kunst en gekte/ 16-3-2016 Maxima en “de outsiders”

Zo lang ik me kan heugen heb ik een fascinatie voor kunst en gekte.

Naar aanleiding van een artikel in de VK vanmorgen over een expositie in Gent: Uit het geheugen-over weten en vergeten,kwam er weer een stroom aan herinneringen op gang.

Over die keer dat we een congres organiseerden over Kunst en Psychiatrie, met veel workshops van clienten oa en lezingen van oa Frank van Ree.

Over de exposities die ik in de school organiseerde van werk van ouderen, verstandelijk gehandicapten maar ook psychiatrische clienten en jongeren uit de jeugdhulpverlening.
(40 exposities in 15 jaar; ook van studenten en docenten)

Een kennis had me gewezen op het werk van een ex-tekenlerares in Psychiatrisch Ziekenhuis Veldwijk in Ermelo.
Ze exposeerde daar en ik ging er heen. Was zeer onder de indruk en nodigde haar uit in de school te exposeren.
Een lokaal hing vol met haar prachtige werk en ze was zelfs bereid om bij een les psychiatrie een gastles te geven, waarin ze als het ware haar schilderijen toelichtte.
Haar verhaal over de incestueuze zwaar gereformeerde achtergrond, die mede oorzaak was ,zo niet de hoofdoorzaak van haar gekte maakte een verpletterende indruk.
Een paar jaar later hoorde ik over haar zelfmoord.

Over Prof PC Kuiper die zijn psychotische depressie mede dankzij het schilderen te boven kwam had ik het al eens.( Ver Heen)

Via www.koentinel.be,

kwam ik bij Koenraad Tinel, waar de schitterende tekeningen van zijn.

Over weten en vergeten

zie ook : http://www.museumdrgueslain.be
 

———————————————————————————–

16-3-2016

Vandaag opent koningin Maxima in de Hermitage een vleugel met outsiderskunst , artotheek en ateliers.

Cordaan is er nauw bij betrokken en de collectie komt gedeeltelijk uit het Dolhuys.

http://www.hermitage.nl  Het werk van de Japanner Sawada is byzonder.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

18 reacties op kunst en gekte/ 16-3-2016 Maxima en “de outsiders”

  1. antoinette duijsters zegt:

    Goed blog Laila, iedereen moet het op zijn/haar manier verwerken. Maar schilderen is een goede manier.
    Bloggen ook, heb ik gemerkt en dan niet over mijn problemen, maar over de natuur. Hoewel dat ook inhoud dat ik mezelf grenzen stel.

  2. Theo zegt:

    Je belangstelling voor kunst heeft mij menigmaal op een spoor gezet.

  3. K zegt:

    En als we gekte nou bekijken als verkeren in een andere werkelijkheid. Hoe gek is het dan nog?
    Wij zien gek gedrag, de gek zelf niet.

  4. M.D. zegt:

    vaak vind ik sowieso de grens moeilijk te trekken tussen op je eigen manier denken, obsessief ergens mee bezig zijn, of gekte… en wie beslist dat?

  5. R. Kruzdlo zegt:

    Laila prachtig aanbevolen groet Robert

  6. Wim Duzijn zegt:

    Tja, gekje kijken.
    Wie gek is haat zulke mensen.
    Nooit KEEFMAN gelezen?

  7. coby zegt:

    Mooi blog, en fascinerend onderwerp. De werking van creativiteit in dat soort omstandigheden boeit mij ook. Het wonderlijke is dat iedereen die het op die manier gebruikt en doet, werkt vanuit zichzelf. Het is individueel en uniek. De beeldtaal is uniek ook. En mijn ervaring is dat je in het werken nooit verder gaat dan wat je aan kunt. Ik weet niet of dat bij iedereen zo is. Er zijn talloze voorbeelden van kunstenaars die al werkend wel een grens overgingen en "gek" werden. Als je het hebt over kunst en gekte dan horen daar voor mij altijd meteen ook grenzen/begrenzing/grenzen verleggen bij. Mijn ervaring is ook dat je onderbewustzijn vaak veel eerder en verder is dan je bewustzijn. Ik kan pas later met terugwerkende kracht zeggen bijvoorbeeld wat ik al maanden geleden schilderde, waar het eigenlijk over ging.
    Hartelijek groet, Coby

  8. laila zegt:

    Dag allen.
    Even een groet vanuit Groningen.
    Mijn zoon liet zijn faculteitsgebouw zien in de Grote Rozenstraat en ik was er getuige van dat hij zijn propedeuse heeft gehaald. 5.8, nipt!:-)
    Ik zal later uitvoeriger reageren.

  9. laila zegt:

    @antoinette.
    gekte em kunst zie ik breed; er zijn veel "gekkë" schrijvers en dichters.
    @Theo.
    Dat is een mooi compliment. Deze Belg Koenraad Tinel is voor mij weer een ontdekking.
    @K.
    Dat is zo; ik zit errug diep in het onderzoek naar ervaringsdeskundigheid.
    @MD.
    Gekte zie ik als een soort "koosnaam" ook.
    @Dank je Robert.
    @Wim.
    Er is niet veel op dat gebied wat ik niet gelezen heb.
    @coby.
    Fascinerend onderwerp, waar ik natuurlijk al veel vaker zijdelings over blogde. Jan Arends, Pessao, Achterberg Armando enz.
    Jouw reactie is weer "uit de kunst";-)

  10. galadriel zegt:

    mooi en interessant blog weer laila
    de afbeelding snijdt door je ziel

  11. lail zegt:

    Aha; ik zou er een serie van kunnen maken;-)

  12. Moonfairy zegt:

    en was Van Gogh Gek?
    ik werk voornamelijk met kinderen en beeldend verwerken
    aanbeveling,Moon

  13. Smokey zegt:

    Mooie kunst lail! Ik zie een combinatie van sneeuwsculpture en Rorschach..
    Wat is gek, tja, "weleens een normaal mens gezien". Norm vind ik saai en grijzemuizerig. Kleurrijke personen boeien.
    Je had `t bij mij over Jan Vayne. Sympathieke en ààrdige pianist. Heb de meeste van zijn cd`s van meet af aan. Op één kerst cd ( The Christmas Album) heeft Jan een schilderwerk van een verstandelijk gehandicapte jongen op het hoesje staan. Jan zat in de jury en koos dat (abstracte) werk in de kleuren wit, rood, goud en groen ( typerend voor kerst) als winnend uit.
    Jan Vayne schildert zelf ook. verdienstelijk.

  14. laila zegt:

    Wat voor werk doe je Moonfairy?
    Volgens de laatste lezing nav de brieven had hij syfillis.
    @Smokey.
    Kleurrijke personen boeien; yes.
    Dat JV schildert wist ik niet.
    Trouwens; die Belg is ook beeldhouwer en beroemd. Typisch dat je/ik hem niet kent.

  15. Klaas A. Mulder zegt:

    @laila: je had de patienten in het Hooghuys van Marlene Dumas op mijn blog al gezien:http://www.vkblog.nl/bericht/294322/Het_Hooghuys

  16. laila zegt:

    Ja; ik zag een boek erover in het Groninger Museum.

  17. oliphant zegt:

    De laatste 5 logs gelezen. Kon bij je laatste niet meer reagere, dus even hier. Ik vind dat je een prachtige veelheid aan onderwerpen hebt verwerkt in korte tijd. Je bent er erg mee bezig, zie ik. Ik wist niet dat je weer volledig terug was, maar dat blijkt nu wel.
    Ik zit weer in .fr, en heb wel eens het goel dat ik ‘gek’ wordt, terwijl ik niet schilder oid.
    Maar misschien is de wereld wel gek en alle bewoners gewoon, normaal.
    In ieder geval geboeid gelezen.
    Groet, O.

  18. laila zegt:

    Well Oliphant. Fijn dat je geboeid was.
    Diversiteit is mijn kracht|.Ha.
    Ik ga genieten van The Book of Eli met Denzel Washington.
    Nog niet eens in de bioscoop en toch te zien.
    Wat een wereld:-)

Geef een reactie

