kunstenaar van het jaar 2009

Ans Markus is het geworden; kunstenaar van het jaar 2009.

Niet echt spannend, vind ik.
Wellicht zijn er concessies gedaan aan het "grote publiek."

Wat voor vrouw-beeld laat ze zien?

Ik hou meer van het brutale, het confronterende van Marlene Dumas,
die ook veel meer maatschappelijke thema’s in haar werk gebruikt.

Zoals deze: Jule

en deze

Om 18.00 uur voeg ik nog een werk toe.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

31 reacties op kunstenaar van het jaar 2009

  1. Martien zegt:

    Ans Markus. Smaken verschillen! Ik vind haar schilderijen niet krachtig genoeg. Zeker niet voor een grote prijs. 🙂

  2. laila zegt:

    @Martien.
    Smaken verschillen, ja, maar ik begrijp deze keuze niet.
    Een beetje slappe hap.

  3. fred van der wal zegt:

    Ook niet echt slecht Ans Markus maar Gertie Bierenbroodspot heeft heel wat meer avontuur en karakter in haar beeldend werk. Dat zeg je goed: slappe hap. Het werk van Ans is me wat al te behaagziek en koket en te veel van het déja vu genre waar het merendeel van de realistische schilders aan lijden.
    Gertie is nou iemand waar ik nog wel eens op atelierbezoek zou willen gaan.

  4. Ate zegt:

    Helemaal mee eens, geef mij ook Dumas maar.

  5. j-p- zegt:

    Wat voor vrouwbeeld laat ze zien? Die vraag is nog nooit bij me opgekomen bij Ans Markus.
    God wat kan ze mooi doeken en windsels schilderen. Braak. Mag hopen dat je er nog echt iets over gaat schrijven Laila. Want dat je van Dumas houdt, dat begrijp ik.

  6. coby zegt:

    Toch Ans Markus dus, ik denk dat het de smaak van het grote publiek is. Vooral esthetisch, en redelijk gemakkelijk als je er naar kijkt. (wat overigens niet slaat op haar techniek, die is gewoon goed). Jammer wel.
    Hartelijke groet, Coby

  7. Paul Delfgaauw zegt:

    Bij Markus moet ik heel even aan Willink denken, maar verder…
    Het schilderij van Markus vind ik leeg, tegen het doodse aan, de ogen ook, de uitdrukking eveneens. Kunstenaar 2009?
    Dan zal ze – hopelijk – veel meer andere, wel aansprekende, ‘levende’ werken schilderen.
    Die van Dumas (Jule) spreekt mij wel aan, de derde vind ik weer minder.

  8. Wim Duzijn zegt:

    Wat mij bevalt aan het werk van ANS MARKUS wordt omschreven in het volgende citaat:
    "Met de technische perfectionering hangt een criterium samen dat valt te omschrijven met het begrip ‘verleiding’. Kunst mag mooi zijn…"http://www.ansmarkus.nl/nederlands/doc2.html

  9. laila zegt:

    @j-p.
    Wederom zeer inconsistent in je reactie. Bij mijn bijdrage over de nominmaties schreef je iets heel anders.
    De vraag naar het vrouwbeeld vind ik bij haar vanzelfsprejkend. Ze maakt veel vrouwen, ingepakte vooral.
    Kwijnende.
    @fred.
    Bierenbroodspot had ik inderdaad gekozen , met redenen.
    @Ate.
    Jij hier? Eerste keer geloof ik.
    @coby.
    Naast vele andere werken heb ik zelfs een Ans Markus op mijn kamer hangen:-)
    Technisch wel goed.
    @Paul.
    Veel van haar werken hebben iets leegs vind ik. Alsof je alleen een buitenkant ziet.
    @Wim.
    Aha.

  10. j-p- zegt:

    Dit was toen mijn reactie:
    jp 02-10-2009 02:58
    Laila,
    "Ans Markus, een autodidact is bekend om de vrouwen met de windsels. Ze is behoorlijk populair, maar leeft vrij teruggetrokken".
    Schreef je toen en ik antwoordde met:
    Autodidact is ze zeker, populair weet ik niet, maar misschien onder de Telegraaf-lezers, teruggetrokken leeft ze zeker niet. Ze is op elke pagina Prive wel te vinden.
    En die andere vier vind ik klasse!
    Ik zie hier weinig inconsistents in en ook niet wederom. Verder ben ik slecht in raadsels.

  11. martin zegt:

    O jee wat nu. Ik heb op 31 januari – de dag dat
    onze Koningin jarig is – een blog klaar staan met
    Ans Markus. Moet ik dat nu naar voren halen? Of
    laten staan? Wat kan bloggen ook een vragen
    oproepen. Is Ans of Trix de belangrijkste?

  12. ZichvanVerre zegt:

    Fraai boek over Dumas keek ik gisteren in.
    Zozo, dus Ans Markus durft tegenwoordig te ‘druipen?’ De ‘o zo symbolische’ windsels zijn definitief afgegooid?
    Die hele verkiezing is een jaarlijkse farce.

  13. laila zegt:

    @j-p.
    Ik gruweel een beetje van types die zeggen dat ze man zijn en een vrouwen-avatar hebben.( virtuele blaaskakerij)
    Het kan aan mij liggen dat ik die verschillen proef. Die andere inconsistentie heb ik in een reactie gezegd. Die tussen de header en de eerste widget.
    @martin.
    Huh?
    @Zichvanverre.
    Ik weet niet van welk jaar dit werk is.
    Er is een prachtig boek over Dumas, vind ik ook.

  14. trekmoment zegt:

    Maar het is wel gewoon een erg mooi schilderij vinnik!

  15. fred van der wal zegt:

    Ik heb de organisator van "de kunstenaar van het jaar" meneer David Polak één maal ontmoet
    bij leden van de Kennemer kliek van Mercedes en BMW rijders
    een twee maal daarbuiten o.a. één maal ter mijn huize in de Bourgogne
    in gezelschap van zijn broer Gerard en diens echtgenote de dronken tor Bloem
    Haarlem e.o. dus
    ik heb zelden zo’n geborneerde blaaskaak als David Polak meegemaakt
    die man leest in De Telegraaf wat ie moet kiezen
    het is totaal doorgestoken kaart
    hij snorkte tegen mij:
    Ik heb twaalf kunsthistorici rond lopen in mijn bedrijf
    en wij bepalen de trend voor morgen
    zelden heb ik iemand uit het kunst sirkwie
    zo’n stommiteit horen debiteren

  16. laila zegt:

    @trekker:
    Het heeft wel iets.
    @fred.
    Er is veel blaaskakerij;-)

  17. Wim Duzijn zegt:

    @FRED
    Mensen die niet deugen kunnen soms best een uitstekende smaak bezitten .
    Vechten tegen de evidente waareheid dat kunst een doodgewoon mode-artikel is is vechten tegen windmolens. Als iemand een modieuze bril opzet is hij ook de slaaf van mode-ontwerpers.
    Een ‘goede wilde’ worden is een mogelijk antwoord…
    Maar wie wil er in een modieuze wereld nu een goede blote wildeman zijn?

  18. j-p- zegt:

    Laila,
    Onderstaand was inderdaad je reactie op mijn allereerste bijdrage:
    "Het onderwerp is interessant maar ik proef hier de zoveelste fake.
    Inconsistenties in header, verhaal, reacties en widget."
    Voor iemand die zich met psychiatrie, psychologie en emancipatie bezighoudt ben je wel erg makkelijk met je oordelen. Het kan inderdaad aan jou liggen.

  19. laila zegt:

    @j-p.
    "Het kan aan mij liggen", dat zei ik al.
    Overigens lees ik net in het Maandblad voor Geestelijke Volksgezondheid , dat vanmorgen weer in de bus rolde dat seksuele problemen bij clienten zeer onderschat worden. Tweederde kampt met problemen op dat gebied, terwijkl de hulpverleners er niet naar vragen.
    Het is wat.

  20. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    …markus won; en terecht

  21. j-p- zegt:

    Ik las het. Ik geloof niet dat er stond dat ze onderschat worden. Hulpverleners vragen er niet naar. Interessant. Waarom zou dat zijn?
    Zat er trouwens een dubbele bodem in jouw reactie? Zei het al, raadsels….

  22. ron rozen zegt:

    Ik vind dat wat Ans Markus in het gele schilderij probeert te verenigen, fotoschilderen met een Karel Appel-, achtig gebaar, niet erg gelukt. Ze moet zoiets maar aan grafici overlaten. Maar ik vind de kleuren van Margarite Duras ook niet alles, zeg maar gerust vreselijk, wat een drab. Het impressionisme is echt voorbij, zelfs het abstracte of figuratieve geklodder, wat de "echte" impressionisme trouwens toch veel beter deden.
    Kunstenaar van het jaar? Democratie en kunst gaan gewoon niet samen.

  23. laila zegt:

    Dames en/ of Heren.
    Interessant; al die reacties.
    Ik sluit de computer en kijk vanavond naar:
    Stander.
    Spannend, hoop ik;-)
    nb om 18.00 heb ik nog een werk van Dumas toegevoegd.

  24. ramirezi zegt:

    Mooi hoor, die van Ans, met dat weg druipende onderkantje…

  25. thera zegt:

    Ja, mee eens, Ans Marcus is zo braaf, illustratief bijna, Dumas leeft en dringt tot diep in je poriën. Maar smaken verschillen. Ik hou nu eenmaal niet van het gepolijste werk, anderen weer wel.

  26. Jan P. en Aerdappel zegt:

    Het zal Ans eens niet worden. Erg voor de hand liggend. Jury blinkt niet uit van originaliteit.

  27. Maria Trepp zegt:

    Ja, Marlene Dumas, absoluut onovertroffen.
    Ans Markus kende ik niet, en het schilderij boven spreekt me niet aan.

  28. Jan P. en Aerdappel zegt:

    ans markus is de dame edna onder de kunstenaars,…….. elke echte kunstenaar neemt haar geprojecteerde prentjes niet serieus.

  29. laila zegt:

    Goedemorgen lezers.
    Er zijn dus veel vraagtekens te plaatsen bij het "instituut" Kunstenaar van het jaar.
    En smaken verschillen , maar dat wisten we al:-)
    Een aangename zondag wens ik een ieder.

  30. Annet zegt:

    als ik weleens aandacht wil geven
    aan Nederlandse kunstenaressen
    kan ik steevast niet op namen komen
    ik vind dat erg en ook vreemd
    want het wemelt ervan…….
    ik vond Ans Wortel goed of haar
    werk deed me wat maar ze is
    wat verdwenen uit het gezichtsveld
    of veld van herinneringen……
    soms begrijp ik niet dat sommige kunstenaars
    zó beroemd zijn, hebben ze hun babbel mee?
    doen ze aan p.r. – het is voor mij een vage
    wereld
    bij deze kunstenaressen tsja ik vind ze goed
    elk op hun eigen gebied en in hun eigen stijl…….

  31. laila zegt:

    @Annet.
    Van Ans Wortel heb ik een ets, de eerste die ik kocht en ik heb al haar boeken gelezen.
    Wat beoogt het Instituut Kunstenaar van het jaar?
    Dank voor je reactie.
    Mijn volgende blogje verschijnt om 9 uur.
    Over lieve vrouwen:-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s