zwartboek/ 3-11-2015 actueel: falende netwerkers/besturen/toezichthouders


 
Vanmorgen zag ik weer eens een foto van Elco Brinkman ( samen met PLasterk dit keer) en de haren rezen me  te berge.
 
Wat een hypocriete oetlul, denk ik dan, een “godvergeten gereformeerde raddraaier.”
 
Kort daarna was ik op een alleraardigst dagbestedingsproject in Kampen. Verstandelijk gehandicapten houden daar kippen, konijnen, ze verkopen eieren,  kweken bloemen en planten en er is een winkeltje.
Ik kom er al een paar jaar.
 
We zaten door te nemen wat de opleliding van de begeleiding verwacht en spraken over een aantal veranderingen aldaar. Er zijn deskundigen met een kantoorfunctie gekomen die zorgplannen maken, zonder de clienten ook maar even te spreken. Althans die indruk kreeg ik.
“Waar horen jullie bij dan,” vroeg ik.
 
Philadelphia“, zei men zuchtend en dat is nu juist de instelling die met Elco Brinkman als voorzitter van het bestuur bijna om zeep geholpen is, vanwege expansiedrift.
 
De verhalen vanaf de werkvloer schrijnen.
Over de mensen die ontslagen zijn, de mensen die nog over zijn en soms met een “dienstbevel” hun vrije zaterdag moeten opofferen.
 
 
Een zwartboek zou ik kunnen maken van al die verhalen. Waarom doen we dat niet?
 
Alle onderwijsmensen, die supervisie geven en alle praktijkverhalen horen.
 
En dan die Elco, met 6 ton vertrokken.
 
Sommige mensen die ik spreek zijn gelaten.
Anderen verontwaardigd, maar het gebrek aan vertrouwen overheerst. Terecht.
 
In hoeverre zijn dit soort politici als Brinkman te vertrouwen?
De grootste netwerker van Nederland.
25 bestuursfuncties, geloof ik.
 
 
 
tekening:
Elco Brinkman als Machiavelli.
Waldemar Pos.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

29 reacties op zwartboek/ 3-11-2015 actueel: falende netwerkers/besturen/toezichthouders

  1. Maria Trepp zegt:

    Erg leuk.
    En dan die kitscherige schilderijen van zijn vrouw bahhhhh ( was hier te zien in nota bene de Lakenhal)
    Mooi aquarel!

  2. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Ik doe liever niet mee aan het afbranden van politici….. maar die Eelco Brinkman is inderdaad een zeldzaam soort van, ja wat? Ik heb er geen woorden voor en ik vond hem al vreselijk toen hij nog de beoogde kroonprins van Lubbers was.
    Ik ben altijd nog nieuwsgierig waarom Lubbers hem zo hard had laten vallen…….

  3. laila zegt:

    @Maria.
    Om nu meteen die kitsch van zijn vrouw er bij te halen:-)
    @CAM.
    Steeds weer hoor ik die shit van Philadelphia, een gristelijk instituut nota bene.,

  4. Jan Bouma zegt:

    Het blijkt bon ton om de eigen "intellectuele elite" te kritiseren en daarbij
    zichzelf te vergeten.
    Maar als ik de massa wil verlossen uit hun domheid wordt
    die poging om zeep geholpen door…. juist ja, de intellectuele elite.
    Het is een vicieuze cirkel. De intellectuele elite heeft de macht en als ik die
    wil breken, net als die van "de politiek", "de religie", "de pers en media" roept
    @Laila… "ouwehoer jij maar verder!" Als onderdeel van haar "intellectuele elite!"
    Dag @Laila! Zie je vorige blog dat je afsloot zonder een comment op mijn analyses.

  5. trekmoment zegt:

    Ik vind het moeilijk. Die mannen (en sommige vrouwen) zoals Brinkman bekleden vaak posities die ikzelf nooit zou willen. Gaat het goed ben je de gevierde man voor even, gaat het mis ben je een lul tot in lengte van dagen. Als ik me zoals jij nu hier, (terecht?) kwaad maakte om iets dergelijks, dan vroeg ik me af, zou ik het wel kunnen, en hoe zou ik het dan doen? Achteraf lijkt alles simpel, dat is nou juist het probleem.
    En wat is er mis met Christenen? vraag ik me dan altijd weer af! Natrappen is makkelijk, ik maak me er soms ook schuldig aan want constructief zijn is o zo moeilijk!
    Prima dat je dit aanhaalt natuurlijk, Philadelphia was inderdaad een prima instelling maar is zoals alle zorginstellingen gedwongen tot fusies en schaalvergroting om te besparen en dan is het zuur als een bestuurder met veel geld vertrekt. Maar nogmaals, als het hem wel gelukt was kraaide er geen haan naar. Lijkt me een overweging waard!

  6. trekmoment zegt:

    P.S. Die Jan Bouma is zo iemand die ik bedoel, persoonlijk aangepakt door de gemeente waar hij woont en verongelijkt de strijd aangaat zonder te relativeren. Zijn analyses zijn belangrijk, en de rest is gek! Sorry, dit moest er even uit.

  7. laila zegt:

    @Jan.
    Ik denk niet dat wij op één golflengte zitten.
    "De massa willen verlossen uit hun domheid"is een uitspraak die me niet bevalt.
    @trekker.
    Vergeet niet dat door het werken met mensen die bij F werken mijn betrokkenheid vele malen groter zal zijn dan die van de meeste mensen en jou.
    Ik denk dat ik een signalerende functie heb en veel managers en bestuurders falen. Een feit.
    25 bestuursfucties heeftie geloof ik, Brinkman. Niet te geloven.

  8. trekmoment zegt:

    Prima dat je signaleert, maar als je goed leest begrijp ik dus maar al te goed dat jij hier erg bij betrokken bent. Maar iedereen is wel ergens bij betrokken en hoop dan altijd iets constructiefs cq objectiefs te horen i.p.v. gal spugen. ik vind het te gemakkelijk.
    P.S. Brinkman heeft ook wel een paar goede zaken in zijn C.V. staan en dat hij vijfentwintig bestuursfuncties heeft komt vast niet omdat hij een slecht bestuurder is, dat bedoel ik maar.

  9. martien zegt:

    Een Oetlul? Een Lul de behanger zul je zeker bedoelen. 🙂

  10. sprakeloos zegt:

    Mag ik je attenderen op een uitspraak die ik hoorde hedenochtend op de radio, dat de topzorg vooral in Nederland te vinden is. Ik heb al een beetje gegoogeled en er een klein blogje aan gespendeerd

  11. Jan Bouma zegt:

    @Trekmoment 17:15
    Een buitengemene onjuiste en oppervlakkige typering geef je in dat comment van 17:15 uur. Mijn lokale problemen hebben slechts met de inhoud van m’n boek te maken voor zo ver er een voorbeeld aan te nemen is. Uit het detail blijkt soms de gehele grotere samenhang.
    Voor de rest maak je nog een kardinale fout in je observatie: ik leg heel deemoedig mijn kop op het hakblok met mijn stellingen. Voer dan wel de discussie over de onderwerpen en mijn geponeerde conclusies die aan de orde zijn.
    @Laila
    Met zo’n oneliner heb je niets weerlegd van mijn conclusies. Het is mijn conclusie dat de mensheid al 3000 jaar in soort zelf gekozen (sadomasochistische?) domheid zit. Die conclusie vloeit voort uit een negatieve BALANS die je kunt opmaken. Want NIEMAND kan staande houden de bewering dat er geen
    sprake zou zijn van een negatieve balansopmaking. Dat beweer ik al sinds de ontwikkelingen ten tijde van de Club van Rome (1972) uitkwam met haar prognoses. We zitten er nu middenin.
    Ben je ook nog bekend met het http://www.21minuten.nl onderzoek van McKinsey en NRC Handelsblad uit 2004? Et voilá! Dezelfde negatieve conclusies voor de toekomst.
    Inzake Elco Brinkman tenslotte. Hij is voor mij het prototype dat bestreden moet worden. ja. Maar plaats hem met vele anderen in hetzelfde licht van mijn verhaal. En dat is wereldomvattend.

  12. Jan Bouma zegt:

    Over de democratie en hoe die ingericht zou moeten worden zie ook (desgewenst)
    de discussie bij @Joke Mizée oftewel de Tank Girl.
    Het laatste wat ik daar schreef heeft eigenlijk ook betrekking op het micro-niveau
    van het functioneren van onze democratische instellingen. Die 6 ton zou Brinkman dan
    (bijvoorbeeld) niet gekregen hebben.
    Enfin. Zie hierna:
    28-09-2009 19:56
    @Joke
    Noch jij noch ik zitten te wachten of hebben zin in een herhaling van onze ooit al eerder gevoerde discussie. Het aanscherpen van je standpunten kan op talloze manieren en we zijn ermee bezig – ja, kunnen er mee bezig zijn tot Sint Juttemis zonder dat er iets verandert ten goede voor het door eenieder r gewenste resultaat dat er maar niet komt. Hopeloos dus.
    Wat ik dan doe is in ieder geval de koers radicaal met 180o graden zwenken en de andere kant op gaan varen omdat het wereldschip de Titanic nu onafwendbaar op de klippen loopt dan wel op het strand.
    Dan verwissel je dus de kapitein(s) MET INSTEMMING VAN EEN BEVOLKING die snapt – via de uitleg van die vragenlijst – h o e de veranderingen, de Revolutie, na 3000 jaar zal worden doorgevoerd en wat die behelst. Het is dus onzin van je om maar te blijven spreken over je bottom-up aanpak die ik zou missen. In het tegendeel! Ik zou ook niets anders wensen.
    Maar snap anderzijds ook weer dat de gevestigde orde niet zit te wachten op mijn revolutie.
    Ergo:
    De kiezer, jij, elk individu zal dienen te begrijpen wat de revolutie inhoudt en dat die alleen tot stand komt via de bottom-up aanpak. Dan kunnen wij in ieder geval vrede sluiten….:))
    (je hebt bovendien een aardige bottom…))

  13. knutselsmurf zegt:

    Wat kan iemand gedaan hebben dat 6 ton waard is ?
    Dat lijkt me diefstal, daar moet ik mijn leven lang voor werken.
    Ik pretendeer nooit intellectueel, belangrijk te zijn of gelijk te hebben.
    Ik krijg ook maar heel weinig tegengas.

  14. coby zegt:

    Laila, ik heb de reacties niet allemaal zitten lezen, maar Brinkman, ook toen hij minister was, gaf mij altijd een heel ongemakkelijk gevoel. Hij heeft iets kouds, iets berekenends, alsof wat hij aan gevoel heeft, achter beton is gaan zitten.
    Ik heb me erover verbaasd dat iemand die behoorlijk ziek (kanker) is geweest, zo terug kwam in de bestuurswereld en zich opstelt zoals hij doet. Deze man verandert niet meer, niets kan hem meer veranderen. De ellende is dat velen door hem en zijn besturen negatief bepaald worden.
    Hartelijke groet, Coby

  15. laila zegt:

    ls.
    Ik heb nu geen tijd.
    Wel wil ik toevoegen dat me opvalt dat de Angst op de werkvloeren, waar toch het grootste deel van het werk gedaan wordt ( in mijn sector) toeneemt. Het vertrouwen in management is afgenomen.
    Gedeeltelijk aan falend management te wijten, "minkukels" zonder enige ethiek.
    Binnenkort:
    Zwartboek 2!

  16. trekmoment zegt:

    @ Janneman; Heb uitgebreid o.a. je Mithras gedoe gelezen, sorry dat ik wat ongenuanceerd reageer, en dan nog wel hier in de reactieruimte van Laila. Ook in je blogs en reacties bij anderen, zie ik vooral het gedweep, vooral bij Jezz waar je lekker bijval krijgt. Ik zie een verongelijkte man die de waarheid meent te kunnen pachtten. Argumenteren, ga eens voelen man. Ga eens in de schoenen van de ander staan. En dan wel een poosje, en reageer dan weer eens. Verfrissend.
    Open je blog weer, gaan we daar verder, okee?
    (Wat staat er vaak weer?) (Alweer!)

  17. thera zegt:

    Wat wil je, die man leest alleen maar stripboeken, zoals van Dis wist te ontfutselen na het debacle met de oeuvvreprijs voor Brandt Corstius, lees nog maar eens http://nl.wikipedia.org/wiki/Hugo_Brandt_Corstius. Als minister met cultuur in portefeuille wist Brinkman zich toen al negatief in de kijker te spelen. Enne wat een ravage heeft hij aangericht bij de ABP http://www.quotenet.nl/biz/abp-grootste-verliezer-van-de-crisis-pakt-2-miljard.php??? Mannetjes zoals hij zijn schuldig aan de huidige crisis. Grote onbenullen met connecties in posities waar ze de ene ruine na de andere achterlaten.

  18. martin zegt:

    Er zijn vast wel mensen die belangstelling hebben in zo’n zwartboek.
    Je ziet het Eelco heeft weinig vrienden. Tot mijn schande moet ik bekennen
    dat wij Janneke’s ontbijtbordjes hebben van de Blokker. Ik vind ze ook
    nog best aardig.

  19. trekmoment zegt:

    Niet alleen om jouw reactie thera maar om alle tegengas! Mijn chot, het ligt allemaal aan die ander die zijn kop boven het maaiveld uitsteekt en nooit aan onszelf! Dood aan! Wat een kortzichtig blikveld! Ik ga me hier verre van houden al vind ik dat moeilijk!
    P.S. Wanneer gaan we door krijgen dat Wikipedia een "corrupt" medium is?

  20. thera zegt:

    Trekmoment, ik heb niets met maaivelden en ik ben dol op alles wat er boven uit steekt. Je wil toch niet beweren dat Brinkman daarbij behoort? Hij zit gewoon in de juiste clubjes, wat zal het zijn, vrij metselarij, Lion’s club, en richt niets anders dan ravage aan. Dat zijn juist de grootste maaiers, snap je dat dat niet?

  21. laila zegt:

    Bedankt voor de reacties.
    Ik kom er op terug.
    In het kader van beroepsethiek heb ik het mijn studenten beloofd.
    Ik ben me er overigens van bewust dat mijn uitlatingen niet allemaal genuanceerd zijn. Maar zo gaat dat bij verontwaardiging. Bij iedereen!

  22. laila zegt:

    @trekker.
    Er zijn veel patsers bij die lieden die hun kop boven het maaiveld uitsteken. Stierennekken ( zoals Mies Bouhuys de kolonel beschreef die voor haar zat). Niet dan?

  23. Henk van Leuken zegt:

    Met 6 ton vertrekken is twaalf personeelsleden van de zorg afhalen. Wordt het niet tijd voor burgerzorg zonder overheadkosten? Het zou de zorg een stuk gezonder maken.

  24. Zwollywood zegt:

    Laila….een korte reactie…Zou het zo zijn dat we de grootste crisis sinds de dertiger jaren thans meemaken omdat er sprake ie van een scheve verdeling van de man-vrouw verhoudingen in de TOP. Mannen zijn er oververtegenwoordigd….niet alleen in bestuursfuncties, maar ook in de toelating van gasten in programa’s als Pauw en Witteman….masculien opgebouwde directies en besturen en tv-personeel.
    Oververtegenwoordiging leidt altijd tot en verkeerde ‘fit’ in organisaties.

  25. Robert Kruzdlo zegt:

    Helemal mee eens Laila…ik heb die man een keer ontmoet en dacht dat hij aan de cook was of op Marty Feldman leek..
    groet robert

  26. Jan Bouma zegt:

    @trekmoment…22:52
    Ik neem om te beginnen elk mens serieus en behandel hem/haar met respect en zeg daarbij ook nog m’n eigen naam en ik zal nooit zomaar wat kleinerends opmerken. ziedaar al onze verschillen "trekmoment".
    Voor de rest, wat je nog wel opmerkt, daar kan ik ook niks mee beginnen. Mijn Vkblog ‘de boze man’ staat dag en nacht ter beschikking voor je commentaren. Derhalve klets je ook nog onwaarheid.

  27. laila zegt:

    nb Een collega van mij ontmoet morgen, op een reunie van het gymnasium, de dochter van de oprichter van Philadelphia.
    Ik ben benieuwd wat die van deze afbraak vindt.

  28. laila zegt:

    Wordt binnenkort vervolgd.
    Er is een brief met een strekking als:
    Wir haben es nicht gewust.

  29. Laila zegt:

    Het doek valt voor Pliladelphia in 150 van de 200 gemeentes.
    Vanmiddag meer in de NRC.

Geef een reactie

