ooit een normaal mens ontmoet?/ 2016 ooit een volmaakt mens ontmoet?

Ooit een normaal mens ontmoet is een prachtige kreet van Pandora.
Ergens heb ik nog stickers met die kreet en een poster.

Bovenstaande foto is een zaaltje in het Dolhuys in Haarlem waar het nationale psychiatie museum is.

Zilver schreef er al eens over en Oliphant was er samen met Coby.
Een paar jaar geleden was ik er en ik vind het één van de mooiste musea die ik ken.

Het is heel speels opgezet; je kunt er proeven van de geschiedenis van de psychiatrie testjes doen, dingen aanraken.

Het is één van de vijf musea die genomineerd zijn voor een museumprijs en ik hoop dat dit museum wint.
www.museumprijs.nl

Ik vind het belangrijk dat gekte toegankelijk wordt en bespreekbaar.

Er is ook een zaal met foto’s van psychiaters en ik las dat Nelleke Nicolai, die zo veel betekent voor vrouwenhulpverlening als enige vrouw daar hangt.

Ze is één van de psychiaters van Kijken in de ziel, waar dinsdag al weer de slotaflevering van is met als thema:
Hoe gek is de psychiater zelf?

Daar kan ook nog wel een blogje over geschreven worden.

http://www.hetdolhuys.nl

————————————————–29-7-2016

Ook leuk: een terrasje pakken in Breda.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

12 reacties op ooit een normaal mens ontmoet?/ 2016 ooit een volmaakt mens ontmoet?

  1. lisetteXoverXnld zegt:

    Toen ik opgenomen was zeiden mensen als troost altijd: buiten lopen meer gekken….en de nood onder psychiaters is vast ook hoog. Ik heb tijdens mijn HBO-verpleegopleiding (niet helemaal afgerond) geleerd te zoeken naar hetgeen de hulpverlener zelf nodig heeft, dat wil zeggen, kijkt naar zijn/ haar eigen nood en of dat niet hetgeen is dat de behoefte oproept om hulpverlener te worden. Het hele hoofdstuk uitgewerkt, maar bij mij had een speciaal perspectief met mijn psychiatrische verleden.

  2. laila zegt:

    @ een mooie reactie Lisette.

  3. R. Kruzdlo zegt:

    Nee ik heb nog nooit een normaal mens ontmoet of ik moet het zijn. Mooi…(…)
    Groet Robert Kruzdlo

  4. Zwollywood zegt:

    Ik ken die poste ook. Ik had ‘m zelfs in mijn huis hangen….zilverkleurig met witte tekst erop.
    Mooi onderwerp is de psychotherapie.
    Op dit moment verbaasd het me zo ‘hoezeer actuele psychotrauma’s worden weggemoffeld.
    Het museum ken ik niet, wie weet ga ik nog eens. Vandaag is Caldic Collectie in de Fundatie voor het laatst….Ik was gisteren dus snel nog even voor de 2e keer. Vooral voor het knipwerk van Matisse.

  5. coby zegt:

    Gelijk even gestemd, het museum heeft echt indruk op me gemaakt. Niet alleen is het een prachtige plek, maar je krijgt echt een goed en totaal beeld van dit onderwerp. En bijna tastbaar is het hoe er met de psychiatrische mens is omgesprongen. Op verschillende fronten heb ik er mee te maken gehad, vroeger m.b.t. mijn moeder, en later als ik wel klinische psychotherapie volgde die vaak op plekken was gehuisvest waar ook de mensen waren opgenomen die voortdurende psychiatrische zorg nodig hadden. Met altijd wel een kerkhofje op het terrein met kruizen van de mensen die daar ook waren overleden. Vaak weggemoffeld.
    Frappant was in het museum ook een zaal waarin alle boeken stonden over diverse onderwerpen op dit gebied en waar je interactief maar ook auditief een aantal psychiaters kon horen over een bepaald onderwerp door de tijden heen. Elke psychiater ziet het anders, zet ergens anders op in en door veel jaren heen veranderde het beeld soms totaal.
    Ik heb eigenlijk nog nooit een normale psychiater ontmoet trouwens.
    Ik kan het museum van harte aanbevelen, het is eigenlijk ook een hele ervaring, vondi ik.
    Hartelijke groet, Coby

  6. laila zegt:

    @K.
    gefeliciteerd…en beviel het?
    @Zwolly.
    "Actuele psychotrauma’s worden weggemoffeld?"
    Wat bedoel je?
    @coby.
    Prachtig; jouw reactie.

  7. Joostx zegt:

    Aanbevolen;
    prachtig museum waar de rillingen
    je over het lijf kunnen lopen.

  8. Jezzebel zegt:

    Mooi geschreven stuk, interessant.
    Nog nooit in het Dolhuys geweest.
    Dat ga ik eerdaags toch eens doen.
    Dank voor de tip.
    Kijken in de ziel was een prachtige reeks.
    Met veel plezier naar gekeken.

  9. laila zegt:

    Dank je wel Jezz.

  10. martin zegt:

    Er zijn wel veel mensen die normaal proberen te zijn,
    maar de normen waar zij naar leven zijn vaak niet de mijne.
    Een zoilveren sticker met die kreet hangt op de WC bij mijn
    schoonvader. Recht voor mijn neus, als ik zit.

Geef een reactie

