1opde4.nl/10-2-2016 toename verwarde mensen/ Prinsjesdag 2016 ( NOS-onderzoek)

“1 op de 20 Nederlanders krijgt diabetes.
1 op de 16 wordt kaal.
1 op de 9 Nederlanders krijgt overgewicht.

1 op de 6 Nederlanders heeft hooikoorts.
 
Terwijl iedereen het normaal vindt om over zijn lichamelijke ongemakken te praten, hoor je eigenlijk zelden iemand over een geestelijke aandoening. En dat is gek, want geestelijke gezondheidszorg is heel normaal.
 
Maar liefst 1 op de 4 volwassen Nederlanders krijgt tijdens zijn leven een psychische stoornis. Van angststoornis tot alcoholverslaving, van ADHD tot depressie.
 
Vandaag, Prinsjesdag, is een belangrijke dag voor de geestelijke gezondheidszorg. Het kabinet vraagt alle Nederlanders om in 2010 de broekriem aan te halen. Ook de geestelijke gezondheidszorg is bereid haar bijdrage te leveren.
 
Maar wat we niet begrijpen , is dat het kabinet van de geestelijke gezondheidszorg veel grotere offers vraagt dan van anderen.
 
http://www.ggznederland.nl

En vanwege hoedendag:
HET MEISJE MET DE RODE HOED ( VERMEEER)

bron:
advertentie GGZ Nederland

afbeelding 1, dikke man
Herman Gordijn

————————————————-

10-2

Aantal geregistreerde incidenten met verwarde personen van 2011 tot en met 2015. Bron:Nationale Politie

2011 2012 2013 2014 2015
Eenheid Noord-Nederland 4615 6025 6796 8107 9485
Eenheid Oost-Nederland 6901 7440 8853 9824 11.340
Eenheid Midden-Nederland 3236 3857 4753 5586 5922
Eenheid Noord-Holland 2974 3487 4100 5137 6163
Eenheid Amsterdam 5659 5823 6312 6719 6235
Eenheid Den Haag 3723 4268 5197 5717 6863
Eenheid Rotterdam 4085 4078 4850 6230 6450
Eenheid Zeeland-West-Brabant 3354 3659 4523 4742 5390
Eenheid Oost-Brabant 2719 2938 3240 3861 4236
Eenheid Limburg 2746 2702 3197 3449 3747
Totaal 40.012 44.277 51.821 59.372 65.831

  ——————————————————————————————

20-9-2016

Hoe denkt de Nederlander over de situatie?

62% merkt NIETS van aantrekkende economie.

NOS-onderzoek.

http://download.omroep.nl/nos/docs/200916_ipsos.pdf

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

33 reacties op 1opde4.nl/10-2-2016 toename verwarde mensen/ Prinsjesdag 2016 ( NOS-onderzoek)

  1. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Over alcohol verslaving kun je doen alsof het er niet is (dat vinden veel alcoholisten ook) maar met diabetus hou je dat korter vol. Veel mensen weigeren in te zien dat alcoholisme een ziekte is. Een vriendin van me wiens man overleed aan kanker werd er zelfs boos op me toen ik het een ziekte noemde want met drinken kun je toch ‘gewoon’ ophouden?
    Maar het blijft krom!

  2. martin zegt:

    De gevolgen van diabetes kunnen ook flink uit de hand lopen.
    Ben blij dat ik eindelijk weer kan gaan werken, maar het heeft
    er wel ingehakt. Erover praten nee niet echt je bent toch snel
    een zeurpiet.
    Zal morgen eens kijken hoeveel er is bezuinigd op Defensie.
    Gokje? Er is bij gekomen. Dat wilden CU, GPV, CDA en VVD
    als meest uitgespoken partijen op dit gebied. De PVV is ook
    niet vies van het leger, maar vooral voor binnenlandsgebruik.
    Het cynische is dat dit leger zorgt voor nog meer geestelijk zieken.
    De mensen die terugkeren van een zinloze missie met veel stress,
    spanning en narigheid kunnen daar op den duur aan gaan leiden.
    Die, vooral jonge mensen, weigeren dat onder ogen te zien en
    Defensie zal ze er niet teveel op wijzen. Zo is de cirkel weer rond.

  3. Gus zegt:

    Het is natuurlijk ook wel zo, dat mensen met een psychische aandoening, het meest kwetsbaar zijn, Kunnen of durven geen grote mond open trekken, dus makkelijker te korten.
    Iemand die op straat ligt met een beroerte wordt al gauw voor alcoholist versleten, dus laat maar liggen, want hij/zij praat onsamenhangend. En dat is de mentaliteit die door werkt naar besluitvorming over het wel en wee van de geestelijke gezondheidszorg.
    Keihard.
    Maar daar gaat het vandaag niet om, het gaat er vandaag om wie er een leuk hoedje op heeft.
    En oh, als de konegin een hoedje op heeft van vorig jaar, want "dat kan natuurlijk helemaal niet".

  4. laila zegt:

    @CAM.
    Alcoholverslaving wordt wel degelijk als een ziekte beschouwd, maar vaak is er sprake van double trouble.
    @martin.
    Ik ben meer van "de psyche", dus weet niet zoveel van de gevolgen van diabetes. Als rouwproces bedoel je? Vanwege het verlies van gezondheid?
    Ik had een schoonvader met een forse PTSS. Praat me er niet van.
    In wat voor opzicht heb jij daarmee te maken gehad. Je had het er eerder over. Ik ben benieuwd.

  5. laila zegt:

    Dag Gus.
    Ik zal nog een mooi plaatje met een hoed toevoegen.
    Mooier dan de konegin;-)

  6. Zwollywood zegt:

    Laila± goed onderwerp. Ik schakel dadelijk even in.
    De foto van het schilderij van Corbijn, die je helemaal bovenin plaatst, intrigeert. Trotse man voor de spiegel,…geobserveerd door een ander.
    Zo is er in het leven en in de psychiatrie en in alles wat groet en ontmoet aLtijd ´de unieke belever van zichzelf en de anonieme ander´.

  7. Zwollywood zegt:

    tekst hierboven svp wissen ivm tikwerk
    Laila… goed onderwerp. Ik schakel dadelijk even in om te kijken nar ‘het goud dat weer blinkt’. .
    De foto van het schilderij van Gordijn, die je helemaal bovenin plaatst, intrigeert.
    Vooralsnog zie ik een trotse en te dikke man ….maar vooral vóór de spiegel en dáár geobserveerd door een ander. Zo is er in het leven en in de psychiatrie en in alles wat groet en ontmoet aLtijd ´de unieke belever van zichzelf en de – eventuele anonieme – ander´.

  8. Ina Dijstelberge zegt:

    Nu moet ik het met 10 gesprekken per jaar doen plus een eigen bijdrage van 10 euro per keer.
    Ze kunnen dit natuurlijk verder naar beneden schroeven, maar dan vraag ik mij af of dit nog effectief zal zijn.

  9. johanna_nouri zegt:

    En wat al helemaal onderbelicht is, is dat lichamelijke ongemakken en psychische ongemakken vaak samenhangen. Wat veel mensen bijvoorbeeld niet weten is dat iemand met diabetes een twee keer zo grote kans loopt op een depressie. Niet alleen weten ze het niet, het blijft helaas vaak ook onopgemerkt. Zo beïnvloedt een schommelende suikerspiegel het hele hormoonsysteem, met alle niet alleen lichamelijke, maar ook psychische gevolgen van dien.

  10. laila zegt:

    @zwolly.
    De beleving van zichzelf en de ander? Ha.
    Ik dacht meer aan:
    een "narcistische "regering, die onvoldoende aan de ander denkt:-)
    @Ina.
    Nog maar 10 gesprekken. Wat schrijnend!
    En wat kost het niet als dat te weinig is?
    @johanna.
    Ze gaan vaak samen. Zeker.

  11. martin zegt:

    Een jaar lang heb ik in de Tweede Kamer gewerkt als
    fractieassistent voor twee Defensiewoordvoerders.
    Een belangrijk deel van het werk was het aankaarten
    van de gevolgen van PTTS en de maatregelen die hier
    genomen zouden moeten worden.
    Het was indringend werk en ik heb veel veteranen gesproken,
    erover gelezen en mensen uit de gezondheidszorg gesproken.
    Ik ben zeer geschokken van de cijfers en de ernst van de kwaal.
    Haal de volgende tekst uit mijn computer: Van 15 maart 2004 tot
    15 maart 2005 zijn bijna 5.000 militairen uitgezonden naar Irak.
    Daarvan heeft een kleine minderheid een volledig ontwikkelde
    (full-blown) PTSS die is gerelateerd aan de uitzending. Deze kleine
    minderheid van 3,5 procent heeft een omvang van 173 mensen,
    als de onderzochte groep vergelijkbaar is met alle uitgezonden
    militairen. Het zou je vader, moeder, partner of vriend of vriendin
    maar zijn.
    Ga je met deze gegeven naar de duizende mensen
    kijken die ieder jaar naar Afghanistan gaan dan is zich een kleine
    ramp aan het voltrekken.
    Over de gevolgen van mijn diabetes heb ik het al vaak genoeg
    gehad, zie bijvoorbeeld in de reacties onderhttp://www.vkblog.nl/bericht/263207/Plaatje_met_een_praatje

  12. laila zegt:

    @martin.
    Dat is koren op mijn molen.
    Het zou goed zijn als je hier een apart blog aanwijdt!
    Naar de link zal ik nog eens kijken.

  13. lisetteXoverXnld zegt:

    Het is taboe om er voor uit te komen dat je iets tussen je oren hebt. Als mijn zoon niet zo kwetsbaar was op de middelbare schoolleefijd zou ik ook mijn hele naam hier wel bekend maken. We willen vaak niet weten waar we zelf mentaal kwetsbaar in zijn. Anders zou het halve land waarschijnlijk in opstand komen bij zulke bezuinigingen.
    We weten allemaal hoe belangrijk het is dat in elk geval ouders psychisch gezond zijn. Anders krijgen de kinderen ook enorme problemen.
    We gaan weer bezuinigen, van voren af aan. Zonder psycholoog was ik nu een wrak. Momenteel ben ik thuis heilzaam bezig, dacht ik, hoop ik. Daar mag mijn zoon later over oordelen. Tel uit je winst als het goedkoop moet. Iets anders is dat die enorme bergen papierwerk heel veel tijd en geld kosten voor kinderen die zorg krijgen. Dit dient om te voorkomen dat een kind te veel hulp krijgt.

  14. laila zegt:

    @Lisette.
    Een waardevolle bijdrage van een ervaringsdeskundige!

  15. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Laila: ik weet nu dat het een ziekte is die vooral tussen de oren zit.

  16. jeg_synes zegt:

    okay, allemaal goed en wel….
    maar zullen er onder die 1 op iedere 4 ook niet heel veel mensen zijn die psychische problemen krijgen/hebben door de huidige manier van leven????
    het voortdurend op de tenen willen/moeten lopen om er maar zgn "bij te horen"….
    ik zie dat te veel om me heen met alle gevolgen van dien….
    er is te weinig tijd voor elkaar en dát vind ik persoonlijk wel de grootste ziekte die momenteel rondwaardt….
    jeggroet

  17. laila zegt:

    @CAM.
    Aha
    @Jeg.
    Een heeeeeeeeeeeeeel interessant discussiepunt.

  18. Kokopelli zegt:

    @Laila: Fysieke kwalen – of de effecten daarvan – zijn vaak zichtbaar op een of andere manier. Met psychische problemen is dat niet het geval. Verder heb ik het idee dat veel mensen denken dat je een psychisch probleem helemaal aan jezelf te wijten hebt. Een gebroken been of – zoals in het geval van Martin – diabetes – overkomt je. De fysieke tekortkomingen kunnen over het algemeen rekenen op compassie of empathie. Met psychische ziekten is helaas maar al te vaak juist het tegenovergestelde het geval.
    @Catharina Anna Maria: DE alcoholverslaving bestaat niet. Er zijn meerdere typen van waarbij je aan de ene kant van het spectrum de stof-afhankelijkheid hebt en aan de andere kant bijna voor 100% alleen de psychische component. Juist om dat laatste falen veel behandelingen omdat die psychische component als irrelevant beschouwd wordt.
    Om het te chargeren: voor veel instituten in de verslavingszorg is de behandeling "geslaagd" als de persoon in kwestie bijvoorbeeld 3 maanden niet gedronken heeft. Dat dezelfde abstinente persoon misschien nog diezelfde dag van de brug afspringt – vanwege ernstige psychische problemen die het bovenmatig drinken veroorzaakt hebben – wordt als een volslagen verrassing beschouwd.
    Dit raakt een gevoelig en essentieel punt Karin: ik heb in het verleden een paar mensen gezien die tijdens groepstherapie expliciet aangaven dat ze het niet meer zagen zitten en misschien diezelfde dag zich nog van het leven wilden beroven vanwege hun enorme wanhoop. Waarop steevast het antwoord van de hulpverlening was dat het toch juist heel goed met die persoon ging omdat hij/zij al een tijdje niet gedronken had…
    Dus de verslavingsproblematiek moet men in een veel bredere context plaatsen. En dan zal men er (hopelijk) op den duur achter komen dat in veel gevallen er niet eens sprake is van een verslaving maar een problematiek die veroorzaakt wordt door een onderliggende psychische stoornis. En als je die aanpakt zal er van "verslaving" geen sprake meer zijn omdat de psychische drive – die aanzet tot bijvoorbeeld drinken of slikken – door een adequate therapie (grotendeels) weggenomen is.
    Groet,
    Kokopelli

  19. laila zegt:

    @Koko.
    Dank voor je uitgebreide reactie vanuit ervaringsdeskundiheid!
    Schrijnend ; wat je zegt mbt suicide.

  20. Kokopelli zegt:

    @Laila: Graag gedaan. Het moest er even uit hoewel het behoorlijk off-topic is.
    Maar misschien begrijp je nu ook beter waarom ik over dit soort zaken (bijna) nooit meer schrijf of op vragen daarover zelden meer een antwoord geef. Ik probeer dit soort ervaringen – die er toen bij mij behoorlijk inhakten – zo ver mogelijk achter me te laten…
    PS. Iets anders dan: leuke illustratie in jouw "Barbara Stok" widget.

  21. laila zegt:

    Natuurlijk begrijp ik dat Koko.
    Wat me trouwens ook verontrust is het uitkleden van de personeeslbezetting, bv in de RIBW, met steeds zwaardere problematiek.
    Vaak staat men er alleen voor.
    Je zou er ook vanuit de onderwijsbegeleiders een zwartboek over kunnen schrijven!

  22. Kokopelli zegt:

    @Laila: Dan zal iemand dat zwartboek ook daadwerkelijk moeten gaan schrijven.
    Maar zoals je al zegt: men kampt nu al met onderbezetting en overbelasting. Dus heeft geen der betrokkenen daar waarschijnlijk de tijd voor. Waarmee helaas ook die problematiek onderbelicht zal blijven…

  23. martin zegt:

    Koko ik ben het niet met je eens. Ook ziekte die je overkomt wordt niet geaccepteerd. Zeker niet zoiets simpels als diabetes.
    "Dat heeft toch iedereen."
    "Gewoon minder patat eten en meer bewegen."
    "Mijn oom heeft het ook en die 76 en gaat nog voluit."
    In mijn geval. Ik kon niet meer die 60 uur. Ging minder. Ging toch nog teveel. Dacht even kappen. Contract afgelopen, niet verlengd. Zat thuis, moe. Altijd hard gewerkt, nooit veel verdiend. Voor de goede zaak. Toen opeens: beetje bloggen; beetje fietsen; beetje zwemmen; beetje job coach; beetje zelf zoeken; beetje weinig levensvervulling. Daardoor beetje depressief, zelfs redelijk vaak. Het wordt niet gesnapt. Heb ik ook nog de pech dat ik er alleen maar gezonder uit ben gaan zien en probeer vrolijk te blijven en niet te laten merken dat ik pijn heb. Dat keert zich dan weer tegen je en je hebt er een nieuw probleem bij: onbegrip.
    Om daar een beetje uit te komen heb je geestelijke bijstand soms gewoon nodig. Of het nu opvang is of een aantal gesprekken met een spycholoog. Daar is niets mis mee en dat moet gewoon blijven.

  24. thera zegt:

    Speciaal voor deze bijdrage ingelogd, om de (hopelijk) dubbele aanbeveling te kunnen geven. Het moet toch verdorie niet zotter worden. Ouderen, zieken en de zwakken moeten het nog meer ontgelden en geheel in kruideniersmentaliteit wordt er nog verder bezuinigd op onderwijs. Hoe vooruitdenkend kun je zijn? Ik ben razend.

  25. Jeroen de Baaij zegt:

    Laila, een duidelijk betoog waarmee -denk ik- bijna iedereen het eens zal zijn. Ik ben onder de indruk van alle verhalen in de reacteruimte.
    Aanbevolen dus!

  26. sprakeloos zegt:

    20 blogs struikelden door mijn hoofd met dit onderwerp, maar de geestelijke gezondheidzorg is altijd al een ondergeschoven kindje, zeker in Nederland. We vinden dat we er heel veel aan doen, maar dat is calvinistische zuinigheid. Landen met een vergelijkbaar welvaartsniveau hebben vaak veel meer en veel meer alternatieven, ook buiten het reguliere circuit.
    Bij die twintig blogs in mijn hoofd komt vooral de algehele maatschappelijke constitutie en zijn weerslag op individuen naar boven. Probeer het maar eens vorm te geven in een leesbaar blog. Mij lukt het niet op dit moment, moet ik refereren aan een Frans telekombedrijf in de huidige tijd? Dit is misschien een extreem voorbeeld, maar………
    Ik zal geen blog binnen een blog beginnen, anders laat ik mijn eigen brainstruikelingen te veel zien, misschien is de huidige vorm van dit blog op dit moment wel het enige juiste.
    Aanbevolen dus.
    Aanvulling: de reactie van Kokopelli lezend, komt mij de term holistisch zoals ik dat in mijn opleiding als B-verpleegkundige (psychiatrie) heb geleerd. In term die in tijden van protocollen en het opdelen van problemen een heel vies woord is geworden en verbannen zal worden als het gaat om bezuinigingen.
    En nu houd ik op.-

  27. peterus zegt:

    @Laila
    Dat is niet eerlijk. Vals spel. Jullie doen niet meer mee! Naar huis.
    Geef mij dat meisje met die rode hoed maar.
    Hangt in Washington. Kwam er niet op uitgekeken.
    ergloorthoopaandehorizongroeten

  28. Kokopelli zegt:

    @Martin (21:23): Diabetes is inderdaad een slecht voorbeeld. Te kort door de bocht. Klopt. Maar ik hoop dat het globale idee van wat ik wilde zeggen wel duidelijk is.
    Dank je wel voor de uitgebreide toelichting.
    Groet,
    Kokopelli

  29. laila zegt:

    Waardevol; de reacties!

  30. easywriter zegt:

    Heel erg goed dat je dit aankaart! Zelf denk ik dat bezuinigingen vaak niet daar gepleegd worden waar veel te halen valt, maar waar het gewoon gemakkelijk is. Zoals je zegt: het is een enorme groep die ‘iets’ tussen de oren mankeert, en die niet snel de barricaden op zal gaan. Laat staan gezamenlijk: ik zie de ADD’er, de PTSS’er, de depressivo, de autist en de verslaafde (om er maar een paar uit te pikken) nog niet zo snel gezamenlijk in opstand komen en de regering ziet dat uiteraard ook.

  31. Christien Damman zegt:

    Hoi Laila,
    ook is bekend dat veel psychiatrische patienten door het medicijn gebruik ook nog eens diabetes ontwikkelen.
    En binnen de ribw kunnen ze mensen niet voldoende of fatsoenlijke zorg bieden. Ze ziijn niet uitgerust qua tijd en personeel. Ook meer geschoold personeel zou welkom zijn.
    Minder kantoor houden en meer met de mensen moeten doen zou ook wel mogen.
    De cis indiceert, maar de clienten/patienten mogen blij zijn als ze de helft daarvan daadwerkelijk krijgen.
    Psychiatrie het ondergeschoven kindje in de zorg. Waar blijven al die medewerkers waaron gaan ze niet eens actievoeren tegen dit beleid? Waarom altijd klagen tegen de clieten als die om zorg/hulp vragen dat ze geen tijd en geen personeel genoeg hebben.
    groet
    Van Christien

  32. laila zegt:

    @easywriter.
    Nee; dat doen ze niet en hulpverleners zijn altijd loyaal naar clienten. Staken niet bv. In de loop der jaren zijn de salarisschalen voor dit belangrijke werk ook gedaald.
    @ Christien .
    We hadden het er eerder over.
    Net voor de vakantie ben ik behoorlijk geschrokken van een RIBW in Zwolle-Zuid.
    16 clienten; één personeelslid.
    "We hebben een zwaar jaar gehad met veel agressie en 3 suicides."
    Daar sta je dan alleen voor.

  33. Christien Damman zegt:

    Laila,
    dat is toch schandalig? De mensen krijgen voldoende uren van de ciz het zogenoemde zzp maar helaas.
    Waar ligt het aan? De instelling? Kunnen ze geen personeel krijgen? Schandalig, hoezo instelling voor beschermd wonen. Mensen zij gewoon aan zichzelf overgeleverd.
    Ik heb het over stadshagen.
    groet
    Christien

Geef een reactie

