het allerergste komt nog/ december 2015 De Schopenhauerkuur/ 1-2-17 Prachtig boek maar rot op met het manipuleren via mijn blogs.


 
Het allerergste komt nog“, zei Schopenhauer, maar Leibnitz daarentegen had een andere visie.
 
Filosofie Magazine nodigt de lezer uit een beslissend moment op te schrijven, waaruit je houding blijkt in het leven.
Ben je een optimist of een pessimist?
 
Was het een wereldreis die je houding bepaalde of de ontmoeting met een geliefde?
 
Probeer dat in een gedachte te vatten, schrijf dat op in maximaal 300 woorden en stuur het naar Filosofie Magazine ( voor 15 november)
 
De beste, mooiste en ontroerendste worden geplaatst in het Kerstnummer ( 3-12)
 
Overigens staat er ook bij dat de optimist geen vrolijke Frans hoeft te zijn en de pessimist geen “treurwilg” en dat is al lang bekend.
Een pessimist leeft langer, maar of dat nu zo leuk is?Onbeslist
 
 
zie:
http://www.filosofie.nl

————————————————————————————-

9-12-2015

Gisteren aan de deur gesproken met twee vriendelijke vrouwen,Jehova’s over het koninkrijk gods; maar ik herlees de Schopenhauerkuur van Irvin Yalom.
 
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

29 reacties op het allerergste komt nog/ december 2015 De Schopenhauerkuur/ 1-2-17 Prachtig boek maar rot op met het manipuleren via mijn blogs.

  1. Peter Louter zegt:

    Deze zomer heb ik veel Schopenhauer gelezen. Ik zou hem geen pessimist noemen, liever zie ik hem als realist.
    Overigens heb ik zo’n moment wel gekend. Zo’n moment dat het leven je hardhandig aan de oren trekt en waarna ik mijn optimisme en daar aan verbonden naIviteit verruilde voor een wat behoedzamer werkelijkheidszin.
    Schopenhauer stelde dat je de mens niet kunt veranderen. Vertel het verder aan iedereen die horen wil! 🙂

  2. Wim Duzijn zegt:

    Wat raar dat een filosofisch magazine eist dat je ‘mooie’ en ‘ontroerende’ stukken schrijft. Soms moet je hele lelijke en schokkende stukken schrijven om door te kunnen dringen tot de wortels van het bestaan…

  3. laila zegt:

    @peter.
    Opschrijven Peter. Wellicht kom je in FM+ een blad met `autoriteit´. Ha.
    Ik heb ook zo´n moment.
    Wim.
    Ben ik met je eens.
    Er staat , de beste, leukste en ontroerendste.
    De beste kunnen heel schokkend zijn.

  4. Zwollywood zegt:

    Ja, dit nodigt wel uit om het magazine te kopen….of in de bieb even open te slaan. Ga je meedoen Laila..?

  5. Zwollywood zegt:

    Wauw…wat goed. Ik zal erover denken, maar weet niet of ik de goede inspiratie kan vatten…mogelijk wel.

  6. laila zegt:

    Waarom goed?
    iedereen kan toch mee doen?
    Ik kreeg ooit een boekenbon van Trouw over een klein stukkie met waarom Aldus sprak Zaratoestra, van Nietsche zoveel voor me betekende.
    Ach; de filosofie ligt op straat:-)

  7. martin zegt:

    Als het op straat ligt kan ik ook wel meedoen.
    Daar ligt inderdaad dat moment voor mij.

  8. laila zegt:

    @martin.
    De allerbeste filosofen reflecteren op de "daagse dingen".
    Natuurlijk kun jij meedoen!

  9. laila zegt:

    maar maak het niet te lang.
    300 woorden:-)

  10. thera zegt:

    Het leven lijkt een aaneenschakeling van beslissende momenten. Mijn houding daarin kan regelmatig samenhangen met mijn hormoonhuishouding. En hangt ook af van locatie, bijvoorbeeld een midweek Centerparcs doet mij geloven dat ik een geboren pessimist ben, met een uitermate sombere visie over de mens, maar even mijn handen uitsteken in de tuin en de wereld verandert in een goedlachse plek met alleen maar goedbedoelende ploeterende mensen. Hetgeen uiteindelijk ook weer een sombere visie is.

  11. thera zegt:

    PS en ik ben een optimist en doe niet mee. 🙂

  12. zilver zegt:

    Een pessimist leeft langer, nou dat had ik nooit gedacht, weet jij ook waarom?

  13. Joostx zegt:

    Ik ben mist
    die er de pest in heeft
    als ie niet op trekt

  14. Jan Bouma zegt:

    Beter ware het een onderscheid te maken tussen de realist, als cynische pragmaticus enerzijds,
    versus anderzijds de cynische nihilist. Alleen de eerste hoedanigheid is van belang. En voorts kiest men voor "de eeuwigdurende verwerping" van elk standpunt en opvatting waarvan de paradigma toch per seconde zich wijzigen. Ik heb veel minder nodig dan 300 woorden. Zo blijkt!:))

  15. laila zegt:

    @thera.
    meedoen of niet meedoen,that’s the question:-)
    @zilver.
    Een pessimist verwacht niet veel en is dus niet zo snel opgebrand.
    @joost.
    je mist veel zo:-)
    @Jan.
    Dat doet een puber ook , maar je verpakt het sjiek.
    Meedoen?

  16. Jan Bouma zegt:

    de jeugd heeft de toekomst… ; is meestal tegendraads en dwars: allemaal goede eigenschappen.

  17. laila zegt:

    @Je ouwehoert maar door Jan.

  18. Jan Bouma zegt:

    Kom ter zake, Laila. Je beseft in de verste verte niet de draagwijdte en de juistheid van m’n woorden. Om die te beantwoorden met een grofheid geeft die geen steekhoudendheid aan je betoog.
    Lamazittenverder, Laila. Als je niks anders hebt te melden. Dag! JB
    Oh ja… Wel aardig. Ook Schopenhauer zei:
    Eerst komt
    ridiculiseren
    dan
    kritiseren
    en dan
    accepteren.
    En dan ging het om de nieuwlichters met hun nieuwe ideeën. Ja, die Schopenhauer wist het wel….

  19. Smokey Robbinson zegt:

    Laila, je hebt kennelijk iets "in de groep gegooid"… In gedachten vroeg ik me al af hoe mijn verhaal zou zijn als ik zou deelnemen. Ben overwegend optimistisch.
    Leuk blog, mooi onderwerp, interessante reacties.

  20. laila zegt:

    @Smokey.
    Ik ben benieuwd naar al die verhalen. Als je meedoet kan ik het , misschien, lezen:-)
    Bedankt voor je reactie.

  21. Jan Bouma zegt:

    Bedankt voor je reactie. Geen dank, hoor Laila! :))

  22. Smokey Robbinson zegt:

    laila, wie weet…omstreeks die tijd.
    N.B. de teller van J.B. loopt, zo te zien, al vanzelf op naar driehonderd woorden 🙂

  23. Jan Bouma zegt:

    @Smokey
    per geldende (éénmalige) inzending, niet Smokey… Alweer fout! :-))
    Mensen lezen slecht.

  24. Smokey Robbinson zegt:

    Jan Bouma, je wordt nu eenmaal slecht gelezen 🙂
    Reakties van meer dan driehonderd worden zijn/ waren bij jou geen uitzondering….vandaar de reputatie.
    Eerelijk toegegeven: in commentaar van 0.8.23 ben je ver onder dat getal gebleven.

  25. Maria Trepp zegt:

    Leibniz,. spannend , als ik de tijd had zou ik me erin verdiepen..

  26. laila zegt:

    @Maria.
    Ik zou niet meer weten wat hij te vertellen had.
    Mij interesseren verhalen van "kleine filosofen", zoals iedereen kan zijn, eigenlijk meer op dit moment.

  27. Annet zegt:

    Help ik ben allergisch voor opdrachten….
    🙂

  28. laila zegt:

    @Annet.
    Het is vrijwillig, toch?
    Ik heb mijn bijdrage net opgegestuurd:
    De lift.

Geef een reactie

