IM Henk van Ulsen



"En dan kom ik weer bij de IJssel uit. Steeds weer die IJssel.
Als ik in Wezep ben rijd ik, minstens een keer per dag, met de fiets of de auto langs de rivier.
De bocht bij Zalk, die is het mooist", lees ik in het interview in Trouw ( 2007)


Onverwacht is hij overleden, de man die ik ooit zag in de solovoorstelling Dagboek van een gek.Ik was onder de  indruk.


Twee jaar geleden was er nog een bijzondere tentoonstelling rond zijn 80ste verjaardag in Museum de Fundatie met zijn grote Jan Voermancollectie.

In Kampen groeide hij op, aan de IJsselkade.

Speciaal voor hem  een fragment van een gedicht van Jean Pierre Rawie.

Toen naderde de trein de brug,en uit
een halve droom schoot ik ten halve wakker
wat laatste druppels waaiden van de ruit.

Ik zag de IJssel stroomt nog naar de zee.
Gods licht beschijnt Gods water en Gods akker.
In groene uiterwaarden graast het vee.



 "De laatste jaren werd hij voelbaar zachter. Als in een wolkenpartij van de door hem geliefde IJsselschilder Voerman kwam er een zekere rust in hem"( Stentor)



Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

21 reacties op IM Henk van Ulsen

  1. martin zegt:

    Water trekt en ja de IJssel is
    een bijzondere rivier tijdens
    een fiets- of treinreis (de auto
    daar heb ik geen ervaring mee).
    Komt de foto ook uit de Jan
    Voerman collectie?

  2. Dunya zegt:

    Hoeveel woorden en gebeurtenissen passen in jouw hoofd in godsnaam?
    Die arme moeder van jou,wat een bevalling…poeh..

  3. Bart zegt:

    Een geweldig acteur…ik was erg onder de indruk van zijn uitvoeringen van Dagboek van een gek.
    Heel mooie ode aan Henk, Laila.
    Groet, Bart

  4. actuality zegt:

    Goeden avond Leila,
    Ik zat gelijk aan zijn
    Voerman-collectie
    te denken…
    Wat gebeurt daar mee
    dacht ik..zal wel naar
    Zwolle gaan
    denk en hoop ik……….
    Een Mooi Gevoelig
    Erudiet Mens………
    En ik hoorde vanavond
    De Commercial van
    Delta Lloyd met zijn stem
    Kan niet vind ik….
    Groet van

  5. laila zegt:

    "Martin.
    Op deze computer kan ik geen afbeeldingen uploaden, ik zocht naar een schilderij van Jan Voerman,dus gebruikte ik de foto van mijn header, die bij het gedicht past.
    " Dunya.
    Huh.
    "Bart.
    Dank je wel.
    "actuality.
    Volgens mij heeft hij die collectie al aan de Fundatie geschonken.
    Een groot acteur- mens . De kranten zullen zeker morgen aandacht aan hem besteden.

  6. Zwollywood zegt:

    Mooi blog laila….en steengoede foto…ook vanwege de perfecte uitsneden, de fietsers en de spiegeling.
    Alweer zo’n tuintje in mijn hart.

  7. laila zegt:

    "Zwolly.
    Henk van Ulsen is heel sterk met deze streek verbonden.
    Weet je dat één van zijn voorouders, een paardenkoopman, het Theehuis op de Agnietenberg had.
    Ik hield wel van die man.
    nb de foto heb ik ooit van internet gezocht, maar hij is goed, vind ik ook. Ook vanwege dat kleine beetje kleur’

  8. Jacob Hesseling zegt:

    mooi en herkenbaar

  9. laila zegt:

    @Jacob.
    Ik ga nu de kranten VK, Trouw en Stentor lezen over hem.

  10. laila zegt:

    @Jan Voerman is toegevoegd.

  11. Guus zegt:

    Henk van Ulsen was een veelzijdig acteur voor wie m.i. zijn geboorteplaats Kampen te klein was. Men kan een bepaalde streek immens lief hebben zonder er -nog- te kunnen wonen. In het midden van de jaren zeventig woonde hij een periode op het Jacob Obrechtplein in Amsterdam-Oud Zuid. Aangezien ik daar in die tijd woonde zag ik hem regelmatig lopen en in zijn Saab 96 rijden.
    @Dunya
    Uw reactie is ongepast, dat zijn zowat al uw reacties. Ik snap nog steeds niet waarom u niet van het VK-blog bent verwijderd. Als het aan mij ligt komt die verwijdering uiterst spoedig.

  12. laila zegt:

    @Guus.
    Te klein, ja.
    Hij woonde ook in Wezep, waar Rietveld een huis voor zijn ouders bouwde, maar hij verkoos Amsterdam, las ik onlangs.

  13. Guus zegt:

    Hoewel ik maar één keer op doorreis zijnd door Kampen ben gereden en er één keer per helicopter overheen ben gevlogen kan ik me, de -stijfchristelijke- verhalen over deze IJsselstad gevolgd hebbende, heel goed voorstellen dat Kampen voor hem te klein was -Een kwart eeuw geleden heb ik eens een boekje over zijn jeugdliefde in Kampen gelezen- Van Ulsen is overleden in Bussum, mogelijk in een zorgcentrum of hospice. Men kan periodiek in Wezep wonen, contstant wonen in zo`n bedompt zijnde plaatsje, streek, is vèèl te vèèl gevraagd van mensen met een dergelijk statuur.
    Een veelzijdig acteur. Naast de rollen bij het zogenaamde ‘Grote Toneel’ schitterde hij met Ton van Duinhoven ook in ‘Hadimassa’. Door ziekte is de voormalige ‘meneer Jamin’ al vele jaren niet meer uit zijn slaapkamer in zijn woning aan één van de Amsterdamse grachten gekomen. Het stemt bijzonder triest, weemoedig, dat deze generatie toneelspelers -m.i. een beter, veelzijdiger woord dan ‘acteurs’- is ‘uitgespeeld’.
    Henk van Ulsen was een sierlijke man met een specifiek stemgeluid.

  14. Guus zegt:

    @Actuality
    Het overlijden van Van Ulsen zal te kort voor de uitzending van de Delta Lloyd-commercial bekend zijn geworden. Voor Delta Lloyd is het op zo`n moment onmogelijk om een andere commercial te laten uitzenden, voor de STER is het onmogelijk een andere onderneming te vragen die zendtijd in te vullen. Men kan ook niet een aantal seconden op zwart gaan, al dan niet met de mededeling: "Door het overlijden van Henk van Ulsen wordt de nu volgende commercial van Delta Lloyd niet uitgezonden". Naar alle waarschijnlijkheid heeft er deze morgen al overleg plaatsgevonden aangezien ik als voormalig reclamejournalist weet dat het niet usance is dat men commercials met daarin in beeld en/of geluid een overledene blijft gebruiken. Graag wat begrip voor het uw inziens te traag handelen.

  15. Appelvrouw zegt:

    Is de ijssel weer buiten zijn oevers getreden?
    De bocht bij Zalk is ook mooi.

  16. laila zegt:

    @Guus.
    Na het gymnasium is hij naar A’dam vertrokken; naar de toneelschool.
    De meeste mensen gaan niet terug naar hun geboorteplek, toch?.
    @Appelvrouw.
    Buiten de oevers?

  17. zilver zegt:

    Ik was er even stil van, vond het een bijzonder mens, die stem alleen al.

  18. burro_holanda zegt:

    Een mooi eerbetoon. Hij was een vakman.

  19. laila zegt:

    @zilver.
    Ja; ik was ook stil.
    @burro.
    Dan je wel.

  20. trekmoment zegt:

    Job op Schokland, fenomenale eenakter! Die man was enig in zijn soort!

  21. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Hij had een leuk huisje in het bos bij Wezep. Vlakbij het huis van mijn ouders vandaar dat ik het weet

Geef een reactie

