heilig

Groot feest bij de Belgen.
Pater Damiaan wordt heilig verklaard. Een zeer eigenzinnig man die deed wat hij nodig vond. Zorgen voor melaatsen op een ver eiland.
 
Nog nooit heeft de kade zo volgestaan als toen zijn resten naar Belgie kwamen en hij is de enige Belg met een standbeeld in het capitool.
 
Wonderlijk en nu is dan Obama ook "heilig" verklaard door middel van de Nobelprijs.
 
Ach, wellicht werkt het als een selffulfilling prophecy en maken de verwachtingen die de wereld heeft de vrede waar.
 
En zeg nu zellef.
Je kunt toch beter een levende heilige zijn dan een dode. Niet dan?

nb
de afbeelding van Obama is gemaakt door Diederik Kraayeveld.
Van sloophout uit alle windstreken.
De stropdas bv van hout van vissersboten uit Kenia.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

13 reacties op heilig

  1. Peter Louter zegt:

    Dus de heiligverklaring is een soort nobelprijs die je na je dood krijgt?
    In het geval van pater Damiaan trouwens terecht, maar bij veel andere heiligverklaringen vallen vraagtekens te zetten. Al net zo politiek als de nobelprijzen voor de v rede.

  2. John Wervenbos zegt:

    Gisteren op het NOS journaal waren eerste reacties van Amerikaanse burgers op de toekenning van de Nobelprijs voor vrede aan Obama veelal uitingen van ongeloof en grote verbazing en dat valt voor te stellen natuurlijk. Lijkt bedoeld om hem politiek (weer) wind in de zeilen mee te geven in een storm rondom hem, die waarschijnlijk niet luwen zal van republikeinse en conservatieve kant. Those ultra liberals in Europe don’t understand it, or better said: don’t want to.
    Hier het bovenal cynische en in dit geval tevens pragmatisch patriottische commentaar van Bill O’Reilly op de toekenning:http://www.foxnews.com/oreilly/index.htmlAmerican tradition: we are a peace loving country indeed.

  3. laila zegt:

    @Peter.
    Mwah.
    @John.
    Mijn blog ontstond in een flow:-)
    Wat anderen er van denken doet er niet zoveel toe, wat mij betreft.
    Ik ben minstens zo eigenziinig als pater Damiaan:-)

  4. laila zegt:

    Overigens:
    Zou pater damiaan cynisch geweest zijn?
    Hij deed dingen ongeacht wat De kerk zei.

  5. paco painter zegt:

    Komt toch iets te vroeg, denk ik

  6. cor3306 zegt:

    zijn er meer voorbeelden te vinden dat iemand bij leven al heilig verklaard is of dat de Nobelprijs posthuum uitgereikt werd/is

  7. laila zegt:

    @paco.
    Inmiddels de kranten hierover gelezen.
    Wie zal het zeggen?
    @cor.
    ‘kWait nait.

  8. Joostx zegt:

    verbazing over die Nobelprijs
    wel mooi je standpunt over selffulfilling prophecy;
    de afbeelding is ook erg geslaagd.

  9. laila zegt:

    Dank je wel Joost.

  10. Maria Trepp zegt:

    "Wonderlijk en nu is dan Obama ook "heilig" verklaard door middel van de Nobelprijs. "
    scherpo gezien. Ik heb moeite met heilig verklaringen..

  11. martin zegt:

    Laila een aantal Nobelprijs winnaars voor de vrede heb ik van nabij meegemaakt en ik heb het nooit als een heiligverklaring gezien en zij gelukkig ook niet. (Op de cover van een boekje met een voorwoord van Jose Ramos-Horta schreef ik Foreword by Nobel Peace Price Laureate, terwijl dit natuurlijk moet zijn Nobel Peace Price Laureate). De landmijnen campagne kreeg de wind nog meer mee toen Jody Williams de prijs won.
    Pater Daminaan eindigde bij de Belgische top 100 van belangrijkste Vlamingen op een, meen ik me te herinneren. Bij ons was dat Pim Fortuyn of Johan Cruyff. Ze worden alledrie al lang als heiligen beschouwd, waarop mijn keus valt?

  12. j-p- zegt:

    Inderdaad prachtig herfstgedicht Laila. Mooie bewerking van Kool. Voor mij onbekend. Ondanks een Limburgse ex 😉

  13. laila zegt:

    @martin.
    Tjongejonge;
    Brel was 3e geloof ik:-)
    @j-p.
    Wie sjoen us Limburg is.

Geef een reactie

