ode aan top 2000 a go go/ december 2016, met Nobelprijswinnaar

Tien jaar bestaat het programma en ik kijk er graag naar.

Verrassend zijn de items, de filmpjes, de diepgang waarmee naar achtergronden van liedjes gespeurd wordt , de gezelligheid en ja: muziek verbroedert.

( Op dit moment lees ik tussen de bedrijven door een boek over de zus van Mozart, Nannerl. Even sprankelend en geniaal als haar broer Wolfgang, maar helaas moest ze haar composities verbergen Vader Leopold verbood het. Viool spelen mocht ook niet; dat paste een meisje niet. Dat was de context van die tijd en de tijden zijn veranderd)

Top 2000 a go go, verrassend en er is een ontwikkeling te zien de laatste jaren. Meer vrouwen, meer zwarte muziek.

En dan de gasten.

Vanavond André Rouvoet lees ik in Trouw, die mag zeggen welk nummer bovenaan mag staan volgens hem.

Hij komt uit de kast als Van Morrisonfan, aldus Trouw en kiest voor;

Have I told you lately that I love you,

een mooie keuze , deze ballad van de man , wiens Astral Weeks  in mijn kast aanwezig is.en waarde lezer:
Hoe vaak zeggen we dat nu eigenlijk tegen hen die ons dierbaar zijn?Afbeeldingsresultaat voor astral weeks


25-12-2016

Top 2000: Top 2000 a gogo kijk je op npo.nl


26-12-2016

Afbeeldingsresultaat voor david bowie corbijn

Natuurlijk zal er aandacht zijn voor de ons ontvallen “iconen”, zoals Bowie ( foto Corbijn), Prince en Cohen, maar dit jaar is het heel bijzonder dat een songwriter de Nobelprijs voor literatuur heeft.

Bob Dylan; we zijn de laatste maanden de muziekcollectie op peil aan het brengen ( meest klassiek) en ik kreeg deze CD vorige week.Blonde on Blonde.

Afbeeldingsresultaat voor blonde on blonde

In de zelfde tijd draaide ik veel Nina Simone ( foto van Live at Montreux)Afbeeldingsresultaat voor nina simone live at montreux


27-12-2016

Via Uitzending gemist moet ik de eerste aflevering van 2016 nog zien.

Vanavond vertelt Robbie Robinson over “The Weight”, volgens de krant.

Wat zou ik meenemen naar een Onbewoond Eiland?

Zonder enige twijfel

The Band; The last Waltz, die ik dit jaar weer nieuw aanschafte.De prachtige documentaire over dit concert van Martin Scorsese is een aanrader voor de Kerstvakantie.

Afbeeldingsresultaat voor the last waltz scorsese

———————————————————————————————–

28-12-2016

“Our House”vanavond.

Het meisje van de quiz kende het niet.

Hoeveel procent van de kijkers kennen Déja Vu niet, vraag ik me af.

Prima lp.——-Gerelateerde afbeelding


29-12-2016

Heel mooi; die orkestjes na de quiz.

Vanavond Proud Mary, Tina Turner. foto: Anton Corbijn ( 66)Afbeeldingsresultaat voor tina  anton corbijn


30-12-2016

Pink Floyd zal toch ook wel langs komen, dacht ik.

“Comfortably Numb”

The wall live in Berlin.

21 juli 1990; in een tent met twee kleine jongetjes en een radiootje.

Een legendarisch concert.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

15 reacties op ode aan top 2000 a go go/ december 2016, met Nobelprijswinnaar

  1. Catharina Anna Maria zegt:

    "Have I told you lately that I love you,"
    Ik doe dat regelmatig…bij voorkeur zomaar. En we (=echtgenoot en ik, de zonen begrijpen het niet)kijken elke avond naar de popquiz a gogo.

  2. Zwollywood zegt:

    Wow…ik hang ook elke dag voor de buis…en geniet met volle teugen. Er was in de 60er en 70 er jaren zoveel power….zoveel goud van oud.
    Ik heb mijn eigen top 10 nog niet gekozen…maar als ik zo terugspeur is dat "Story off the hurricane" van Bob Dylan…en ook "Wall street shuffle" van 10 CC (is dat de goede songtitel?)….en ….eens even kijken….ja er zijn er nog wel meer…. "Hotel California" van the Eagles!Reactie is geredigeerd

  3. laila zegt:

    @Catharina.
    Ik behoor tot de types die liever kritisch zijn dan niet ,het zij zo, maar ik ben het me bewust.
    Ik vraag me af of ik een aflevering gemist heb:-)
    @Zwolly.
    Ik zou nu niet weten wat ik als nummer één zou kiezen hoewel ik nu op de fiets regelmatig October Song fluit van de Incredible Stringband. Ik geloof niet dta ze in de top 2000 staan:-)

  4. Catharina Anna Maria zegt:

    Wij hebben ook wel een aflevering gemist. Jammer dan. Maar het blijft leuk.

  5. Ramirezi zegt:

    Ik vind het ook leuk en verbaas me er altijd over hoeveel liedjes er zo langzamerhand wel niet ergens in je hoofd zitten opgeslagen…

  6. jorrit zegt:

    muziek, heerlijk.. haast nog mooier dan lezen of schrijven of.. ik weet het niet

  7. jorrit zegt:

    en natuurlijk, mag wel zeggen aan mijn oudste? langste? lezeres, de beste wensen voor 2009!
    was laatst nog eens op schrijfweb, tis wel een rariteitenkabinet geworden hoor daar..

  8. Summer zegt:

    Een Gelukkig Nieuwjaar voor jou Laila!

  9. martien zegt:

    Mijn hoofd is zo langzamerhand een muziekkast aan het worden. 🙂 Maar wat is het leven zonder muziek?
    Ook het allerbeste toegewenst!

  10. laila zegt:

    @jorrit.
    Ja, al hel lang, vanaf 2002, geloof k.
    Jammer; die teloorgang.
    @Summer.
    Dank je wel. Een beetje aandacht doet goed:-)
    @martien.
    Vanmorgen om 8.30 uur was het boompje er al uit:-)( Iedereen slaapt nog)
    En daarna met de hond in de stille winterkou; super. Maar muziek zit vaak in het hoofd.

  11. viktor loman zegt:

    Ik maar klikken op Van Morrison, is het een foto!!
    Muziek verbroedert, klopt als een bus.
    Een harmonisch 2009 toegewenst

  12. laila zegt:

    @viktor.
    Dat gebeurt niet vaak; een reactie van jou.
    Harmonie, prima, maar niet zonder dynamiek, wat mij betreft.

  13. de Stripman zegt:

    Eerst maar eens een gelukkig nieuw jaar toegewenst, Laïla !
    Ik heb ook genoten van het programma. Van Morrison ook prachtig. Maar persoonlijk vind ik Moondance zijn mooiste plaat…;o)

  14. Johan HvD zegt:

    Laila, een heel goed, muzikaal, lezenswaardig, schrijflustig en kleurig nieuw jaar toegewenst!

  15. laila zegt:

    @Stripman en Johan.
    Bedankt voor de wensen.

Geef een reactie

