hang eens een heksje in de boom/ september 2015 de heksen komen/ Cannes 2018 I Am Not a Witch ( Rungano Nyoni)/ 7-5-2021 De laatste heks/ 9-6-2021 Susan Smit-De heks van Limbricht-CPNB-top60,no.4 En Maria Magdalena in Catharijneconvent/ 18-10-2022 Eerherstel in Roermond/ 21-10-2022 Nominaties NS- Publieksprijs

Van de week viel mijn oog op een artikel ( Trouw) over de dominee/theoloog  Balthasar Bekker ( 1634-1698), de man uit het dorpje Metslawier, die Betoverde Weereld schreef.

Hij wordt in  dat dorpje nog altijd geeerd als de man die een eind maakte aan de heksenvervolging.
Annemarie Hinten-Nooijen was daardoor verrast  toen ze een bezoek bracht aan dat dorp , temeer daar ze een replica kreeg van het borstbeeld van de man. Ze promoveerde op hem.

De Betoverde Weereldis volgens haar Het werk, vertaald in het Duits, Engels en Frans en bewust in het Nederlands geschreven om zijn ideeen bij een groot publiek bekend te maken, dat nagenoeg een eind maakte aan bijgeloof en heksenvervolging.

De Republiek der Verenigde Nederlanden beleefde zijn Gouden Eeuw, de tolerantie nam toe, desalniettemin werd hij vanwege zijn opvattingen in 1692 wel uit zijn ambt gezet.

Heksen en Ketters, hebben de overeenkomst dat ze eeuwenlang een bedreiging zijn geweest voor de Kerk.
De heks, meestal onschuldige vrouwen met veel kennis van kruiden en planten, juist vanwege de macht die ze hadden als genezeres.
En vanwege die bedreigende macht werden ze door de kerk steeds in een kwaad daglicht gesteld; gebruik makend van de angst die er toch al heerste voor mensen met die kennis.

Want laten we wel wezen; als je met kruiden iemand beter kunt maken kunje hem ook “slechter” maken.
( Laats was ik in een PI, waar ik hoorde dat een vrouw met een vriendelijk gezicht, na jarenlange mishandeling haar echtgenoot had vergiftigd.
Dat gebeurde vroeger natuurlijk nog veel meer, want scheiding bestond niet. Maar dit terzijde)

Hoeveel heksen ( mannen, vrouwen en kinderen) zijn er wel niet gedood?*
Er zijn rechters en vervolgers geweest die trots waren op hun werk. Nicholas Rémy, advocaat in Lotharingen stierf in 1616 en was trots op het feit dat hij 3000 slachtoffers had gemaakt.
In zijn boek over hekserij schreef hij:

“Jeanne breekt een slakkenhuis en vermaalt het tot poeder. Waarom? Alle schapen van Barbe, haar buurvrouw, zijn sindsdien dood. Het is duidelijk dat Jeanne het poeder gebruikte om de dieren , te doden. Verbrandt deze heks!
 
 
Heksen  en ook ketters hebben altijd wel tot mijn verbeelding gesproken en ik ben voor een rehabilitatie van de heks.
Ik hang er eentje in mijn kerstboom


 
Weer eens wat anders dan zo’n zoet engeltje.
 
 
afbeelding 1:
Francesco Goya
Los Bruyas
 
*bron:
histoforum ( lesmateriaal)

—————————————————————–

18-9

http://www.catharijneconvent.nl

Weer open 14 juni 2021 Maria Magdalena

———————————————–13-9-2018

I Am NOt A Witch; over Heksenkampen in Afrika.De regisseur is Ringano Nyoni, geboren in Lusaka ( Zambia) en opgegroeid in Cardiff.Een groot artikel in de VK, vandaag.

Zo meteen zie ik P. ruim een jaar in Zwolle, uit Kenia, hoogopgeleid en ik zal vragen of ze van Heksenkampen heeft gehoord. Ik denk het wel want het is een veelvoorkomend verschijnsel.

Afbeeldingsresultaat voor rungano nyoni

————————————–7-5-2021 Sommige onderwerpen komen na verloop van tijd weer terug en heksen horen daarbij. Deze week las ik, oa in OPZIJ, over een nieuw boek van Susan Smit, over de laatste heks die vervolgd is in Nederland. De heks van Limbricht ( lijkt me een mooi dorp/kasteel).Het verschijnt eind mei en ik kan niet wachten.

—————————–9-6-2021 Week 23, no.4 in CPNB top 60. Fijn;een spannend en educatief boek.Susan Smit-De heks van Limbricht. over machtsmisbruik van de kerk.

————————————-18-10-2022 Veel aandacht vandaag voor heksenvervolgingen in Roermond, in 1613 en 1614 de hoofdstad van de heksenvervolging i Nederland.Een soort geinstitutionalieerde vrouwenhaat, want 85 a 90 procent van de slachtoffers was vrouw.

Men wil een soort eerhertel; en dat geldt eigenlijk voor heel Europa.

In Roermond is waarschijnlijk de roem als stad van heksenvervolging te danken aan de uitzonderlijk brute beul Hans Jonckbloet ( bron Trouw)

1080x1080-copy-ALLE-TITELS

Toch maar weer eens proberen, volgende week. Een reisje met de trein; kijken of er een zitpaats is.

Stemmen gestaakt ivm FRAUDE???

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

19 reacties op hang eens een heksje in de boom/ september 2015 de heksen komen/ Cannes 2018 I Am Not a Witch ( Rungano Nyoni)/ 7-5-2021 De laatste heks/ 9-6-2021 Susan Smit-De heks van Limbricht-CPNB-top60,no.4 En Maria Magdalena in Catharijneconvent/ 18-10-2022 Eerherstel in Roermond/ 21-10-2022 Nominaties NS- Publieksprijs

  1. laila zegt:

    @peter.
    Voer voor psychologen dus:-)

  2. kuifje simon zegt:

    Gewogen en te zwaar bevonden ;-))

  3. Ivy Heyta zegt:

    Ik ben helemaal vóór de heks ;-)))
    Heksjes voor in de kerstboom, gat in de markt?

  4. luuk zegt:

    Goed idee Laila!
    Als ze maar niet te licht zijn en gaan vliegen.
    groet Luuk

  5. laila zegt:

    @Ivy.
    Aha; een sympathisant van het heksje:-)
    @luuk.
    Het zou toch verrassend zijn als zo’n heksje over de kalkoen vliegt?:-)

  6. Maria Trepp zegt:

    De betoverde wereld, , zo zou ik mijn eigen hoofdthema ook kunnen samenvatten.
    Heksenjagd, ja wat een thema.
    Breed diep lang actueel..
    Is dit hier rechts jouw hond?? Ohhhhh wat mooi!

  7. laila zegt:

    @Maria.
    Wat ben je toch heerlijk spontaan, soms.
    Er zitten nogal wat kanten aan deze bijdrage; inderdaad.
    Mooi he ,die hond/wolf?:-)

  8. peter louter zegt:

    Schiet me trouwens te binnen, bij ons hangt al zeker 35 jaar hetzelfde heksje in de boom

  9. Maria Trepp zegt:

    Is die van jouw en is het een wolf?
    Dat is geen domme vraag, buren hier van mij hebben een wolf/kojote kruising. waanzinnig mooi, en zoals zij mij met nadruk verzekeren: erg lief.

  10. JohanHvD zegt:

    Met heksen heb ik vroeger wel iets gehad. Nu niet meer zo, al verketter ik ze niet… 😉
    Waarschijnlijk ken je Heksensabbath van BodeGro, het was destijds mijn lievelingsalbum.
    Enkele vrienden van mij waren heks en ik had stoffen en strooien heksen in huis.
    Het bracht allemaal ongeluk… ;-(
    (Wellicht ga ik binnenkort wel weer een nieuwe heks aanschaffen, voor het geluk. 😉

  11. kuifje simon zegt:

    Als ik weer in Oudewater kom, dan …..

  12. 100_woorden zegt:

    Ik ben tegen het verbranden van heksen, tegen het verdrinken van heksen, tegen alle vormen van geweld tegen heksen. Oproepen om heksen op te hangen aan een boom kan ik dan ook niet ondersteunen.
    Het valt me nog mee dat de Q-koorts niet aan heksen wordt toegeschreven

  13. laila zegt:

    @peter.
    Hetzelfde heksje; tja er zijn van die relikwieen die niet te vervangen zijn;-)
    @Maria.
    Had gekund; er is hier een fascinatie voor de wolf. Ik ben er nog steeds trots op dat ik dit ras ( Hollandse herder-langhaar) heb uitgezocht.
    @Johan.
    Heksensabbath ken ik niet, maar heksen kunnen geluk brengen 😉
    @simon.
    Er is een touwfabriek in Oudewater…
    @100.
    Dit is denken in de geest van Balthasar Bekker, die overigens wel geloofde in de "wonderen" van Jezus. Hij verklaarde ze vanuit "psychiatrisch oogpunt".
    Dank u voor de reacties.

  14. Isis Nedloni zegt:

    Ha…dit bedoelde je met de heksjes; ))))
    Ja, heksen waren volgens mij gewoon assertieve vrouwen die hun eigen weg gingen in de barre tochten van de middeleeuwen.
    Een beetje vrouw met een eigen stem was voor velen toen een bedreiging.
    Mooie bijdrage hierover; ))))
    Vriendelijke avondgroet van een andere aardige heks; ))))

  15. laila zegt:

    Dag Isis.
    Ik heb vandaag al gezocht naar een heksje voor in de boom.
    Ze zijn onvindbaar.
    Misschien maak ik er zelf wel eentje.
    Een vriendelijke heksengroet:-)

  16. Gus zegt:

    Ja, afschuwlijk. Die angst voor alleenstaande vrouwen. Die klootzakken waren gewoon moordenaars die met de kerk aan hun kant moorden konden plegen.
    Ik las (heel iets anders) vandaag iets over een schilderes, Leyster. 1609-1650 (?)
    Volkomen vergeten, schilderde in de trant van Frans Hals, maar door de vrouwenbeweging heeft ze uiteindelijk toch nog bekendheid gekregen.
    Tja, van die dingen.

  17. laila zegt:

    @Gus.
    Judith Leyster staat in mijn blog van 6-12.
    Met de recente ontdekking.

Plaats een reactie