over de grens ( gedichtendag 2010)/16-4-2016 Thema Nacht van de filosofie ( samen met Amnesty International)


talloos waren de tekens
een berichtje in de krant
een gebaar op de tv
en tongen met talen
 
alles betrok hij op zichzelf
 
naarmate de nachten korter waren
werden de angsten groter
telkens waren er de tekens
totdat hij over de grens ging
van werkelijkheid en wanen
 
toen kwamen ze hem halen
 
 
 
afbeelding: Emil Nolde
 
www.gedichtendag.org

———————————————————————————————-

via http://www.schrijvenonline.org, samen met Querido,

kun je meedoen met een schrijfwedstrijd met als thema: De Grens.

Het gaat om 500 woorden en de deadline is 15-12-2015.

Er zijn fraaie prijzen te winnen en publicatie volgt.

E 2 per inzending gaat naar het Rode Kruis.

——————————————————————

23-2-2016

Nog even en het is weer lente. De Nacht van de filosofie is op 16 april en het thema is “Over de Grens”, waar je veel kanten mee op kunt.Niet dan?

In samenwerking met oa Amnesty International

http://www.filosofie.nl
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

19 reacties op over de grens ( gedichtendag 2010)/16-4-2016 Thema Nacht van de filosofie ( samen met Amnesty International)

  1. antoinette duijsters zegt:

    Zo is het, prachtig verwoord en met een goede afbeelding.

  2. Ingrid van den Bergh zegt:

    Je gedicht treft de sfeer van het beeld.
    Nolde, zijn werk werd door de nazi’s ontaard verklaard. Gelukkig werd hij na de oorlog weer als kunstenaar gewaardeerd. Al was zijn atelier door een bombardement vernietigd.

  3. cor3306 zegt:

    goed van woord en vorm; met telkes die losstaande regel

  4. cor3306 zegt:

    ik meen dat je die losse regel als symbool kan zien van de eenzaamheid en ’t alleenzijn

  5. A C T U A L I T Y zegt:

    een Lied Oh
    Gesneden
    in verdriet
    Vrij vertaald
    in One Hope
    een Leven
    achter lied

  6. laila zegt:

    @antoinette.
    Dank je wel.
    @Weet ik Ingrid. Hij is één van mijn favorieten.
    @cor.
    Het is lang geleden dat ik een gedicht heb gemaakt, dus ik ben blij met je compliment
    Op deze manier ongeveer leg ik uit hoe iemand psychotisch kan worden,

  7. -martin- zegt:

    Hoi Laila het is een beangstigend
    gedicht maar juist dat maakt het mooi;
    de voelbare emotie.

  8. kuifje simon zegt:

    Een goede kennis heeft gisteren
    een eind aan zijn leven gemaakt
    je gedicht treft me daardoor des te meer.
    simon

  9. laila zegt:

    @joshua.
    Jij voelt het sterk aan.
    @martin.
    Dank je wel.
    De houtsnede van Nolde heet overigens De profeet.
    Sommige mensen wanen zich een profeet.
    @simon.
    Wat erg. Gecondoleerd.

  10. coby zegt:

    Treffend gedicht en beeld, het maakt het voelbaar.
    Hartelijke groet, Coby

  11. jeg_synes zegt:

    een knap en erg mooi expressionistisch gedicht en de prachtige houtsnede Der Prophet van de expressionist Nolde….
    nee één van zijn felgekleurde werken had hier niet bijgepast…je hebt goed geschoten, zowel in letters
    als in beeld…….
    jeggroet

  12. JohanHvD zegt:

    Een treffend gedicht, Laila. Het zou zomaar op mezelf van toepassing kunnen zijn… 😦

  13. laila zegt:

    @coby.
    Dank jewel. Ik kan het zelf ook "invoelen".Deze toestand.
    @jeg.
    ‘Goed geschoten", een fraaie uitdrukking.
    @Johan.
    Betrekkingsideeen noem je dit en die kunnen wanen worden. Ze komen veel voor. Als ik erover vertel zie ik veel blikken van herkenning.
    Gelukkig gaan de meeste mensen niet die grens over.
    Hoewel? "Je moet alles meegemaakt hebben en het goede behouden". Daar zit wat in.

  14. laila zegt:

    Ter aanvulling:
    betrekkingsideeen komen veel voor in een periode dat je aan alles twijfelt. Niet weet wie je bent en wat je wilt. Kortom in een periode van identiteitsproblemen.In lichte mate had ik ze toen ik begin 20 was.
    Door gebrek aan slaap kan de angst aangewakkerd worden.

  15. peterus zegt:

    gezien en gelezen.
    groet

  16. laila zegt:

    @peterus.
    Aha; ik ga verder met de badkamer, de boodschappen….

  17. JohanHvD zegt:

    Laila, in vroeger tijd had ik wel dergelijke betrekkingsideeën. Door de tijd heen af en toe. De laatste weken eveneens. Maar het zakt weg na verloop van tijd.
    In ieder geval heb ik nu niet bepaald gebrek aan slaap… 😉

  18. laila zegt:

    @johan.
    Als je je huis uitloopt en er rijdt een rode auto voorbij: gevaar! en als iemand op de tv je recht aankijkt met de mededeling dat…
    dan is dat voor jou bestemt:-)
    Ach; je wilt niet weten hoeveel mensen daar last van hebben.
    Fijn dat je goed slaapt Johan:-)
    Keep it cool.

  19. JohanHvD zegt:

    Laila,
    Ah, ja, mijn excuses dat ik er even niet was.
    Tja, al die verwijzingen, of het waar is, ik weet het niet.
    Alhoewel het enige is wat ik vaak niet doe, is buiten onder een trap doorlopen… 😉
    De laatste nachten heb ik minder goed geslapen, maar dat heeft dan met iets anders van doen. 😦

Geef een reactie

