"gelijk een adder om zijn ziele heen."

Hij spreekt tot de verbeelding, de adder.
We hebben plekken gevonden waar tientallen in het zonnetje liggen te baden.In Drente.
Dat zo’n klein beestje kan doden is bijna niet voor te stellen en maakt hem ook spannend.
 Vroeger werd hij fijngestampt om magische krachten naar boven te halen en als medicijn gegeven aan hysterische vrouwen en zo zijn er vele volksverhalen vol magie
  
Zo is de adder (slang) symbool van het kwaad maar ook symbool van de genezing. Dat laatste omdat hij zich kan vervellen en zo verjongen.
 
De adder is het symbool van Nationaal Park De Meinweg in Limburg, waar ik een paar keer geweest ben. Het waren vooral veel wilde zwijnen die we daar zagen.
 
De mooiste vergelijking van de adder kwam ik tegen in de Mathildecyclus van Jacques Perk. Als hij verliefd wordt op Mathilde staat zijn leven plotseling op de kop, zoals een adder zich plots in het gras laat zien.
 
Natuurlijk vindt hij die liefde mooi-het zoet verlangen-maar het is ook gluiperig en brengt narigheid met zich mee:
gelijk een adder om zijn ziele heen.
 
 
 
de foto van deze jonge vipera berus ( Rode Lijst) is van vriend / natuurfotograaf Corné van den Bosch
 
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

21 reacties op "gelijk een adder om zijn ziele heen."

  1. Ingrid van den Bergh zegt:

    Ai
    deze zit maar gedeeltelijk onder het gras
    Maar prachtig, die glinstringen in huid en oog

  2. Maria-Dolores zegt:

    hm… hopelijk weet de adder dat IK ook tot de beschermde diersoorten behoor.

  3. laila zegt:

    @Ingrid.
    Hij is mooi he en moeilijk te fotograferen.
    @MD.
    Aha.

  4. Johan HvD zegt:

    Interessante bijdrage, Laila.
    Eergisteren is op de Meinweg een wurgslang aangetroffen. Het dier lag te zonnen midden op de weg en werd aangereden door een waarschijnlijk onbehouwen iemand.
    Waar de slang vanaf kwam is nog niet bekend.

  5. laila zegt:

    @johan.
    Even gegoogeld.
    Hij is dood, die Amerikaanse slang. Waarschijnlijk gedropt.
    Wat zou ik er graag even naartoe willen nu.
    Fietsen langs de Ruhr naar St.Odilienberg.

  6. coby zegt:

    Wat een mooie foto! En je hebt gelijk: ik denk dat de meeste mensen wel een bepaald gevoel of gedachte krijgen bij de adder. Zo schrijf ik dus: wat een mooie foto, maar ik denk niet dat ik als ik deze adder in het echt tegen zou komen zou zeggen: wat een mooie adder…….
    Hartelijke groet, Coby

  7. laila zegt:

    @coby.
    Met de hond moet je oppassen in die addergebieden, hoewel een vorige terugkwam met de ziekte van Lyme nav een teek. Hij werd nooit meer de oude.
    Van een afstandje zijn ze imponerend:-)

  8. Martin Broek zegt:

    Mooi. Mooi om adders te zien zonnen. Mooi om een vriend te hebben die zulke mooie foto’s maakt (want hij is echt mooi en daarom is het jammer dat je hem op je blog niet helemaal kan zien – te breed, hij moet 595px zijn). Mooi dat je schijnt te weten dat mensen ideeen hebben bij deze enige inheemse gifslang. Heel anders dan je vorige blog dat ook de moeite waard was om te lezen.

  9. laila zegt:

    @Martin.
    Het was jouw idee om eens niet zo te drammen over stokpaardjes. Bedankt nog.
    Dat de foto er niet helemaal oppast vind ik juist leuk. Ik hou niet van perfectionisme, wel van het onvolmaakte.Niet-perfectionisten zijn moediger!

  10. paco zegt:

    Voor een fotograaf natuurlijk top om dit zo in beeld te krijgen

  11. laila zegt:

    @paco.
    Dat kun je wel stellen:-)

  12. Kees Smit zegt:

    Mooie foto, en ontmoetingen met zonnende slangen om jaloers op te worden. Fietsen van Remund naar St. Odiliënberg, dat heb ik nog gedaan vlak voor ik in 2004 een fietsongeluk kreeg. Maar ik ga het nog een keer doen, het moet te doen zijn.

  13. laila zegt:

    @kees.
    Een dierenkenner als partner geeft veel verrassingen.
    Dat is ook één van mijn , vele, vakantiewensen.
    Dank voor je reactie Het is te doen.

  14. Maria Trepp zegt:

    Zoo mooi. En slang!!!
    Je doet niet aan vriendjes en groepen , he?
    Dat had ik me eigenlijk ook voorgenomen.
    Mooie avatar!

  15. laila zegt:

    @Maria.
    Mooi niet .Gisteravond heb ik Corné, hij was hier, gevraagd meer foto’s te mogen geruiken.
    Voorlopig blijf ik onafhankelijk. Na de vakantie sraks, ik stop een tijd, zie ik wel weer.
    Met die avatar ben ik er blij. Nu nog zorgen dat vervelende ( jaloerse?) krengen hem niet naar beneden drukken. Maar ik heb detectives in dienst:-)

  16. draver zegt:

    Foto geweldig mooi

  17. laila zegt:

    @draver.
    Dank je wel.
    Ze hebben me …(een ferme vloek) weer naar beneden geduwd.
    Ik geloof dat ik het abonnement op de VK maar opzeg, als die krant niet tegen "pesters" ( of andersoortige bastards) kan beschermen.
    In Trouw vandaag staat een prachtig stuk over de Meinweg en St. Odilienberg

  18. TheTree zegt:

    (slang) symbool van het kwaad
    Zij leefden gelukkig tot Satan (in een slangengedaante) Eva verleidde om van de verboden vruchten te eten.
    Natuurlijk vindt hij die liefde mooi-het zoet verlangen-maar het is ook gluiperig en brengt narigheid met zich mee:
    Nee, niet in de liefde. Proef vergiftigd bloed en pijn. Weet dat je nooit wreed mag zijn.

  19. laila zegt:

    @The Tree.
    Met die christelijke duiding heb ik niets.

  20. TheTree zegt:

    Zo is het niet bedoeld gaf het als achtergrondinformatie zonder welke geloofsovertuiging dan ook.
    Gaf alleen mijn gevoel weer wat ik lees en proefde in je tekst als lezer en dat was niet aanmatigend bedoeld. Natuurlijk is de liefde gluiperig vertel mij wat.

  21. laila zegt:

    Op deze avond geniet ik even van mijn eigen archief;-)
    Het is te warm om aan mijn essay te schrijven.
    Gedichten van Hendrik de Vries vergezellen mij.
    SORDO.
    Moest ik zoveel mijlen reizen
    Om dit nieuwe kasteel te vinden
    Dat gelijk is aan ons eigen?
    Vreemd: alleen een ander landschap.
    Verder zelfs de diepste kamers
    Welbekend. En toch,daaronder,
    Nooit-vermoede doolhofgangen.
    Na zoveel gestorven jaren
    Leven wij weer ’t vroegre leven.

Geef een reactie

