Sonia Gaskell ( grote vrouwen)

"Mevrouw werd ze genoemd, want ze was vreselijk autoritair, tiranniek, eerzuchtig en wispelturig. Ze kon niet omgaan met kritiek. Maar ze was ook onvermoeidbaar en een intelligente danspedagoge, bezeten van het idee om Nederland aan een professioneel balletgezelschap te helpen."
 
 
Wat een prachtig artikel in de VK over deze grondlegster van het Nationale Ballet ( 1904-1974) Er is een nieuwe documentaire, een tentoonstelling en een site over haar leven.
 
Veel is over haar privéleven niet bekend.In 1914 vertrok ze gedwongen uit de Oekraine, als 17-jarige Joodse zondebok zonder ouders naar Palestina. Haar zussen en moeder vonden de dood in het vernietigingskamp.  In Parijs, later,  had ze aan de Sorbonne willen studeren om schrijfster te worden-haar opstellen in Litouwen waren legendarisch-maar ze had tijdens de exodus haar papieren verloren.
Om geld te verdienen begon ze een acrobatisch dansduo.
"Ze werd eigenlijk per ongeluk danseres", zegt haar nicht in de documentaire.
 
Als 20-jarige poseerde ze voor dit schilderij van André Derain, La danseuse Sonia, dat onder haar bed had gelegen in Parijs. Ze moest het uit geldgebrek verkopen.

 
Maar het meest boeit me het boek dat Rudy van Dantzig ( met vriend Toer van Schayk) over haar aan het schrijven is.
 
"Ik heb mijn hele carriere aan haar te danken", zegt hij.
 
Het boek had nu klaar moeten zijn maar de uitdaging die Van Danztig zich heeft gesteld kost hem meer tijd dan gedacht.
 
Hij wil vat krijgen op zijn dubbelhartige verhouding met haar, die gespannen combinatie van boosheid en bewondering. Hij wil haar tirannieke gedrag begrijpen.
 
In de film staat de zoektocht van Van Dantzig naar de oorzaak van haar autoritaire karakter centraal.
 
Hij is ook de enige van de dansers in de documentaire die zegt:
"misschien wel van haar te hebben gehouden."
 
Naar zijn boek ben ik erg benieuwd.
 

afbeelding 1: privécollectie. ( 1931)
afbeelding 2: Dérain.
afbeelding 3: Paul Huf ( 1950)
 
 
zie ook:
www.eenlevenlangtheater.nl
 
 
 
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

26 reacties op Sonia Gaskell ( grote vrouwen)

  1. Robert zegt:

    Als jongetje van 12 kende ik haar al. Ik zat op ballet. 1961 was zij het voorbeeld.
    Groet Robert Kruzdlo
    Groen gegeven

  2. Jezzebel zegt:

    Mooi artikel heb je geschreven Laila.
    Waar is die docu te bekijken?
    Ik ben er erg benieuwd naar.

  3. laila zegt:

    @Robert.
    Ach, wat leuk. Dank voor groen licht:-)
    @Jezzebel.
    De tentoonstelling is in het Joods Historisch Musuem en de documentaire is te zien op het Nederlands Filmfestival en op tv:
    4-10 13.00 uur en 5-10 23.00 uur.
    Dank voor de reactie.
    tzt ga ik zeker dat boek lezen.

  4. Fleur zegt:

    Zie je ut voor je,ik in mijn tutu bij Gaskell?Zomerdijkstraat 26
    Altijd blijven lachen,maisje!
    Dit maisje lacht wat af,maar nou lieg ik.

  5. Fleur zegt:

    Naast Wolkers!
    Sonia in de catagorie rotwijven!
    Reken maar van jezzzz…
    Der Rudy is so sweet.
    Mooi artikel,Laila de sledehond Husky.
    Ach lieverd ik zie dat je het niet zelf schreef, op je link.
    Heb je moeite met schrijven?

  6. thera zegt:

    Tja, voor vernieuwing (of gedurfde initiatieven) is misschien een vorm van bezetenheid nodig en dan hoef je niet persé een van de aardigste mensen te zijn. Ik ben ook benieuwd geworden naar het boek.

  7. laila zegt:

    @Fleur.
    Les van haar gehad.
    "thera.
    Aardige mensen zijn niet altijd de boeiendste. Hier hoort een lachje achter.
    Wanneer schrijf je weer een blog.
    nb Alle tekentjes zijn opeens gewijzigd.
    Hoe herstel je dat ook weer=

  8. martin zegt:

    "Ik heb mijn hele carriere aan haar te danken", zegt hij.
    Dat vind ik nu zo geweldig, zoiets zeggen. Wat het betekent
    is volstrekt onduidelijk, maar je maakt je nog populairder
    dan je al bent.

  9. laila zegt:

    "martin.
    Hij heeft 20 jaar met haar samengewerkt , was haar opvolger ook.
    Volgens mij is hij om zichzelf genoeg gewaardeerd en hij schrijft mooie boeken. Ken je die=
    Ik begrijp de strekking van jouw opmerkingt niet.

  10. martin zegt:

    Van Dantzig weet zelf best wel dat hij zijn carriere
    ook aan zichzelf heeft te danken en dit soort
    bescheidenheid bij anderen doet me rillen dat
    heeft deze prettige man ook helemaal niet nodig.
    Mijn opmerking was het sop niet waard. Ik ben zeker
    weer met het verkeerde been uit bed gestapt. Sorry.

  11. Kokopelli zegt:

    @Laila: Mooi en interessant blog.
    Maak je te zijner tijd ook een soort "boekbespreking" als je het boek van van Dantzig gelezen hebt?
    Groet,
    Kokopelli

  12. laila zegt:

    @Martin.
    juist in de kunstwereld zie je vaak dat goede pedagogen heel wezenlijk zijn voor een carriere.
    Zelf heeft Gaskell op haar site ( ZIE LINK) een eerbetoon aan haar lerares..

  13. laila zegt:

    @Koko.
    Zal ik doen.

  14. jeg_synes zegt:

    ja Sonia……
    (doe mij maar Hans Snoek)
    mede grondlegster van het nederlandse topballet….. nog steeds aan de top…..
    ik heb haar nooit persoonlijk gekend, omdat ik mijn meeste balletlessen/opleiding in het buitenland heb genoten,en dat betreur ik ook niet als ik alle verhalen moet geloven….
    bovendien heb ik moderne dans gedaan en alleen als basis klasieke ballet gehad…
    ik was niet geschikt voor het statische en het gebonden aan vaste bewegingen ervan….
    te creatief en te eigenzinnig koos ik dus voor modern….spitzen en al die tule zijn ook echt niet mijn favo’s….
    misschien ga ik toch wel de tentoonstelling bekijken, al zou het alleen maar zijn omdat het een stuk dansgeschiedenis is…..en dat behoor ik te weten van mezelf….
    jeggroet

  15. laila zegt:

    @Ha die Jeg.
    Ik dacht al waar blijft ze. Ik was een blogje aan het schrijven voor morgen, over De manneneetser van Heleen van Royen die me toelachten in de winkel ( Wat een titel:-))
    Tja; moderne dans, we hadden het er al eens over.
    Toch boeit die G me wel.

  16. Annet zegt:

    Rudy van Danzig: een leeuw
    Sonia: een ram
    dat gaat van nature goed
    14 april: ik kan het even nakijken die dag
    is mijn pakkiean hoor: astrologica:)

  17. rene louman zegt:

    Het was een bizonder persoon.
    Volgens de onlangs overleden danser waar ik vaak kwam kon ze niet dansen en wist ze er niks van.
    Maar hij kon tamelijk cru uit de hoek komen, al meende hij wel altijd wat hij zei, het was geen spelletje.

  18. Zich van Verre zegt:

    Informatief blogje voor mij. Als het over Rudi gaat, wil ik graag nog even reclame maken voor zijn prachtige, ontroerende boek ‘Voor een verloren soldaat.’ Ik hoop dat hem genoeg tijd gegund is het boek over Gaskell af te krijgen, om een of andere reden maak ik me altijd zorgen om zijn gezondheid, terwijl ik eigenlijk van niets weet daarover. Waarschijnlijk omdat ik hem zo’n mooie man vind.

  19. laila zegt:

    @Annet.
    En ram en een leeuw; klinkt niet zo goed.
    @rene.
    Hij heeft haar natuurlijk gekend.
    @Zich.
    Een prachtig boek. Daarom ben ik ook zo benieuwd naar deze.
    Een mooi man, ja.

  20. Annet zegt:

    jawel vuurtekens!
    als het wetenschappelijk wordt onderzocht
    wie je bij elkaar ziet dan was het dezelfde
    dag nog een wetenschap
    als ze maar moed hadden!
    er zijn nog zoveel werelden te ontdekken….
    maar ja
    zucht……

  21. laila zegt:

    Er zijn veel werelden te ontdekken.
    Zeker weten!
    Waarom schrijf je hier geen stuk over? Zou ik leuk vinden.

  22. kornelis zegt:

    blijf maar geboeid naar die eerste foto kijken: ogen die door alles heen gaan

  23. martin zegt:

    Zo meteen bij OVT een half uur over Sonia Gaskell.
    Ik vond het erg de moeite waard.
    Op de site kan je het nog beluisteren:http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/3299530/afleveringen/42188857/

  24. laila zegt:

    @martin.
    Ik was net met de hond weg, maar bedankt.

  25. Thea zegt:

    Prachtig weergegeven Anna, heb net een artikel over haar gelezen in NRC-H. Ik had wat met haar vroeger maar door jouw prachtige beschrijving weet ik weer waarom!
    Old friend, Th

  26. laila zegt:

    Thea.
    Leuk dat je langs kwam.

Geef een reactie

