nobelprijs voor moedige vrouw/ poetry international 2015- nominatie gouden kalf/ 2016 Closer to Campert-Verloop van Jaren 20-12-2016 tv

Ze is de 12e vrouw die de Nobelprijs voor de literatuur krijgt. Herta Muller.
En de tiende Duitse auteur . Na onder andere Thomas Mann( 1929),Herman Hesse(1946)

Ze werd geboren (1953) in Nitzkydorf, in het grimmige Roemenie van Ceaucescu, waar het regime haar jarenlang het leven zuur maakte.
In 1987 vluchtte ze naar Duitsland.

Volgens de Zweedse Academie van Wetenschappen tekent Muller ‘met poetische verdichting en prozaische openhartigheid’ het landschap van de ontheemden op.

“Ik hoor niet bij een land en ook niet bij een landschap’, heeft ze ooit gezegd.

Ik ben met de dictatuur verbonden,ik kan daar ook niets aan doen. Ik sleep de beschadigingen met me mee en elke dag gebeurt er wel iets waardoor ik merk dat ik er nog niet klaar mee ben. En dat heeft alles te maken met de doodsangst die we hebben uitgestaan-de angst voor de geheime politie,de angst om de volgende dag niet meer te leven

Ze studeerde Germanistiek en Roemeense literatuur aan de Universiteit van Timisoara, een stad waar in 1989 de revolutie tegen Geacescu zou beginnen.
Door haar banden met de Aktionsgruppe Banat belandde ze medio 1975 in het vizier van de Securitate en werd ze een staatsvijand.
Haar weigering de Securitate inlichtingen te verstrekken over haar vrienden bezorgde haar een veroordeling.

Haar roman Hartedier ( 1996) gaat over haar ondergrondse studentenverzet in Roemenie.Haar vertaalster Ria van Hengel werkt aan Atemschaukel, dat in 2010 uitkomt.
Het gaat over haar moeder die vijf jaar in een Russisch strafkamp heeft gezeten.

“Dictatuur is mijn thema. Ik schrijf over mensen in zo’n door en door gecontroleerde samenleving en ik hoop dat veel ervan geldig is voor heel andere situaties.”

Een boeiende keuze, deze Herta Muller, die ik beslist wil gaan lezen.

bronnen:
Stentor en VK.
 
nb deze foto heb ik speciaal gekozen.
Opvallend vind ik de “foto’s” die de media hebben gekozen, waar ze “lelijk”opstaat.

http://www.poetry.nl

———————————————————————————————————————————

29-5.

Aan de vooravond van poetry international wordt Het alfabet van de angst vertoond.

“Als Hertha Muller niet aan een roman werkt maakt ze collagegedichten.”

John Albert Jansen, http://www.oogland.com , maakte de film en ging met haar naar het dorp waar ze vandaan komt..

“Het verzet van het individu tegen een totalitair regime is een van de grote thema’s van haar werk.”

bron:

gids VPRO

——————————————————————–

9-6 Vanavond te zien op NPO-2, 23.00 uur.

————————————————————————————————-

17-9-2015

Het alfabet van de angst is genomineerd voor een Gouden Kalf


12-5-2016

Hoe moedig kun je zijn anno 2016?

Op poetry international wordt Closer to Campert vertoond.Een documentaire waarbij hij een jaar gevolgd is ( oogland)\—————————————————————————————

20-12-2016

Op mijn Verlanglijst:

Afbeeldingsresultaat voor herta muller mijn leven een appelpitje

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

18 reacties op nobelprijs voor moedige vrouw/ poetry international 2015- nominatie gouden kalf/ 2016 Closer to Campert-Verloop van Jaren 20-12-2016 tv

  1. Appelvrouw zegt:

    Ik ook.

  2. laila zegt:

    @Appelvrouw.
    In de bibliotheken heb ik gisteren niets gevonden.

  3. ron zegt:

    Ze is (was?) hier (in Italië) totaal onbekend. Het zal niet meevallen iets van haar te vinden, maar wellicht op internet in het Nederlands.
    Een moedige vrouw. Ook ik wil absoluut iets van haar lezen.

  4. laila zegt:

    @ron.
    Bedankt voor je reactie. Vanmiddag ga ik even in de stad kijken of ik iets kan vinden.
    Mijn ouders hebben ooit een reis gemaakt naar Roemenie en vonden het beklemmend.
    Naar die Gipi ga ik zoeken. Prachtig, die ene tekening.

  5. Robert Kruzdlo zegt:

    Wat denk je van mij? Ik zal de eerse niet zijn die hem NIET gekregen heeft. Maar wie weet.

  6. Zwollywood zegt:

    Ooit was ik al 20 jarige – in 1972 ongeveer – 14 dagen aan de zwarte zee. De sfeer was armoedig, de jongens hadden geen geld, dus tracteerden wij hen, in paats van andersom.
    Sommige van die jongens wisten van ons leven in een democratie. Ze waren treurig en wilden met ons mee naar Nederland…ze vertelden over hun afschuw voor Ceaucescu.

  7. laila zegt:

    @Zwolly.
    Afschuw voor C, ja dat zal.
    Toch vind ik die Nobelprijstoekenning twijfelachtig en politiek.
    Wat moet Obama nu met zo’n prijs?

  8. Appelvrouw zegt:

    Ik ben zelf lid van de "anders lezen" bibliotheek. Ingesproken boeken.
    Daar staan er vijf die nog niet uitgeleend zijn, en ik heb ‘ Vandaag was ik mezelf liever niet tegengekomen’ besteld.

  9. laila zegt:

    @Appelvrouw.
    Ze is op weg naar de Securitate en overdenkt dan haar leven. IK las er over.
    Waarom heb je ingesproken boeken?

  10. cor3306 zegt:

    ik ken(de) die Herta M niet; als ik iet van haar tegenkom kijk ik er misschien iets langer naar; dat Oboema die prijs krijgt vind ik een beetje zot

  11. cor3306 zegt:

    ach ik was niet ingeklokt

  12. laila zegt:

    @Cor.
    Ik heb nog niemand gehoord die haar kent. Merkwaardig. Ik heb ook nog niets van haar gevonden.
    Met Mercedes Sosa op de achtergrond, Gracias a la vida nu ga ik maar eens , diagonaal wellicht;-) door Ode aan de Arbeid van Alain de Boton, die binnenkort in Groningen de Van der Leeuwlezing houdt.

  13. laila zegt:

    Oja; dan heb ik ook nog les 1 van de cursus Spiritueel schrijven , leuk, voor mijn neus liggen.
    Niet alles tegelijk Laila.
    Verschillende collega’s heb ik een copie beloofd.
    En; ik ben begonnen aan het verhaal van mijn "schoonmoeder", 88 jawel Ze weet alles nog.

  14. laila zegt:

    Een mooie vrouw niet?
    Opvallend dat de kranten veelal lelijke fotos hebben gekozen.

  15. Maria Trepp zegt:

    Zij is een erg goede maar nietmakkelijke schrijfster.
    ik heb een van haar eerste boeken in huis, maar kan het nu nergens vinden. Iets met linker been.
    Ik houd zeer van moeilijke lyrische proza en dat is wat zij schrijft.

  16. Appelvrouw zegt:

    Laila, ik heb ingesproken boeken omdat ik allerlei klachten heb, kan meestal geen boek vasthouden, moet dan alerlei truukjes toepassen maar ik lees ook moeilijk, raak de letters nogal eens kwijt.

  17. laila zegt:

    @Maria.
    Je bent de eerste die zegt haar te kennen.
    Deze week zal haar werk wel in de boekwinkel liggen.
    @Appelvrouw.
    Ohja; ik las er ergens over.Heb het niet precies gevolgd.
    Laat je nog eens horen wat je van het bestelde boek vindt?

  18. laila zegt:

    Het artikel van Nausicaa Marbe in VN nav de Nobelprijs vind ik prachtig.
    "Proza dat je naar de keel grijpt, vol metaforen ontsproten aan een glasheldere verbeelding van het menselijk kwaad.
    In dissidente kunstenaarskringen waarin ik in Boekrest opgroeide, maakte men zich geen acute zorgen meer om democratie of welvaart. men vreesde vooral de abrutizare. Letterlijk: bruut worden, in een beest veranderen. Want dat deed het regime met je…
    De prijs honoreert ook de roep om gerechtiheid en de moed te blijven roepen als niemand meer luistert."
    Bij Waanders hoorde ik dat haar boeken in herdruk zijun.

Geef een reactie

