Ik heb nooit …/im gerrit kouwenaar

“Heb ik er 13 keer gestaan? Zoveel? Ik keek er altijd wel naar uit ,ja. De ervaring die ik had opgedaan in cabaret en toneel en in de collegezaal kwam wel van pas. Het gaat om dictie, mimiek,maar je moet ook luisteren naar het pubiek. Wanneer kijk je de zaal in? Hoe lang laat je een stilte vallen-net iets langer dan verwacht.”
 
Wat een prachtig stuk staat er vandaag in de VK, over Poetry International, de 40 ste editie. Met Rutger Kopland, die 75 wordt, maar natuurlijk nog steeds iets heeft van de provo/hippie van de foto. Als het goed is blijft dat tot je dood bestaan. Zo niet dan sterf je een beetje, vroegtijdig.
 
Veel anekdotes staan er in; oa over Vinkenoog  Kopland en Seedorf. Wat doettie met de bal? Voor ze opmoeten.
Poezie; ik heb er wat mee en toen ik las dat good old Kouwenaar van de partij is schoot me de volgende anekdote te binnen:
 
Een paar jaar geleden, werd mijn school verkocht aan een grote jongen. We kregen een nieuwe manager, een aimabel man dit keer ( na een rij narcisten)
Hij was vroeger onderwijzer geweest met liefde voor taal en bij de kennismaking koos ik een gedicht voor hem. Van Gerrit Kouwenaar; het paste bij ons werk, vond ik.
 

 
Ik heb nooit
 
Ik heb nooit naar iets anders getracht dan dit:
het zacht maken van stenen
het vuur maken uit water
het regen maken uit dorst
 
ondertussen beet de kou mij
was de zon een dag vol wespen
was het brood zout of zoet
en de nacht zwart naar behoren
of wit van onwetendheid
 
soms verwarde ik mij met mijn schaduw
zoals men het woord met het woord kan verwarren
het karkas met het ,lichaam
vaak was de dag en de nacht eender gekleurd
en zonder tranen,en doof
 
maar nooit iets anders dat dit:
het zacht maken van stenen
het vuur maken uit water
he regen maken uit dorst
 
het regent ik drink ik heb dorst
 
Na een jaar ging hij met vut, de manager.
Een leuk feestje was het
Natuurlijk zong ik uit volle borst het refrein mee van Bloed Zweet en Tranen, een stukje wat ze deden op André Hazes, maar je kon een speld horen vallen toen hij zelf aan het woord was en het gedicht van Kouwenaar voordroeg. Hij noemde mijn naam ook nog en had van ik wij gemaakt.
Wat was ik trots.
 
Enfin; binnenkort ga ik weer diploma’s uitreiken.Een beetje nerveus word ik nu al met al die gasten.
Een “a-locatie” hebben we weer gekozen. De Dominicanenkerk.
 
Ik zal zeker weer een gedicht voordragen. Dat galmt zo lekker door de ruimte.
 
 
 
De kracht van poezie.
 
 
nb Als de vogels me om half zes wakker maken is er tijd voor een blogje.
 
 
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

15 reacties op Ik heb nooit …/im gerrit kouwenaar

  1. trekmoment zegt:

    Pjachtig, vooral "regen maken uit dorst" een zin die ik zelf had willen bedenken!

  2. laila zegt:

    @Dank je wel trekker. ( een reactie alleen omdat ik er naar vroeg, maar ja)
    Ik word hier finaal genegeerd in dit "trollenbos".
    Sta halverwege meest gelezen, maar niemand beveelt aan. Terwijl het naar objectieve maatstaven gemeten een aardig, interessant stuk is. Dat weet ik zeker. Sterker nog: eerst was het aanbevolen later blijkbaar afbevolen. Dat was met de vorige bijdrage ook zo. Kinnesinne?
    Zo’n systeem motiveert mij niet!
    Vanavond neem ik een wijntje op je.Dorst:-)

  3. laila zegt:

    Verdomme; wat een manipulatie.
    De optie; meest gelezen is nu vervangen door meeste reacties.
    Ook geen systeem voor mij, want ik ben geen gezellige leuterkont, maar wil wel een beetje erkenning.

  4. Zwollywood zegt:

    Zeg me even wanneer je precies het gedicht gaat voordragen…

  5. laila zegt:

    @zwolly.
    Het gedicht voordragen?
    Er is een diplomauitreiking en daar heb ik altijd wel een gedicht bij. Welke ; dat kies ik "organisch". De ochtend van.

  6. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Hoi Laila, over de header ik heb geen idee of je een foto van mij gebruikt hebt. Maakt ook niet uit. Met de opmerking die ik er eerder over maakte bedoelde ik alleen maar dat de plek (het fietspad onder de oude IJsselbrug door) herkende. Thatsall

  7. laila zegt:

    @CAM.
    Ik heb hem van internet ;vond hem prachtig.
    Je herkent je eigen foto’s toch wel?

  8. Zwollywood zegt:

    Ja lekker intuitief de keuze maken werkt heel prettig.
    Ik bedoelde ook datum en tijdstip van de voordracht….en als ik dan zou kunnen kom ik echt kijken en luisteren….ik kijk vanuit mijn pand op het dak van de Dominicanenklooster…dichtbij dus.

  9. laila zegt:

    2 july maar je bent niet uitgenodigd;-)
    Er zijn wel eens dichteravondjes hier. Morgenavond ook; met Simon Vinkenoog, bij de Fundatie.

  10. Johan Peters zegt:

    Ik heb nooit geduld gehad voor Poëzie.

  11. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Laila ik heb al heel erg veel foto’s van de oude IJsselbrug gemaakt…….

  12. Martin Broek zegt:

    Laila en als het hem nou niet had geraakt, dan was het ook mooi geweest en had misschien iemand het met zich meegdragen waatr je nooit meer van hoorde. Dat was toch ook mooi geweest. Nee, ik snap je wel, je wilt af en toe horen dat je woorden en daden er toe doen. Dat doen ze vaak wat mij betreft.

  13. coby zegt:

    Iedereen heeft erkenning nodig, dat klopt. Als ik tijd heb, lees ik je en reageer ik.
    Juist omdat je stukjes altijd ergens over gaan.
    Hoe kun je dat zien dat je stukjes worden afbevolen trouwens?
    Of hoe merk je dat dan?
    Ik heb zelf geen idee. Die hele afbevelingsknop vind ik onzin trouwens, als iets je niet interesseert of niet aanspreekt, dan ga ik naar een volgend blog.
    Prachtig gedicht inderdaad, en die kop van Kouwenaar, dat is ook een juweeltje en zeer inspirerend.
    Hartelijke groet, Coby

  14. laila zegt:

    Martin en Coby.
    Bedankt voor de reacties.
    Op dit moment rest slechts stilte, voor mij en teleursteling.

  15. Martin Broek zegt:

    Ik was vergeten je aan te bevelen. Dat overkomt me heel vaak in de nieuwe opzet, maar eigenlijk vind ik dat hele aanbevelen alleen soms een uitkomst als ik een positieve noot wil achter laten, maar geen reactie heb. Afbevelen, doe ik nooit dan laat ik zo blog liever links of rechts liggen.

Geef een reactie

