levenstuinen/dichters in de tuin/ ook in 2015/2016…/2017 20ste editie ( 14 t/m 16-7)

vandaag ben ik naar  levenstuinen*
vol vlinders geuren en kleuren
en alle elementen
leven en dood
bewegingloze boeddha

geboorte

www.levenstuinen.nl


ijs en weder dienende
als het de moeite waard is
duik ik ergens
in augustus
weer op

misschien

*bij slecht weer: ReBelle Arnhem.

foto:
Marnix Klooster

————————————————————————————
22 juli 2010.
Ook dichters in de Prinsentuin zijn aantrekkelijk.

www.dichtersindeprinsentuin.nl

Het programma klinkt als een klok.
Er zijn veel dichters die ik al eens in een blog heb genoemd. Veel vrouwen ook.
En er is muziek.

Zo af en toe zal ik er eentje uitlichten.

Frank Starik; oprichter van de Poule des Doods, een groep dichters die eenzame uitvaarten begeleidt. De vierde stadsdichter van Amsterdam.
Bart FM Droog, die op het VK-blog mooie dingen heeft laten zien is overigens de initiatiefnemer daarvan. Het boek over de voettocht door Drente ( Zeuvendaagse)van verschillende dichters is een juweel. ( ik ben het weer aan het lezen;in de tuinStoer)

Een fragment van Starik.

Een mensenleven duurt zes honden lang,
een stuk of zeven auto’s,een half huis-
we slijten wat af en verslijten tenslotte zelf
riem, heupen,botten.

—————————
En  doctor Esther Jansma ( gepromoverd op jaarringen bij eikebomen)

Vroeger is een gedachte,een maaksel, een aanschaf
dus ik heb niets moedigs gedaan, ik heb
zojuist in het donker van de kast die mijn hoofd is
 
getast naar het vermeende eeuwige vanzelf
van vandaag gekochte knollen en daar dacht ik iets bij
wat ik nooit eerder bij precies datzelfde dacht.
 
———————————————————————
 

 
OfAl Galidi.
Studeerde voor bouwkundig ingenieur in Irak, vluchtte voor de diensttijd, kwam in 1998 in Nederland aan, waar asiel werd geweigerd.
Mocht geen Nederlands leren, dus deed hij het zelf.
Kreeg in 2007 een Generaal Pardon.
Heeft veel prijzen gekregen.Een bijzonder talent.

Hé regen,
waarom val je hier?
Ben je blind,egoistisch,ben je gek?
Waarom open je hier paraplu’s
als je daar bloemen kan openen?
 
zie ook:

 ————————————————————-
 

Mischien zie en hoor ik haar vrijdag.
Eva Gerlach,winnares van de PC Hooftprijs.

Kruim
 
Wat heel is kunnen wij niet zien,het is
te groot,het past ons niet en niet
in onze hoofden
 
maar wat aan mootjes,haksel is,verkiezeld
kruim,gepureerd,verstoven of ontbonden-
 
al het verdeelde zit voorgoed in ons.
 
 
————————————————————
 
boog008_p01

Mark Boog won in 2006 de VSB poezieprijs met:
de encyclopedie van de grote woorden.

Erg mooi vind ik:

Liefde
 
De lucht ligt als een blok op het land,
onzichtbaar en massief.

Je gaat gekleed in de kleur van je haar,
in je ogen,je passen en je woorden.
Je bent hier en elders. Ik draag je me na

en huiver.Je bent te groot misschien,
of te dichtbij. Je onbereikbaarheid
is onvergeeflijk.Kon ik een vogel zijn-

maar de nauwkeurigheid ontbreekt me
zoals het vertrouwen. Ik kijk naar je

en huiver.Spreek me aan,want ik zwijg,
verdraag mijn wurggreep,verdraag
de onbeholpenheid,verdraag mij, liefde.

—————————————————————

De laatste in deze serie. Ik heb haar niet gezien vanmiddag.

Anneke Claus,stadsdichter van Groningen ( en tolk/vertaler)
Een beetje somber, maar het doet me wat.

Bergaf

Gordels vast
riep de nostradamus
nazomer en de kraaien
kriskras door onze dagen
volautomatisch van
wat moet dat moet
en door naar de finale
grootste begrafenis
stroomopwaarts
met stekeblinde snavels
slagschaduwen over de
blauwbedroefde aarde
morgen zal niets meer zijn
zoals het was-ende kraaien
de kraaien-doem dadoem
dadoem dadoem
de kraaien-dadoem
——————————————————————-

24-6-2015

Gisteren ben ik gecertificeerd als taalvrijwilliger voor laag-geletterden.Je staat er versteld van wat een “wereld daar achter zit”.

Het materiaal is prachtig; konkreet;niet schools.

http://www.lezenenschrijven.nl

In september vindt een voor mij aantrekkelijke match plaats, zodat ik aan de slag kan.

Vanmorgen is er een mooi artikel over de Levenstuinen in de Stentor. Daar wil ik weer heen.

Het programma van Dichters in de Prinsentuin is aantrekkelijk; een bezoek zeker waard.

————————————-2016

Bijvoorbeeld Ester Naomi Perquin http://www.esternaomiperquin.nl

 

Ester Naomi Perquin

ESTER NAOMI PERQUIN

Lezen


Dik

Ik heb een vriend die het somber inziet voor de mensheid. Jarenlang is hij een rasoptimist geweest. Een humorvolle man. Nu zit hij thuis, achter gesloten gordijnen. Om de wereld niet onder ogen te hoeven komen. Ik ging laatst bij hem langs.

“We zijn met teveel,” zei hij, terwijl hij koffie inschonk. “En we worden te dik.”

Ik knikte. Zulke dingen lees je inderdaad. “We willen niks,” vulde hij aan. “Behalve eten en neuken.” Daar wist ik geen antwoord op. Het leek mij geen goed moment om tegen te werpen dat we nog veel meer willen. Oorlog voeren bijvoorbeeld. Blikken verf door de gootsteen gieten. Heel hard rijden door de bebouwde kom. Ik kan zulke dingen best opbeurend zeggen, maar hier leek het mij toch ongepast.

“Eten en neuken,” herhaalde hij nog eens. Hij zette een groot pak speculaasjes op tafel.

“Vroeger at ik zulke dingen niet,” zei hij. “Geraffineerde suikers. Nu denk ik: wat maakt het nog uit?” Ik knikte nog maar een keer en dacht aan het woord ‘speculaties’. Een pak speculaties.

Om toch iets te zeggen vertelde ik over een artikel dat ik gelezen had. Het ging over een experiment dat was uitgevoerd in een kantoorgebouw in New York. Om te testen wat het effect van levende planten op de werksfeer was, werden tussen de bureaus honderden yucca’s neergezet. Na drie maanden bleek het ziekteverzuim te zijn gedaald. De productie was bovendien met twintig procent gestegen. De directie was zo van de resultaten onder de indruk dat besloten werd het hele pand klimaatneutraal te maken en een deel van de winst structureel te doneren aan bosbehoud.
“Dus,” zei ik, “zo zie je maar.”

Mijn vriend zweeg. Hij pakte een speculaasje en begon, starend naar de gesloten gordijnen, te eten. Een tijd lang was alleen het geluid van zijn malende kaken te horen. Ik trok mijn jas aan.

“In New York,” zei hij toen ik opstond, “worden de mensen nog dikker dan hier.”

Hij schudde mij zwijgend de hand. Toen ik naar huis fietste hing de geur van droefenis als een walm om me heen.

————-10-7-2017

Ik wil er graag heen.
Weer Eva Gerlach, Rodaan Al Galidi, een Kopland-avond ( 5 jaar dood) een fraai magazine, samengesteld door Ingmar Heytze en Ellen Deckwitz enz.
http://www.dichtersindeprinsentuin.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op levenstuinen/dichters in de tuin/ ook in 2015/2016…/2017 20ste editie ( 14 t/m 16-7)

  1. laila zegt:

    Gisteren zag ik Ghost Writer; een zinderende Polanski-film.
    Over een schrijver die belet wordt de waarheid te "vertellen".
    Ook White Material, met Isabelle Huppert staat op mijn film-verlanglijst.
    Maar nu eerst:
    een internetloze periode.

Geef een reactie

