campion en keats/ 3-6-2016 Bright Star NPO

In mijn serie grote vrouwen kan ze niet ontbreken. Jane Campion.
De eerste vrouw die in Cannes een Gouden Palm won voor The Piano. ( 1993)

index the piano
 
Maar voor diezelfde film ook nog eens drie Oscars kreeg en daarbij was ze de eerste vrouw die de Oscar kreeg voor beste regisseur.
 
Ik heb hem meerdere malen gezien, The Piano.
De film gaat over een ‘stomme’pianiste die met haar dochter naar Australie trekt voor een huwelijk. De piano gaat mee.
En daar in die vermaledijde wildernis , tussen de Maori , ontstaat een zinderende liefde tussen haar ( Holy Hunter) en een man ( Harvey Keitel); een opzichter.
De beelden zijn indringend en sober  , ook het pianospel dat als een soort taal tussen die twee gaat spelen.
 
De film , die ik gekregen heb als cadeau,  heb ik ook gebruikt in het kader van een project Speelfilms en psychiatrie, omdat haar “stomheid” een psychische kant heeft en langzamerhand worden suggesties gegeven over het ontstaan van dat probleem.
Later; als ze  met haar geliefde naar Engeland teruggaat krijgt ze zelfs haar stem terug.
 

 
 
Vanmorgen genoot ik van het interview in de VK met Jane Campion, die nu een film heeft gemaakt over John Keats en zijn gedoemde liefde voor een buurmeisje; Bright Star.
 
`He was a dreamer, she was a realist.`
 
“In tegenstelling tot wat mensen vermoedelijk denken ben ik er zelf niet zo in geinteresseerd, in die romantische liefde. “
 
Ze hoopt dat het publiek meer ontdekt dan een liefdesverhaal.
 
“Keats leert je iets over de zin van het leven. Mij tenminste wel: dat een mensenleven een unieke gids is. Keats (1795/1821)  stierf toen hij 25 was en was de laatste jaren van zijn leven zeer ziek. Toch heeft hij het leven in die korte tijsspanne wel geeerd.”
 
Zo’n uitspraak maakt mij dan weer nieuwsgierig naar die jonge dichter, waarvan ik me nu alleen nog herinner dat zijn naam bij de literatuurlessen in één adem werd genoemd met die van Shelley.

 

 
Ik vond het gedicht Op De Dood (vertaling Bert Voeten)
 
 Can death be sleep, when life is but a dream?
 
Kan dood slaap zijn, als leven  dromen is
en het geluk vervliet als ijdele schijn?
De korte vreugde laat ons geen geheugenis
en toch lijkt sterven ons de diepste pijn.
 
Vreemd is het, dat de mens op aarde zwerft
en leeft in weedom, maar geen uur verzaakt
zijn doornig pad; en dat zijn blik hier derft
met zicht op streken waar hij straks ontwaakt.
 
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op campion en keats/ 3-6-2016 Bright Star NPO

  1. laila zegt:

    Tja;
    de antropologie kan me nu gestolen worden.
    Ik sluit af, ga Italiaans ijs eten en heb VAKANTIE!

  2. paco painter zegt:

    Raar dat dat zo weinig bekend is

  3. Aad Verbaast zegt:

    Fantastische film Piano. De muziek is fantastisch, en die hele bijzondere melodie begint meteen in mijn hoofd rond te zingen bij het lezen van je verhaal. Bijzonder!

  4. oliphant zegt:

    Mooi, dat gedicht. Ik heb de film niet gezien, maar nu ik net in Australië ben geweest, moet ik daar mar eens verandering in brengen.
    Fijne herfstvakantie. Hier in .fr is het momenteel ijzig koud. Ik ga snel weer eens yhuis kijken:-)
    Groet, O.

  5. coby zegt:

    Die films die je daarover aan het denken zetten, zijn zo de moeite waard. Inspirerend ook.
    Het gedicht is er voor mij eentje om meerdere malen te lezen.
    Hartelijke groet, Coby

  6. laila zegt:

    @aad.
    Een melodie die in het hoofd rondzingt, nav een bijdrage vind ik een fraaie reactie.
    @oliphant.
    Zeer aan te bevelen, die film.Buiten is het kil, maar binnen kan het warm zijn;-)
    @coby.
    The Piano is prachtig. De recensies van deze zijn niet zo denderend, maar Keats lezen vind ik een ontdekking.
    Dank voor de reacties.

  7. Beeldsprekers zegt:

    Hi, The Piano speelt zich af in New Zealand, het land van regen en Maori en niet in Australie, het land van outback en Aboriginals. Maar het blijft een prachtige film met even prachtige muziek. Kijk uit naar de nieuwe van Jane.

  8. laila zegt:

    @Beeldsprekers.
    Je hebt gelijk en wat het laatste betreft:
    dan kun je nu naar de film.

  9. laila zegt:

    Overigens jp.
    Hoe kan het dat de reactie die jij om 15.14 gaf weg is.?

  10. Laila zegt:

    Vanavond op Canvas: Bright Star

Geef een reactie

