de kunst van het falen

In mijn werk maak ik veel studenten mee die veel last hebben van faalangst. Geen wonder, want het is ook een soort tweede kans-onderwijs.
Gisteren las ik de eerste producten door in het kader van Studieloopbaanbegeleleiding van eerste jaars, waarin ze zich onder andere bezig houden met:
hoe leer ik en wie ben ik en dan blijkt weer eens hoe onzeker mensen kunnen zijn.
 
Onzekerheid is natuurlijk iets wat ieder mens kent; evenals het maken van fouten.
Ik maak ze iedere dag; kleine foutjes maar soms ook grote.
Zoals vorige week.
Ik had na een dag werken ’s avonds een workshop inleiding in de groepsdynamica gegeven en mijn doelstelling was om wat kennis over te brengen en mensen aan den lijve wat ervaringen op te laten doen.
 
We hadden het oa over patronen die inslijten in groepen ( ik vertel dan ook vaak iets over mezelf), de zwijgers en de praters ,  en niet te vergeten de conformisten-meelopers-en hoe belangrijk het is om te pogen dat te doorbreken. Dat laatste deed ik door ze in kleine groepjes stellingen te laten verdedigen. Voor de klas. Eng natuurlijk, maar de sfeer was redelijk ontspannen, dus het ging prima.
En toen gebeurde het. De workshop was afgelopen, ik was opgelucht, want je weet nooit precies hoe iets valt bij een nieuwe groep  en toen stelde F ( een beetje dominant, 36 jaar) een vraag die me vreselijk irriteerde.
"Daar heb je haar weer met haar grote waffel", zei ik en ze werd toch boos. Wat ik ook probeerde, ze deed de jas aan en vertrok.
de hele week zat het me niet lekker.
 
Bovenstaand ging vliegensvlug door me heen toen ik net las over een leuk boekje van de  psycholoog Arjan van Dam: De kunst van het falen.
 
"Vallen en opstaan is de enige manier om een gezond vertrouwen in eigen kunnen op te bouwen. Tegenslagen  kunnen incasseren leiden tot succeservaringen en vormen de belangrijkste bron voor het vertrouwen in eigen kunnen."
 
Van Dam maakt onderscheid tussen types die:
prestatiegericht zijn, die vaker last hebben van stress en faalangst ( blijkt uit onderzoek) en types die :
-leergericht zijn, een type dat zich wil ontwikkelen. Ze zijn meer ontspannen, kunnen beter relativeren enz.
 
Hij citeert Churchill:
"Succes is het vermogen om van de ene mislukking naar de andere te gaan zonder je enthousiasme te verliezen."
 
 
Mensen mogen  fouten maken en organisaties die ontwikkelingsgericht zijn halen vaak een hogere omzet.
Belangrijk is ook:
De werkgever die zelf kan toegeven als hij  een fout maakt. Ik heb het er al eens eerder over gehad in een bijdrage en daar schort het vaak aan. Veel werkgevers ( managers/bestuurders) zien fouten toegeven als gezichtsverlies.
 
 
Na die misser vorige week heb ik F gemaild, mijn excuses aangeboden en de hoop uitgesproken dat we elkaar ‘de volgende keer’weer recht in de ogen kunnen kijken.
 
Gisteren riep ze me:" Laila bedankt voor het mailtje."
 
Een hele opluchting.
 
 
 "Mensch durf te falen."Lachen
 

 
 
afbeelding 1:
Marc Chagall.
De val van Icarus
 
afbeelding 2:
Fons Bemelmans
Icarus ( Zwolle)
 
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

18 reacties op de kunst van het falen

  1. Kokopelli zegt:

    @Laila: Dit soort bijdragen zijn altijd goed om de zaken weer even op een rijtje te zetten.
    Maar nog even over die vraag. Dan moet het toch wel een vraag zijn geweest waarin het – wellicht denigrerende – antwoord al in besloten lag. Want hoe kan anders een vraag jou dermate irriteren dat jij de steller ervan – een deelnemer van de workshop – de mond wilt snoeren?
    Groet,
    Kokopelli

  2. laila zegt:

    @Koko.
    Ik kom net van de boodschappen. Gelukkig is het weer aangenaam buiten.
    Je bent "leergierig"en daar houd ik wel van;-)
    Die vraag had niets meer met de workshop te maken, maar mer een aantal organisatorische dingen waar ik weinig "greep op had". Vandaar die irritatie. Bovendien had ze een snerpende stem, die me niet beviel. Cést le ton qui fait la musique, niet?
    Tevreden met het antwoord?

  3. laila zegt:

    Ik vergeet nog iets Koko.
    Ik ergerde mezelf ook aan die falende organisatie en zo zijn er nog wel meer factoren, maar hier laat ik het bij.
    De badkamer moet nog schoon.

  4. martin zegt:

    Dit soort boosheid is regelmatig een thema op mijn
    blog. Meestal erger ik me dan rot aan mezelf. Die
    boosheid komt wel ergens vandaan, wat ik niet goed
    verwerkt heb.
    Maar los daarvan. Mijn fout toegeven leidt meestal alleen
    maar tot mooie dingen en betere contacten is mijn
    ervaring.

  5. Zwollywood zegt:

    HEEL GOED DAT JE HET HEBT RECHTGEZET.
    De groep heeft misschien wel belang bij het leren van de elemantaire regels van feedback. Ze bestaan en bij toepassing laat je de ander in de waarde. Mooi is dat dit gebeurde in een les groepsdynamica. Je studenten hebben ongetwijfeld gemerkt dat je redelijk hard op die studente reageerde…..als je de moed hebt kun je de klas vragen om te gaan beschrijven hoe dit anders had gemoeten…of laat het die F zelf vertellen. Ze leren er gelijk van dat ‘rechtzetten’ ook van heel groot belang is.

  6. laila zegt:

    @martin.
    Mee eens.
    @juf Zwolly.
    Gelukkig had ik een stagiaire ( toegepaste psychologie) die achter haar aanging. Later bleek ze nog te huilen. De meeste studenten moeten nog een uur rijden na de laatste les en zo vertrekken is erg naar .

  7. Maria Trepp zegt:

    Erg wijs en waar.
    En erg leuk met de val van Icarus. Ik kende deze van Chagall niet, maar ik had al een blog in mijn hoofd over Icarus omdat ik net eentje heb gezien van Vlaho Bukovac .
    Ach ik val en faal zo veel!
    En mestal komt er iets onverwachts en leuks van.

  8. laila zegt:

    @maria.
    Falen komt van fallere en dat betekent letterlijk: doen vallen.
    De mythe van Icarus vind ik wel mooi.
    Hij had tenminste de moed, al was hij een beetje dwaas.
    Ik had al eerder een Icarusbeeld laten zien, dat hier in Zwolle staat.
    Ik kan het nog wel even toevoegen.
    Onvrwachts iets leuks, spannend.

  9. cor3306 zegt:

    leerzaam en herkenbaar stuk; falen is vervelend, maar erger is het als iemand geen gelegenheid laat voorbijgaan om je dat onder de neus te wrijven; je reactie naar F snap ik best en ook de andere zaken die in de school/lescontext dan meespelen, want……

  10. laila zegt:

    @cor.
    Dank voor je begrip.
    Mensen die je het falen onder de neus wrijven. Gadver…
    Die zou je toch achter het behang plakken.
    In mijn schoolsysteem komt dat gelukkig niet zo voor. Zeer eigenwijze types zitten in mijn team en we hebben de managers een beetje "in de zak". Wel leuk:-)

  11. hippocampi zegt:

    feel free to fail
    mooie ontboezeming
    gr. hippo

  12. laila zegt:

    De 3 fjes.
    Mooi gezegd-)

  13. Jeroen de Baaij zegt:

    Mooi blog, Laila, waar veel mensen iets van kunnen leren. Onder veel mensen reken ik dan ook meteen mezelf, want ik weet meestal pas toe te geven dat ik dingen fout heb gedaan na een tijdje en niet zo meteen als jij beschrijft.

  14. laila zegt:

    @jeroen.
    Dank u.
    Gisteravond heb ik geluisterd naar;
    The Wall, life uit Berlin.
    "We don’t need education".

  15. coby zegt:

    Mooie bijdrage en met herkenning gelezen. Ik denk dat je het meeste leert van fouten, al is het niet altijd even prettig. Toen ik nog voor de klas stond, vond ik het altijd een wonderlijke ervaring hoe kinderen ook konden reageren en wat er aan sfeer in de klas gebeurde als ik toegaf dat ik een fout had gemaakt. Het breekt letterlijk muren af die er opgetrokken waren geworden…
    Goed weekend, ik ben weer bijgelezen bij je en hartelijke groet, Coby

  16. laila zegt:

    @coby.
    Een mooie reactie. Dank je wel.
    Goed weekend.

  17. Christien zegt:

    Graag gelezen Laila, helemaal ‘spek naar m’n bek’!

  18. laila zegt:

    @Christien.
    Leef je nog?
    Bedankt.

Geef een reactie

