ilja leonard pfeijffer bekeerd?

Met gemengde gevoelens heb ik hem een beetje gevolgd.
Ik hou van mannen met lang haar, provocerend en een tikkeltje arrogant, maar Ilja vond ik uiteindelijk steeds een bal gehakt. Een "deegsliert"noemde ik hem altijd.

"Onbegrijpelijke poezie is altijd beter dan makkelijke poezie", was een stelling in een artikel in Bzzlletin ( 2000) genaamd De Mythe van de verstaanbaarheid.

Hij kreeg daarmee heel wat critici over zich heen, maar er waren ook voorstanders.
"Je moet de dingen concreet maken, niet door ze bij de naam te noemen, maar door ze te laten zien, voelen ruiken en proeven." Prima toch.

Maar de  ironie was als stijlmiddel eigenlijk overal aanwezig en dat verveelde me.

vlinder in de trein
mijn god dacht ik als daar maar
geen haiku van komt.
 
Mwah; wel leuk eigenlijk.

Gisteren las ik een groot interview in Vrij Nederland en ik viel bijna van mijn stoel.
Ilja is zichzelf tegengekomen.( zoals hij zelf zegt)

Ilja is met zijn ouwe fietsje en zijn Russische vriendin ( fotograaf)vorig  jaar naar   Genua gefietst en tijdens die tocht met de strijd tegen de elementen is hij er achter gekomen waar het echt om gaat.

Echt zijn, daar gaat het om.
Als god in Frankrijk leeft hij nu in Genua, want ze zijn  blijven plakken. En dat lijkt me wel wat.

De verslaggever van VN krijgt een warm onthaal en vraagt zich af of Ilja de lezer niet gigantisch voor de gek houdt.

Het woord echt komt vaak voor in het gesprek, terwijl hij in zijn essay Het geheim van het vermoorde geneuzel( 2003) nog stelt:
"Het is volslagen onbelangrijk of iets authentiek is of niet, als het maar authentiek lijkt."

"Toen ik eens ruzie had met een vorige vriendin waren de eerste dingen die bij me opkwamen frases uit Hollywoodfilms. Sterker nog, ik leek authentiek omdat ik die dingen zei. Als ik had gezegd wat ik echt voelde had ze me niet geloofd.

Maar tijdens deze reis heb ik de verhouding tussen echt en onecht vanuit een ander oogpunt kunnen bestuderen. Als je op de fiets zit, gaat het niet om literaire ideologie, maar ervaar je een heel echte vorm van leven. je voelt elke meter die je aflegt in je kuiten."

Is Ilja een eitje geworden of is het gewoon een man ( mens) die juist door ( met ) een goede partner kan veranderen?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

14 reacties op ilja leonard pfeijffer bekeerd?

  1. Mephisto zegt:

    Beter laat dan nooit, toch?
    Gelukkig is hij niet gaan geloven in buitenaardse wezens of een god of iets dergelijks!

  2. flip willemsen zegt:

    Als je het mij vraagt, is het een leuke man. Onconventioneel en oprecht. Echt zijn, daar gaat het inderdaad om. Het is alleen jammer dat mensen die echt zijn door de omgeving gewantrouwd worden. Dus laat het maar niet te vaak merken zou ik zeggen.

  3. laila zegt:

    @Mephisto.
    Ja.
    @flip.
    Ik denk dat hij in zijn voordeel veranderd is.

  4. fred van der wal zegt:

    Een deegsliert?
    Dat is geleend van Ik, Jan Cremer deel 2
    Hoe kun je Ilja zo betitelen???
    Met welk recht????

  5. laila zegt:

    @fred.
    Dat vond ik ja , al heel lang en Jan Cremer 2 heb ik niet gelezen.
    Ilja zegt het trouwens ook van zichzelf; een "bordkartonnen figuur die zichzelf speelde".
    Er komt een boek over die fietstocht naar Italie met foto’s van zijn vriendin.

  6. martin zegt:

    Onbegrijpelijk schrijven, daar gaat het om. Een voorbeeld:Ilja is met zijn ouwe fietsje en zijn Russische vriendin
    ( fotograaf)vorig jaar geleden Genua gefietst ..
    . Nu doe
    ik dat ook regelmatig, met de taal knoeien, maar gelukkig ben
    ik zo kaal als een varken. (Heeft verder niets met elkaar te maken.)
    Ik vond Ilja wel leuk in zijn strijd met Dries van Wissen. Sterker
    nog ik vond hem een verademing, van bordkarton of niet, maakt
    me niet uit.

  7. Thea zegt:

    Hoi Laila,
    Wat ben je toch veelzijdig en energiek!
    Dat log van jou is toch goud waard!
    Steeds weer nieuwe invalshoeken en visies.
    Ik was gisteren nog in de stad.
    Met mijn dochter Kitty shoppen en koffie bij het Vh.
    Ze zit nu in Lowlands….gelukkig viel het weeralarm mee.
    Groetjes,
    old friend thea

  8. laila zegt:

    @Thea.
    Veelzijdig?
    Tja; zonder arrogant te zijn kan ik dat beamen.Een beetje zelfkennis is wat waard niet? Ilja is er op vooruit gegaan met zelfkennis;-)
    Overigens: mijn mooiste aankoop deze zomer. Een blauwe leren stoel van de kringloop.( E17,50)
    @martin.
    Ik ga deze bijdrage vandaag nog bewerken. Er staan mooie uitspraken in VN. Over authenticiteit oa.

  9. paco painter zegt:

    JHij ziet er wel lief uit

  10. laila zegt:

    @paco.
    Vind je?

  11. kornelis zegt:

    VN ligt opengeslagen bij artikel over ilp onder de dakplataan klaar om morgen te lezen;
    ben nu wel bevooroordeeld (what ’s in a word!), maar misschien gaat het vannacht nog regenen.

  12. laila zegt:

    @kornelis.
    Laat nog even weten wat je er van vindt.

  13. kornelis zegt:

    ze dacht dat ik het artikel al gelezen had omdat ik VN daar had laten liggen toen de sproeiers honderd en meer liter slootwater over de tuin hadden gewaterd en het in de grijze bak gegooid die even later door vuilnisauto opgeslokt werd……
    Misschien maar goed zo.

  14. Laila zegt:

    Gefeliciteerd Pfeijffer.
    Het boek lijkt me spannend.
    Ik zou wel wat aan die buik doen.
    Meer fietsen;-)

Geef een reactie

