uw achtertuin/ 2016 het mooiste natuurgebied van Nederland/ tot en met 15-1-2017 Isabelle Werkhoven in MORE

Tig verhalen kan ik vertellen over deze plek. De Lemelerberg.
Dat ik er als kind overheen fietste met mijn ouders; op weg naar een kampeervakantie in Holten. Dat…

Gisteren kreeg ik het fraaie blad van Landschap Overijssel, met een sfeervolle sneeuwfoto op de voorpagina.

Als ik denk aan kerstvakanties dan hoort daar ook “buiten”bij.
Het mooist vond ik de kerstvakanties, waarin we het hekje van het achtertuintje uitliepen, met sjaal en muts en schaatsen, om vanuit de sloot vlakbij met de zonen rond te schaatsen.
Maar ook de wandeltochten, met de honden, op de Veluwe of in Salland. Het liefst met sneeuw natuurlijk.

De foto hierboven is de winnende van een fotowedstrijd van Landschap Overijssel.
Hij is van Tony Ruiter, buschauffeur, autodidact, annex fietser/hardloper en het bijzondere is dat hij met zijn foto door de provincie reed.

Overijssel heeft ook een dichter. Koos Geerds uit Dalfsen, een leraar Nederlands.
“Misschien is de kracht van de Overijsselse identiteit wel dat er eigenlijk geen eenduidige identiteit is”, zegt hij en dat kan ik beamen.
De diversiteit van het landschap is enorm.

Fraai vind ik dit gedicht van hem.

een rondrit door de onvoltooide tijd:
vernieuwing en verval zijn bondgenoot,
wat bleef dankt zijn bestaan aan het vaarwel
als perspectief van de verganklijkheid;
groots of intiem, steeds welft zich weer de lucht
over het landschap dat niet eeuwig zwijgt,
maar in zijn elementen zich verraadt:
een landloperskerkhof,een mariakapel,
een washuisje en een engelse tuin,
een landkruis en een oeroud boerenerf;
terwijl een duif aanhoudend welkom roept
haast zich een haas op weg naar de einder-
jouw rondrit door de onvoltooide tijd
 
 
Overijssel als achtertuin; een tuin met variatie.
Waarde lezer. Hoe staat het met uw achtertuin?
 
zie ook:
www.fotony.nl
met meer foto’s van Tony Ruiter


11-10-2016

Weerribben-Wieden ( uiteraard) genomineerd

http://www.mooistenatuurgebied.nl.


28-10-2016

Wel alarmarend; die berichten van het WNF


30-10-2017

Isabelle Werkhoven ( ’69 Gorssel) heeft een solo-expositie van magische verstilde landschappen van haar achtertuin.

http://www.museummore.nl

 <b>Isabella   Werkhoven</b>
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

21 reacties op uw achtertuin/ 2016 het mooiste natuurgebied van Nederland/ tot en met 15-1-2017 Isabelle Werkhoven in MORE

  1. actuality zegt:

    Heb Jaren in Holten zomers ge-bivakkeerd
    En ook Paard gereden.
    En in ’81 lag er voor Het Laatst Sneeuw
    Groet à Voús Joshua

  2. laila zegt:

    Dag Joshua.
    In 81 voor het laatst sneeuw?
    Mooi is het in Holten, niet?

  3. Smokey zegt:

    Vijf jaar geleden ben ik er voor het nog eens geweest op een bloedhete dag. Prachtig daar!

  4. antoinette duijsters zegt:

    Met je eigen foto op je bus, dat is pas fijn. Alleen vind ik de foto’s van de verschillende landschappen op elkaar lijken, net alsof ze door dezelfde personen zijn uitgezocht.

  5. laila zegt:

    Dag Smokey.
    Een bloedhete dag?
    Een sneeuwkoude kerstdag lijkt me ook wel wat in Holten.
    Een hotelletje; knappend haarduur…
    @Antoinette.
    Ben ik met je eens; ze lijken op elkaar maar er is maar één Lemelerberg(je):-)

  6. Annet zegt:

    ‘maar in zijn elementen zich verraadt’
    de taal van dichters is mij vertrouwd
    euhmmmm, mijn achtertuin……..
    in het echt: nog erg groen…….
    en dat zal het ook in de symboliek zijn
    het wil niet winteren
    sneeuwklokjes duwen zich al naar boven….
    en dan krijgen ze toch nog een pets van
    de vorst, blijmoedigheid wordt gestraft:)

  7. laila zegt:

    @Annet.
    "Blijmoedigheid wordt gestraft".
    Tja; dat zal, maar er komt sneeuw; de hemel breekt blijmoedig open.
    nb ik zag jouw Vasalis.
    Weet je dat er in het voorjaar ( een paar maandjes nog) een biografie van Vasalis verschijnt?

  8. kuifje simon zegt:

    Gisteren liep er hier een Groene specht door de tuin ….
    hipten de roodborstjes
    en waaiden de laatste bladeren van de abelen.

  9. laila zegt:

    @simon.
    Een groene specht en roodborstjes?
    Een merel hoorde ik zingen; dit weekend.

  10. Gus zegt:

    Hmmm, ja de Lemelerberg, je kan er zulke lekkere boswandelingen in de buurt maken.
    Memories…..

  11. cor3306 zegt:

    In Holten( misschien was’t ook de Lemerlerberg) heb ik als joggie met de padvinders gekampeerd herinner ik me opeens, maar los daarvan Overijssel en Salland zijn mooi en dat geldt ook voor het gedicht, tja en hoeveel buschauffeurs schrijven er gedichten, dat moet een buitenbeentje geweest zijn

  12. laila zegt:

    @Gus.
    Velen zullen wel eens in Overijssel geweest zijn, denk ik.
    Inmiddels heb ik er zeker een binding mee, al liggen mijn roots in Drente.
    Naar Stad ( 10 jaar gewoond) verlang ik regelmatig.
    @cor.
    Je leest te snel. Het is geen dichtende buschauffeur maar een fotograferende
    Dank voor je reactie.
    Ik ga afsluiten en boodschappen doen.
    Wat zullen we eten?

  13. rikus zegt:

    Ik ben in de gemeente geboren waar de Lemelerberg ligt in het dorpje Beerse waar ook de Beerzerbulten liggen. Een pracht natuurgebied daar

  14. laila zegt:

    Dat meen je niet Rikus.
    Bij de Beerzerbulten hebben we ook gekampeerd!
    Prachtig daar.

  15. thea zegt:

    He Laila,
    Ook een herinnering aan deze berg:
    ik was een jaar of 6 -net zo oud als jij toen was- en ging op een dinsdagmiddag met mijn ouders en oom en tante naar de besneeuwde toppen van de Lemelerberg om te genieten van de vers gevallen sneeuw. I will never forget.
    Mijn vader riep ineens verschrikt: ik ben je slee vergeten….. daar viel mijn droom in duigen.
    Maar het was een grap. Ik zal je de foto met slee en mijn trotse blik laten zien als we binnenkort weer eens meeten.

  16. rikus zegt:

    @laila 09-12-2009 19:43
    Mevr hagedoor was de eigenaar van die cmping nu haar zoon geloof ik. Een stukje op Ommen aan stond een benzine pomp bij een fietsen makker, daar ben ik geboren er woont nu een neef van mij

  17. laila zegt:

    @thea.
    Er komt een tijd dat je verder kunt teren op al die herinneringen.
    Ik ben benieuwd naar die foto.
    @rikus.
    Wat leuk!

  18. laila zegt:

    Zo’n provincie/achtertuin schept een band Rikus;-)

  19. solvejg zegt:

    Ja, he tis mooi daar!! Mijn jongste broer is naar Overijssel verhuisd, hij en mijn vader zweefden in linnen vliegtuigen boven Salland. Mijn achtertuin is een stuk kleiner, wel knusser, maar veel minder mooi! Gedicht spreekt me aan. Waanzinnig mooie foto’s van Tony Ruiter. Het is duidelijk dat hij echt heel veel van Overijssel houdt! Groet, solvejg

  20. laila zegt:

    @dag solveg.
    Leuk je reactie.
    Alles wat met liefde gemaakt is heeft meer glans:-)
    Ik ga maar eens een heksje maken;-)

Geef een reactie

