het mooiste naakt ( reprise)

Bij de tussenstand staat hij nummer 1.
De Krijgsman met getrokken zwaard van Joannes EC Alberti (1808)

Via het Tijdschrigft OOG van het Rijksmuseum kun je een keuze maken uit een aantal van hun schilderijen:
Het mooiste naakt.
 
Jammer dat het plaatje niet groter kan, van deze door hormonen geregeerde oorlogszuchtige homo erecticus. Wel fraai maar een beetje ironisch vind ik deze keuze.

De tweede van de tussenstand heeft iets, vind ik.
Een vrouw op een fiets  ( met vioolkist)in een kapot geschoten wereld.Het schilderij is van de autodidact ( spoorwegbeambe) Johannes Moesman.( 1936-1941)

Het zijn vaak de vrouwen die in een desolate , door mannen vernietigde wereld weer de draad oppakken.
 
Naar de titel van het schilderij: Het gerucht, kun je alleen maar gissen.

Er zijn naakten in allerlei soorten. Mannen en vrouwen, bevallig, elegant , realistisch en  soms liggen ze alleen maar mooi te zjn.

Eén van de leukste naakten die ik ken ( geen Nederlandse schilder) is La belle Hollandaise van Picasso.

En daar hoort natuurlijk dit gedicht bij:

Zij zou de muze kunnen zijn die
hem driftig naar de kwast deed grijpen
gedurende de zeventig jaar nadat
hij haar gezien had
 
de jonge Picasso
niet in staat haar
hart echt te breken
 
de muze met borsten om in te bijten
een buikje waar hij zijn hand op
 had willen leggen
schouders om tegenaan te leunen
allen inwisselbaar
 
maar niet die blik
geamuseerd onbevangen
de blik van zij die weet
en ook van
heb ik iets  van je aan?
 
 
Maar voor de echte boekenwurm is deze lezende vrouw van Isaac Israels het summum.
Bij de mannennaakten scoort Marlene Dumas hoog .
 
 
 
Stem ook op:
het mooiste naakt.
www.rijksmuseum.nl/Oog?lang=nl
 
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

22 reacties op het mooiste naakt ( reprise)

  1. ceesincambodja zegt:

    Je link werkt niet.
    Kun je daar kiezen?
    Geloof dat ik het al eens eerder heb gedaan toch?
    Ceesgegroetjes

  2. laila zegt:

    Goedemiddag cees.
    Bij mij werkt hij wel; via,via.
    Volgens mij is dit de eerst keer .

  3. SJOUKJE zegt:

    Ik heb je infoblok ook nog bekeken.
    Het verhaal van de studente uit Iran spreekt me aan.
    Uit ervaring weet ik dat wanneer zo’n meisje eenmaal
    het leven van de rest leidt..
    Er weer ruimte komt om terug te kijken.
    Lijkt me een heilzame zaak tenzij ze er echt niet aan toe is.
    De link werkt inderdaad niet Laila.

  4. peterus zegt:

    Goeiemorgen Laila.
    Het mannelijk naakt komt er bekaaid af. De twee vrouwelijke naakten zijn typisch Hollandsch ook al is de tweede van de Grote P. Geen Venussen of Maya’s met of zonder Amors of andere mythisch gehorende figuren die wellust beloven.
    doemaargewoonnaaktgroeten

  5. laila zegt:

    @sjoukje.
    Er staat bij mij: pagina niet gevonden, ga naar…
    en dan kom je er.
    Ach; ik kan me ook voorstellen dat er nu ze een kind heeft, geen ruimte is voor die narigheid.
    @peterus.
    Bekaaid?
    Het eigenlijke plaatje was te groot;-)
    Dank voor de reacties.

  6. Antoinette Duijsters zegt:

    Nu, als ik mag kiezen, geef mij die die stoere krijger maar, mooie naakte mannen zijn toch al in de minderheid in de kunst.
    Maar die dame op de fiets mag er ook zijn.

  7. Antoinette Duijsters zegt:

    De link werkt prima je moet alleen doorklikken en ik heb ook gestemd op Danaë van Rembrandt. Een van de mooiste vrouwen in de kunst, want ze is zo echt.

  8. laila zegt:

    @Antoinette.
    Die blote man van Dumas vind ik wel mooi, maar een krijgsman?
    Je hebt een mooie keuze gemaakt!

  9. Martin Broek zegt:

    http://www.oogvoornaakt.nl/
    Het was even zoeken. Op de site van het Rijks vond ik niets. Gelukkig is er Google nog.
    De man die jij uitzocht staat niet bij de speciale mannen afdeling naakten, die overigens veel zeggend is.
    Ik heb op een traditional gestemd Bathseba in Bad.

  10. laila zegt:

    @Martin.
    Bloot doetet goed, zie ik:-)
    Mijn link doet het wel als je doorklikt.
    Dumas staat wel bij de mannen.
    En nu: als de gesmeerde bliksem aan het werk Lalai!

  11. Martin Broek zegt:

    Laila wat ben jij eigenwijs.
    Ik ben de vierde die zegt dat de link niet werkt
    en jij zegt glashard hij werkt wel. Nee niet. Echt niet.
    Ook niet als je doorklikt. Mijn link brengt je wel
    waar je zijn moet.
    Ik zag De Krijgsman met getrokken zwaard van
    Joannes EC Alberti (1808) niet bij de mannen
    staan, maar daar wil ik vanaf zijn.
    Volgens mij had je een titel kunnen bedenken
    die het hier had doen storm lopen. Of je dat wilt
    is weer een heel andere vraag.
    groet,
    Martin

  12. laila zegt:

    @Martin.
    De link doet het wel, zoals Antoinette ook zei.
    Er staat:
    ga naar rijksmuseum… en dan kom je er.
    De krijgsman staat bij de mannennaakten en gistermiddag stond hij op 1.
    Dat wisselt.
    Wie is hier nu het eigenwijst?

  13. Robert zegt:

    Zal het doen

  14. Robert zegt:

    Zal het doen

  15. Roland Danckaert zegt:

    Geef mij maar de lezende vrouw.

  16. coby zegt:

    Liggend naakt van George Hendrik Breitner spreekt me aan maar uiteindelijk kies ik toch voor Jacob van Loo, studie van een vrouw. Maar eigenlijk al zijn naakten, ook vanwege de uitdrukking en het mooie zwart/donker en lichttoepassing. Niet het mooie plaatje maar de uitdrukking spreekt, vind ik.
    Hartelijke groet, Coby

  17. Martin Broek zegt:

    Laila het zal wel aan mij liggen, maar ik kreeg het
    weer niet voor elkaar. Anderen blijkbaar wel.
    Voor mensen die net zo dom zijn als ik en niet
    kunnen doorklikken, neem de oogvoornaakt.nl
    link en dan kom je er ook.

  18. peterus zegt:

    Zo is het beter. Strategisch geplaatste schede.
    naaktemankanmooierzijndanjedenktgroeten

  19. J de Kat zegt:

    Wat er kapotgeschoten is in de straat van Moesman, is mij een raadsel. Alles is keurig, onbeschadigd en aangeveegd. Die paar donkere plekken in dat ene pand zijn waarschijnlijk pakhuisdeuren.

  20. laila zegt:

    @Robert.En; wat is het geworden?
    @Roland.
    Ze is mooi, he.
    @coby.
    Je maakt me nieuwsgierig naar Jacob van Loo.
    @Martin.
    Ben jij zo dom?
    @peterus.
    Hij komt beter uit de verf
    Overigens denk ik dat een naakte man mooi kan zijn.
    "J de Kat.
    O.

  21. ceesincambodja zegt:

    Gevonden.
    Doe mij dan maar Gerard Delaraise.
    (Al prefereer ik Renaissance beelden.)
    Ceesgegroetjes

  22. Martin Broek zegt:

    Laila laat ik eens voor de verandering niet eigenwijs zijn, ja blijkbaar.

Geef een reactie

