sex drugs strips en van gogh( grote vrouwen)

Eén van de rode draden in mijn blogs zijn "grote vrouwen"en daar wil ik haar graag aan toevoegen. Barbara Stok ( 1970) winnares van de prestigieuze Stripschapprijs.
Als eerste vrouw.
 
Gisteren wilde ik al een blogje aan haar wijden, maar vandaag staat er een mooi interview in VK Kunst.
 
Over haar worsteling met een commerciele baan als journalist-fotograaf bij huis-aan-huisbladen. Een baantje waarvan ze ontslag nam omdat de ‘snelheid’geen voldoening gaf. Daarna had ze een tijd een burn-out, maakte wel een tekening voor de Universiteits Krant. Bijzonder is dat ze geen opleiding heeft afgemaakt.
 
Het boek: je geld of je leven schreef ze naar aanleiding van zinloos geweld.

 
Maar ze maakte ook: Sex, drugs en strips.
 

Ze schreef veel autobiografisch vanuit Groningen;over dronken popavondjes in Vera, melkflesbenen en het verdriet om de baby’s die nooit zullen komen. Sinds haar dertigste ook maatschappijkritisch. Nu ze de prijs heeft krijgt ze mooie aanbiedingen, zoals van het Van Goghmuseum waarvoor ze een Van Goghbiografiestrip maakt. Een grote eer.
Ze is al heel lang gefascineerd door die schilder.
"Daarmee ben ik wel weer een jaar onder de pannen."
 
 
 
 
 
Ze wil graag in alle rust mooi werk maken en ik vind het prachtig. Sober en verfrissend.
 
Ze heeft geen internet ( vanwege rsi)
"En als je geen internet meer hebt, heb je ineens zeeen van tijd. Ideaal voor wandelen met de hond, niksdoen." Een veelbelovende jonge kunstenaar, lijkt mij.
 

 
 
 www.barbaraal.nl/
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

25 reacties op sex drugs strips en van gogh( grote vrouwen)

  1. jp zegt:

    ja mooi he. verdorie nog geen 40 en al zo op haar plek.

  2. klaas @ zegt:

    In mijn blog over Barbara (http://www.vkblog.nl/bericht/274106/Stripschapprijs_2009) staat de link naar haar site!
    Laatste nieuws: Barbara heeft opdracht gekregen een stripbiografie van Vincent van Gogh te tekenen.

  3. martin zegt:

    Niet gek en dan ook nog in de eregalerij van Laila.

  4. Zwollywood zegt:

    Dát zal apart worden…..een stripbiografie van Vincent van Gogh. Vincent is dat wel waard en Barbara ook.

  5. laila zegt:

    @jp.
    Leuk, he.
    @klaas.
    Lezen !Dat van die Van Goghbiografie staat in mijn bijdrage.
    @martin.
    Een geintje natuurlijk, maar het is bijzonder dat ze als eerste vrouw de prijs krijgt.
    @zwolly.
    Heel bijzonder; ik ben benieuwd.

  6. Annet zegt:

    ik las over haar (in Trouw geloof ik) en het
    sprak me meteen aan!
    (dank voor je lieve reacties!)

  7. trekmoment zegt:

    Heb zelfs een artikeltje over haar prijs in FM gelezen, lekker tegendraads mens, hou ik van!

  8. laila zegt:

    @Annet.
    Mij ook.
    ( van harte)
    @trekker.
    In FM? Leuk he; tegendraads, maar je hebt die types ook in soorten ( niet te verwarren met de pubers;)-)

  9. Kokopelli zegt:

    @Laila: Leuk dat je hier op het blog aandacht aan besteed. Ik heb vanochtend met plezier de reportage in de Volkskrant over haar gelezen. Er stond ook een prachtige foto van haar bij.
    Het mooie is inderdaad dat ze haar eigen levenservaringen in haar strips verwerkt. Lees je haar strips, dan ken je zo’n beetje haar handel en wandel.
    Hoewel ik in eerste instantie bij de aankondiging in de headline op de VK voorpagina heel even dacht dat het over Jan de Stripman zou gaan. Jan komt ook altijd even zijn bed uit om een strip + verhaal voor het VKblog te maken… ;-)))
    Groet,
    Kokopelli

  10. laila zegt:

    @Koko.
    Wat spannend toch weer dat VK-blog.
    Alweer een reactie. Ik ben voor het promoten van vrouwen:-)
    Maar nu eerst
    back to work:-)

  11. Zwollywood zegt:

    ze vertelt livehttp://www.vk.tv/reportages/article1284152.ece/Stripschapprijs_2009_voor_Barbara_Stok

  12. laila zegt:

    Mooi Zwolly.
    Van Gogh heb ik nog toegevoegd.
    Wat een leuke vrouw!

  13. Zwollywood zegt:

    Ja, leuk he. Ze is vooral erg naturel.
    De toevoeging van van Gogh zie ik. Van de bieb heb ik nog steeds 2 prachtige van Gogh-boeken te leen. In de zomer kun je extra lang lenen.
    Opeens is ze helemaal in the picture. Vandaag zag ik ook al een artikel over haar in VK-banen.

  14. laila zegt:

    @Zwolly.
    Veel pers; De groene, VN enz is lovend over haar. De geestigheid wordt ook geprezen. Ik ga nu naar Waanders achter haar nieuwste boek aan:
    Dan maak je maar zin.

  15. Zwollywood zegt:

    welke titel heb je gekocht…?

  16. laila zegt:

    Er was er ééntje en die was vanmiddag verkocht.
    Westerhof had niets!

  17. ramirezi zegt:

    Ik hou wel van haar tekenstijl – en nog grappig ook…

  18. Klaas A. Mulder zegt:

    Twee tekeningen uit haar biografie van Vincent van Gogh vandaag op mijn blog.

  19. coby zegt:

    Aanbevolen. Goed dat ze nu de erkenning krijgt.
    Hartelijke groet, Coby

  20. laila zegt:

    @rami.
    Zeker grappig.
    @Klaas.
    Ik ben benieuwd.
    @coby.
    Aandacht voor jonge kunstenaars. Belangrijk.

  21. Zich van Verre zegt:

    Mooie eye-opener voor me

  22. laila zegt:

    @Zich.
    In wat voor opzicht?

  23. Maria Trepp zegt:

    Ik houd niet van strips.. ik kan dat niet goed lezne.
    Maar veel mensen lezen veel liever strips dan boeken, en er zijn veel strips van zeer hoge kwaliteit!

  24. laila zegt:

    Dag Maria.
    Ik had eens een blog over strips; er is hier een opleiding voor striptekenaars gestart en toen schreef je:
    "Je houdt van dezelfde streips als ik";-)
    Inmiddels heb ik dit boek aangeschaft.
    Ik vind het ontroerend mooi.

  25. Vrouwen Sex zegt:

    @maria dat vind ik nou ook! Strips lezen totaal niet lekker weg. Gelukkig ben ik niet 1 van die mensen die liever strips lezen.

Geef een reactie

