In het kielzog van de Beagle


 
Vandaag gaat het beginnen.
Een serie van 35 afleveringen van de reis van de clipper Amsterdam in het kielzog van de Beagle.
Fascinerend.
Aan boord verschijnen een heleboel wetenschappers en kunstenaars , onder andere John Malkovich, Daniel C. Dennett, de psycholoog Bram Buunk ( heb ik nog les van gehad).
Charlotte De Backer is communicatiewetenschapper en onderzoekt het volgende:
Hoe functioneert en evolueert roddel aan boord tijdens de reis?
 
Op de foto hierboven is SARAH DARWIN  te zien, een achterachterkleindochter van Darwin. De meesterbreinen van het plan Lex Runderkamp en Hans Fels van de VPRO, vonden het nuttig een zoektocht op te zetten naar een Darwin die ook bioloog is. Het werd Sarah. Zij is de hoofdpersoon.
 
"Thuis werd eigenlijk nooit over Darwin gepraat", zegt Sarah.
"Ik heb een jaar in een regenwoud in Australie doorgebracht. Het was liefde op het eerste gezicht. Ik schreef dat aan mijn moeder en toen ik weer thuis was liet ze me een artikel lezen waarin beschreven werd hoe sterk Charles Darwin zelf onder de indruk was geweest van het regenwoud. Toen liepen de koude rillingen me over de rug. Het was mijn eerste Darwin-ervaring."
 
"Ik heb 3 % van zijn DNA", lees ik net ( Trouw)
Ook zij reisde naar de Galapos, waar ze planten tekende . Ze constateerde een probleem met de beschrijving van tomatenplanten.
"Nu ben ik al jaren bezig met de studie van die  tomaten.
Hij was 5 weken op die eilanden, ik 6 maanden, maar ik was stomverbaasd toen ik merkte hoeveel informatie hij in die 5 weken verzamelde. Hij had bijna de helft van de inheemse plantensoorten geprepareerd. Sensationeel."
 
 
De reis duurt 8 maanden ( toen 2 jaar), De clipper Stad Amsterdam is van staal ( de Beagle van hout). Een imposant schip.
 
Tot mijn verrassing stond gisteren in een klein berichtje dat de VPRO-expeditie op het onbewoonde Portugese eiland Selva gen Grande een vijftien miljoen jaar oud fossielei heeft gevonden.
Hoe is het mogelijk?
 
vanavond deel 1.
zie ook:
www.noorderlicht.vpro.nl/darwin
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

20 reacties op In het kielzog van de Beagle

  1. Maria-Dolores zegt:

    interessant!
    ik las op de website dat je nog steeds onderzoeksvoorstellen kunt doen. niet dat ik zo snel een idee heb en/of zeker weet dat het nù ook nog kan, maar toch…

  2. laila zegt:

    Leuk MD.
    Dat had ik nog niet gelezen.

  3. jorrit zegt:

    Als ik weer in de n8dienst zit ga ik weer eens werk maken van mijn terugleesplicht, je weet altijd van die orginele en voor mij totaal onbekende dingen aan te roeren, bijzonder! Groet, Jorrit

  4. laila zegt:

    @jorrit.
    Blijkbaar prefereert men de roddel hier, maar ik vind dit project oprachtig.
    Bedankt voor je reactie!

  5. Kokopelli zegt:

    @Laila: Fijn informatief blog met een verrassend slot.
    En zeker, Hans Fels, de VPRO-man die achter veel erg goede documentaires zit.
    Ik ben overigens benieuwd of Dennett nog iets verrassends toe te voegen heeft…
    Groet,
    Kokopelli

  6. laila zegt:

    @Koko.
    De lijst van betrokken wetenschappers en kunstenaars ( Zie VPRO-gids) is heel lang.
    Het feit dat men zo’n fossielei heeft gevonden beschouw ik als een goed voorteken:-)

  7. Jeroen de Baaij zegt:

    Leuk dat jij ook zo’n zin hebt in dit Beagle project. Ook ik houd de Beagle website van de VPRO al een paar weken in de gaten. Ik ben benieuwd naar de eerste aflevering vanavond!

  8. laila zegt:

    @jeroen.
    Ik las er gisteren pas over, maar het is bijzonder, dit project.

  9. Smokey Robbinson zegt:

    De Beagle en de Stad Amsterdam, zijn een lust om te zien en vooral imposant met volle zeilen op volle zee.Dank voor de tv-tip.

  10. laila zegt:

    @smokey.
    Lijkt me echt een lust om te zien, maar wat mij betreft is het natuurlijk verrassend dat een vrouw zo’n rol heeft.
    Er zijn overigens meer nazaten van Charles bij betrokken.
    Laat die VPRO maar schuiven;-)

  11. ramirezi zegt:

    Ga ik zeker kijken – verheug me er nu al op….

  12. Klaas A. Mulder zegt:

    De informele start van de reis van de Beagle was in Delfzijl, zie weblog delfzijl e.o.:http://www.vkblog.nl/bericht/275772/Clipper_Stad_Amsterdam

  13. cor3306 zegt:

    juist ik moet dus nu gaan kijken

  14. Helena zegt:

    Vond de eerste aflevering al erg interessant!
    Ga het zeker volgen.
    Leuk dat er interessante onderzoeken worden gedaan onderweg. Dat onderzoek over een roddel, daar wist ik nog niets van.
    Leuk ook vind ik dat de schrijver Redmond O’Hanlon meereist!

  15. Helena zegt:

    ze mogen van mij wel elke dag een half uurtje verschijnen op de Tv!

  16. Klaas A. Mulder zegt:

    Mooie uitzending.
    Vandaag staat Darwin ook weer op mijn blog.

  17. laila zegt:

    allen.
    Ook ik heb er van genoten. Dit was weer echt VPRO.
    Leuk ook die beeldhouwer Anthony.

  18. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Verdikkie, gemist….

  19. De Stripman zegt:

    @ Catharina Anna Maria van Vliet: Je kunt alles terug zien (en nog veel meer !) via de website: http://beagle.vpro.nl/
    Prachtig project !!

  20. laila zegt:

    @stripman.
    Bedankt!

Geef een reactie

