the infinity of lists/ IM

Sinds ik De Naam van de roos las heeft Umberto Eco ( 77)bij mij altijd voor de nodige opwinding gezorgd.
Een nieuwe gedachte, een gevoel van sensatie  of louter verwondering.
 
En dan is hij nu de vijfde gastconservator, na onder andere Anselm Kiefer en Toni Morrison van het Louvre.
 
De tentoonstelling Vertige de la liste ( The infinity of lists) is daar te zien tot 8 februari 2010.
 
De Lijst-de duizeling van de Lijst zelfs- is het thema.
“Wat je binnen het kader van het schilderij ziet is niet alles. Een goede lijst eindigt met et cetera. Die gaat buiten de lijst verder.”
 
“Eindeloos zijn de voorbeelden, die hij aan de literatuur ontleent”, lees ik vanmorgen in de VK.
“De lijst van zeilschepen bij Homerus, de muziekinstrumenten in Faust van Thomas Mann”.
En dan brengt de VK me op een dwaalspoor als ze het heeft over de Nederlandse inbreng.
Het gaat over de Eschenauer sutra van Hendrik de Vries, die schier eindeloos en in verschillende kleuren Identic herhaalt.
 
Wat is dat in vredesnaam, denk ik dan. Ik ken Hendrik de Vries vrij goed. Een huis waar hij in woonde,zijn gedichten, zijn biografie heb ik wel eens ingezien.
Het blijkt om Herman de Vries te gaan; een eigenzinnige kunstenaar die ik niet ken.Foutje VK!
Weer een ontdekking bij Eco dus.
 

 
Het artikel eindigt met Giovanni Paolo Pannini ( 1759) , waarvan in het Louvre onder andere een schilderij is te zien met veel schilderijen en standbeelden in het antieke Rome.
 

 
En Eco zegt daarvan.
Een lijst biedt geen ontwikkeling, geen drama geen hierarchie, maar:
“Lijsten spreken over het oneindige dat ons nog steeds ontsnapt.”
En van die uitspraak word ik wel vrolijk.
 
 
Hij gebruikt duidelijk lijst op twee manieren en of het nu gaat om:
a. lijst als classifisering ( opsomming) zoals de wetenschapper doet of
b.lijst als kader, als rand ergens omheen:
 
De mens is nooit in staat het hele leven te bevatten.
Een geruststellende gedachte.
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op the infinity of lists/ IM

  1. zilver zegt:

    Als ik naar het schilderij kijk dan belooft de tentoonstelling wat, heel anders dan het Droste-effect, maar wel zo iets.

  2. laila zegt:

    @Zilver.
    Dat zeg je mooi:
    Eco gebruikt lijst op twee manieren
    a. Zoals de wetenschapper classificeert ( opsomt) en
    b.als een rand om iets heen.
    Hoe je het ook wendt of keert.
    De mens zal nooit in staat zijn het hele leven te bevatten en dat vind ik op dit moment een spannende gedachte.

  3. Zwollywood zegt:

    Je slotzin vind ik het meest prachtig en ook uitdagend om over na te denken.
    ‘De mens zal nooit in staat zijn het hele leven te bevatten’.
    Volgens mij zijn het van die zinnen die inspireren tot ‘dichtbijmomenten’ waarin alles samenvalt…….om in rust nog eens te wandelen…..en te filosoferen over geest en materie.

  4. martin zegt:

    Soms lijkt het ook je motor wel, dat je het toch zoveel mogelijk wel wil bevatten.

  5. laila zegt:

    @Zwolly.
    Aha; wandelen en fietsen en filosoferen; een mooie combinatie.
    @martin.
    Juist, maar geruststellend vind ik dat dat nooit lukt zodat de "nieuwsgierigheid "altijd kan duren:-)
    Zonder verwondering is het leven toch saai ?

  6. Zwollywood zegt:

    Ik ga nu het park in…..filosoferen……kijk maar even op mijn nieuwe blog…en ik ben er op 4 dec. ook.

  7. laila zegt:

    @Zwolly.
    Wat is dat toch met dat filosoferen opeens. Of komt dat door mijn slotzin.
    Simon heeft het er ook al over, over filosoferen.
    Ik kom net van een RIBW voor autisten en heb net Godenslaap uit de mediatheek geleend.
    Wat een prachtige recensies krijgt dat boek van Mortier ( Winnaar AKO-prijs)!
    Ik ben er nog niet achter waar de titel Godenslaap naar verwijst.
    Wie weet dat?

  8. luuk zegt:

    Mooi schilderij van Herman de Vries.
    Bij Eco moet ik altijd denken aan de Italiaan in Zutphen van Ten Berghe.
    Gek eerder dan in naam van de roos.
    Mooie en zeker geruststellend die gedacht e aan het eind.
    groet Luuk

  9. laila zegt:

    @luuk,
    Voor ik de deur uitga nog even reageren.
    Je weet dat ik Zutphen een warm hart toedraag maar Ten Berghe ken ik niet daar.:-)
    Mooie baard heeft die de Vries niet?

  10. paco painter zegt:

    De mens is nooit in staat het hele leven te bevatten.
    Een geruststellende gedachte
    Sluit ik mij bij aan

Geef een reactie

