energie die door de wereld stroomt

Ik vind hem wel leuk: deze penis met konijntje van Johanna Schweitzer.
Ze is één van de ( voor mij onbekende) kunstenaars die meedoen met de tentoonstelling Lingam in het Museum Catharijneconvent, waar het mannelijk lid centraal staat.
Geen blote vrouwen dit keer maar de penis.

Tot mijn verrassing kwam ik een prachtige Kali van haar tegen. Voor mij één van de meest interessante mythologische figuren die ik ken.( waar ik nog over wil bloggen)

Alles in textielkunst.

Vanaf 17 januari staat de vruchtbaarheid centraal in Utrecht.

Lingam; gekoppeld aan Shiva

( die het mannelijke en vrouweljke verenigt) , die vaak dansend wordt voorgesteld. Een dans die de energie verbeeldt die door de wereld stroomt en die de ritmes van dag en nacht,de seizoenen,geboorte en dood veroorzaakt.



www.catharijneconvent.nl
 



Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

12 reacties op energie die door de wereld stroomt

  1. laila zegt:

    Gewoon laten staan Laila; dit blog. Wel leuk.

  2. antoinette duijsters zegt:

    Ja, laten staan, misschien kom ik wel kijken:-)

  3. laila zegt:

    Ik ben benieuwd wat die 122 kunstenaars ervan gemaakt hebben.
    Volgens de curator gisteren in de krant waren de eerste visies, van mannelijke kunstenaars nogal plat.
    De vrouwen zijn subtieler volgens hem. Haha.
    Wel uniek; zo’n expositie in een christelijk museum:-)

  4. Theo zegt:

    Ga er dinsdag heen, ik wil nou wel eens naar vgl-materiaal kijken..

  5. laila zegt:

    Ik hoop op een genuanceerd en beeldend blog hierover Klaver.

  6. coby zegt:

    Interessant, ben benieuwd wat die 122 kunstenaars zo verschillend er mee gedaan hebben.
    Vruchtbaarheid past natuurlijk wel heel erg bij het christelijke van het museum.
    Hartelijke groet, Coby

  7. laila zegt:

    @coby.
    Ja.
    Ik had overigens Indiase Cultuurkunde als doctoraal bijvak. Toen erg moeilijk, maar de koppeling aan het hindoeisme, lingam, vind ik wel een mooie.
    Dat geeft een extra dimensie.
    Dank voor je reactie.

  8. R. Kruzdlo zegt:

    Ha ha mooi Laila
    Aanbevolen groet Robert

  9. laila zegt:

    Dank je Robert:-)

  10. Annet zegt:

    Een gebreide penis
    een gedroomde penis
    Dat waar de wereld
    door en om draait, misschien
    zitten wijzelf wel in een
    bal……en zijn wij de zaden…..
    het blijft een mysterie…..
    een nooit eindigend wonder….
    leuke bijdrage Laila;)

  11. Annet zegt:

    Je kunt hem altijd uithalen:))

  12. laila zegt:

    @Annet.
    En een nieuwe haken:-)

Geef een reactie

