Onafhankelijk zijn zit in mijn bloed ( sportcolumn)/ 14-6-2016 re-integratiemarkt PI

Ik kom net uit de “bajes”, waar een student  , S , van me werkt. Volgende week krijgt hij zijn diploma en hij heeft het erg goed gedaan in de praktijk.

Na een zware assessment is hij aangenomen op de afdeling PPC ( penetentiare psychiatrie centrum) een plek in ontwikkeling waar 144 plaatsen zijn.
Al lang bekend is dat een groot deel van de gedetineerden een psychische stoornis heeft en nu wordt en dan eindelijk extra aandacht aan besteed.

Men is druk bezig personeel aan te nemen en langzaamaan komer er gedetineerden/patienten  binnen. Net is er één uit Vught gekomen die letsel had toegebracht aan personeel.

Met veel agressie zal S. te maken krijgen maar hij is goed. Rustig en echt en intelligent genoeg om het aan te kunnen. Want daar worden personeelsleden natuurlijk ook op getest. Op intelligentie en persoonlijkheid. En zelfs conditie is een onderdeel. Als het erop aankomt moet je hard weg kunnen lopen. Het lijkt soms op topsport.“Double Trouble noemen ze de problematiek veelal. Verslaafd en een persoonlijkheidsstoornis bijvoorbeeld

Terug op het werk zag ik hem meteen liggen, de Opzij , op het bureau van mijn collega en met een kop koffie erbij blader ik hem even door.

Prachtig is het interview met Lornah Kiplagat ( van bovenstaande foto) Drievoudig wereldkampioen op de halve marathon. Na de Olympische Spelen in 2012 zal ze haar professionele loopbaan beeindigen en zich volledig richten op de ontwikkeling van meisjes en vrouwen in Kenia. Ze opent binnenkort een highschool in Kenia “die zich als een olievlek over Afrika zal gaan verspreiden.”, aldus Opzij.
De titel van deze bijdrage is een uitspraak van haar.

De foto van de omslag van het boek hieronder is volgens mij in de buurt van Zwolle gemaakt. Ik heb haar hier eens zien lopen.

Wat een stijl.

“Mijn vader was misschien wel de eerste feminist van de regio”, zegt ze ook in het interview.
Petje af voor haar vader!

http://www.lornahkiplagatfoundation.nl


Je moet bijna een topsporter zijn om binnen justitie iets te veranderen.

Ik spring nu op de fiets naar de re-integratiemarkt in de PI georganiseerd door B, student van Windesheim.

Er zijn zo’n 30 organisaties die te maken hebben met re-integratie , zoals Exodus, Limor, Stichting Present en ook mijn RIC-maatje is er present met zijn Skejby-project, waar de gemeente, woningbouwvereniging, politiek en ook Exodus warm voor lopen.

Recidive voorkomen; erg belangrijk.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

13 reacties op Onafhankelijk zijn zit in mijn bloed ( sportcolumn)/ 14-6-2016 re-integratiemarkt PI

  1. Antoinette Duijsters zegt:

    Heb grote bewondering voor deze vrouw, omdat ze de moet heeft naar haar land en volk terug te gaan. En zich daar gaat inzetten, inplaats van hier een mooi leven de leiden.

  2. Peterus zegt:

    Ik heb ergens gelezen dat Afrikaanse hardlopers in handen vallen van een soort maffiosi waardoor ze met handen en voeten gebonden zijn en uiteindelijk ook weinig over houden. Blijkbaar is Kiplagat slimmer.
    runforyourlifegroeten

  3. laila zegt:

    @Antoinette.
    In plaats van hier een mooi leven te leiden?
    Hoezo?
    @Peterus.
    Voor ik weer naar een andere instelling vlieg wil ik nog even reageren.
    Een instelling voor mensen met NAH ( niet aangeboren hersenletsel) waarmee ook van alles misgaat ivm de WMO.
    Met vliegende groet:-)

  4. coby zegt:

    Jij rent ook heel wat af, van de ene naar de andere instelling en student…. :-)) Mooi iniatief van Lorna, een vrouw met een missie!
    Hartelijke groet, Coby

  5. Antoinette Duijsters zegt:

    Misschien drukte ik me verkeerd uit en moet ik zeggen, een rustig leven in Nederland, zonder zorgen, want die zal ze ongetwijveld krijgen als ze terug gaat.

  6. laila zegt:

    @coby.
    Sporters met een missie.
    Sympathiek, vind ik:-)
    En ja; ik zei toch dat ik het druk heb.
    Overal wordt de hele aktiviteitensector, dieik een zeer warm hart toedraag door het CIZ ( Centraal Indicatie centrum) afgeroomd. Veen mensen: ouderen, NAH-mensen , psychiatrie enz worden geherindiceerd en krijgen te horen niet meer naar zo’n akt.centrum te mogen.
    Gevolg:
    extra psychische problemen, overbelaste mantelzorg.
    Dat kost geld! Stumpers; die ambtenaren van het CIZ.
    Laten ze Arbeidsrehablitatie van Weeghel en Zeelen lezen.
    Wat vind jij ervan?
    @Antoinette.
    Woont ze hier?
    Dat boek lijkt me prachtig.

  7. laila zegt:

    Nu ingelogd!

  8. coby zegt:

    Ik vind dat erg en heel kortzichtig van die ambtenaren van het CIZ. Het is korte-termijn-bezuiniging die op langere duur veel meer geld gaat kosten dan dat het nu doet. Nu keek ik even door de economische bril, kijk ik puur menselijk dan vind ik het schrijnend voor al die mensen die zomaar gekapitteld worden van bovenaf. Vaak geen andere mogelijkheden hebben. Een beslissing die voor hen en hun directe leven en omgeving grote gevolgen heeft. Sociaal en psychisch eigenlijk onaanvaardbaar.
    Van de week ook een uitzending gezien waarbij het CIZ ook bij mensen die een (uiteindelijk)dodelijke ziekte hebben en die veel (terminale) zorg nodig hebben, na verloop van tijd niet door CIZ meer als zodanig geïndiceerd worden. Dat ze nog leven, dat duurt dus eigenlijk te lang, ze hadden al dood moeten zijn…….
    Hartelijke groet, Coby

  9. laila zegt:

    @Coby.
    Dank voor je betrokken en ter zake kundige reactie!
    Hartelijke groet
    Laila

  10. ceesincambodja zegt:

    Oei, ik schrok al, dat Lornah in de gevangenis zat.
    Ik ken haar nog van toen ze kind was en op de Kip Keino-school zat in Eldoret, een project waaraan ik samen met de familie Steemers uit Houten actief was.
    Klein wereldje hé Laila.
    Ceesgegroetjes

  11. laila zegt:

    @cees.
    In Eldoret, Kenia?
    Was je toen al met ontwikkelingswerk bezig?

  12. Christien Damman zegt:

    Hoi Laila,
    Jebiwott Lornah (Lornah) Kiplagat (Kabiemit, 1 mei 1974)
    is een Nederlandse langeafstandsloopster van Keniaanse origine.
    Ze heeft verschillende wereldrecords in handen, verzamelde vier wereldtitels en één Europese titel. Kiplagat richt zich niet alleen op de weg, maar ook actief is op de baan en in het veld.
    Daarnaast runt zij sinds 2000 samen met haar man en trainer/manager Pieter Langenhorst in Iten, Kenia, haar eigen trainingscentrum.
    Sinds 2003 komt de in het Noord-Hollandse Groet woonachtige Kiplagat in atletiekwedstrijden officieel uit voor Nederland, waarvoor zij ook tweemaal uitkwam op de Olympische Spelen. Zij is lid van de Alkmaarse atletiekvereniging Hylas.
    wikipedia
    Mooi mens!

  13. laila zegt:

    @ Dag Christien.
    Aha.
    nb Vanmorgen werkte ik aan een blog over de zeer veelzijdige Henri Matisse ( nav een prachtig artikeL van Carel Peeters in VN) maar de afbeeldingen werkten niet.Misschien later vandaag.
    Groot nieuws voorop de VK.
    KLINK PAKT FALENDE ZORGBESTUURDERS AAN.
    RECHTEN VAN CLIENTENRADEN WORDEN VERSTERKT.

Geef een reactie

