de achterkant van het gelijk

“Stel er komt een meisje van veertien bij je op het spreekuur dat de pil wil maar je mag het niet tegen haar moeder vertellen. Wat doe je dan?”
 
Dat soort vragen stelde Marcel van Dam ( socioloog) in het spraakmakende programma de Achterkant van het Gelijk waarin allerlei ethische dilemma’s besproken werden, met verschillende beroepsgroepen.
Ik zat op het puntje van mijn stoel.
 
Nu jaren later is die methode, de Socratische een vaste methode in het kader van mijn lessen beroepsethiek.
Een methode waarbij je door vragen te stellen en door te vragen ( soms op het scherpst van de snede) probeert de grenzen af te tasten in ethische dilemma’s. Welke waarden vind je belangrijk? Hoe staat het met je eigen geweten?
 
Ik lees zijn columns in de VK graag, die van Marcel van Dam en gisteren had hij het over De onrendabelen, een film die vanavond op de tv te zien is.Een film waarin hij met voorbeelden en deskundigen wil aantonen dat de kloof tussen arm en rijk steeds groter is geworden.
Empathie, wil hij benadrukken, in tegenstelling tot Michael Moore, die meer op effectbejag uit lijkt te zijn.
Ondanks de groei van de welvaart kwamen hier steeds meer mensen onder de armoedegrens terecht. In 1980 leefde 4 % van de huishoudens onder die grens, nu 11 %.Het sociale klimaat is harder, minder humaan, met een groeiend aantal verliezers.”zegt hij in een indringend interview in Vrij Nederland, dat ik gisteren las.
Is het gek dat mensen het vertrouwen in de politiek kwijt zijn en achter een geblondeerde ‘halve zool’aanlopen?
 
Hij heeft een boek geschreven: Niemandsland-biografie van een ideaal, waarin hij een  analyse geeft van de paradigmaverschuiving en de teloorgang van de sociale democratie.
Om te huilen, ook wat hij over zichzelf vertelt.Over zijn vader, politieman, die weigerde joden op te pakken. Over de dood van zijn zus en zijn neiging verdriet niet te laten zien. Alsof ik mijn vader hoor, voorzitter van de PvdA/ gemeenteraadslid in een kleine stad, die op het laatst SP stemde.
 
Ik ga hem vanmiddag kopen, die biografie, waarmee Van Dam probeert weer een beweging op gang te brengen, zoals ook met de film de Onrendabelen.

 
In Zwolle wordt vandaag officieel de Herberg geopend. Een fraai staaltje architectuur met visie, met veel hergebruikte materialen.
Er is hard voor geknokt om dit te bereiken. Van containers in de modder voor dak-en-thuislozen naar dit pand.
Morgen ga ik een kijkje nemen.
Bevlogenheid is er nog steeds.
Zeker onverminderd bij mensen op de werkvloeren; die werken met de onrendabelen.Een verplichte maatschappelijke stage voor jongeren zal de betrokkenheid zeker vergroten.
 
“Je moet klein beginnen”, zegt Marcel van Dam”, “Jezus is ook klein begonnen”, zegt hij schertsend.
 
En het is dwars door de partijen heen dat er allerlei dingen gebeuren.
In De Stentor las ik vanmorgen over Mink de Vries, godsdienstleraar en jongerenwerker, die Navolging Nu schreef.
Hij raakte steeds meer gebiologeerd door De Navolging van Christus van Thomas a Kempis; een werelberoemd boek dat hier geschreven is.
 
“Te lang zijn wij als kerk en samenleving meegegaan met de toenemende welvaart, de individualisering en de marktwerking in zorg en onderwijs.”stelt de Vries.
 
De grote kracht van dit boek is dat het je constant een spiegel voorhoudt,lees ik in de recensie. Zoals De achterkant van het Gelijk deed.
 
Hoe staat het met je eigen geweten?
 
 
zie ook:
thomasakempiszwolle.nl
 
 
 
 
afbeelding:
Gustave Doré; de verzoeking van  Jezus door de duivel.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

40 reacties op de achterkant van het gelijk

  1. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Als er een meisje van 14 kwam voor de pil: natuurlijk dient je loyaliteit bij het meisje te liggen.
    Daarover is geen discussie mogelijk.
    De jongste die ik aan de pil bracht was 13; menstrueerde een jaar regelmatig en had een half jaar lang een regelmatig sexleven.
    Voor degenen die er moeite mee hebben: de pubertijd is een tijd voor sexuewle verkenning.
    Die halve zool was zo dom nog niet; hij ziet dat zijn potentieel rondom 9 millioen kiezers zijn.
    Dat zijn de 6 millioen armen en de 3 millioen die er tegenaan hangen.
    Waarom die armen in nederland zijn?
    Simpel.
    Sinds Bakelende aan bewind kwam zijn stelselmatig de sociale wetten afgebroken, zonder noodzaak.
    De eerste was de huursubsidie.Motief: in duitsland zijn de huren ook hoger.
    de bekendste ramp was de Zorg, met de asociale motivatie voor premie: laat ze maar betalen, want dan voelen ze de waarde.
    Was voorheen een percentage van brutoloon; betalen naar draagkracht.
    Maar als je denkt dat het schrijven van een onnozel boekje iets vernadert, dan zit je verkeerd.
    Alles wat dit kabinet heeft veranderd is verslechterd.
    Geld was en is er genoeg.
    Met de laatste stunt AOW is het bewijs geleverd.
    Als je aow betaalt aan mensen die minder dan 3000 euro aanvullend pensioen hebben, en minder dan 250.000
    bezitten; is er geld genoeg om
    –de AOE norm te verhogen
    –de aow leeftijd voor zware beroepen te verlagen naar 55 (zelfde leeftijd als poliie en leger)
    En dan ben je sociaal bezig,.
    De armoede heeft niets met de marktwerking te maken; alleen maar met de asociale houding van dit kabinet en de zittende partijen.
    Die zijn vanzelf opgeruimd bij de volgende verkiezing.
    En dan kan die blonde halve zool de situatie weer repareren.
    Maar deze rectie zal je wel wissen

  2. Christien zegt:

    Laila
    mooi neergezet.
    Ik werd boos bij het lezen, zoveel herkenning, daarvan ging ik bijna stampvoeten. Er staan zoveel mensen vanaf de zijlijn de toe te kijken, de dupe zijn en anderen die het nog gaan worden. Er moet iets zijn of komen dat het tij gaat keren.
    groet
    Christien

  3. martin zegt:

    Wel jammer dat je nog even naar Michael Moore moet sneren.
    Heb je bijvoorbeeld Goodbye GM! gezien. Of kan je nog lezen
    over een slachtpartij op een Amerikaanse school zonder aan
    Boling for Columbine te denken? Ik niet. Ook MvD is altijd bezig
    met effectbejag. Ook hij doet dat mooi en duidelijk..

  4. Aad Verbaast zegt:

    Boeiend blog.
    Ik zag Marcel van Dam gisteren bij P&W (begint meer en meer een boek promotie programma te worden trouwens, jammer..).
    Goed dat hij dit trouwens op tafel legt. Ook hij duikt op de mogelijke manipalutie van informatie van poltici in Nederland die altijd maar blijven aangeven dat alles beter wordt en nooit slechter. Hij heeft daar een andere mening over. Niet de enige.
    == Empathie, wil hij benadrukken, in tegenstelling tot Michael Moore, die meer op effectbejag uit lijkt te zijn. ==
    Eens met Martin hierboven. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Ook Marcel van Dam wil effect bereiken. Michael Moore ook. Ieder zijn/haar methode. Ook jij met je blog. Wie niet?

  5. Peter Louter zegt:

    Een echt grote fan ben ik niet, hij is vaak een mopperkont naar mijn idee.
    Maar in dit geval lijkt me je enthousiasme terecht. In het interview in VN heeft hij me wel een paar keer geraakt met eyeopeners en ik voorzie toch op zijn minst één blog om dat duidelijk te maken.
    VN had trouwens ook een mooi artikel over de problemen van linkse partijen in Europa.
    Zijn boek lijkt me de moeite waard. Het is een aanklacht tegen het neo-liberalisme en hij heeft stevige argumenten. Niettemin raag ik me af hoe hard zijn argumenten met betrekking tot armoede zijn. In 1960, 1970, 1980, 1990 en 2000 spraken we ook over ten hemel schreiende armoede.
    Veel harder vind ik zijn argumentatie dat de evolutie op willekeurige manier met genen heeft gestrooid en er daardoor een groot verschil in capaciteiten bestaat. Het is gemakkelijk om als getalenteerde te roepen, doe, wat ik doe. dat is ook mijn bezwaar tegen bijvoorbeeld het werken met rolmodellen.
    Van Dam raakt met dit probleem (het grote verschil in capaciteiten) zowel een existentieel als maatschappelijk vraagstuk, waar we het zeker uitgebreid over moeten hebben. Solidariteit is gelukkig nog niet helemaal achter de horizon verdwenen.

  6. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Mooi dat de Herberg eindelijk af is!
    Na al die eindeloze berichtgeving over boze buurtbewoners die niet verder keken dan;
    "Niet in mijn buurt!"
    Ook daklozen moeten slapen.

  7. Robert zegt:

    Heel mooi blog met informatie en een goede vraag op het einde. Ik vind dat mensen met ONZIN bezig zijn en zolang dit niet ophoudt zullen er heel veel mensen onder lijden.
    De feiten worden gegeven maar de onzin tiert vrolijk door.
    Groet Robert Kruzdlo…, je verdient een pluim.

  8. laila zegt:

    @PHM.
    Ik zal hem laten staan; deze reactie.
    @Christien.
    Ik zie je stampvoeten!;-)
    @martin.
    Die opmerking over Miachael Moore is niet als sneer bedoeld en ik citeer daarmee van Dam, die dat gisteren in zijn column schrijft.
    De recensies van het boek van Van Dam zijn vandaag prima. Soms moet je iets verder kijken om je vooroordelen te overwinnen.
    @Aad.
    Mijn zoon, sociologiestudent moet een paper maken in het kader van "Sociale Welvaart". Hij belde vanmorgen want we overleggen regelmatig. Zo blijf ik bij met huidige sociologieontwikkelingen en ik help hem met het Nederlands.Hij vertelde dat van Dam bij P&W was.
    Het één hoeft het ander niet uit te sluiten; zeker niet. Een prikkelend mens die Moore, vind ik.
    @Peter.
    Ik was altijd weg van De Achterkant van….Jij niet?
    En zijn analyses in de VK-columns.
    Het boek heb ik nu in de tas ( ik zit in de stad) en ik verheug me er op het te lezen.
    Mooi ook die parallelle ontwikkeling binnen de "groep"christenen.
    De andere artikelen in VN moet ik nog lezen. Een nieuwe integriteit?:-)
    @Cam.
    Er was vorige week een speciale Herbergkrant met interviews met de architect,, bewoners, bestuurders enz. Het is een gebouw om trots op te zijn!
    @Robert.
    Een pluimpje in mijn rode haar. Het staat goed:-)

  9. Zwollywood zegt:

    Vandaag zag ik in – meen – de telegraaf – een foto van een huilende jongen op een vuilnisbelt…..hij huilt omdat er geen eten voor hem is…..de overbevolking – het gebrek aan zwangerschapspreventie – ruïneert mensenlevens.
    Het meisje dat aan de pil wil is een goed voorbeeld van zorgvuldig nadenken over levensplanning. Zí’j heeft tenminste die kans…..dat jongetje op de vuilnisbelt niet.
    Het programma P & W heb ik weggezapt….er zijn teveel grijsaarden aan het woord. Man-vrouwduo’s in werkverbanden werken beter vind ik.
    Zwolle heeft mooie gebouwen, de berichtgeviing over daklozenopvang maakt dat ik de stentor van vandaag ook even ga kopen.
    De stijging van de armoede is wat mij betreft nog niet goed en niet voldoende onderbouwd. Zijn er veel mensen in die groep die in schuldhulpverlening terecht zijn gekomen omdat ze een oor aangenaaid is door bankinstellingen of verzekeringsmaatschappijen? Of zitten ze onder de minimumgrens omdat ze destijds met groot gemak leningen -kregen- ook van postorderbedrijven – die ze helemaal niet konden betalen?
    De herberg is een goed en mooi huis….springplank om te reïntegreren in de samenleving. Het jongetje op de vuilnisbelt loopt het risico te sterven….zoals zoveel kinderen in de wereld die geen ouderprotectie kennen.
    Waar is welke interventie gewenst….?

  10. laila zegt:

    Goed lezen Zwolly.
    De Stentor heeft vandaag een bijdrage over het boek van Minke de Vries; niet over de Herberg.
    En het eerste voorbeeld, van het meisje en de pil heeft zeker betrekking op zelfbeschikkingsrecht.
    Wanneer kan iemand, een kind verantwoordelijkheid aan?
    Woensdag was ik in een Moeder-Kindhuis met tienermoeders met kinderen in Zutphen. Indrukwekkend om zulke jonge kinderen met kinderen te zien.( falen vaak)
    Deze samenleving is daar in doorgeschoten, zodat veel psychiatrische patienten op straat beland zijn.
    Via bemoeizorg, veel svp-ers , laagdrempelige " types" wordt weer gepoogd contact te zoeken.
    Ik weet niet of jij op de hoogte bent met huidige psychiatrische ontwikkelingen?
    De economische topics wil ik nu graag even buiten beschouwing laten.
    Die worden al zo vaak belicht, hoewel Marcel van Dam zeker ook kosten-en batenanalyses in zijn boek verwerkt.
    Hij roept vooral sociale wetenschappers op zich daar grondig mee bezig te houden en daar ben ik glad voor. Wat kost een verblijf in het Huis van Bewaring , dat veel recidiven oplevert ( 70%) en wat kosten alternatieven?

  11. thera zegt:

    Zwolly, maakt het nou echt verschil waardoor mensen op straat zijn komen te staan? Zoiets van eigen schuld, dikke bult in bepaalde gevallen? Ik geloof dat maar weinig mensen beseffen wat uitzichtloze aanhoudende armoede doet met een mens, ik heb best begrip voor mensen die dan iets aanschaffen bij een postorderbedrijf, wat dacht je van een wasmachine bijvoorbeeld, of een onbetaalbaar speeltje voor het kind, omdat de hele maatschappij lijkt uit te ademen dat je niet zonder kunt. Zo’n Froger die leuk een maandje arm gaat spelen, haalt de essentie weg. Het is niet erg een jaartje arm te zijn, het is het uitzichtloze, je over de kop te werken en steeds niet voldoende te hebben om alle terugkerende rekeningen te betalen. Alle voordeeltjes gaan naar de beter bemiddelde mensen, want in de uitverkoop bijvoorbeeld krijg jij net jouw waterrekening en heb je maar enkele euro’s over om van te leven. En langzaamaan gaat alles in je huis kapot en doet verpaupering zijn intrede. Al jaren loop je niet in de kleren die je mooi vindt, maar in koopjes en verandering zal er niet komen. Ja, zulke mensen zullen wel eens in een moment van zwakte bezwijken voor de aantrekkingskracht van het op de pof kopen en zetten daarmee hun voeten in een neertrekkende spiraal. Is dat hun schuld? Hoef je met die mensen niet solidair te zijn? Het is toch idioot, dat dit land zoveel werkende armen kent? Dat vrouwen nog steeds minder salaris krijgen dan de mannen en zij vaak daarnaast nog alle zorgtaken dragen. Geen tijd en geen geld dus, een fnuikende combinatie.
    Laila, boeiend stuk en je hebt mij inderdaad ook nieuwsgierig gemaakt. Ik blijf hoop houden.

  12. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Jonge meiden moeten geen koters krijgen dat is punt een.
    Het gaat niet vaak mis maar in 99,999 van de gevallen met het kind, en/of moeder en of vader.
    daarom was mijn meetpunt: regelmatig ongesteld; regelmatig sex.
    De leeftijd interesseerde mij geen hol.
    Ik ging met de meiden de eerste keer naar of rutgershuis, of een een bevriende huisarts.
    Als ze leeftijd vroegen zei ik altijd 15.
    De jongste was net 13 geworden, zalg er uit als 18 en was stabiel.
    Toestemming van de ouders? Natuurlijk niet is ook niet relevant.
    Het gaat om HAAR leven(en het kind en de vader)
    Ik ging ook met de meiden naar de dokter voor de morning after pil.
    Werd dan op mijn naam uitgeschreven; de meiden waren vaak particulier verzekerd; en dan zou er een rekening thuis komen.
    maar ik begrijp niet dat die discussie weer aangezwengeld wordt.
    Ik heb er een jaar of 30-35 een streep onder gezet.
    degenen die er het langste mee moeten l;even (zwangerschap ) zijn de moeder en het kind.
    Veel minder de vader.
    Het kind is niet aanspreekbaar; de moeder wel.
    Haar besl;issing geldt; ongeacht wat de ouders zeggen of wat de wet zegt.
    Ook een paar meiden ondergebracht; toestand thuis was onhoudbaar.
    Ook daarmee laat ik het meisje beslissen.
    Ik had een paar adressen voor opvang; paar getrouwden met koters met een zeker sociaal gevoel.
    De wet, de ouders waren in die keuze van miniem belang.
    Dat is de keuze die je moet maken als hulpverlener
    Wil je dat niet, dan moet je een ander beroep kiezen.
    ===========================================
    Maar de kernvraag is "hoe staat het met jouw geweten?
    Uitstekend.
    Maar geweten is iets dat cultureel gevormd wordt/is; heeft niks te maken met mee geboren worden.
    Voorbeeld; wij vinden het crimineel een pas geboren baby te vermoorden.
    Bij de eskimo’s en aeen paar afrikaanse stammen is het een traditionele manier van geboorte controle; zij hebben daar geen enkel probleem mee.
    De SS ers in de kampen hadden er ook geen enkele moeite mee de joden te vermoorden; totaal niet; in hun belevings wereld was dat normaal.
    Moslims zijn er heilig van overtuigd dat het ophangen van een homo ok is.
    Wat je kan en dus zou moeten aanvallen is de leer of incoctrinatie die deze standaards brengt.
    en dat mag in nederland niet.
    net zoals in de dertiger jaren

  13. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Mensen arm laten blijven is achtelijk en kortzichtig.
    In zoveel dingen sjouwt bakelende achter de USA aan.
    Maar heb je daar teveel schulden vraag je een faillisement aan; na max een jaar ben je overal van af.
    Bij ons in principe nooit; tot schulden zijn voldaan.
    Daarnaast hebben sommige sociale diensten leuk gedrag.
    iemand werkt zwart; wordt gepakt
    dan wordt er gewoon een schatting gemaakt en moet de uitkering BRUTO worden terugbetaald over vaak een veel te lange periode.
    Maar verdient iemand met de verkoop van auto of huis; of vergeet 10.000 op te geven bij de belasting; dat mag en is sociaal acceptabel
    Iemand was wat overspennen en kwam niet om zijn handtekening te zetten voor een heronderzoek.
    DUS werd hij geregistreerd als fraudeur; dus moet hij een vol aar bruto terug betalen; dus heeft hiuj schulden; dus kan hij geen werk accepteren, want dan komt de deurwaarder; dus alleen een gekorte uitkering aangvuld met zwart werk.
    De wet op faillisement en schul;dsanering is puur calvinistisch; je hebt schuld dus je moet bloeden.
    Maar daarmee bloedt ook de maatschappij.
    Als iemand na een jaar van de schulden af is, kan er weer gewoon geleefd worden.
    Dat is leuk voor de maatschappij.
    iemand in eengekorte bjstand gaat echt nooit aan het werk.
    Dat kan hij ook niet betalen; je hebt altijd werkkleding nodig, vervoer. e.d.

  14. coby zegt:

    Marcel van Dam heeft de gave om aan te zetten tot denken, en hij laat zijn eigen denken en handelen daarbij niet buiten schot. Ik hoorde hem vannacht in de herhaling van Pauw en Witteman en voelde dat het me raakte dat hìj spreekt over en voor die groep en wat er is gebeurd en nog gebeurt. En oproept tot.
    Het zou überhaupt verplichte leesstof moeten zijn voor de mensen aan de macht, denk ik.
    Hartelijke groet, Coby

  15. hippocampi zegt:

    sterk blog,
    vond hem gisteren bij P&W aardig op dreef (hoe oud is hij inmiddels?)
    won terecht de nipkow-schijf met de achterkant van het gelijk
    dat niveau wordt niet vaak meer gehaald
    gr. hippo

  16. Zwollywood zegt:

    Wat bedoel je in dit kader met je vraag? Bedoel je de ontwikkeling van nieuwe exclusieve behandelmethoden…..of bedoel je de tendens van de extramuralisering?
    De gevolgen van bezuiniging en extramuralisering van ps. cliënten ken ik: zoals het zwerven en dakloos worden, de opvang door het leger des heils.
    De overheid kan zich meer inspannen voor de daklozen (curatief), maar tevens kan de overheid een stakker – preventief – beleid voeren door banken en hypotheekverstrekkers in een strakker kader te plaatsen, zodat het onmogelijk wordt om mensen bewust in financiële moeilijkheden te brengen.
    Ik heb geen idee van een dagprijs bij verblijf in een huis van bewaring. Jij?

  17. Zwollywood zegt:

    Thera…ik vind alles wat van invloed zijn op excommunicatie vreselijk. Het zijn jouw woorden ´schuld dikke bult´…niet de mijne. Interventies zijn altijd goed. Geld, waardegevoel, een dak boven je hoofd, recht op studie en ontwikkeling, erbij horen….Alles is van belang. Veel eerder vind ik, dat instituties die armoede organiseren moeten worden aangepakt. In de DSM bank werden mensen spaarvormen en verzekeringen aangesmeerd waarvan 90 % naar de bank ging…..vooral de laaggeschoolde en minder assertieve mensen waren hiervoor prooi.

  18. laila zegt:

    @coby.
    Al;s ik de kans heb wil ik vanavond even kijken. Het interview in VN vind ik ook indrukwekkend.
    @hippo.
    Dank je.
    71.
    Niet veel meer gehaald, nee.
    @Zwolly.
    Er zit wat in; ik kon alleen het woord bank even niet verdragen, hoewel men daar de noodzaak van ethiek ook steeds meer gaat inzien. Die Noud Wellink bv, brrr.
    En voor de Telegraaf ben ik een beetje allergisch;-)

  19. Zwollywood zegt:

    Er zijn in de nieuws en sportprogramma´s op tv maar steeds te veel oude mannen aan het woord….absoluut geen goede afspiegeling.

  20. cor3306 zegt:

    ik keek altijd destijds; het is zo jammer dat hij het nu niet meer redt tegen degenen die tot elke prijs alleen maar de economie belangrijk vinden; bij P&W gaf Jac de Vries daar ook blijk van…en alles maar met het argument dat we anders onze kinderen later met de problemen opzadelen, en de de zinssnede ; we zitten nu in een crisis ligt hun in de mond bestorven……. ik geloof daar allemaal niet zo in; ik heb zelf een tijd van schaarste en crisis meegemaakt en de meeste van die gladgebekte jongens niet; alles wordt in ’t perpectief van groei en nederlands plaats in de wereld bekeken zelfs Robin Trip in zijn serie zet het derde oorlogsjaar helemaal daar tegen af terwijl dat helemaal niet het belangrijkste issue was

  21. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Zwervers/daklozen bestaan uit 3 groepen
    –alcoholisten
    –ex psychiatrische patienten
    –(normale)mensen die daar gekomen zijn door schulden of scheiding.
    het vreemde is wel, dat voor een groep als ex gedetineerden relatief veel wordt gedaan; bv door de reclassering en kerkelijke instituten.
    Maar met name de normale mensen met alleen schulden zitten ook in die groep in een verdomhoekje.
    De expsychiatrische patienten zouden in een gericht opvangtehuis moeten wonen.
    Onder da alcoholisten (die eigelijk ook psychiatrische patienten zijn) zitten ook een x aantal mensen uit een psychiatrische inrichting.
    —————————–
    Wat betreft dat tehuis voor tienermoeders; hoogtepunt van schijnheiligheid.
    Kinderen moeten geen kinderen krijgen; dat is niet goed en kan nooit goed gaan.
    Die moeten of op tijd aan de pil, of abortus; maar nooit bevallen.
    ————-
    @zwollywood: zal je een paar data geven
    60% van alle bezit is in handen van mensen van boven de 60
    de gemiddelde motorrijder is 62
    de marketing man die zijn vak verstaat (zijn er weinig)gebruikt iets grotere letters
    de zakenman die gezien wil worden: zijn visite kaartje is conform traditie; en lettergrootte is groter dan standaard
    Motief: meeste beslissers zijn boven de 45 en hebben eigelijk een bril nodig
    De menig van jongere mannen is van weinig belang; onder de 35 neem ik geen man serieus inzake sociale issues of zakelijke issues

  22. laila zegt:

    @Zwolly.
    Hoezo opeens?
    @cor.
    Van een grenzeloze saaie soort vind ik ze; die economen.
    Amper om aan te zien.

  23. thera zegt:

    Oh gelukkig Zwolly, dan zitten we op een lijn. 🙂

  24. laila zegt:

    @Thera.
    Ik vergat jou nog, zie ik.
    Hoop blijven houden.
    Eén van de interessante invalshoeken van van Dam vind ik het volgende:
    Beleidsmatig is men vergeten gewone mensen verantwoordelijkheid te geven die ze aan kunnen.
    Ouders in de school, buurtbewoners enz.
    Dat doet me denken aan één van de laatste Nobelprijwinnaressen ( een vrouw) met een zeer alternatieve visie. Ik weet haar naam even niet meer, maar ze geeft lezingen over de hele wereld.
    In ontwikkelingslanden blijken mensen zeker zich in te willen zetten, zegt ze en ze heeft dat uitvoerig onderzocht.
    Hoop is belangrijk en je bent er toch zelf bij?;-)

  25. gouddelver zegt:

    Van Dam ‘zie ik wel zitten’, Van de Kletersteeg met de volgende bewering helemaal niet: ‘Als er een meisje van 14 kwam voor de pil: natuurlijk dient je loyaliteit bij het meisje te liggen. Daarover is geen discussie mogelijk.’
    Waarom zou daar geen discussie over mogelijk zijn? Ik aanvaard dit taboe niet.
    Van de Kletersteegs opvatting is aanvechtbaar: kun je aan een kind alleen loyaal zijn door haar haar zin te geven? Nogal simpel en ondoordacht. Recentelijk kregen we nog zo’n geval: Laura Dekker die in haar eentje de wereld rond wil zeilen.
    Het gaat ook niet om loyaliteit, het gaat om je eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van iemands lichamelijk en geestelijk welzijn.

  26. laila zegt:

    Vanmorgen was ik in de Herberg.
    Een schitterend gebouw; qua kleur en materiaal en binnentuin. Toch beklemde me iets en dat zal zeker te maken hebben met de triestheid van bezoekers ( nachtopvang; ze moeten overdag weg) en bewoners .
    Om 15.10 op Ned 1 De onrendabelen.

  27. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    @gouddelver
    laura dekker: luxe"probleem". Door te vervbieden kwanm haar toekomst niet in gedrang.
    Ergens logische weigering: wie betaalt de reddingsoperaties als er iets fout gaat?
    Anders is het met meiden van 14 die zwanger dreigen te raken.
    Dat moet kostte wat kost voorkomen worden.
    Dat kan niet goed gaan het is nog nooit goed gegaan; noch voor de moeder, noch voor het kind.
    Het gegeven dat die naar hulpverlening stappen. is het bewijs dat de verhouding met de ouders niet al te veel voorstelt.
    Daarnaast: ook dat is geen zaak van de hulpverleninmg.
    Een standaard beroepsethiek zegt, dat de loyaliteit bij de hulpvrager ligt.
    Derhalve is wat de ouders eventueel zouden willen niet relevant.
    leeftijd nog wel.
    Vanaf 15 jaar kan een meisje zonder meer de pil vragen, maar dan hoeft ze niet naar de hulpverlening.
    Daaronder had ik er geen moeite mee, als er aan twee criteria voldaan werd: een half jaar regelmatig menstrueren (lichamelijke volwassenheid)
    regelmatige sex.
    de jongste die ik aan de pil gebracht heb was 13.
    C’est la vie.(als ook dit tenminste niet gewist wordt)

  28. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    marcel was eens ooit fanatiek voor de loosers die nergens terecht konden.
    Toen werd hij weggepromoveerd; een luxe manier om iemand monddood te maken.
    Naderhand kwam hij "terug" maar met heel veilige onderwerpen die eigelijk nauwelijks noch maatschappelijke relevantie of risico dragen.
    Zal de leeftijd wel zijn.
    Wat betreft armoe en daklozen.: Leuk dat tehuis; maar ook onzinnig.
    die mensen moeten een normale woonruimte krijgen. Kunnen ze niet zelfstandig wonen, dan in een begeleid wonen project.
    Daar horen de ex psychiatrische patienten meestal thuis.
    voor die groep-en voor de alcoholisten is er dan automatisch een controle; een instelling kan dan toezicht houden op medicijnen gebruik, voeding en de dagelijkse gang van zaken.
    Dat er mensen zijn in nederland die op strata wonen is niet te rijmen met de geldweggoierij richting oorlogen en banken; het is het morele bankroet van een staat

  29. laila zegt:

    PHM,
    Vanmiddag heb ik de documentaire gezien.
    Zeer schokkend.
    Nederland staat bv in de top van landen met snelst groeiende armoe.

  30. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Is logisch, en was geplanned sinds 1990
    Toen begon Bakelende.
    Huursubsidie afbraak; want de huren in duitsland zijn hoger dan hier
    de lonen ook, maar da vergat hij
    De bedoeling is te selecteren.
    De massa moet weer arm zijn en afhankelijk; dan kan de staat "naastenliefde bedrijven ipv rechten toekennen.
    Geen geld is onzin.
    Geld is er genoeg.
    Maar wordt weggegooid
    –2 oorlogen.
    –hogere inkomens beschermd, nodeloos
    –Banken geholpen, nodeloos
    Nu de AOW
    En het is zo simpel; gewoon de AOW inkomens en bezits afhankelijk maken.Nu krijgen millionairs ook AOW
    Is te gek voor woorden.
    Niet EEN heeft dat in de kamer voorgesteld.
    Met dit idee is er genoeg geld om de AOW norm te verhogen, de mensen in zware beroepen met 55 naar huis te laten gaan; net als de politie en leger.
    Maar enig inzicht of goede wil is er niet in den haag.
    Wel grove onverschilligheid
    Zoals gezegd: wordt tijd dat de klinkers uit de straat gaan
    ook voor die daklozen en die 6 millioen armen

  31. laila zegt:

    Het boek van Van Dam is ook schokkend. We praten er veel over. Ook met onze zoon, de sociologiestudent, die gisteren even thuis was.
    Van Dam maakt goed duidelijk dat de afbraak dwars door regeringen is gegaan, ongeacht wie de macht had.
    Is dat onverschilligheid? Een verkeerde keuze van de "economen’ voor het neo-liberalisme?
    Hij vergelijkt steeds met het Scandinavisch model dat ik onvoldoende ken.
    Om te huilen deze situatie. Het is tijd voor ingrijpende veranderingen.

  32. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Mijn dicipline is sociologie.
    Maar op de universiteit wordt minachtend gesproken over "de werkvloer" en dat zijn degenen die later het voor het zeggen hebben.
    Economen zijn het niet; derderangs boekhouders.
    Na herziening van de wet faillissement, en er voor zorgen dat een faillisement of schulden regeling na een jaar is afgerond; dat mensen dan schuldvrij zijn., kunnen ze weer deelnemen aan het productieproces/ economisch proces.
    En dan kan het zijn, dat als je de uitkeringsnormen opwaardeert met zeg maar 100 euro, zodat de mensen niet nodeloos in schulden komen en fatsoenelijk kunnen leven, dat die 100 euro voor de staat 150 opbrengt.
    in:
    –minder werkloosheid; immers er wordt meer besteed;
    –meer BTW en inkomstenbelasting en winst belasting
    –minder sociaal uitval (die een vermogen kosten)
    –minder criminaliteit
    –minder vreemdelingen importeren voor ongeschoold werk
    maar door deze situatie zal wilders aan de macht komen. daar is een kans op verandering.
    Van de zittende patijen is niks te verwachten; zeker geen fatsoen.
    Dan is het zaak de aanval op de sociale voorzieningen terug te draaien.
    –WAO herstellen
    –Ziekenfonds terug en premie- net als vroeger=percentage van brutoloon
    –AOW omlaag voor mensen met zware FYSIEKE arbeid- en norm omhoog
    –aow, studiebeurs inkomens en bezitsafhankelijk maken
    –universiteiten reotrganiseren; is een schoolvoorbeeld van wanprestatie.
    –onderwijs terug naar de structuur van jaren 70.Onderwijzers moeten lesgeven; klassikaal,Geen flauwekul van groepjes en therapieachtige begeleidfing van onderwijzers en leerlingen.
    Onderwijs moet openbaar.Noiet van mijn belasting Islam of gereformeerd kinderen verpesten.
    -politie organisatie; terug naar 1970. Gemeente en rijkspolitie; zoals nu functioneert niet.155 van de misdrijven wordt opgelost tegen 50% in duitsland (waar het systeem is van rijks en gemeente politie)
    –Uit de nato. Warschaupact is opgeheven; nato overbodig.Om vazalstaat van USA te spelen is te duur en nodeloos,
    –leger en marine opdoeken.Zie de belachelijke demonstratie van super incompetentie tegenover de somalische piraten.
    met 5 man en een roeiboot doe ik meer.
    En dan komen we ergens.
    Voor de politiek: meer dan 90% van de politici komen uit de ambtenaren wereld; dat is een wereld van luiheid en wanprestatie en incompetentie.
    Waarom? Omadat als ze na jaren mislukt zijn, hze hun oude ambtenarenbaan terug kunnen krijgen.
    Schaf die regel af; we hebben ondernemers nodig in de overheid.
    Grenzen discht voor islam.
    Eeen behoorlijke vreemdelingenwet maken.
    Toelating op quotum en noodzaak voor gastland.
    Vluchteling = iemand uit een aangrenzend land; nie van de andere kant van de wereld.
    Beperkte status; verblijfsvergunning op voorwaarde van werk, en non-crimineel gedrag.
    Eerste 5 jaar geen sociale uitkeringen of subsidies.
    Geen imp[ortbruiden/bruidegommen meer.
    Verplichte bloedtest voor huwelijk.
    Toch kinderen maken waarvan op voorhand bekend is dat ze niet normaal zijn; alle kosten op ouders verhalen
    =====================
    zo,Dan kom je ergens,

  33. laila zegt:

    @PHM.
    Op de universiteit wordt niet minachtend gesproken over de werkvloer.
    We hadden het er gisteren met onze zoon over.
    Hij verbaast zich over medestudenten die uit een "eenduidig" milieu komen en zich niet kunnen inleven.
    Hij gaat vrijwilligerswerk doen bij Lentis.

  34. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Dan kleine dingen.
    Wat bv in amsterdam gebeurt is kenmerkend.
    De prostitutie moet weg van de christelijken.
    Onzin, en contraproductief
    Prostitutie is legaal.
    Maar verzekering of financiering is moeilijk; dat is dan een taak voor de overheid.
    Maar het sluiten van prostitutie is het slachten van de kip met gouden eieren.
    DOOR die prostitutie komen er millioenen toeristen naar nederland.
    Zonder dat: alweer een strop van millioenen euro’s per jaar

  35. laila zegt:

    Het is wel even genoeg PHM!

  36. Gus zegt:

    Oh Laila, ik wou een reactie geven. maar…ik zie….
    PHM!!! wanneer begin je nou eens een eigen blog!!!
    Je verstierde het bij mij, bij anderen en nu?
    Excuus Laila, weet niet meer wat ik wou zeggen, ja kijk naar de I.P. nrs.
    Onder verschillende nrs. reageert ie.
    Enfin.

  37. laila zegt:

    @Gus.
    Voorlopig heb ik geen tijd om te bloggen Gus.

  38. laila zegt:

    Er zijn zoveel etterbakken en vervelende klieren actief op het internet.Je zou er moedeloos van worden.
    Is ledigheid nog steeds des duivels oorkussen?
    Om 9 uur een klein blogje.
    Ik ga op de fiets naar de Mastenbroekerpolder ( zorgboerderij) het is droog gelukkig.
    Daarna de hele dag les en supervisie.

  39. Laila zegt:

    Een scherpe column vandaag van Marcel van Dam in de VK.

  40. Laila zegt:

    Vandaag column 1038 in de VK van Marcel van Dam.De laatste.
    Hij schrijft een boek.
    Bedankt voor de columns en het onder de aandacht brengen van de socratische methode ,Marcel van Dam

Geef een reactie

