survivor/ 1928-2016/ 27-1-2017 Holocaust Memorial Day

Zijn moeder stierf in Auschwitz en zijn zusje  Tzipora ook.
Zelf werd hij 65 jaar geleden met zijn vader gedwongen te marcheren van Auschwitch naar Buchenwald, waar zijn vader stierf.
 
Hij kwam in een weeshuis, kreeg de kans om te studeren en werd later zelfs hoogleraar in de humane wetenschappen.
 
In  1986 kreeg hij de Nobelprijs voor de Vrede, vanwege zijn activisme. Elie Wiesel.
 
Het boek Nacht is zijn aangrijpende document. Het verscheen in 1956 in het jiddisch met als titel:
un di welt hot geshvign; en de wereld zweeg.
In 2007 verscheen er een nieuw voorwoord bij.
 
Nooit zal ik die nacht vergeten, de eerste nacht in het kamp, die mijn leven veranderde in één lange nacht, zeven keer vervloekt en zeven keer bekrachtigd.
 
Nooit zal ik de gezichtjes vergeten van de kinderen van wie ik de lichamen in rookpluimen zag veranderen onder een stille blauwe lucht.”
 
 
 
 
 
afbeelding 1: Elie Wiesel.
afbeelding2: Tekening van Henri Pieck, gemaakt vanuit Buchenwald.

http://www.auschwitz.nl


27-1-2017

“Holocaust kan zo weer gebeuren”, is de kop boven een interview in Trouw met historicus Timothy Snyder. Beangstigend.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

19 reacties op survivor/ 1928-2016/ 27-1-2017 Holocaust Memorial Day

  1. kuifje simon zegt:

    Om te gedenken !

  2. The_Saint zegt:

    Om nooit te vergeten….

  3. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    De man moet ook na de bevrijding een klote leven gehad hebben.
    Probeer maar eens met zo’n voorgeschiedenis te leven.

  4. laila zegt:

    @Simon, The Saint,
    Dit jaar heb ik de behoefte om er bij stil te staan zeker.
    @ P.H.M.
    Ook zal hij ten dele een interessant leven hebben, denk ik.

  5. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Sommige dingen worden alleen rationeel verwerkt; niet emotioneel.
    Meestal ben je met dat soort ervaringen niet capabel tot een redelijke verhouding; is normaal leven onmogelijk.
    Ik kende een vrouw-die voor haar gelukkig nu dood is- die was ‘troostmeisje voor de jappen.
    Zij werd dat toen ze als 12 jarige gevangen werd genomen.
    Zelfs slapen kon ze niet meer normaal; altijd nacht merries.
    Een man die zat in een licht kamp; kamp amersfoort.
    Hij is daar uitgekomen; maar zelfs 30 jaar na dato kon hij nnog steeds niet iemand vertrouwen.
    er zijn ervaringen die blijven je hele leven bij en bestieren je hele leven.
    Dat is bv als een kind een periode van een half jaar of meer voor zijn tiende verjaardag honge heeft gehad.
    Dan wordt ie nooit meer normaal.
    De tijd eelt alle wonden maar heelt ze niet

  6. Aad Verbaast zegt:

    Nog niet eens zo lang geleden als je er goed over nadenkt.
    Hoe heeft het in vredesnaam kunnen gebeuren.
    Nooit weer!!

  7. laila zegt:

    P.H.M.
    Tja.
    @Aad.
    "Dat nooit meer ", vind ik zo’n cliché.

  8. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    de ironie: als je in de oostblok landen zegt dat door wil gaan met het vernietigen van joden en zigeuners, en je hebt vrijwilligers nodig heb je er in no time duizenden.
    Hitler is er nog heel populair.
    Daarnaast zie wat in het midden oosten gebeurt.
    En wat er staat te gebeuren.
    Dan is de holocaust niets.
    de realiteit: het zal weer gebeuren; waarschijnenlijk met chemische of biologische wapens; maar toch.

  9. coby zegt:

    Inderdaad, survivor…
    Heb ooit een boek gelezen, een studie over overlevers van oorlog en kampen, m.n. hoe kinderen later in staat waren of niet om ooit nog binding/relatie aan te gaan en wat het verschil kon uitmaken. Die verschillen zijn er, ze zijn heel lang gevolgd voor die studie en ook weer hun kinderen en kleinkinderen. Ik ben nu even kwijt wat de titel van het boek was… In ieder geval, ik moest er aan denken toen ik je bijdrage las. Het is ook weer zaak om Elie Wiesel niet te vergeten, één van de namen, aanbevolen.
    Hartelijke groet, Coby

  10. laila zegt:

    @PHM.
    Wat een gruwelen schets je.
    @Coby.
    Het blijft interessant; de uitwerking naar verdere generaties, maar het blog is me nu bijna te zwaar.
    Ik sluit af en ga de kou weer in, voor het gaat sneeuwen.

  11. A C T U A L I T Y zegt:

    Ik las de eerste regels, en dacht onmiddelijk aan Elie Wiesel..
    In 1 9 9 5 was hij er bij…Vanmiddag zag ik ‘m niet inAuschwicz..
    Elie Wiesel is door madoff zwaar gedupeerd al het geld van
    zijn Stichtingen lag bij Madoff………….
    En mooi dat je over ‘m schrijft..
    Groet à Voús.

  12. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Zie de geschiedenis; er is niets nieuws onder ze zon; alles wat gebeurt is al eens gebeurt; alleen de omstandigheden verschillen.
    Nazidom leeft sterk in de communistische landen.
    En openlijk
    Ik maak de realiteit; ik registreer alleen maar.

  13. spuit 11 zegt:

    ik weet niet,
    Auschwitz
    net het boek gelezen
    De jongen in de gestreepte pyjama
    van John Boyne
    jij eert iemand
    en weer weet ik het niet
    wat echt of
    sentimenteel winstbejag voor jou
    de hang naar het intellectuele
    dat
    lust u nog peultjes
    overtreffende trap
    zoiets
    Het irriteert me dat
    " Kijk eens wat ik weet " !
    Jijzelf ontbreekt wat mij betreft, ergens

  14. peterus zegt:

    Weet je wat ik hoop?
    Dat ik nooit zal zwijgen.
    stille groet

  15. spuit 11 zegt:

    En deze ook voor jouhttp://www.youtube.com/watch?v=uNnEReAd80w

  16. laila zegt:

    @actuality.
    Jij kent hem.
    @PHM.
    "Niets nieuws Zonder de zon."Herman de Conink.
    @spuit 11.
    Ik heb ervoor gekozen niet al te persoonlijk te zijn op het internet.
    Nacht heeft me niet losgelaten.Ik bewonder mensen die ellende in kracht kunnen omzetten.
    Knocking on Heaven’s door hoorde ik voor het eerst in Pat Garret en Billie the Kid ( Bob Dylan) Ik weet nog precies waar ik zat in de bioscoop.
    @peterus.
    Een wens die indruk maakt.

  17. spuit 11 zegt:

    Laila
    het spijt me hoe ik gereageerd heb op jouw blog !
    Dat was helemaal niet de bedoeling !
    Het persoonlijke juist mijn sterkste kant !
    Deze keer niet, frustratie en irritatie na een vermoeiende dag
    wil je me vergeven
    de lelijkheid
    Ik vind het buitengewoon naar van mezelf !

  18. laila zegt:

    @spuit 11.
    Ik weet niet wie je bent; noch wat je meent.

  19. spuit 11 zegt:

    Ik meen het en zo bedoel ik het ook !

Geef een reactie

