terug naar het begin (Groningen)/ 16-1-2017 Zet hem op Freek.

Hij heeft me overgehaald in de nieuwsbrief.
Henk van Os, die zo  persoonlijk  over kunst kan vertellen.

Jong in Groningen heet de tentoonstelling in het Groninger Museum van kunstenaars die jong waren in Groningen na WO 2.Tot 29 november te zien.  Ik ga er beslist heen, maar heb ook het boek besteld, waarin Henk van Os deze generatie belicht die altijd in de schaduw heeft gestaan van De Ploeg.
En dan gaat het om oa:Afbeeldingsresultaat voor riekus waskowsky monument
Matthijs Roling, Edu Waskowsky ( van het oorlogsmonument aan de Hereweg) Olga Wiese, Henri de Wolf en Ruloff Manuputty.

De afbeelding van het bovenste schilderij is van haar.
Jean Pierre Rawie staat erop; één van mijn kroegmaten van weleer ( voor hij een bundel had uitgegeven)evenals Olga,  en toevallig kwam ik gisteren een gedicht van hem tegen in de bundel Ik heb de liefde lief van Willem Wilmink.

No second Troy

Ik heb een vrouw bemind, die best
een tweede Troje zou verdienen,
en die door drank en heroine
onder mijn ogen werd verpest.
 
Tot ziekbed kromp het liefdesnest,
en ik zou zachtjes willen grienen,
omdat alleen dit clandestien
sonnetje van ons tweeen rest.
 
Zo’n veertien regeltjes waarmee
een tipje van de sluier licht,
wat zout om in de wond te wrijven.
 
Wat zijn dat toch voor waanideeen,
dat je,verdomd, in een gedicht
‘de dingen van je af kun schrijven’?

De tentoonstelling ( en het boek)  Jong in Groningen is in een actie gekoppeld aan de culturele manifestatie:
Terug naar het begin, met zeven wierdorpen als decor.

En dat lijkt me ook wel wat deze zomer.De computer uit het raam en fietsen van de ene naar de andere kerk met optredens van dichters ( Anneke Claus, Menno Wigman) en dans , theater en lezingen ( Douwe Draaisma)

En onderweg genieten van het onmetelijke landschap.

www.terugnaarhetbegin.nl

Foto:
Matthijs Roling, van Marie Cecile Thijs.


16-1-2017

Voor de schilderijen van Ruloff Manuputty, nu te zien in het Groninger Museum heb ik een tijd staan kijken.

Maskerade.

Vandaag start de actie van Freek de Jonge, die volgens mij hier geboren en getogen is.

Bij het kerkje van Westernieland.

Afbeeldingsresultaat voor kerk westernieland
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op terug naar het begin (Groningen)/ 16-1-2017 Zet hem op Freek.

  1. coby zegt:

    Mooi plan voor je vakantie, Laila. Het programma ziet er aantrekkelijk uit!
    Hartelijke groet, Coby

  2. laila zegt:

    @coby.
    Dank je wel.
    Ik hoop dat ik ergens aan toe kom ( mantelzorg)

  3. Thea zegt:

    Ik moet ineens denken aan "Het geheim"die beroemde tentoonstelling destijds ook in het Groninger
    Museum georganiseerd door van Os en mijn toenmalige huisgenoot.
    Waren wij daar niet samen "Laila" ? Wat vertrouwd klinkt het toch al die namen van weleer…..
    Groetn,
    Thea

  4. laila zegt:

    Thea,
    Daar ben je weer. Regelmatig heb ik heimwee.

  5. Klaas A. Mulder weblog delfzijl e.o. zegt:

    Dank voor je blog.
    Zondag ben ik naar de tentoonstelling "Jong in Groningen" geweest, binnenkort foto’s op mijn blog.
    En natuurlijk ook voor ander kunstzaken.

  6. laila zegt:

    Dag Klaas.
    Ik ben al weer zo vroeg wakker. De laatste loodjes voor de vakantie.Ik ben benieuwd naar je foto’s.

  7. Martin Broek zegt:

    Mooi sonet heb je geplaatst.
    Van je af schrijven kan niet,
    maar begrijpen door te
    schrijven wel.
    Ben benieuwd naar je
    verslag.

  8. klaas @ zegt:

    Vandaag mijn eerste foto’s van de tentoonstelling op mijn blog.

Geef een reactie

