kunstenaar van het jaar 2009 ???

 Vorig  jaar was Henk Helmantel kunstenaar van het jaar. Ik schreef er een blog over. Vanmorgen kreeg ik het e-magazine Kunstweek en ik las dat er 8 kunstenaars genomineerd zijn voor de titel kunstenaar van 2009.
 
Een aantal van de genomineerden wil ik er uitlichten; 5 van de 8 heb ik wel eens , min of meer in een blog verwerkt.
Ted Noten, Erwin Olaf en Isabella Werkhoven ken ik niet zo goed.
 
Marlene Dumas vind ik prachtig. Ze is geboren in Zd-Afrika en van haar is de uitspraak: ek is nie van hier nie en ook nie van daar nie.
Haar thema’s hebben oa te maken met apartheid, dood ( verderf) en seksualiteit.
Internationaal is ze doorgebroken en ze is de best betaalde kunstenares van Nederland.
 

 
 
Anton Corbijn, begon als verlegen fotograaf met een foto van Solution, een band in Groningen, die ik kende. Komt bij alle groten van de wereld en wordt gewaardeerd vanwege de eigen manier waarop hij ze portretteert. Onlangs is een film (Control)van hem verschenen en hij is, geloof ik al aan de tweede bezig.
 

Ans Markus, een autodidact is bekend om de vrouwen  met de windsels. Ze is behoorlijk populair, maar leeft vrij teruggetrokken.
 

 
Armando, is net 80 geworden en ik had een blog over hem. Fascinerend vind ik zijn multitalent en ik lees nu Berlijn. Zijn obsessie met de oorlog heeft beslist te maken met traumatische ervaringen. Inmiddels gebruikt hij na al het zwart, meerdere kleuren.

Gerti Bierenbroodspot.
Toevallig gebruikte ik gisteren een afbeelding van haar, maar ze fascineert me al tijden, uit interviews. Een zeer avontuurlijke vrouw is het die afwisselen woont in Holland, Toscane en Jordanie. Ze is dichter, beeldhouwer en schilder en is gefascineerd door archeologie. Ze wordt sjamaan genoemd .
 
 

 zie:
www.bierenbroodspot.com
 
Na me flink te hebben verdiept kies ik voor Bierendroodspot
 

 
 
 
  
Wie zou jij kiezen en waarom?
 
stemmen kan via:
www.Kunstweek.nl
 
 
Op 6 november wordt de winnaar bekend gemaakt in het Centraal Museum in Utrecht.
 
 
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

32 reacties op kunstenaar van het jaar 2009 ???

  1. Zwollywood zegt:

    Gerti Bierenbroodspot vind ik wel helemaal gaaf. Maar om te kiezen zou ik meer werken van iederen wilen zien. …en wáarom deze keus….welnu: de gezichten dromen weg in hun eigen werkelijkheid en daar gaat het leven soms vooral om! Haha.

  2. laila zegt:

    @Zwolly.
    Zowel Dumas, Corbijn en Amando hebben al zoveel (inter) nationale erkenning.
    Van Markus houd ik niet zo, dus ik zou kiezen voor Bierenbroodaspot, denk ik.
    Ze is niet zo bekend, maar ontsluit hele mythische werelden, die je weer verder brengen.

  3. fred van der burgerlijkstehamburgerkunstenaar zegt:

    Ik kies voor Bierenbroodspot

  4. laila zegt:

    @fred.
    Wat leuk; dezelfde keuze;-)
    maar ken jij die anderen?

  5. coby zegt:

    De kunstenaars verschillen best wel behoorlijk van elkaar in wat ze doen en maken.
    Ik heb even gekeken bij Ted Noten en Isabella Werkhoven, die twee kende ik niet.
    Maar design (Ted Noten) is niet echt mijn ding en Isabella is wel de moeite waard maar verveelt ook weer op gegeven moment. Datzelfde geldt voor Ans Markus wat mij betreft.
    Anton Corbijn vind ik wel goed, maar ik vind Bierenbroodspot toch het meest verrassend en veelzijdig.
    Ze heeft iets heel eigens wat haar werk typeert maar telkens ook weer iets wat je niet verwacht. Ik hou van de (aarde)kleuren waarmee ze werkt. Bovendien spreekt haar manier van werken me aan, haar visie, haar passie.
    Hartelijke groet, Coby

  6. Jezzebel zegt:

    Ik ken ze allemaal.
    Met kop en schouders, uiteraard, Marlene Dumas.
    No doubt.
    .
    Maar Gertie ook heel bijzonder.
    En natuurlijk Armando.
    En Corbijn.
    Ik blijf bij Marlene.
    Wat een heldin is zij.
    .

  7. ramirezi zegt:

    Ze hebben allemaal wel iets dat me aanspreekt. Met kunst is het toch moeilijk vergelijken – het is ook een beetje een kwestie van smaak.
    Ans Markus…

  8. Jeroen de Baaij zegt:

    Leuk blog, laila, met een moelijke keuze op het eind.
    Ik zou kiezen voor Erwin Olaf, zijn foto’s zijn vaak ‘raak’. Ze brengen emotie over. Moeilijk om te vergelijken overigens met de anderen.

  9. ZichvanVerre zegt:

    Ted Noten? Mijn stiefdochter loopt momenteel stage bij hem. Vroeger was ik bevriend met ene Jacques Tange, en het was belachelijk dat die het ooit eens is geworden. Een grote klanten- en vriendenkring doet veel.
    Voor mij mag het Marlene Dumas worden, maar ik stem niet, ik vind het een rare bedoening. Een mooie Armano trouwens

  10. Zwollywood zegt:

    Ik ben het met je eens met je conclusie Laila.

  11. fred van der burgerlijkstehamburgerkunstenaar zegt:

    Dag laila
    Ja ik ken de anderen ook
    Corbijn ook erg goed
    Ans Markus is een keer op een groepstentoonstelling geweest waar ik ook exposeerde
    Erwin Olaf is voor mij wat over the top en te trendy
    Ik zou Gertie Bierenbroodspot kiezen
    vanaf het begin, heeft zij opmerkelijk werk gemaakt dat schildertechnisch interessant is
    haar schildertechniek is complexer dan de wat saaie, droge Ans Markus schilderijen
    maar zij is altijd nog heel wat interessanter dan Henk Helmantel
    daar val ik echt bij in slaap
    Armando en Dumas behorende tot de onbeholpen oplichterij die moderne kunst heet
    die ik schaar onder de noemer De Nieuwe Kleren Van De Keizer

  12. jp zegt:

    Laila,
    kleine correctie
    Ans Markus, een autodidact is bekend om de vrouwen met de windsels. Ze is behoorlijk populair, maar leeft vrij teruggetrokken.
    Autodidact is ze zeker, populair weet ik niet, maar misschien onder de Telegraaf-lezers, teruggetrokken leeft ze zeker niet. Ze is op elke pagina Prive wel te vinden.
    En die andere vier vind ik klasse!

  13. laila zegt:

    Boeiend; de verschillende reacties.
    De verschillende manieren om naar kunst te kijken. Met sommige ben ik het niet eens, maar of dat wat uitmaakt?
    Voor mij persoonlijk is het interessant om verder te ontdekken bij zo’n Kunstenaar van het jaar en daar verwacht ik van Bierenbroodspot het meest.

  14. fred van der burgerlijkstehamburgerkunstenaar zegt:

    Laila
    Ik ook!

  15. Robert Kruzdlo zegt:

    Erwin Olaf exposeerde in de PC Hoofd waar ik ook exposeerde
    (zie http://www.vkblog.nl/bericht/276035/Verkocht_aan_Gallery_Donkersloot_P.C.Hooftstraat_Amsterdam ) veel nuifspul, maar rachtige foto’s
    Bierenbroodspot ken ik van de akademie voor beeldende kunsten in Amsterdam. Fred heeft en grote hekel aan de akaemie? In het begin heb ik al haa exposities gezien met veel drank en lol. Nu heb ik een andere voorkeur voor een kunstenaar die niet op de list voorkomt.
    Ik denk dat ik maar Hollande wordt om ik ook misschien op de lijst…

  16. laila zegt:

    @Robert.
    Erwin Olaf boeit mij niet.
    Ik zit nu in Egypte met Bierenbroodspot. Ik kreeg onlangs een tekst van een schrijsfter die "ingegeven" is door Chaemwese, zoon van Ramses 2. geschreven tussen 90 en 94. Ze wil er nu iets mee doen.Van die tijd weet ik niets, maar het intrigeert.
    De tekst heb ik ook gegeven aan een collega ( filosofiedocent), een scepticus maar weet hij veel?;-)
    Welke kunstenaar bedoel je? ( behalve jezelf)

  17. Robert Kruzdlo zegt:

    Doe haar de groeten. Ik kom aldoor niet op zijn naam. Ik vind hem fantasties jee… een Oosterijker die een tijdje docent is geweest van RABK. kom er later nog op terug. De beste vind ik hem wel…. We hadden samen een model en zijn atelier was achter de RABK. Ik zat toen bij Kuypers.
    Groet Robert Kruzdlo
    Als je tijd het kijk even op mijn blog UNIEK

  18. kuifje simon zegt:

    Bierenbroodspot !!

  19. laila zegt:

    @simon.
    Waarom?

  20. Zich van Verre zegt:

    Bierenbroodspot is alleen maar, bij voorkeur archeologisch verweerde, mooiigheid. Nietszeggende, onzinnige stillevens van bijeengeraapt goed, zonder enige gedachte, betekenis, of wat dan ook. Truttigheid ten top.

  21. laila zegt:

    @Ha die Zich.
    Een beetje obstinaat?
    Inmiddels heb ik van alles van haar gezien en gelezen. Ze staat zelfs in een widget.
    Een orkaan wens ik je dit weekend, met veel wind in de haren:-)

  22. Het Triumviraat zegt:

    Bierenbroodspot…. Ach , Rob de Nijs en Hamelen. Wat een tijden waren dat…
    Martin Brozius deed het ook niet slecht overigens, maar ja, die is dood.

  23. Smokey Robbinson zegt:

    Moeilijk kiezen. Veel moois. Zie in kunst geen competitie, wel kwaliteit.
    Ik vermoed dat Marlene Dumas gaat winnen.

  24. fred van der burgerlijkstehamburgerkunstenaar zegt:

    De rijksakademie jaren zestig afdeling vrije schilderkunst was een ramp, dankzij totaal incompetente, halfzachte leraren. Wie genoeg pilsjes weg gaf op de sociëteit was verzekerd van een " professoraat" aan deze kunstschool; Ik heb zelden zo’n verzameling opgeblazen arrogante overbetaalde nulliteiten mee gemaakt. PVDA aanhanger Jacob Kuiper spande daar de kroon, een "schilder" die niets kon, zelfs zijn vrouw liep harder dan hij, hetgeen de begaafde schilderes Dora van der Veen toe gaf, maar volgens haar "een geweldige docent alheowel hij niet kon schilderen" . Dora was beroemd door haar broer naar wie nog een straat is genoemd.
    Wie niet kan tekenen wordt tekenleraar, degene die niet kan schilderen "professor" aan de akademie.
    De ene generatie artistiekerige sluipwespen en strontvliegen volgt de andere op aan het wazige firmament dat boven het kunstenaarsplantsoen hangt en om die talentloze afvalkikkers uit te roeien moet de spuitbus Insecticide er over heen. Het is wachten op de man met de hamer en de vrouw met de vliegenmepper.
    Geef mij maar Gerti’s werk, een lust voor het oog.
    Armando en Dumas totaal overschatte troep die moderne kunst heet. De Nieuwe Kolere van de Keizer.
    Hoe oud is de moderne kunst eigenlijk onderdehand?
    Meer dan honderd jaar!
    De zogenaamde moderne kunst heeft de kunst een slecht geweten bezorgd. Elke knoeier beroept zich op het wezenloze etiket modern.
    Ik ben de enige realistisch werkende kunstenaar uit Galerie Mokum van de zestiger jaren, toen die galerie nog iets te zeggen had, een kunstenaar die zijn stem durft te verheffen tegen nonsens die als kunst wordt gepresenteerd. De andere realistisch schilders zwijgen, uit schijterigheid of omdat zij niet kunnen schrijven of een standpunt durven te bepalen.
    Ik ben de enige kunstenaar die niet boog voor het dictaat van Dieuwke Bakker, ex directrice Galerie Mokum.
    Karakter is een zeldzaam artikel in kunstenaarskringen.

  25. fred van der burgerlijkstehamburgerkunstenaar zegt:

    Laila!
    Psychologe?
    Goh!
    En nog een goeie smaak voor kunst ook!
    Maak ik zelden mee.

  26. laila zegt:

    Ha die Fred.
    Zie je dat nu pas?
    Ik ben docente en moet vanavond lekker tot 19.00 uur.
    Ik heb in mijn studententijd veel met kunstenaars van Minerva opgetrokken en een relatie gehad met de maker van dat beeld hiernaast, de vliegende man.:-)
    Maar goed: aan het werk Laila.

  27. fred van der burgerlijkstehamburgerkunstenaar zegt:

    GOEDEMIDDAG LAILA
    vanwege mijn scepsis ten opzichte van de alfas
    in het bijzonder beoefenaren en -essen van
    de geesteswetenschappen
    maar ook beeldende kunstenaars
    en ontmoetingen op parties met
    docenten psychologie of psychologen
    hebben die ervaringen mijn aversie
    tegen deze menselijke soort niet doen afnemen
    doch toenemen
    en dat is mooi
    noem het vooringenomenheid
    of een exemplarische kortzichtigheid
    gebrek aan inlevingsvermogen
    ontberen van academische kennis
    een burgerlijk bekrompenheid
    een benauwende calvinistische visie
    een uiting van een kwaadaardig karakter
    gepaard gaande met een ongelukkig gesternte
    dan zeg ik met liefde:
    allemaal waar
    de beelden van Henk Vos
    en van Fioen Baisse vind ik mooie beelden
    Minerva heeft mijn aandacht altijd gehad
    wel vind ik het een manco dat
    de leraren Matthijs Röling en Wout Muller
    slechts epigonen opleverden
    in mijn opvatting is dan de docent
    mislukt in het individuatieproces
    dat de student tot
    zijn eigen stijl en keuzes dient te brengen
    en de student karakterloos
    voor mij is het bedrijven van kunst
    een greep naar de vrijheid
    een vrijheid die de student niet beperkt of inperkt
    een kunstenaarschap
    los van commercie en glamour
    geld, drank en lekker wijven
    zijn een begeleidend verschijnsel
    geen doel in zichzelf

  28. fred van der wal zegt:

    Mijn werk wordt door de organisatie die de kunstenaar van het jaar organiseert geboycot zonder opgave van redenen. Zelfs nieuws mededelingen van deze club schijn ik niet te mogen ontvangen zoals de secreatresse mij per mail door gaf. De directeur van deze kunstklup, de patser David Polak ontmoette ik eenmalig in de Cher bij goede vrienden van mij, tevens was hij bij mij een keer op bezoek en ging ik met hem en zijn broer mee op huizenjacht, want meneer wenste een tweede huis aan te schaffen in de Nièvre. Davids broer Gerard Polak kocht twee schilderijen van mij die ik hem voor een fancyprijs afstond omdat ik bevriend was met hem en zijn echtgenote. Deze beide echtelieden, behorende tot hetgeen ik de Kennemer Kliek noem forceerden een rel met mij en ik deelde ze daarop mee dat ik ze niet meer wenste te zien.
    Vervolgens was ik niet meer welkom op de website van meneer David Polak.
    Davd Polak heeft geen enkele notie van kunst en volgt in zijn beleid hetgeen in de publiciteit komt. Zijn georganiseerde verkiezing van de kunstenaar van het jaar heeft een hoog weekblad Privé gehalte en is gestyuled naar de uitreiking van het Gouden Kalf voor wat de Nederlandse filmwereld betreft. Fakers en Phonies alom.

  29. laila zegt:

    @Fred.
    Wat moet ik hier mee?
    Ik ben met van alles bezig en jouw egocentrische erupties interesseren me niet veel.
    Waarom al die tekst?

  30. fred van der wal zegt:

    Ik poog alleen maar uit te leggen hoe het kunstenaarsplantsoen in elkaar steekt.
    Maak je geen zorgen.
    Gelijk mijn laatste reactie op je weblog.
    Mijn oordeel wat betreft de psychologen sekte is in elk geval bevestigd

  31. laila zegt:

    @fred.
    Dit is een bespottelijke reactie.
    Jij gooit mij dood met particuliere opvattingen en als ik zeg dat ik daar niet op zit te wachten begin jij weer met vooroordelen.! Krijg nau wat.!

  32. fred van der wal zegt:

    Nau seg!
    Pattiekuliere opvattinge
    zijn de mooiste opvattingen hoor
    er zijn geen andere
    Ik bespottelijk?
    Wort ie helemaal mooi!
    gotsalmetruttenbollen!

Geef een reactie

