het geheim

Alles wat stiekem gebeurt is spannend.
Dat leren we al als kind. Wie kent niet de huiveringwekkende sensaties van het belletje trekken en snoepjes jatten.
En alles wat stiekem gebeurt is een geheim.
Dat kan ook over gevoelens gaan, want die leren we al snel voor de buitenwereld verbergen.
Geheime gevoelens, geheime gedachtes, geheime daden.
 
Eén van de spannendste geheimen die ik ken was in die zomer dat ik op de badafdeling werkte van een warenhuis.
Een klein t-shirtje had ik tegen zessen in mijn tas gestopt, maar ik moest nog langs een prikklok.
Om de zoveel keer, ging bij het verlaten van het pand een bel en de medewerker die dat overkwam moest de inhoud van zijn tas laten zien.Tjonge wat bonsde mijn hart.
En stelen kun je toch zeker als een geheime daad benoemen.
Maar stoer vond ik het ook van me zelf.
 
En dan is er nu een deskundige, las ik vanmorgen in de Volkskrant.
De psycholoog Andreas Wismeijer is gepromoveerd op geheimen.
Om zoveel mogelijk informatie te krijgen openden ze een website waar mensen anoniem hun geheimen kwijt konden.
Het werd een succes met meer dan 30.000 bezoekers per dag.
 
Het artikel biedt aardige invalshoeken.
Bijvoorbeeld over de grenzen tussen privacy en geheimen.
Die scheidslijn blijkt moeilijk te trekken.
 
Wat is het meest voorkomende geheim?
"Alles wat met seks te maken heeft. Dat is altijd zo geweest. Vreemdgaan, fantasieen, masturberen. Daarna komen geheimen over relationele problemen, ziektes, persoonlijk falen. Seks staat onbetwist op één."
 
Wat is het grootste geheim dat ik ooit gehoord heb, vraag ik me nu af.
Het zal geweest zijn toen ik halverwege de 20 was. Het was een zoete inval , om de hoek was een cafetaria waar je  tassen vol halve-literflessen kon halen met zo’n porceleinen ploppende  knop.
Eén van de bezoekers bekende op zeer dramatische wijze een moord. Ieder was er stil van, maar ik heb nooit kunnen verifieren of het echt gebeurd is.
 
Achja; volgens de onderzoeker is het bewaren van geheimen, en dus ook liegen en bedriegen een overlevingsmechanisme om in een groep te blijven. Want buiten de groep loerden de roofdieren.
 
Nieuw voor mij is het volgende weetje:
Sociale angst, of de angst voor afwijzing laat bij een scan van de hersenen zien dat dezelfde gebieden oplichten als bij fysieke pijn.
 
"Wat voor grote bek we ook hebben"zegt de onderzoeker, "we lopen allemaal met dezelfde kwetsbare gevoelens rond."
 
Sociale angst en afwijzing zijn dus grote bronnen voor geheimen.
 
 
Waarde lezer:
Wist u dat?
 
 
www.geheimenvan.nl
 
 
afbeelding:
Masker van Middelstum ( 450 v Chr)
 
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

22 reacties op het geheim

  1. Frans Muthert zegt:

    Antwoord: ja!
    Ook met belangstelling gelezen vanmorgen.
    Aardig om dat nog eens op het blog terug te vinden.

  2. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Eh nee.
    Weer wat geleerd! Ik wist wel dat mensen liever niet (door de groep?) afgewezen worden maar dat dat als een pijn dmv een scan zichtbaar gemaakt kan worden is nieuw voor mij.
    Dan vraag ik mij af, is die pijn bij iedereen hetzelfde of niet?

  3. fred van der wal zegt:

    aangename en leesbare bijdrage

  4. laila zegt:

    @Frans.
    Op de site is nog veel meer te lezen. Boeiend onderwerp en het gaat ieder aan.
    @CAM.
    Een intelligente vraag. Ik denk het niet, maar frappant is natuurlijk dat voor de één iets een klein geheim is wat voor de ander heel groot zou zijn. Sociale angst heeft natuurlijk te maken met schuld, schaamte en geweten en die liggen voor ieder anders.
    @fred.
    Leuk; zo’n kleines compliment:-)
    Back to work Laila!

  5. coby zegt:

    Wat een goede en informatieve site, de moeite waard om even rond te dwalen en wat te lezen.
    Iedereen heeft geheimen ja, dus iedereen zal herkennen. Ook beladen geheimen, ik weet bijv. dat ik zelf nooit over dingen die thuis gebeurden, kon spreken en nòg voel ik soms de druk van de geheimhouding en het gevoel van verraad als ik het wel doe…
    Passend beeld dat van dat masker, goede vondst!
    Hartelijke groet, Coby

  6. laila zegt:

    @coby.
    Dat masker vind ik ook fraai om naar te kijken en het idee dat het al zo oud is vind ik spannend.
    Ja; geheimen kunnen prettig zijn maar ook een heel zware last.. Goed dat je dat benadrukt.

  7. Peter Louter zegt:

    Hoe meer taboes des te meer geheimen.

  8. laila zegt:

    @Peter.
    Dat klinkt als een open deur intrappen.
    Wat denk je:
    Hebben mannen meer geheimen dan vrouwen?

  9. Peter Louter zegt:

    Laila, ik zou het niet weten.
    Maar ik wilde die opmerking maken omdat de auteur er niet rechtstreeks naar verwijst.
    Taboes zijn een belangrijke bron voor leugens en ontstaansgrond voor geheimen.
    Hoe minder taboes, des te minder … en …., precies!
    Dat is geen geheim, maar een open deur zou ik het nu ook weer niet willen noemen.

  10. laila zegt:

    @peter.
    Ik maakte een koppeling tussen geheim en schuld en schaamte (en geweten)
    Ik durf rustig op te biechten dat ik wel eens gestolen heb,voor mij is het niet taboe, ( omdat ik weet dat het veel meer voorkomt) maar menig fatsoensrakker zal liever zijn tong afbijten of met rode konen praten over "het pakje kaugum"dattie wel eens gejat heeft.
    Hoe meer iets taboe is, hoe meer schuld en schaamte.
    Als voorbeeld:
    masturbatie en seksualiteit in het algemeen.
    Pakwek tig jaar geleden een groot taboe. Nu worden er aan de lopende band blogs mee gevuld. Een omkering dus. Het taboe van niet over seks schrijven. 🙂
    Een mooi voorbeeld van verschillen in wat een groot of klein geheim is vond ik dat van die man uit een achterstandsbuurt ( geloof ik) die Spaans studeerde. Hij was zo bang voor gek te worden versleten dat het een groot geheim voor hem was.

  11. Zwollywood zegt:

    Ik heb in de psychiatrie geleerd dat iemand psychische problemen kan somatiseren….soms in de vorm van acute uitval van de spiertonus waardoor men bv flauw viel.
    Angst voor afwijzing bijv. bij sollicitatie kan leiden tot levenslange werkloosheid.
    Het steeds maar kampen met buikpijn of hoofdpijn kan bv duiden op stressfactoren of slachtofferschap.
    Er zijn in de samenleving tal van voorbeelden van de relatie tussen pijn en fysieke uitval. Denk ook aan de shell shock van militairen aan het front.

  12. Peter Louter zegt:

    Ik heb nog nooiut in een winkel gestolen, behalve dan die van mijn vader 🙂
    Schuld en schaamte zijn watr mij betreft misbare gevoelens die ons meer kwaad dan goed doen.
    Wie een ander heeft benadeeld, heeft verantwoordelijkheid. Hoe hij die neemt of invult is zijn of haar zaak.
    Een open staande verantwoordelijkheid mag je schuld noemen tot je hem op de een of andere manier heb gedelgd.
    Laten we ‘geheimen’ ook niet verwisselen met privacy. Afhankelijk van het gezelschap waarin ik verkeer heb ik meer of minder geheimen. Het belangrijkste criterium voor openbaring is wat het voor mijn sociale veiligheid betekent.

  13. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Ik heb wel eens iets geheim gehouden omdat ik geen zin had in de vragen en commentaren van ‘de groep’ om me heen.
    Daar had ik al heel snel spijt van. Want vragen kwamen er toch en toen moest ik weer iets anders ‘verzinnen’.
    Ik ben heel slecht in liegen weet ik nu.
    En ik vind het ook heel erg vervelend.
    Niet omdat ik zo vreselijk eerlijk ben,
    maar omdat ik het talent ‘goed liegen’ gewoon niet heb 😉

  14. cor3306 zegt:

    nee en ja; ik had wel een vermoeden van….(‘k ga naar die site kijken)’vreselijke” geheimen (waarvan ik achtreraf nog niet snap hoe het kon….. )ik heb ze wel, durf ze niet rond te bazuinen, heb ze wel in mijn schrijverij verwerkt en bewerkt verstopt

  15. laila zegt:

    @Zwolly.
    Zeker; reken maar dat er heel wat ,mensen in rolstoelen izijn beland zonder dat er organisch iets "merkbaars"is. Binnnenkort begin ik weer met mijn lessen psychiatrie. Twee rondes dit keer; er is veel belangstelling. Het meest geniet ik van alle praktijkverhalen.
    Het gaat mij om die zichtbaarheid in de hersenen, van psychosociale pijn op de zelfde plekken als fysieke pijn.Dat wist ik (nog)niet.
    @Peter.
    Mijn generatie durfde misschien net iets meer en geweten wordt door iedereen verschillend beleefd.
    Dat zelfde geldt voor verantwoordelijkheid; hoe je het ook wendt of keert.
    Aan privacy hecht ik zeer.
    @Cam.
    Goed liegen zou je een talent kunnen noemen:-)
    @cor.
    Vind je het goed dat ik 3306 weglaat?
    Ik zal met nog meer aandacht naar je verhalen kijken.
    Verstopte geheimen zijn spannend:-)
    Een prettige avond wens ik de lezer.

  16. Zwollywood zegt:

    Hersenen zijn op zich gevoelloos….echt helemaal gevoelloos. Het ruggemergweefsel ook. Dus het gehele Centrale zenuwstelsel is gevoelloos.
    Ik moet het artikel er even op nalezen om goed greep te krijgen op de betekenis van deze vinding.

  17. Jeroen de Baaij zegt:

    Fraai weetje! En er is niks mis met geheimen 😉

  18. kuifje simon zegt:

    Laila…. Cor houdt stiekem duiven ……
    je hebt het niet van mij hoor
    tblijft tussen ons

  19. laila zegt:

    @zwolly.
    Lees het artikel nog eens.
    @Jeroen.
    Sommige geheimen zijn een belasting, maar voor een groot deel zijn ze aan tebevelen.
    Sterker nog: bij naieve open mensen krijg ik regelmatig last van plaatsvervangende schaamte.
    @simon ( dat kuifje vind ik zo kinderachtig)
    Tja…

  20. Lokhof zegt:

    Interessant en inspirerend.
    Geheimen verbergen conflicten tussen individuele verlangens en maatschappelijke normen en waarden, tussen het ik en de ander?
    Schrijven helpt!

  21. laila zegt:

    @Lokhof.
    Ik ben begonnen met een cursus spiritueel schrijven en daar gaat het erom bij de kern van je zelf te komen.Ik wacht op de eerste feed-back.
    Inspirerend; inderdaad.

  22. laila zegt:

    Joepie; les 2 is net binnen.
    Met een klein inktpotje en een ganzeveertje. Ha.

Geef een reactie

