ook naar het voorjaar en zo – by the way – De Weerribben zijn de moeite van een bezoek, meer dan waard ja!!!!
    Wintergroetje.

  5. actuality zegt:

    Over Water lopen..??
    Jézus , wat mooi……

  6. laila zegt:

    "geroma.
    De Weeribben, een sensatie.
    wintergroet terug.
    "actuality.
    Mooi niet=

  7. coby zegt:

    Overal zie ik wintertaferelen, en dat is mooi.
    Ik neem zondermeer aan dat het in de kop van Overijssel er ook fraai uitziet.
    Toch anders dan hier. Maar de schaatser is overal hetzelfde…
    Hartelijke groet, Coby

  8. laila zegt:

    @coby.
    Uniek is het beschreven gebied en schaatsers heb je in alle soorten en maten:-)

  9. Ina Dijstelberge zegt:

    Ik geniet met volle teugen deze winter, de sneeuw geeft zoveel meer licht. Bij het gedicht hoor ik de stem van de schrijver.
    Van mij mag het tot de zomertijd begint wit blijven…

  10. laila zegt:

    Ina.
    Je maakt me nog vrolijker dan ik al ben.
    I’m dreaming of a white summer:-)

  11. Aad Verbaast zegt:

    Ik kijk ook uit naar de lente.
    Helaas ben ik geen schaatser. De weerribben (prachtig gebied) moet nu toch ook wel helemaal geweldig zijn..

  12. laila zegt:

    @Aad.
    Ook ik schaats allang iet meer maar vind die natuurtochten prachtig om naar te kijken.
    De Weerribben en Wieden zijn wonderschoon en ik verlang ook naar de lente.
    Wie niet?:-)

  13. Ingrid van den Bergh zegt:

    Blog vol verlangen.
    De lente, zij komt.
    Prachtdicht van Wolkers. Na de tweede regel zit je te wachten op een rijmwoord; woorden als "lucht" vragen daarom. Dan aan het eind: "vlucht". Prachtig.

  14. laila zegt:

    Ha die Ingrid.
    Net mijn blogje voor morgen afgerond.
    Mooi he; die Wolkers:-)
    Hij schreef het voor een schaatser.

  15. JohanHvD zegt:

    Ja, Laila, in een stuk gebakken vis, daar had ik wel zin in…
    Het gedicht van Wolkers kende ik niet, maar ik ken ook niet alles van Wolkers.
    Net zo min als ik Overijssel goed ken. Ik ben ooit een tijdje in de buurt van Steenwijk geweest, dat was wel aardig. Het ‘landgoed’ heette destijds ‘De Hobbitstee’. Ken je dat en zo ja, bestaat het nog?

  16. assyke zegt:

    Ik vind dit de beste winter ooit.
    Juist ook als je zo begint te balen van de kou of de sneeuw en gewoon gaat smachten naar een beetje groen en warnte…geniet je er des te meer van als straks de lente in alle uitbundigheid daadwerkelijk losbarst.
    Of zouden we een natte koude lente krijgen? ;-)))

Geef een reactie

