het wordt menens


Als deze bijdrage geplaatst wordt zit ik alweer op de fiets naar de trein.
Op weg naar psychiatrie-werkplekken in Hengelo en daarna weer terug, naar Ermelo.
Er gebeurt van alles, maar ik hoop bij het juiste station uit te stappen.
Want ik neem het boek van Rein Gerrits mee. Van bankrover tot filosoof.

Gisteren was ik op een studiemiddag over Ervaringsdeskundigheid.
Ze waren er allemaal op deze drukbezochte middag.
Ex-clienten, docenten, werkers van de werkvloer en bestuurders.

Een ieder die het woord had of kreeg vertelde eerst iets over zijn eigen psychiatrie-ervaringen. Talloos waren die. Ook bij docenten. Men sprak schertsend over een nieuwe website: één op de vier.nl.

Ik sprak met de clientenbeweging en bestuurders en de bereidheid om ervaringsdeskundigen in te zetten als Kracht is groot.Het is menens

foto:
Anton Corbijn

antoncorbijn.com

nb.
Ik hoop dat deze bijdrage niet afbevolen wordt, zoals de vorige.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op het wordt menens

  1. Christien Damman zegt:

    Laila,
    ik ben altijd geinterreseert in zaken die met psychiatrie te maken hebben.
    Ik hoop dan ook dat hier eeb vervolg op komt.
    Laila,
    Afbevelen,
    met het nieuwe systeem kun je alleen aanbevelen met een reactiej, maar hoe beveel je af, waar zie dit aan?
    En wat kinderachtig om zoiets te doen, die knop moet weg.
    Christien

  2. laila zegt:

    @Christien.
    Niet te geloven; maar één reactie en dat terwijl er zoveel clienten en ex-clienten op het weblog actief zijn.
    Men speelt liever virtuele spelletjes misschien.
    Bedankt voor je reactie. Ik heb de toon iets veranderd.Teveel confrontatie kan averechts werken!

  3. Martin Broek zegt:

    Hoi Laila,
    De vorige bijdrage met het directe apel "wat vind jij? " vond ik wel wat. Jij – ik dus – vind dat jij gelijk hebt ervaringsdeskundigheid is in de gehele gezondheidszorg van belang, maar zeker daar waar het geestesgezondheiszorg betreft. Goed pleidooi dus.
    Martin
    PS Soms heb je meer en soms minder bezoekers en aanbevelingen. Het valt mij op dat ik voor ongeveer drie reacties er een terug krijg. Zo kan de populariteit van een blogger gemeten worden. Bij mij is de waarde 0,33. Ach ja, zo gaat ut blijkbaar. Aanbevelingen kunnen me geen zier meer schelen, jew ziet ze alleen op de voorpagina terug.

  4. coby zegt:

    Dat nieuws doet me goed om te lezen in dit verslag van jou.
    Volgens mij was/is het vandaag helemaal wel rustig op het blog, ik was zelf ook veel weg.
    Bezig voor een expositie. Ik hoop dat dat gedoe met dat afbevelen voor jou nu stopt. Kan me voorstellen dat je daar heel wantrouwend van wordt. Het dient nergens voor, die knop. Kon iedereen maar zelf beslissen over aan- en uitzetten van zo’n knop.
    Hartelijke groet, Coby

  5. laila zegt:

    @Martin.
    Al jaren geef ik het vak psychiatrie, ken de geschiedenis, ook van de clientenbeweging. Mensen van Pandora had ik bv veel in de lessen.En ik kom met grote regelmaat in de werkvelen. Ook privé heb ik veel met psychiatrie te maken en het maatschappijkritische denkmodel heb ik nooit losgelaten.
    Het belang van evaringsdeskundigheid heb ik altijdg groot gevonden en nu: gekoppeld aan opleidingen vindt er misschien een doorbraak plaats.
    @coby.
    Ik snap wel dat "de badeendjes"ook leuk en luchtig zijn maar ik zit nu aan het eind van het schooljaar nog sterk in de "werksfeer".Tot half juli. En wat dat afbevelen betreft: ik word steeds wantrouwiger. Krijg ook geen reactie op mails die ik verstuur om opheldering. Is dat niet laf?
    In mijn bijdrage had ik het eerst over: vervelende klieren, sadistische gamers en mensen die de ellebogen gebruiken of ze achter de ellebogen hebben. In die sferen denk ik over het afbevelen. Triest, want ik ben doorlopend geinspireerd om iets te schrijven. Als dat onmogelijk gemaakt wordt vind ik dat zeer onaccepabel.
    Desalniettemin: Bedankt voor de reacties.

  6. Christien Damman zegt:

    Laila,
    jouw bijdragen ontrent dit onderwerp zijn juist zo belangrijk omdat jij vanuit diverse hoeken inzicht hebt in het onderwerp psychiatrie.
    Misschien is het wat komkommertijd hier.
    groet
    Christien

  7. laila zegt:

    @paco.
    Bedankt!
    @Christien.
    Dat klopt; van binnen, van buiten, theoretisch en praktisch.
    Jij ook bedankt.

  8. Martin Broek zegt:

    Laila,
    Je vasthoudendheid herken ik. Het wordt voor anderen wel eens vermoeiend dat iemand zo hamert op een onderwerp, terwijl men tegelijkertijd ook wel begrijpt dat het belangrijk is. Hamer door, dat doe ik op mijn stokpaardjes. Of de aanhouder wint moet blijken, maar als je het niet doet lukt het zeker niet.
    Martin

  9. laila zegt:

    @Martin.
    Ik zal je "wijze"woorden in mijn oren knopen, maar eerst lekker in de zon, met de hond.

  10. Zwollywood zegt:

    Dag Laila,
    Vrijdag jl. heb ik dit blog nergens kunnen vinden terwijl ik wel op het blog was.
    Later was ik – al die tijd – niet thuis, maar nu gelezen en aanbevolen. Als ervaringsdeskundigheid gekoppeld kan worden aan materiedeskundigheid is dat een pré. Ben benieuwd.

Geef een reactie

