mooi naakt en hoer met cyclamen ( Realisten)/ 2017 In Museum More , eerbetoon Herman Gordijn ( en Dorien Plaat)/1/10 laatste weekend


 

daar staat hij met zijn stierennek
en dan die bilpartij te gek
de vleesgeworden middelmaat
 
zijn buik één grote vlinder
wat een hinder
want zijn piemel
zietie niet
 
 En nog een “stuk” ( met dank aan Kirsten)Zoenen

 
 
En hoe vertederend ( Morvan)
 

vanaf 12 september:
Herman Gordijn in de Fundatie met
binnenste-buiten
 
 
Voor deze Hoer met cyclamen heb ik eens staan kijken in de Kunsthal.
 

 
www.museumdefundatie.nl
 
En zo las ik vanmiddag weer eens in het boek: De Nederlandse Realisten, na 1950, waar Gordijn bij hoort, dat ik toen aanschafte.
Prachtig werk.
 
 

——————————————————————Vanaf juni 2017 groot eerbetoon Herman Gordijn, die 85 wordt.

http://www.museummore.nl

Afbeeldingsresultaat voor herman gordijn

——————————-
30-7-2017 Inmiddels is bekend dat hij is overleden: Herman Gordijn.
Binnenkort ga ik naar MORE, maar ik wil ook even naar Dorien Plaat die ik zag in de Bergkerk in Deventer. Ze heeft een atelier in Gorssel.Erg mooi werk.
http://www.dorienplaat.nl

index plaat

——————————

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

22 reacties op mooi naakt en hoer met cyclamen ( Realisten)/ 2017 In Museum More , eerbetoon Herman Gordijn ( en Dorien Plaat)/1/10 laatste weekend

  1. Satuka zegt:

    Hahahaha!
    (Een tamelijk platvloers volksgezegde luidt: "goed gereedschap hangt onder een afdakje" 😉

  2. laila zegt:

    @Satuka.
    Die engerd kom ik overal tegen op affiches:-)))

  3. lebonton zegt:

    maar in de schaduw groeit niks..

  4. Zwollywood zegt:

    ja, ik heb er zelfs al een affiche van in mijn huis….
    Op de prent
    zie ik niet zomaar een dikke vent

  5. martin zegt:

    Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft ….

  6. coby zegt:

    Nu eens aandacht voor en het licht op mannen, en wàt voor mannen….. :-))
    Zouden vrouwen hier nou ook zo door worden afgeleid als ze achter het stuur zitten en deze poster zien?
    Hartelijke groet, Coby

  7. laila zegt:

    Allen.
    Wel een aardig idee om dit soort lelijkerds eens te laten zien.
    Er zijn gedichten van Komrij bij.

  8. oliphant zegt:

    Helaas zien we zelf ook niet veel. Niks mis met deze mensen en…mooi weergegeven/geschilders.

  9. laila zegt:

    Niks mis mee.

  10. Martijn Lagerwerf zegt:

    hi

  11. laila zegt:

    Niks mis mee, nee, beaamde ik, maar in eerste instantie roept dit schilderij van Gordijn afkeer bij me op.
    En ik dacht zelfs; naar die tentoonstelling hoef ik niet .
    Toch intrigeert het mij.
    Gordijn , die bekend is van veel schilderijen van soms bizarre vrouwen heeft nu mannen gechilderd. Waarom?
    Wat beweegt de Fundatie om juist dit soort werk met "gewone"mannen te laten zien?
    Eén op de 4 mensen is te vet en dit is er duidelijk een van.
    Toch zou het je buurman kunnen zijn, of je broer of je partner of jezelf.
    Kunst roept iets op en dat doet dit werk zeker bij mij.
    Alleen al over het verschijnsel "stierennek" valt een essay te schrijven.
    De schrijfster Mies Bouhuys, die het opnam voor de dwaze moeders, zat eens achter een kolonel met zo’n stirennek.

  12. lidy d. broersma zegt:

    Ik heb een heel stel afleveringen gelezen. je schrijft mooi en de onderwerpen zijn divers. Ik kom je voortaan wat vaker bezoeken want je bent het waard. 🙂

  13. laila zegt:

    @Lidy.
    Wat een leuke reactie:-)
    Ik heb alweer een nieuw blogje geschreven, maar spring nu op de fiets.

  14. Kirsten Hagg zegt:

    Voorproefje? Kijk op http://www.flickr.com/photos/museumdefundatie/sets/72157622303750516/
    Tot ziens in het Paleis a/d Blijmarkt!

  15. laila zegt:

    @Kirsten.
    Je loopt stage in de Fundatie zag ik ergens?
    Bedankt voor de link!

  16. laila zegt:

    Wat mooi.
    Die man in de stoel en die tarotman!

  17. Kokopelli zegt:

    @Laila: Godmeijjaar, hier vliegen me de kiloknallers als ongeziene eikeldragers om de oren. Kunstzinnige biomassa noemt men dat ook wel eens. Poepoe… ;-)))
    Maar je hebt wel een punt: want wat is nou de boodschap van bijvoorbeeld het bovenste "naakt"? Een soort verzetsdaad tegen de "perfecte" naakten die doorgaans op het doek gezet worden? Een aanklacht tegen de comsumptiemaatschappij? Typisch schilderkunst die meer vragen oproept dan antwoorden geeft.
    De schilderijen vind ik overigens ronduit lelijk. Maar dat maakt jouw blog er niet minder mooi op!!
    Groet,
    Kokopelli

  18. Klaverblad zegt:

    Sluit me aan bij Lidy.

  19. laila zegt:

    @Koko.
    Die realisten zijn prachtig en roepen vragen op, maar zijn ook verschillend.
    Westerik hoort erbij en Roling en Ans Markus.
    Die man in die stoel met die pompoen vind ik erg leuk en toch ook gewoon.
    "Klaver.
    Leuk om te horen.
    Vind je me veranderd dan.

  20. peterus zegt:

    De man met de pompoen vind ik ook mooi.
    bierbuikenspeklappengroet

  21. laila zegt:

    @Peterus.
    Dank je wel.

Geef een reactie

