droomboom/ boomfeestdag 2015

Wat is uw droomboom?
Een vraag die ik vanmorgen las in de Stentor over een actie van de gemeente Zwolle.
Er zijn 10 bomen genomineerd waarop je kunt stemmen; er zijn verhalen en gedichten en natuurlijk kun je zelf ook een boom nomineren.

Een kastanjeboom schiet onmiddellijk in mijn gedachten.
Zo’n 25 jaar werkte ik in een gebouw uit 1890 waar ik vanaf het begin verliefd op was. Er was een tuin bij met een oude muur en in de hoek, bij de achteringang stond die kastanje.
Elke dag keek ik naar die boom, in alle seizoenen. In het voorjaar met de witte kaarsen zoals op de foto.
Als het warm was zochten we er verkoeling en studenten met grote motoren stalden er hun motor. Zoals J, die ik na de avondlessen weg zag scheuren in de besneeuwde straat.
“Als dat maar goed gaat “dacht ik en het ging niet goed.

En elk jaar zo ongeveer half september raapte ik de eerste kastanjes van de grond, stak ze in mijn jaszak en legde ze op de vensterbank.
Vroeger maakten we er allerlei spinnenwebben van met de kinderen.

Wat zijn ze mooi, die kastanjes.

Tjitske Jansen schreef er een gedicht over ( fragment)

Als iemand mij nou maar
had opgeraapt
en in zijn zak had gestopt
en daar gelaten had,
dat af en toe een hand mij vond,
voelde hoe zacht ik was
en dan weer losliet.
Op de vensterbank gelegd,
op ’t nachtkastje,
in een rommeldoos.
De keukenla.

 

Wat is jouw droomboom?

www.boomverkiezing.zwolle.nl

nb. Er is een mooie site met gedichten over bomen, met Kopland, Vasalis en
Jeg SynesLachen

www.cedargallery.nl/nlgedichten_bomen.htm

———————————————————————————————————-

boboomfeestdagomfeestdag 2015

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

24 reacties op droomboom/ boomfeestdag 2015

  1. Antoinette Duijsters zegt:

    Voor mij de Ruwe berk, altijd sierlijk. Zacht groen in het voorjaar, goudgeel in de herfst en met een purpere gloed over de takken in de winter.

  2. laila zegt:

    @ Antoinette. Ja prachtig; die berk. Daar had ik ook over willen schrijven. Hij was te groot voor de tuin en moest vorig jaar gekapt.

  3. vuurjuffer zegt:

    mooi initiatief van de gemeente zwolle
    mijn droomboom is een treurwilg
    hij staat solitair ergens op een groot grasveld in de peel
    ik keek er een tijdje tegenaan
    prachtig hoe hij met het licht speelde
    mijn gedicht over hem komt eraan
    met een groet

  4. laila zegt:

    @vuurjuffer.
    Ik ben benieuwd naar je gedicht.

  5. nicoa zegt:

    Ik ben gek op treurwilgen. Zoals ze tot in het water reiken met hun takken en de groene waas die er in de lente op komt. Maar het meest houd ik nog van deze boom: http://bit.ly/38spY6. Ik heb er geen verstand van maar ik denk dat het een beuk is. Hij neemt een hele rotonde in beslag en paste niet eens op de foto.

  6. Robert zegt:

    Oei wat een boom zeg. Val er bij in slaap om mooie dromen te krijgen.
    Groet Robert Kruzdlo

  7. martin zegt:

    Rode beuk prachtig bij een kleine
    boerderij. Grove den, soms denk ik
    dat er geen mooiere boom is. Dan
    vallen in de herfst de blaadjes van de
    bij ieder zuchtje ruisende populieren
    en gaat het zo lekker ruiken. De eik
    die statig in een weiland staat of juist
    veelvuldig vertakt als de hand van een
    reuze monster de grond uitkomt. De
    lindes die met veel zorg worden geleid
    langs draden aan palen voor een huis of
    kroeg die er naar is genoemd. Of de
    beuk als ik eronder lig en het licht door
    de blaadjes zie spelen of door de
    tunnel loop die ze vormen boven
    een laan. De jasmijn in het voorjaar
    als ze lekker geurt. De treurwilg als
    ik romantisch wil zijn. De pruimenboom
    als hij bloeit of als zijn vruchten rijp zijn.
    Maar ook de kastanje met zijn kaarsen
    fier overeind.
    Ik heb geen lievelingsboom.

  8. Kokopelli zegt:

    @Laila: Een eik. Altijd al zo geweest.
    Zo’n hele oude knoestige waarvan je de deels bemoste stam niet meer met je armen kunt omvatten. Dat is mijn droomboom. Ook overdag…
    Groet,
    Kokopelli

  9. laila zegt:

    @nicoa.
    Wat een schitterende boom!
    @Robert.
    Een slaapboom dus.
    @Martin. Veel lievelingen ; dat kan.
    @koko.
    Een eik; een magische boom, ook overdag:-)

  10. draakhond zegt:

    De boom is een mooi symbool voor leven, groei, ontwikkeling. Ik heb ook geen favoriete soort. Maar wel een plaatje in mijn archief van een boom uit een droom:http://www.vkblog.nl/bericht/252676/Boom

  11. laila zegt:

    @draakhond.
    Dat is een erg mooie foto. Ik hou van zwart-wit, althans wat foto’s betreft.

  12. Zwollywood zegt:

    Ik heb al eens een bomenexcursie in de binnenstad van Zwolle meegelopen. Er staan fraaie bomen.
    Ik zal nog eens kijken of ik foto’s heb.

  13. Linda zegt:

    Mooi blog. Ik ben een berkenfan, maar treurwilgen vind ik ook zeer mooi.

  14. laila zegt:

    @zwolly.
    Daar valt wel een blogje over te schrijven, lijkt mij. Wat leer je bij een bomenexcursie?
    Weet je trouwens dat er een mooie glossy komt ivm monumentendag volgende week?
    Het thema is "op de kaart"en die glossy gaat over gevelstenen.
    @Linda.
    Eigenlijk houd ik van veel bomen, maar in dit geval heeft die ene kastanje veel betekenis.

  15. Dianne zegt:

    grauwe abelen met al die prachtige ogen die je aankijken, de witte acacia vanwege zijn transparante kroon en een bloeiende linde.

  16. laila zegt:

    @Dianne.
    Ogen, die je aankijken:
    Aha; ze blijven fascineren:-)

  17. koci zegt:

    Treurwilgen,wat wordt er toch getreurd in Nederland.
    Geef mij maar de Kersenboom.
    Daar liep ik als jochie tussen om de spreeuwen eruit te houden.
    Van dat werk krijg je mooie rode lippen op een wel heel natuurlijke manier.
    Wel de hoogstamboom uiteraard,niet dat kleine priet.
    Ach,zo’n Kersenboom met al z’n vruchtjes doet heel sexie aan.
    Als ik sex bedrijf is de Kersenboom altijd bij me,een heerlijk gevoel.
    Treuren,daar heb ik dan geen tijd voor!

  18. laila zegt:

    @koci.
    het is goed kersen eten onder de kersenboom.

  19. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Ik had vorige week (of de week daarvoor?) al gestemd. Op een kastagne toevallig. Maar het had ook met de plek te maken.
    Ik vind de foto’s van de genomineerde bomen lelijk. Ze staan er maar voor de helft op wie doet dat nu?

  20. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Heb je een blog van vandaaf of gisteren weggehaald?

  21. laila zegt:

    @CAM.
    Die foto’s vallen mij ook tegen.
    Ik heb al twee blogs weggehaald. Veel te persoonlijk.

  22. oliphant zegt:

    Een moeilijke vraag. Ik vind het overigens jammer dat kastanjebomen tegenwoordig al begin augustus heel verschrompeld blad hebben. Ik vind zelf een volledig ongeremd gegroeide bruine beuk, met in de zon een rode glans, prachtig, een beetje solitair in een park.
    Groet, O.

  23. laila zegt:

    Vandaag de eerste kastanjes geraapt.
    13-9-2009

  24. Laila zegt:

    29 augustus 2014:
    de eerste kastanjes gevonden. Nog nooit zo vroeg!

Geef een reactie

