hemel en hel

Met het begrip hemel heb ik niet zoveel, maar het is wel aangenaam om je van alles te verbeelden bij zo’n foto als hierboven. Alsof je in de foto kunt kruipen en kunt zweven langs de sterren.
 
De hemellichamen, sterren en maan hebben wel altijd tot mijn verbeelding gesproken en dat geldt voor velen.
 
"Waar je ook bent , hoe ver weg ook we zien altijd dezelfde sterren".
 
Schrijven is behalve het weergeven van wat jij als werkelijkheid ziet ook een vorm van escape aan die werkelijkheid die helse vormen aan kan nemen.
 
Zaterdag las ik in Trouw het begin van een serie hemelbeelden , fraaie artikelen met een lezersoproep voor het kerstnummer.
 
Hoe ziet uw hemel eruit?
 
De komende kerstbijlage van Trouw is geheel gewijd aan het thema ‘Mijn hemel". De redactie is benieuwd welk beeld lezers hebben van hun hemel.
Heeft u een voorstelling van de hemel?
Is dat beeld in de loop van de tijd veranderd?
Wie wilt u tegenkomen en wie niet?
Schrijf het op in maxiamaal 250 woorden. De mooiste bijdragen worden gepubliceerd in de kerstbijlage van 24 december.
mailen aan: verdieping@trouw.nl
 
En zo tijdens de tweede ronde koffie, de eerst is al om half 7, vraag ik me af wie ik tegen zou willen komen.
Mijn vader, mijn moeder , de vriendinnetjes van school ,alle geliefdes van vroeger?
 
Een leuke escape en een fraai thema, maar ik denk toch dat ik kies voor de combinatie hemel hel.
Wat zul je je vervelen als alles altijd mooi is, je altijd vriendelijke mensen ontmoet en de wereld je alleen maar toelacht.
 
Vandaar nog een Eschervoorstelling.
 
Hemel en Hel, verstrengeld, zoals goed en kwaad verstrengeld zijn, volgens mij.
 

 
 
 
Als ik geinspireerd ben doe ik mee.
Het heeft iets: in het Kerstnummer van zo’n kwaliteitskrant.
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

14 reacties op hemel en hel

  1. anna zegt:

    Hij is mooi laila, die Escher. Ik print hem uit.

  2. Zwollywood zegt:

    Die krant ga ik zeker kopen. bedankt voor je tip. Meedoen is natuurlijk ook een mooie uitdaging. Ik ben benieuwd naar de beschrijvingen van de hel…

  3. anna zegt:

    @zwolly.
    Die serie hemelbeelden is zaterdag begonnen.
    Kerstkranten vind ik meestal maar zozo;-)
    Maar meedoen lijkt me wel leuk, zoals ik ook benieuwd ben of mijn bijdrage aan Filosofie Magazine over optimisme/pessimisme volgende week geplaatst wordt.
    Ach; ja. Uitdagingen moet je soms zelf zoeken. Wat jou?

  4. Paul Delfgaauw zegt:

    Heel mooi plaatje! Die van Escher ook trouwens.Wat zul je je vervelen als alles altijd mooi is, je altijd vriendelijke mensen ontmoet en de wereld je alleen maar toelacht.
    Harmonie, wat vreemd dat mensen dat als saai of vervelend zien!
    Tip wat ‘altijd mooi’ betreft:
    Ga naar de bioscoop, kijk naar This is it over Michael Jackson en je ziet hoe hij in harmonie met honderden mensen iets fantastisch neerzet.
    Ik kreeg steeds de tranen in mijn ogen van wat daar plaatsvond ter voorbereiding van zijn nieuwe tournee, zijn muziek, zijn stem, zijn persoonlijkheid, en ook die van zijn vele creatieve medewerkers.
    – Misschien doet Michael dat nu in de hemel, ik zou zo met hem meegaan en meedoen, eeuwig!
    Dag!

  5. Zwollywood zegt:

    @) anna….Voor de zaterdagVK had ik nog geen tijdn (2 grote feesten) Zo dadelijk echter wel.
    Helemaal goed dat je ook in filosofie schrijft. Ik ga opletten.
    Tuurlijk….uitdagingen moet je altijd blijven zoeken.

  6. anna zegt:

    @paul.
    Michael Jackson?
    Tjonge; daar zou ik nooit opkomen. Met Michael naar de hemel. Ha.
    @Zwolly.
    In filosofie schrijven?
    niet overdrijven; ik heb meegedaan aan een lezersoproep.
    Succes met je bureau, overigens.

  7. Zwollywood zegt:

    Aha….ik blijf het volgen.

  8. Paul Delfgaauw zegt:

    @ Laila, en dit nog even:
    Je schrijft:Wat zul je je vervelen als alles altijd mooi is, je altijd vriendelijke mensen ontmoet en de wereld je alleen maar toelacht.
    Vind je dat echt?

  9. anna zegt:

    @Paul.
    Ik vergat nog op dat onderwerp in te gaan.
    Eigenijk denk ik van wel. Dat veel aspecten van het leven bestaan bij gratie van het tegendeel.
    geluk-ongeluk
    donker-licht
    vrije tijd-werktijd
    En hemel-hel; als metaforen voor goed en kwaad, binnen de mens ( mensen) zelf. Dus niet op een buitenwereld geprojecteerd.,
    Individueel zijn er natuurlijk verschillen in opvattingen; hoewel er misschien in alle culturen ook meer overeenkomsten zijn, dan men wel eens denkt.

  10. Annet zegt:

    Dit stuk in Trouw heb ik apart gelegd
    moet het nog lezen……
    Absoluut: zonder hel geen hemel…..
    Ik heb veel met de hemel en met de hel
    maar ook met de vele schakeringen ertussen
    het leven is erg rijk maar word vaak arm
    geleefd, of vallen de innerlijke rijke mensen
    minder op?
    Vragen, vragen, vragen:)

  11. coby zegt:

    Mooi thema, ik ga door jouw blog zeker de kerstkrant van Trouw kopen. Heel passend om lekker te gaan lezen tijdens al die dagen. Ik wens je inspiratie toe in ieder geval.
    Hartelijke groet, Coby

  12. laila zegt:

    @Annet.
    Vragen, vragen:-)
    @coby.
    Ik heb niet zoveel met de kerstkranten. Het proces er naar toe vind ik zinderend.
    Maar eerst: door de regen, naar de bus, naar Staphorst; uitstappen bij de kerk in het midden, of all places.
    Een aparte ervaring:-)

  13. Geroma zegt:

    Een heel mooi blog, Laila en nee….ik had hem dus nog niet gezien. Fijn dat je me er op attent maakte.
    De afbeeldingen zijn prachtig. Verder voel ik wel veel in wat Paul aangeeft en kies ik ook voor een harmoniebeeld. Kun je ook meedoen als je geen trouwlezer bent? Een stukje over Mijn Hemel schrijven, lijkt me wel wat!
    Groetjes van hier.

  14. laila zegt:

    @Geroma.
    Gisteren heb ik een stukje opgestuurd. Ik heb ook geen abonnement.
    Harmonie; tja; harmonie zonder conflict bestaat niet;-)
    Leuk dat je nog reageert.

Geef een reactie

