portretje ( vakantieberichtje)

Zo zat ze tegenover me; een geconcentreerde vrouw met heldere ogen en een lieve lach.

Het was een mooie dag gisteren. ’s Morgens kluste ik wat. De piano was aan de beurt voor een behandeling met teakolie en de toetsen moesten nodig weer eens schoon.
’s Middags zat ik in de zon en wat is het dan heerlijk om zomaar even in slaap te vallen.Iets wat me alleen in de vakantie lukt.

Toch besloot ik nog even naar de stad te gaan.
De Zwolse kunstenaarsvereniging Palet exposeert jaarlijks in de Broerenkerk en ik ga er altijd naartoe. Van een paar mensen heb ik al iets gekocht.

Voor de kerk waren een paar kramen en ze vroeg of ik een portretje wilde dat ze in een half uurtje zou maken. ( voor E10)
Het leek me wel wat en ijdeltuiterig vroeg ik of ik mijn haar nog mocht kammen.
“Dat maakt niks uit” zei ze,” het waait toch.” ” Kijk maar langs me heen met een far-away-look.”

Een paar voorbijgangers stonden stil een keken bewonderend.Ik werd steeds benieuwder

Ondertussen spraken we over Elis Tiggelaar, mijn ex-collega/kunstenaar die ik steeds weer kon vragen in de school te exposeren.
“Hij tekent overal”zei Marian, “met het grootste gemak.”
Eén van haar inspiratiebronnen is de islamitische cultuur, op dit moment.

Bij de ogen werd ze een beetje zenuwachtig.
“Het moeilijkste”, zei ze.

Na een half uurtje stopte ze; was het klaar en ze raadde me aan om bij Xenos, vlak bij de kraam een lijstje te kopen.
Ik was verrast door het portretje.

Thuis zocht ik wat op over de maakster.
Marian Bots. ( al 73)Ze blijkt 35 jaar tekenlerares te zijn geweest en heeft haar atelier in het oude theekoepeltje van Voerman, in Hattem. Tja.

Het staat op de piano, het portretje.

nb In het prachtige boek:
Zwolle, brug naar de kunst, 60 jaat Palet staat schouwburg de Spiegel van Marian Bots
 
afbeelding 1;
zelfportret Marian Bots
 
http://www.paletzwolle.nl
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

28 reacties op portretje ( vakantieberichtje)

  1. coby zegt:

    lekkere vrije hand, maar niet té zodat het portret ook nog gestileerd blijft en precies.
    Ik heb ook even gegoogeld naar haar. Altijd leuk om portrettenmakers te bekijken, juist als ze aan het werk zijn. Leuk vakantieportret op deze manier geschreven, Laila. Geniet verder van je schaarse vrije tijd en beetje rust.
    Hartelijke groet, Coby

  2. Maria-Dolores zegt:

    hm… ik werd eerst nogal misleid door je titel. had al drie keer gekeken en dacht: ik hòèf geen portretje…
    maar dit vind ik geweldig mooi.
    is dat van jou ongeveer zo getekend als dit zelfportret??
    ciao, een fijne vakantie!

  3. laila zegt:

    @coby.
    Vijf weken zomervakantie; niet zo schaars toch? Heerlijk vind ik die klussen, die nog wel eens blijven liggen. Vandaag de koelkast schoongemaakt;-)
    Dank voor je reactie.
    @MD.
    Het is in aquarel en ik ben er blij mee.
    Ik overwoog het hier te plaatsen, maar omwille van mijn privacy…;-)
    ciao.

  4. Maria-Dolores zegt:

    @laila,
    ja, dat snap ik :-).
    aan de andere kant zul je de bloggers de kost moeten geven die na zo’n bijdrage – razendsnel – gelezen te hebben, geloven dat ze NU weten hoe jij eruit ziet. ik ben zelf òòk een slordige lezer, maar ik dacht toch: maar dit is Laila niet, eerst even goed kijken of het misschien ergens staat…

  5. coby zegt:

    ik had begrepen dat je ook een mantelzorger bent en ook aan het schrijven verder bezig bent, vandaar mijn opmerking over schaarse vrije tijd…. Maar ik snap ook heel goed hoe lekker het is en kan zijn om aan die klussen toe te komen waar je eigenlijk nooit aan toe komt. Dan ruimt het letterlijk en figuurlijk op!

  6. laila zegt:

    @MD.
    je hebt gelijk; daarom zette ik er onder zelfportret…
    Moeten ze maar goed lezen, niet dan? Ik ben veel "mooier" met mijn grote bos rode haren|:-)
    @coby.
    Je hebt gelijk; het is laveren om aan jezelf toe te komen als mantelzorger.Op de één of andere manier heb ik ook geleerd om met kleine dingen blij te zijn. Vorige week tracteerde ik mezelf op een ketting van lapis lazuli. Zo mooi.

  7. ceesincambodja zegt:

    Mooi dubbelportret, Laila.
    Ceesgegroetjes

  8. laila zegt:

    Dank voor je reactie cees.
    Vandaag wordt een onweerdag.

  9. Christien Damman zegt:

    Dat hebben wij toch allemaal maar mooi hier in Zwolle. Ik ga nog. Heb het boek en les gehad van Rudolf Koning.

  10. laila zegt:

    Worden we chauvinistisch Cristien?;-)
    Schilderles?

  11. kuifjesimon zegt:

    Leuk meegemaakt … leuk om te lezen; veel plezier nog.

  12. laila zegt:

    Dank voor je reactie simon.

  13. jacopone zegt:

    Ik dacht even, net als M-D, dat je anonimiteit nu was opgeheven. Ik was verrast, want ik had me je heel anders voorgesteld. Niet zo ‘lief’, zonder daarmee negatief te willen zijn.
    Met plezier gelezen.

  14. laila zegt:

    Dank voor je leuke reactie Jacopone.

  15. Thea zegt:

    He Laila,
    Wanneer zullen we even meeten?
    Beetje in een hippe tent graag old lady…..
    Heb je toevallig gisteren nog naar dat programma van van den Hoofdakker cs gekeken?
    Ik hoor wel weer,
    Old friend, Thea

  16. laila zegt:

    Older lady?
    3000, 4000 jaar?
    En vergeet Tas niet en Nelleke Nicolai ,die belangrijkie boeken schreef( In de arena oa)en de anderen.
    A propos:
    Ik verheug me op het nieuwe schrijfseizoen. We hebben een nieuw lid in de groep. Een joodse vrouw (net als jij ) die goed schrijft.
    See you ergens in augustus.

  17. laila zegt:

    nb
    als je tas en nicolai googelt krijg je een prachtig gesprek te zien ( NRC)

  18. Ingrid zegt:

    Ongelooflijk, in een half uur en zo gedetailleerd.
    … en tussen de regels door leren we dat je een piano hebt.
    En bespeelt???

  19. laila zegt:

    lees nog eens goed Ingrid.

  20. Thea zegt:

    Heb je die Rippen nog Laila? Speel je nog steeds zo mooi Beethoven?
    Ik kwam niet verder dan Clementi, hoewel…….
    Honey Suckle Rose van Fats Waller en natuurlijk de evergreens van Pietje van weleer.
    Thea

  21. laila zegt:

    Begin jij ook al te zeuren over merken?
    Ik hou meer van Mozart, Chopin, Satie, om te spelen, maar mijn muzikale smaak is vrij universeel.
    Weet je nog dat ik jou die plaat gaf van Ella Fitzgerald?En dat we zongen na het
    eindexamen:-)

  22. laila zegt:

    nb
    Bach heb ik vergeten…
    Ben je nog met de criminologie bezig

  23. Thea zegt:

    Die plaat…..ik heb em uiteraard nog steeds! Hoe oud zou die zijn? En mijn smaak is niet veranderd. Ella, Erroll Garner , Sarah Vaughn etc. You Tube is zo bijzonder. Onlangs een prachtige pianist ontdekt: Frans de Wijs. (begeleid door oa Ruud Jacobs cs)
    Ja, de criminologie is nog steeds mijn vak. …..gaat nooit over
    Wat zongen we toen?
    Ik heb nog een tekening weet je wel?
    En ik speel graag de prachtige songs van Pietje onze grote jazz-musical- aardrijkskunde-leraar, echtgenoot van jouw piano-lerares.

  24. laila zegt:

    Ik wist het Thea. Mensen met liefde voor hun vak gaan gewoon door.
    En dan dat gigantische netwerk van je;-)

  25. Thea zegt:

    Hoi Laila,
    Daar praten we nog wel es over.
    Valt reuze mee.
    Wat vond je trouwens van Zomergasten?
    Slechte (non) recensie in NRC.
    Wat vond jij ervan?
    Ik hoor graag.
    Doeiiiiiiii

  26. laila zegt:

    De recensie in de VK vandaag was ook zozo.
    Ik laat me er niet over uit, maar ben heel content met de verwijzing naar het volgende nummer van het Maandblad voor Geestelijke Volksgezondheid (mijn "lijfblad") waar artikelen in komen over dit onderwerp.
    Vandaag Groninger Museum.
    Groningen heeft wel wat te bieden:-)
    See you.

  27. laila zegt:

    Nog even voor ik naar de trein ren.
    De Stentor heeft een aardig artikel over kleine galerieen. Dit keer eentje in Zutphen, van Hans Hoog Stoevenbelt ( een oud-student) en zijn vrouw Milic. Daar wil ik ook wel even een kijkje nemen.
    Ze hebben veel contacten met kunstenaars en bedrijven ook. Praten met werknemers over kunst.
    Hans Hoog Stoevenbelt, een pracht mens, begeleidt De Kunstbende in Rentray ( jeugdhulpverlening). Ik heb hem regelmatig gevraagd te exposeren in de school en ook de meiden.
    Heb jij Mephisto nog gezien?

  28. Laila zegt:

    Waar was je nou?
    Ik liep daar ook Zondag maar niemand wilde me tekenen.
    groningermuseumgroet

Geef een reactie

