brieven vincent van gogh ( nieuwe uitgave)


 
Wat heb ik vanmorgen al genoten van een artikel van 9 bladzijdes ( in VN) over de brieven van Vincent van Gogh.
 
Verschillende mensen zijn aan het woord, zoals Dominique Janssens die de Auberge Ravoux kocht, waar Vincent stierf:
"Iedereen heeft zijn eigen Van Gogh", zegt hij.
Wat voor problemen je ook hebt, je haalt altijd inspiratie uit zijn brieven. Het belangrijkste vind ik de oprechtheid die uit de brieven spreekt. Hij acteerde niet. Daar is behoefte aan: vandaag de dag speelt iedereen een spel. Daarom reizen nog steeds mensen uit de hele wereld naar die lege kamer in Auvers.
Het is, zoals Nietzsche het noemde een spiegelkamer waarin je jezelf tegenkomt".
 
Leo Jansen die meewerkte aan de nieuwe uitgave van de brieven heeft van de brieven geleerd dat het zin heeft om je dromen na te jagen.
Aan de basis van zijn doorzettingsvermogen lag een oercalvinistische inslag: je moet je leven zinnig besteden en iets voor anderen betekenen.
 
Er is nauwelijks een brief waarin Van Gogh niet de schilderijen beschrijft waaraan hij bezig is.Zelfs hele schetsen staan erin, zoals hierboven in een brief aan Theo.
Waarom deed hij dat?
Het antwoord is: uit schuldgevoel.Hij wilde laten zien dat hij het waard was dat Theo hem maandelijks honderdvijftig franc stuurde.
 
"Het laatste briefje
( "ik zou je misschien over veel dingen willen schrijven, maar ten eerste is de lust ertoe mij zozeer vergaan, en dan voel ik er zozeer het nutteloze van")
 
 kan niet verhinderen dat het laatste deel van de brieven als een glorieuze apotheose in herinnering blijft.
Een herinnering in felle kleuren," aldus Carel Peeters in VN.
 

1888 zaaier naar Japans model

zie ook:
www.letterkundigmuseum.nl
 waar zijn brieven uitverkoren zijn in een Pantheon met 99 anderen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

14 reacties op brieven vincent van gogh ( nieuwe uitgave)

  1. kuifje simon zegt:

    Klopt Laila, lezen en herlezen en telkens iets nieuws ontdekken.
    Over welk artikel heb jij het ?

  2. laila zegt:

    @simon.
    Er is een nieuwe uitgave met 6 cassettes van brieven met illustraties ( 2180 blz.) en in de VN van deze week staat dat zeer lezenswaardige artikel.

  3. Robert Kruzdlo zegt:

    O dank ik ren naar de boekwinel. Groet Robert

  4. laila zegt:

    @Robert.
    Bij voorintekening:
    E325:-)

  5. Paul Delfgaauw zegt:

    Laila,
    Aanbevolen.
    Je gaat vast naar het Van Gogh Museum met de special over zijn brieven?

  6. Lokhof zegt:

    Heel interessant allemaal.
    Ik heb me voorgenomen deze spiegelkamer aan brieven en schetsen te gaan verkennen.
    Op Jezzebel’s blog heb ik gelezen dat hij binnenkort online op de site van het Van Gogh Museum te bewonderen zal zijn.

  7. Zwollywood zegt:

    Ik wil ook naar de expositie over de brieven…en er ook heel veel over lezen.

  8. RED_ zegt:

    Ik ga VN meteen kopen. Dank je wel.

  9. laila zegt:

    @Paul.
    Ik ben een boekenwurm, hou niet zo van drukke musea. Ik probeer me te orienteren op Gerti Bierenbroodspot, nu.
    @Lokhof.
    Een spiegelkamer; mooi woord he.
    @Zwolly.
    Weer wat voor de Van Goghclub:-)
    @RED.
    Toeval dat jij dit fragment op jouw blog koos?

  10. Zwollywood zegt:

    Ja ja leuk…ik kan het haast niet bijbenen….maar ga door. Ik geniet. Ik heb bij RED zojuist uitgebreid gereageerd.

  11. cor3306 zegt:

    VN lang niet gelezen, ik zal proberen er de hand op te leggen

  12. laila zegt:

    @cor.
    Hij begint weer beter te worden, met drie heel fraaie artikelen dit keer, ook over Mies Bouhuys .

  13. laila zegt:

    Vandaag heeft Carel Peeters een groot artikel in de VK.
    Van Goghs brieven worden ook geselecteerd voor het Pantheon, de nieuwe permanente expositie die wordt voorbereid in het Letterkundig Museum waarvoor slechts 100 schrijvers uit de hele vaderlandse geschiedenis konden worden geselecteerd! Wat een talent.

  14. laila zegt:

    In de VK van vandaag staat een grote advertentie over Van Gogh-lezingen. Ook in Zwolle op 4-12. Ik heb me net opgegeven.

Geef een reactie

