leven na de dood/2015 matema;getekend leven/ september 2016 Turks Fruit

Wat een tekenaar is Dick Matena die de Avonden tekende van Reve en Elsschot en nog veel meer.
Jaren is hij er mee bezig. Dag in dag uit achter de tekentafel. Hard werken;
“Maar als ik teken heb ik geen last van stress”, zei hij van de week in een interview.

De Avonden, wie kent het niet.

En toen kwam Freek. Hij wordt 65 en is 40 jaar in het theater en vroeg Dick een stripboek van De Komiek te maken uit 1980.

In het interview legt hij uit hoe hij te werk is gegaan.

Hij heeft Freek in thema’s opgedeeld; oa Freek van de liedjes.
“Hij is de enige echte blueszanger van Nederland, er zit iets wanhopigs in zijn stem”, zegt Dick

Er is een grote tentoonstelling samen met Hella, ze maakten samen een mozaiek,( water en vuur)

maar als ik aan Freek denk kan ik niet om Bram heen.
Neerlands Hoop in Bange dagen.
Dat was genieten.

En dan dat prachtige liedje van Bram.

ik heb een steen verlegd in een rivier op aarde
het water gaat er anders dan voorheen

De Komiek van Dick Matena; ik kijk ernaar uit.( verschijnt rond zijn verjaardag)

www.beeldengeluid.nl/kijkdatisfreek

——————————————————————————————————————–

47219-campagnebeeld-getekend-leven


15-9

Zeer boeiend artikel in de VK over het ontstaan van het beeldverhaal Turks fruit van Jan Wolkers, door Dick Matema, los van de acteurs uit de film en in de “juiste tijd”gesitueerd.

http://www.dickmatema.com

Afbeeldingsresultaat voor jan wolkers en dick matena

Afbeeldingsresultaat voor dick matena turks fruit

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

13 reacties op leven na de dood/2015 matema;getekend leven/ september 2016 Turks Fruit

  1. galadriel zegt:

    ja laila, dat liedje van Bram, dat ontroert nog altijd…ben wel benieuwd naar dat stripboek

  2. laila zegt:

    Dank voor je reactie Gala.

  3. koen drijfveren zegt:

    Ik heb het interview gelezen, een fascinerende man ! ook vakbekwaam!
    gr,koen

  4. laila zegt:

    @koen.
    Een groot kunstenaar, vinnik ook. Leuk, je reactie. Gaat het goed met je?

  5. coby zegt:

    Heel herkenbaar voor mij en een prachtige uitspraak: maar als ik teken, heb ik geen last van stress.
    Bij veel mensen zal dat precies andersom zijn trouwens… :-))
    Hartelijke groet, Coby

  6. laila zegt:

    Ha die Coby.
    Hij heeft nog heel wat op het programma, oa De Diamant van Mulisch ( die toestemming gaf) maar dan moet hij 100 worden.Een prachtige man vind ik het.
    Nu eerst: een douche;-)

  7. oliphant zegt:

    Wat een kop heeft die Dick Matena, hè? Ik vind ze altijd oud, maar vrouwen houden wel van die verlopen koppen, begrijp ik altijd.
    Maar, mooi dat mensen van mijn leeftijd, ik ben ook van ’44, zoveel gedaan hebben ik hun leven. Ik moet nog beroemd worden.
    Of het gaat lukken betwijfel ik.
    Ik bewonder vooral het doorzettingsvermogen van dat soort mensen. De hele AVONDEN, ga er maar aan staan. En dan de rest nog.
    Fijn stuk,
    Groet, O.

  8. ceesincambodja zegt:

    O, wat zou ik het stripboek graag krijgen voor sinterklaas.
    Maar ik heb niks te willen.
    Frans Muthert beloofde ooit een Volkskrant-T-shirt naar me op te sturen.
    Nooit ontvangen. Ik bedoel maar.
    Ceesgegroeten

  9. laila zegt:

    @oliphant.
    Waarom jezelf vergelijken met een ander?Een zwaktebod vind ik dat.
    En een verlopen kop? Vind ik niet. Expressief, zou ik zeggen.
    @cees.
    Waarom Fans niet gemaild?
    Waar blijft mijn T-shirt?
    Well; ik fiets naar de Glenn Mils in Wezep. Ze heben een doorstart gemaakt.
    Een aangename dag wens ik de lezer.

  10. Martin Broek zegt:

    Het mag een goed en kunstig tekenaar zijn, maar op blues heeft Dick Matema weinig kijk. Blues gaat niet over wanhoop, juist niet, maar over hopeloosheid en misere.
    Freek de Jonge en blues. Je moet het er maar in horen. Andre Hazes, hoewel ik zijn muziek doorgaans niet kan waarderen, heeft meer blues in een vingerkootje dan Freek Hoor-Mij-Eens de Jonge in zijn hele opgeblazen ego.
    Harry Muskee en Tineke Schoenmaker (op mijn raarste blog zijn drie nummers te vinden http://www.vkblog.nl/bericht/234202) zijn mijn Nederlandse blues idolen.

  11. laila zegt:

    @Martin.
    Niet te geloven. Eén of andere of meerdere klojo’s hebben we weer eens naar beneden gedrukt, maar dat niet alleen.
    Ook bij "meeste reacties"ben ik afgeserveerd.
    Dat kan niet anders dan het werk zijn van de VK-redactie.
    U wordt bedankt!
    Ach; het gaat mij om de tekenaar en niet om wie de beste blueszanger is.

  12. Martin Broek zegt:

    Laila, als er een etmaal voorbij is verdwijn je gewoon
    van de voorpagina. Dat is bij mij, bij jou, bij iedereen.
    Is dat leuk? Nee.
    Is dat een vluchtige visie op een blog? Ja.
    Maar het is geen pesterij.
    Je moet ervoor zorgen dat je snel veel stemmen trekt;
    alles daarna heeft geen waarde in de pikorde meer.(Eigenlijk dus zes uur vrij nemen na het plaatsen van
    een blog om snel overal reacties achter te laten en
    mensen naar je nieuwe blog te trekken. (-% Na die 24 uur
    zijn er alleen nog Google en links om je aan de
    vergetelheid te ontrukken.)

    Snapte ik wel, maar je citeert hem toch niet per
    ongeluk juist met deze uitspraak? Het is goed dat je
    er een tekening bij hebt gestopt zodat ik kan zien
    dat hij meer kan dan zijn broodheer naar de mond
    praten.
    (Ik hoef je dus niet te vragen welke Tineke Schoenmaker
    jij de mooiste vond?)

  13. laila zegt:

    @Martin.
    He; zo had ik het nog niet gezien.
    Na een etmaal verdwijnen? Geldt dat voor iedereen?
    Dat zou een geruststelling zijn, want ik krijg zo af en toe lichte aanvallen van paranoia.
    Over Freek de Jonge valt veel te zeggen.
    Misschien bedoelt Matena het wat ironisch, ik weet het niet.
    "Wanhopig overschreeuwen"is misschien van toepassing:-)
    Tineke Schoenmaker ken ik niet en bij het horen van een stukje van de laatste Cuby kreeg ik last van plaatsvervangende schaamte;-)
    Bedankt voor je reactie!

Geef een reactie

