wie was henri matisse?/ 2016 De Wilden in de Fundatie

Wie was deze drogistenzoon, die zichzelf heel anders afbeeldde dan hij er uitzag op deze prachtige foto waar ik lang naar kan kijken.  Hij leek een beetje op Freud , aldus Carel Peeters in VN.
Een mooi artikel schreef hij over Matisse dat me bij de lurven pakte  en ondanks dat ik het hartstikke druk heb inspireerde het mij om me in deze man te verdiepen.

Zijn loopbaan begon met de verfdoos van zijn moeder, toen hij een blindedarmontsteking had.
Zo schilderde hij zichzelf.

Hij was-tegen wil en dank- één van de voorlopers van de Fauvisten; de Wilden die werkten met “fonteinen van kleuren”. Zijn veelzijdigheid was groot.
In zijn tekeningen is te zien dat hij in één lijn een portret op papier kon zetten:
“De pen of het potlood neemt het over en gaat namens Matisse zijn gang.”

Maar hij maakte ook sculpturen.


Waltzer, 1908.

Het Open Raam van hem vind ik erg mooi. Goed is te zien hoe hij beinvloed is door zijn reizen naar Marokko.
“Mijn licht is dus uit het oosten gekomen”, constateerde hij in 1947 toen hij terugblikte op zijn loopbaan. In de ogen van Matisse was Marokko een sprookjestuin waarin hij zijn bloemen plukte.

Later gaat hij meer zwart gebruiken. Een zwart dat de kleuren niet absorbeert maar juist reflecteert .
Zoals bij :
Het vervulde zwijgen van de huizen ( Le silence habité des maisons ( 1947)
Eén van zijn laatste schilderijen.

Aan het eind van zijn leven, 55 jaar na de blindedarmontsteking kon hij na een zware operatie niet meer schilderen. Het beroemde Jazz ontstaat dan, chromatische en ritmische variaties, zoals alleen Louis Armstrong en Charley Parker die kunne spelen.
Uit gekleurd papier gaat hij vormen knippen.
Vorm en kleur versmelten niet, ze bestaan gelijktijdig naast elkaar“, zoals Braque ook zei.

bronnen:
Matisse in Madrid; mentale balsem- Carel Peeters in VN no.26
Matisse- Gilles Néret.

www.henri-matisse.net

——————————————————————–

http://www.stedelijk.nl

Nuit de Noel, 1952

Nuit-de-Noel-low


genoten van de Wilden in de Fundatie. http://www.museumdefundatie.nl

8-5-2016

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

22 reacties op wie was henri matisse?/ 2016 De Wilden in de Fundatie

  1. peterus zegt:

    Picasso erkende dat M. een groter meester in kleuren was dan hij. Dat was goed te zien op de Tate tentoonstelling Picasso en Matisse een paar jaar geleden.
    kleurenmeestergroeten

  2. jeg_synes zegt:

    Matisse is sinds ik jong was één van mijn favoriete schilders, zeker vanwege zijn kleuren, daarmee voel ik me verwant…
    daarnaast ben ik vele jaren geleden bezig geweest met knippen en onlangs heb ik dat weer opgepakt…
    het boek over de "Jazz" periode is een enorme inspiratiebron….met nieuwe schaartjes ben ik nu een beetje aan het experimenteren, op mijn eigen manier weliswaar het lijkt niet op wat Matisse maakte…
    Wat me intrigeert bij Matisse is dat hij, nadat hij ernstig ziek werd en in een rolstol zat of op bed lag,
    hij louter door zijn bewegingsvrijheid en lichamelijke beperkingen, via die knipsels zich tenslotte een andere expressiestijl toeëigende die heel fundamenteel was in vorm en kleur…
    als het ware ging hij terug naar de essentie en op het laatste waren het alleen nog maar lijnen (wandschildering in kerk Venetië)…heel indrukwekkend…..
    jeggroet

  3. laila zegt:

    @Peterus.
    Picasso moet het afleggen tegen Matisse en ook Chagall, qua kleuren, zei je eens.
    Jij hebt die tentoonstelling gezien?
    @jeg.
    Wat een prachtige reactie. Je benoemt wat mij ook zo intrigeert.
    In zijn Chapelle du Rosaire in Vence bij die schitterende tuin is zijn Boom des Levens in glas te zien.
    Wat hij over religie zegt raakt me.

  4. laila zegt:

    nu ingelogd.

  5. Zwollywood zegt:

    Volgens mij heb ik in de 90er jaren een tentoonstelling van Matisse gezien in Amsterdam. Vooral veel werken naar vorm en kleur….het – frivole en adembenemende – knipwerk.

  6. Zwollywood zegt:

    Ben ik ingelogd.

  7. Thera zegt:

    Boeiend portret heb je neergezet.

  8. Christien Damman zegt:

    Laila,
    je afbeeldingen staan er.
    En die ene, die pennestreek zal ik maar zeggen, die vind ik het mooist.
    groet
    Christien

  9. laila zegt:

    @Zwolly.
    Het is gelukt met het inloggen.
    Die Jazz-map ( reproducties) had ik op mijn school. 15 jaar zat ik in de kunstcommissie. ( eigenlijk in mijn eentje)Ik heb de gekste exposities georganiseerd. Ongeveer 30; van allerhande clienten of ex, studenten, docenten.
    Tot en met grote rode doeken; de toenmalige manager wilde ze weghalen maar dat ging mooi niet
    door:-)
    @Thera.
    Jawel he?
    @Christien.
    Dat je die pennestreek het mooist vind kan ik me voorstellen.Die ogen spreken :-)))

  10. Joostx zegt:

    Laila, een post waarin ik me heel erg thuis voel.
    Kende Matisse van postcards toen ik op La Grande Parade meen ik, een tentoonstelling in het Stedelijk te Amsterdam tientallen jaren geleden alweer bezocht, een hele wand vol kleurige geknipte bladeren zag en een blauwe vrouwfiguur erin verscholen; wauw wat een pracht!
    Mooie link: http://www.geocities.com/Paris/LeftBank/4208/
    Groet!

  11. TheTree zegt:

    Heb niet zoveel verstand van kunst, maar waardeer het steeds meer en meer.
    Het blijken keer op keer weer unieke persoonlijkheden te zijn.
    Zo simpel om uit gekleurd papier figuren knippen….Tjeee gaaf echt wel.

  12. TheTree zegt:

    Raak duidelijk geïnspireerd!
    Ga knippen dan binnenkort.
    Heb zelf ook veel dingen ontworpen en gemaakt maar alleen grafisch.
    Wordt tijd dat ik mijn huis er mee ga decoreren…

  13. ceesincambodja zegt:

    Ik fleur er helemaal van op, Laila. Dankje. Had ik even nodig.
    Ceesgegroetjes

  14. coby zegt:

    Mooie bijdrage, Laila. De man was creatief, een creativiteit die zich niet alleen uitte in wat hij maakte, maar ook in het vermogen om oplossingen te zoeken in moeilijke, onmogelijke situaties. Zoals toen hij ziek werd en in een rolstoel belandde en niet meer kon schilderen.
    Hartelijke groet, Coby

  15. laila zegt:

    @Joostx.
    Mij fascineert de veelzijdigheid.
    @The Tree.
    Zelf knippen?
    @cees.
    Dank jewel.
    @coby.
    Wat beweegt iemand om nog door te gaan ?

  16. Martin Broek zegt:

    Laila jarenlang hingen er vier anzichten met Matisse schilderijen boven mijn bed (de vormen en de kleuren die niet versmelten). Nu vind ik het raam mooier.

  17. laila zegt:

    @Martin.
    Zijn schilderijen boeien mij ook meer. Ik heb nog één, die ik nooit gezien had toegevoegd. Later gebruikte hij meer zwart.

  18. Maria Trepp zegt:

    Oh Matisse… spannnend mooi, ik ben nog niet veel bezig geweest met hem hoewel ik zijn werk zeer aantrekkelijk vind.

  19. laila zegt:

    @Maria.
    Zelfs in het "verdomhoekje" weet je me te vinden. Zomaar weer weggesaneerd.
    Dank je wel! Bovengenoemd boek is zeer uitvoerig.

  20. laila zegt:

    nb mijn laatste bijdrage van vanmorgen 10.30 uur is niet te zien.
    leven na de dood; over Dick Matena en Freek de Jonge oa.
    Ik kan hem alleen zelf zien. Hoe kan dat?

  21. TheTree zegt:

    @Laila,
    Ja zelf knippen uit eigen werk. 😉

  22. laila zegt:

    @joost.
    Nog bedankt voor de link.
    @The Tree.
    Aha.

Geef een reactie

