armando 80/ vanaf 19-3 -2016 Stil Leven MOA-Europa Nostra Award ( 7-6)


 
Vorige week hoorde ik hem even op de tv. Het weemoedige vioolspel.
 
“Er is vrijwel geen kunstenaar die zich zo obsessief met WO2 heeft beziggehouden als Armando. Niemand die zo’n omvattende metafoor vond voor schuld en boete, de schoonheid van de haat en de wisselende identiteiten van dader en slachtoffer. Het schuldige landschap van Armando is een grimmig projectiescherm, waarbij menig historisch feit verbleekt.”
 
In een interview* lees ik ( wat ik niet wist) dat Armando zelf op verhullende wijze aangeeft, namelijk in de derde persoon, hoe hij zelf zo’n Duitse soldaat met een mes te lijf gaat.De Duitse soldaat dwingt hem met een pistool mee te gaan naar het kamp. Om te kunnen ontkomen doet de jongen alsof hij struikelt over een tak:
hij greep met de ene hand naar z’n voet en met de andere naar z’n mes.
Uiteindelijk steekt hij het mes in de buik van de soldaat, die valt en hij rent weg.
 
Onderweg stak hij het mes diep in de aarde.
 
Een jeugdervaring die bepalend is. De bron van zijn wantrouwen jegens de mensheid, zijn obsessie met schuld en de schoonheid van het kwaad.
 
Vanuit zijn slaapkamer kon hij ‘snachts de zoeklichten van de bewakers zien, bij de Boskamp, een militair oefenterrein bij Amesfoort. En vanuit het schoollokaal zag hij vrijwel dagelijks een rij gevangenen voorbijgaan, van het station naar het kamp ( of vice versa)


 
Veel zwart gebruikte hij en later rood. Als het vuur dat zijn museum verwoestte.
 
Het bos en de bomen nemen een prominente plaats in in zijn werk. Het schuldige landschap.
 
Hier rechts in het monument te zien dat hij maakte voor Hendrik Werkman, de Groninger kunstenaar die vlak voor het eind van de oorlog werd doodgeschoten.
 
Maar ook in zijn proza gaat het over bomen.
In voorvallen in de Wildernis, dat hij schreef naar aanleiding van zijn langdurige reizen dwars door Amerika, kom ik het woord boom zeer dikwijls tegen.
 
Ik heb ook eens een boom ontmoet die weliswaar stond, maar ook een beetje lag en zelfs enigszins hing. En z’n wortels waren gelijk een bende zeeslangen. Bij nadere kennismaking bleek het een onaandoenlijke boom.
 
 
Armando gaat ervan uit dat de kunst en het leven zinloos is.
Achter deze gedachte gaat bij hem een grote relativering van het menselijk handelen  maar ook een gevoel van melancholie schuil.
Wat zou ik zijn viool graag horen nu.
 
Schilderen doet hij nog steeds, vanuit een Trieb. 80 wordt hij. Morgen
 
De kleuren neigen meer naar groen en blauw. Zoals bij deze vogel.

Vandaag ( 25-9) een recensie in de VK van recente gedichten van Armando Erik Menkveld), met deze als slot.

KIL

Het leek een kil heelal dat de zon
tot stilstand bracht,
het heden een verleden schonk,
een slaapplaats voor de sterren vond.

Het was een kil heelal,
dat de planeten door de leegte joeg.

 

http://www.moa.nl

bronnen:
* interview: De levende schimmen van Armando, Anneke Reitsma.
Armando: Voorvallen in de wildernis.
Armando: 1952-2005.
 
afbeeldingen.
1.Waldig 84
laatste: vogel 2006

———————————————————————

Vanaf 19-3-2016

Stil Leven: Stephan Vanfleteren & Armando
 null

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

12 reacties op armando 80/ vanaf 19-3 -2016 Stil Leven MOA-Europa Nostra Award ( 7-6)

  1. lidy zegt:

    Mooi om te lezen.

  2. Martien zegt:

    Hij heeft nu meer kleur in zijn schilderijen, denk ik. In Amersfoort hingen destijds heel veel schilderijen met sombere kleuren (zwarten en witten).

  3. Robert zegt:

    Ja ik zag hem niet zo lang geleden op de VPRO
    80 jaar en nog steeds fit om te schilderen
    groe robert kruzdlo
    Martien inderdaad hij schildert met veel groen nu

  4. laila zegt:

    @lidy.
    Dank je.
    @Martien.
    Dat staat er toch ook, aan het eind. De vogel is van 2006.
    @Robert.
    Het is voor het eerst dat ik me zo intensief in hem verdiep. Fascinerend; ook zijn proza.
    Groet Anna

  5. peterus zegt:

    Zijn vormen van spaarzame kleur vind ik sterk : vormloze vormen.
    armandogroet

  6. laila zegt:

    @peterus.
    Bij het zoeken van afbeeldingn kwam ik jouw bijdrage over Armando weer eens tegen.
    Wat een multitalent; die Armando.

  7. oliphant zegt:

    Hoe vaak kwam ik langs het kamp, ik als Amersfoorter. Hoe afschuwelijk was het afgebrande museum aan de LANGE GRACHT waar ik destijds een log aan besteedde. Armando feliciteer ik, via jou, met zijn verjaardag.
    Fijn dat je er aan dacht aan besteed hebt.
    Groet, O.

  8. laila zegt:

    @Oliophant.
    Ik ben blij met reactie. Dit blog heeft me heel wat energie ( research) gekost.
    Vanavond nemen we een wijntje op Armando:-)

  9. laila zegt:

    Inmiddels heb ik de bundel Berlijn aangeschaft

  10. laila zegt:

    Vandaag een grote recensie van recente gedichten. Ik heb één toegevoegd.

  11. laila zegt:

    Gefeliciteerd met de VSB-poezieprijs,Armando:-)

  12. Laila zegt:

    Vandaag opent Beatrix het nieuwe Armando-museum. Oud Amelisweerd.

Geef een reactie

