lief dagboek ( Willeke en Rembrandt)


 
 
9 -9- 2009.
 
Wat een datum. Leuk om vandaag weer met een dagboek te beginnen
Hoe vaak komt het voor dat drie maal hetzelfde getal in een datum is en wat betekent een negen symbolisch, vraag ik me af.
 
Op de eerst site die ik aanklik vind ik het volgende:
 
"Het getal 9 heeft met duisternis te maken en het staat voor slang en baarmoeder. Toen jezus aan het kruis hing werd het tot het 9e uur donker.
In de joodse geschiedenis zijn veel rampen op de 9e van de maand gebeurd.
Toch is het getal 9 omdat het een kwadraat van 3 is een gunstig getal.
In het oude Egypte bestonden de godengroepen uit 9 en in het oude China speelde het een belangrijke rol in de I Tjing en in het boek der riten was sprake van 9 ceremonieen."
 
Vanmorgen dacht ik opeens: ik kan wel weer eens met een dagboek beginnen. Van de middelbare schooltijd moeten ergens nog een heleboel schriftjes liggen; dat waren mijn dagboeken.
Om 5 uur was ik wakker en dacht aan al die nieuwe mensen die ik gisteren gezien heb. De groep van studenten waar ik mentor van ben. Meteen had ik er een goed gevoel over.
 
En aan mijn schoonmoeder. Ze is 88 en was het afgelopen weekend ziek en ik vroeg hoe het met haar gaat.
"Oh, dat gaat al weer want Willeke komt morgen het nieuwe bejaardencentrum openen.`
Het is een taaie vrouw, een survivor, die, zoals veel mensen in die tijd, niet zoveel kansen heeft gehad. Op haar veertiende werkte ze in een atelier en haar leven naast een man, grenadier, die behoorlijk beschadigd uit de oorlog kwam, was zwaar.
Als eerbetoon heb ik onlangs een aquarel, die ze nog steeds maakt, van haar opgehangen.Over het leven van zo’n vrouw, zou je een boek kunnen schrijven.
 
 
9-9-2009.
Vandaag staat in de krant dat een Rembrandt ,  die ik nog niet zo lang heb leren waarderen, als echt beschouwd kan worden.

 
David en Jonathan heet het en volgens promovenda Anna Tummers wordt het eigentlickheit toegeschreven, een dramatisch verhaal met een dramatische verbeelding.
(In de kunstbijlage van vrijdag van de VK meer hierover)
 
"David valt huilend in de armen van Jonathan, die zijn leven heeft gered omdat hij de jonge David tijdig heeft gewaarschuwd dat Jonathans vader Saul hem wilde vermoorden."
 
En dan lees ik ook nog dat:
"Van oude menschen, de dingen die voorbij gaan"( een prachtig boek) van Couperus uit 1906 een recordbedrag heeft opgeleverd.
 
Eigenlijk zou ik een paar keer met een apparaatje naar mijn schoonmoeder moeten gaan om haar bijzondere verhaal vast te leggen.
 
Willeke heeft vast wel een liedje over een dagboek en Rembrandt en Willeke in één verhaal.
Waarom niet.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

15 reacties op lief dagboek ( Willeke en Rembrandt)

  1. Maria-Dolores zegt:

    090909
    een fijne dag nog!
    was al weer helemaal vergeten dat dat vandaag is.
    ik heb 070707 wel ‘gevierd’,
    vandaag doe ik gewoon net als anders
    (waarschijnlijk).
    ciao

  2. nicoa zegt:

    Het is begonnen op 01-01-01 en eindigt op 12-12-12. Denk ik. Maar ik zie vast iets over het hoofd. Toen ik nog jong was, las ik in de Donald Duck dat het jaartal 1961 hetzelfde blijft als je het op zijn kop houdt. Dat vond ik mateloos interessant. Maar ik was helemaal onder de indruk toen ik las dat het tot 6009 zou duren voordat het weer zover was. Ben benieuwd of ik het nog mee zal maken, we zijn in ieder geval al een aardig eind op weg.

  3. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Ja ik ben van 1961, een omkeerjaar. Een vriendin van mij is zelfs van 16-1-61. Er zijn meer van dit soort mooie data.
    Mijn ex is van 55, werd dus in 66 11 en in 77 22. In 88 ook nog vader en in 99 werden ze 44 en zoon 11. Helaas heeft het millenium een einde aan deze serie gemaakt.
    Ook las ik ergens over een meisje dat op 9/9/90 geboren is en op 9/9/99 9 jaar werd. Vandaag dus 19.

  4. laila zegt:

    @MD.
    Mij zegt het weinig, maar ik dacht er toevallig aan.
    @nicoa.
    En hoe ver ben je op die weg:-)
    @CAM.
    Tjeetje; ik ben opeens helemaal wild van het idee samen met mijn schoonmoeder haar verhaal te schrijven. Die heeft echt veel meegemaakt en dan dat tijdsbeeld is natuurlijk ook interessant; groot gezin , vader was kleermaken, de oorlog enz.
    Ik kan haar niet bereiken, want ze is bij Willeke;-)
    Maar ik schrijf haar al een brief, met allerlei thema’s die in dat boek kunnen.
    VAN OUDE MENSCHEN DE DINGEN DIE VOORBIJ GAAN

  5. Maria-Dolores zegt:

    @laila,
    mij zegt het eigenlijk niks.
    alleen merkte ik bij 070707 dat iedereen het gewéldig vond. en liet ik me meeslepen…

  6. lidy d. broersma zegt:

    mooi verhaal!

  7. laila zegt:

    @lidy.
    Bedankt .
    Inmiddels heb ik mijn schoonmoeder van 88 gebeld en een brief geschreven met thema’s en vragen.
    Ze is enthousiast.

  8. coby zegt:

    Wat een inspiratie en goed idee. Schrijf ze, Laila. Een verhaal uit de realiteit, zoals die van je schoonmoeder, kun je nóóit verzinnen. Het is in het echt veelal wonderlijk en vooral waardevol genoeg.
    Veel plezier met het optekenen van haar verhaal.
    Hartelijke groet, Coby

  9. laila zegt:

    @Hoi Coby.
    Inmiddels heb ik al gezocht naar oude foto’s van bekende plekken van haar in Groningen, maar er komen natuurlijk ook tekeningen van haar zelf in.
    Ik ga nu bij een winkel langs om te informeren over opnameapparatuur.
    Creativiteit is grillig. Ik begin met een idee van een dagboekje en eindig de dag met een "volledig uitgewerkt plan" voor een biografie;-)

  10. martijn lagerwerf zegt:

    Mooi verhaal over het getal ……..Aanbevolen

  11. laila zegt:

    @martijn.
    Tja; als je op een andere site kijkt is de symboliek weer anders.
    Bv; 9 tarot, kluizenaar, bezinning.

  12. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    @Laila: succes! Het lijkt mij een spannend project. Jij hebt dus een goede band met je schoonmoeder?
    Mijn eerste schoonmoeder was hartstikke aardig. Intelligent, relaxt en niet bemoeizuchtig.
    De tweede was boos en dement en ik denk zelf dat ik de echte vrouw achter het boze oude vrouwtje nooit gekend heb en zij is nu overleden, echtgenoot houd vol dat ze vroeger wel lief was.

  13. laila zegt:

    @CAM.
    Goede band?
    Ik heb altijd een zekere afstand kunnen behouden.:-) En je wordt milder( althans: ik ben milder geworden) een paar jaar geleden had ik het niet gekund.
    Ai, ai: schoonmoeders!

  14. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Môgge Laila,
    Ik las nu pas dat je eigen moeder niet meer hebt. De mijne is er nog wel en woont dichterbij (Wezep) dan me lief is. De relatie met haar is ontelbaar moeilijker dan de twee schoonmoeders die ik had.
    De moeder van echtgenoot was heel simpel. Wat haar zoon vond is ‘goed en de waarheid’…. en hij vond mij goed, dus ik was goed. En verder, ze was 80 of zo toen ik haar ontmoette kon ik nauwelijks met haar praten. Dus ik heb het met haar niet moeilijk gehad.
    Haar nare streken bewaarde ze voor haar echte dochter, mijn schoonzusje.

  15. laila zegt:

    @CAM.
    Menselijke relaties kunnen heel "moeizaam"zijn. Mijn ervaring is wel dat je er in de loop der tijd anders tegen aan kunt kijken.

Geef een reactie

