een mooie man/ombudsman

Tjongejonge dacht ik net, toen ik zijn kleurenfoto zag: "Wat een mooie man".
En dat dacht ik ook al steeds als ik zijn columns las en daar staat slechts een zwart-wit prentje bij.

Ik heb het over Pieter Hilhorst die vanaf vrijdag 8 januari de VARA Ombudsman gaat presenteren.
In de column van vanmorgen in de VK legt hij haarfijn uit wat de verschillen zijn in de samenleving vergeleken met de eerste ombudsman Marcel van Dam ( 1969)

"Een overheid die recht wil doen aan de verschillen tussen mensen vergt veel van haar ambtenaren. Ze moeten bereid zijn mee te denken. Ambtenaren hebben vaak last van een "kan-niet,mag niet -virus"Ze verschuilen zich achter regels en verwijzen burgers graag door."

Allerlei voorbeelden noemt hij van de gevolgen van dat weinig creatieve denken van ambtenaren, waardoor burgers het vertrouwen zijn kwijt geraakt.

Een cursus Socratische (beroeps)ethiek voor die duffe burocraten, daar ben ik voor.
Trouwens: daar kun je eigenlijk al bij kinderen mee beginnen, zoals ik in mijn vorige bijdrage, via de link naar het Socratisch Café liet zien.( www.filosofischcafezwolle.nl/)

Pieter Hilhorst, cum laude afgestudeerd politicoloog gaat tegen de machteloosheid  ten strijde trekken.

Een man naar mijn hart.
Succes.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

14 reacties op een mooie man/ombudsman

  1. antoinette duijsters zegt:

    Hopelijk brengt hij zijn voornemens in praktijk.

  2. laila zegt:

    @antoinette.
    Als je zijn columns gelezen had zou je weten dat hij dat zeker zal doen;-)
    Maaaaaaaaaar ik spring op de fiets.

  3. Marius van Artaaa zegt:

    ik hoop maar dat Pieter snel het cliché van de onwillige ambtenaar doorprikt en dat het allemaal burocraten zijn, maar dat zal wel niet. Ombudsmannen of-vrouwen zijn gewoonlijk zelf bureaucraat (werkend volgens vaste, veelal administratieve, procedures) en dat zou eigenlijk hen wijzer moeten maken.
    Niet zozeer de bureaucratie of de bureaucraat als subject treft de blaam. Degenen die die organisatievorm en -leden leiden, die nemen hun verantwoordelijkheid vaak niet om te zorgen voor een toereikende uitvoering van regels. Dat geldt nog meer voor de wetgever. Een technisch en tevens inhoudelijk goede wet- en regelgeving is schaars.
    Het probleem is al jaren een overbureaucratisering door overregulering. Wat dat betreft zou ik liever een kritische bestuurskundige als In het Veld aan de slag willen zien dan weer zo’n ciriticaster die niks structureels aanpakt en straks als vakantieman zijn gat van de deur zoekt.
    Over zijn uiterlijk heb ik geen klachten, hoor… | 🙂

  4. laila zegt:

    @Marius.
    Qua helder en toegankelijk formuleren heb jij nog wel wat te leren;-)

  5. zilver zegt:

    Zijn naam ken ik, maar ik had hem nog nooit gezien, zijn naam klinkt als een ouder iemand ( gek he?) maar hij is nog jong en fruitig! Het klinkt allemaal wel goed als ik je zo lees.

  6. ingeborg samsom zegt:

    echt goeie start van je nieuwe functie, pieter.
    heel geloofwaardig èn goed om met een beetje geschiedenis rond je voorganger te beginnen!
    veel van ons geloof in de solidariteit van de zgn.verzorgingsstaat is verloren gegaan, helaas.
    niet door onbetaalbaarheid, maar door gebrek aan vertrouwen.
    laat er dan eens misbruik van voorzieningen gemaakt worden.
    het is, ik spreek uit ervaring als grootgebruikr van zorg,goedkoper om achteraf met steekproefsgewijze controle te komen.
    alle machteloosmakende indicatiestellingen,wachtlijstprotocollen, het maakt de burger depressief en lui!
    heel veel succes, ik geloof erin.
    ingeborg samsom

  7. thera zegt:

    Beetje lang gezicht, maar leuk haar, mooie uitdrukking in de ogen, ja. 😉 En ja, creatief denken, dat is niet iets dat door ons reguliere schoolsysteem bepaald wordt aangemoedigd, om er maar weer eens een van mijn stokpaardjes bij te halen. Ik ga zo jouw vorige bijdrage bekijken en de link volgen.
    Ik ben heel benieuwd hoe Pieter zijn nieuwe taak gaat volbrengen en deel jouw vertrouwen.

  8. laila zegt:

    @zilver.
    Ik ben enthousiast over een nieuwe Ombudsman en zijn columns zijn sterk.
    @ingeborg,
    Je zet het goed op een rijtje.
    @thera.
    Het oog wil ook wat;-)

  9. Annet zegt:

    Het mag van mij ook creatiever
    daar ontbreekt het nogal eens aan…
    Mooie man indeed
    Ik val op Twan Huys (doing)
    én Jack Nicholson:)

  10. Marius van Artaaa zegt:

    nou ja, laila, ik zou bijna zeggen qua flauwe opmerkingen ben jij wel de wijste van iedereen en doe dat ook maar want een inhoudelijke reactie verwacht ik niet van je gezien de moeite die je er niet voor wilt doen.

  11. laila zegt:

    @annet
    Wat vind je van Johnnie Depp?;-)
    @Marius.
    Een "vage lulmeijerstijl" heb je en als je wilt weten waar hij voor staat dan lees je zijn columns maar.
    Die lees ik al lang en blinken uit in helderheid.
    Of hij de vaardigheden heeft voor een televisiepersoonlijkheid moet blijken, natuurlijk.

  12. Hanneke zegt:

    Ik heb Pieter een keer meegemaakt als dagvoorzitter bij een seminar en sindsdien kan ie voor mij niet meer stuk; hoe die man van saaie materie iets heel leuks kon maken, dat was echt grandioos.
    Maar over het programma: er zijn al zoveel van dat soort dingen op de buis. Programma’s waar voor mensen die in een totaal uitgeleefde woning wonen, een nieuw huis wordt gebouwd, mensen die uit de schulden worden gehaald, kinderen die een week lang in een andere omgeving gaan wonen, noem het allemaal maar op. Ik wil al die ellende niet meemaken, maar ook zeker niet zien want ik voel me altijd een beetje een voyeur.

  13. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Ach, in alle bescheidenheid: vrouwen doen altijd zo moeilijk over mannen, en het is zo simpel.
    Er zijn maar twee soorten: de goeie die op mij lijken en de rest.
    makkelijk toch?

  14. laila zegt:

    @Hanneke.
    Ik kan het me voorstellen; die verzadiging, maar kwaliteit komt vaak bovendrijven:-)
    In de VPRO-gids staat een aardig interview met hem. Over de doelstellingen.

Geef een reactie

