het lied van de waarheid…

Zal ze gehuild hebben?
Sara. Bij het zien van de beelden van haar land. Met de kleine Elena ( 8 weken) op schoot?

11 was ze, er waren opstanden op straat. Komeini had de macht overgenomen en ze werd bruut van de straat geplukt en in een cel gegooid. Omdat ze gekleurde kleren droeg. Het eerste trauma. Er zouden er nog vele volgen.
De jaren aan de universiteit, met wederom gevangenis .
De lange vluchtreis en jaren van asiel en illegaliteit. In Nederland.

Zal ze gedacht hebben aan haar moeder en broers?
De vrouwen en de jongeren die hoop hadden op hervormingen? Op Mousavi?
Alles is de kop ingedrukt door corruptie en fraude. Waarschijnlijk.

Zal ze gehuild hebben?
Heeft ze nog tranen over?

Of zal ze de troost van haar lievelingsdichter ervaren?
Sohrab Sepehri, die tijdens de vlucht en de lange reis "bij haar" was.

…….
Laten we de deur van de mens,
het licht,de plant en de mug openen.
Ons werk is misschien om,
tussen de waterlelie en de eeuw,
achter het lied van de waarheid
aan te rennen.
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

21 reacties op het lied van de waarheid…

  1. Robert zegt:

    Mooi aan hem gedacht.
    Deo

  2. Maria Trepp zegt:

    Mooi Laila, mooi je nieuwe banner boven ook.
    Peyman Jafari heeft ook een aantal mooie Iraanse gedichten opgenomen in zijn boek; zo ver ik kan zien niet van Sohrab Sepehri.
    In de inleiding citeert hij Mehdi Akhavan:
    "Jouw groet zullen ze niet beantwoorden,
    de hoofden verborgen in hun kraag.
    Niemand heft zijn hoofd op om antwoord
    te geven, om naar vrienden te kijken.
    Behalve voor je kun je niets zien,
    de weg is donkeren glad.
    Ais je je liefdevolle hand naareen ander uitsteekt,
    reikt hij met moeite zijn hand naar jou;
    scherp steekt de kou.
    ( … )"
    Ik zal het boek kopen waaruit dit gedicht is: “Stegen van stilte, 100 jaar moderne perzische poezie.”

  3. solvejg zegt:

    Nog steeds werk je met Sara, zie ik in je infoblok, mooi wat je geschreven hebt, het moet zwaar zijn als je moederland zo geteisterd wordt…..

  4. Christien Damman zegt:

    Ik heb respect voor de mensen die ook nu weer de straat op durven te gaan, hun stem laten horen. Misschien ook wel met gevaar voor eigen leven, wie zal het zeggen, want die minkukel die er nu aan de macht is vertrouw ik voor geen cent.

  5. laila zegt:

    @Robert.
    De troost van een dichter. Ja.
    @Maria.
    Schrijnend mooi.
    @solveg.
    Ze heeft nog niet weer iets geschreven, maar ik denk dat het een grote klap is voor de Iraniers in Nederland.
    @Christien.
    Kader Abdollah had gisteren een gloedvol optreden hier, las ik.
    Minkukels; yep.

  6. coby zegt:

    Ik zag op het journaal net dat ze met duizenden tegelijk toch elke dag weer de straat opgaan.
    Dat raakte me, de onmacht, de corruptie, de fraude, toch met z’n allen niet pikken. Ontroert me.
    Maar hoe gaat dit aflopen?
    Kan me voorstellen dat Sara het heel moeilijk heeft bij de beelden en de berichten.
    Hartelijke groet, Coby

  7. Martin Broek zegt:

    Hoi Laila, Hoop dat het weer beter gaat. Ja voor alle Iraniers spannende tijden. Ben je al naar Persepolis geweest, de mooiste tekenfilm die ik ooit heb gezien. Doen, het ontroert, steunt en geeft inzicht. Groet, Martin

  8. Thea zegt:

    Hoi Laila,
    Je bent weer zo goed bezig. Herinnert me aan onze HBS-tijd….
    Je oude vriendin vanaf de kleuterschool.
    Zei zij…….we will meet soon…..

  9. laila zegt:

    @martin.
    Ik zal het onthouden voor de vakantie.
    @Thea.
    Ik ben ontroerd. Tot gauw.

  10. laila zegt:

    @coby.
    Ik vergat jou.
    Indrukwekkend; die protesten!

  11. Christien Damman zegt:

    Klopt laila,
    Kader stal de show. Verder was er veel lawaai vanwege de heli’s boven stad en tuin.

  12. laila zegt:

    Wederom weggevaagd, afbevolen tov 5.38.
    Waarom ? Een sadistisch spelletje?
    @Christien.
    Aha ; jij was er dus.

  13. Zwollywood zegt:

    Ik volg met belangstelling Iran.
    Heb je gisteravond Kader Abdollah gezien bij de EO? Die man was zo vol vuur, hij sprak zo mooi en zo gedreven….hij voelde iets wat wij ons ten diepste – naar ernst – maar moeilijk voor kunnen stellen….maar waar we wel op kunnen inleven.
    Iran vrij.

  14. Zwollywood zegt:

    Op de voorpagina van VK zag ik nóg een ander aspect van feminisering.
    Op de grond ligt een man, hij wordt door 4 agenten gepijnigd….er komen wel 5 vrouwen in zwarte lange kleding aanlopen die van plan zijn om de agenten te beletten dat de man – die op de grond ligt – nog langer geslagen wordt.
    Onder de lange zwarte mantel draagt 1 vrouw de spijkerbroek.

  15. Zwollywood zegt:

    die pentekening….?

  16. laila zegt:

    @Zwolly,
    Om 5.30 stond ik halverwege de voorpagina; voor zowel reacties als aanbevelingen.
    Een paar uur later was dat weg en ook nu zie je dat deze bijdrage niet meer boven komt drijven.
    (Even kort, Geen inhoudelijke reactie want ik heb geen tijd.)
    Rara?
    Uiteraar schrijf ik ook om gelezen te worden!

  17. Zwollywood zegt:

    Ik vat ‘m.

  18. jacopone zegt:

    Het is als met de Tweede Wereldoorlog: eens zal de Betuwe in bloei weer staan, en: als op het Leidseplein de lampjes branden gaan; liedjes die aangaven dat het weer goed komt.

  19. laila zegt:

    @Lief van je jacopone.!

  20. kryz zegt:

    Heerlijk, zo’n politiek-correcte blog…
    Lang leve de vrijheid!
    Maar eerlijk gezegd: Ik vind Kader Abdolah een ietwat overschat; hij probeert van elke zin poëzie te maken en lijkt te beseffen dat dat erg aanslaat bij zijn toehoorder(s). Het is wel een lieve man, maar een die het gesproken Nederlands niet zo heel goed meester is. Niet dat dat geeft trouwens…
    Groet,
    kryz
    pelikan@kryz.nl
    kryz.nl

  21. Annet zegt:

    Dit heeft haar getroost……

Geef een reactie

